Метою викладання навчальної дисципліни «Історії зарубіжної літератури з античності до XVII ст.»  є вивчення основних тенденцій розвитку зарубіжної літератури античності, Середніх віків, Відродження та XVII ст. в контексті сучасних підходів до вивчення історії художньої культури. Суттєвим моментом в освоєнні даного курсу є розуміння специфіки світогляду, що лежить в основі кожної з досліджуваних культурних епох.

Компетенції вивчення дисципліни «Історії зарубіжної літератури з античності до XVII ст.»:  - виявити особливості розвитку літератури античності, Середніх віків, Відродження та XVII  ст.;

- розкрити специфіку естетичних систем, що сформувалися в рамках кожного з даних культурних періодів;

- розуміти характерні особливості досліджуваних художніх напрямків;

- аналізувати етапи літературного розвитку і творчості найбільш значних поетів і письменників даного періоду;

- вивчити закономірності взаємодії загальних тенденцій, національного і особистого начал в літературному процесі досліджуваного періоду;

- засвоїти теоретичні знання в рамках вивчення питань формування літературних жанрів, еволюції художньої форми, категорії автора.

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати: - обсяг інформації, викладений в розділі «Зміст дисципліни»;

- усвідомити основні тенденції, закономірності та своєрідність розвитку літератури в рамках досліджуваного періоду в провідних європейських країнах;

- знати необхідний мінімум текстів, зазначених у розділі «Зміст дисципліни», представляти характер часу, в яке вони створювалися.

вміти: - аналізувати необхідний мінімум текстів, зазначених у розділі «Зміст дисципліни»;

- вдосконалювати свою письменницьку майстерність, спираючись на класичні образи літератури періоду античності, Середніх віків, Відродження та XVII  ст.

 

Програма навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Зародження європейської літератури доби античності і середньовіччя

Тема 1. Грецька література: долітературний період. Міфотворчість і міфологія – наслідок осягнення і осмислення світу на ранніх етапах історії суспільства. Гомерівський епос. Міфи про троянської війні; історична реальність і її художнє осмислення. Зміст «Іліади». Військово-історична епопея; особливості композиції поеми, два сюжетоформуючих мотиви – гнів Ахілла і воля Зевса. Герої і боги, їх образи і діяння (Ахілл і Гектор). Зміст «Одіссеї». Казково-пригодницька епопея; особливості композиції; мотиви повернення і помсти героя.

Тема 2. Класичний період давньогрецької літератури. Драма: її походження, основні види (трагедія, сатирівська драма, комедія). Свідоцтва Аристотеля про походження і розвиток драми. Есхіл – «батько трагедії»; поет становлення і зміцнення афінського демократичного поліса. Періодизація збережених драм. Епоха вищого внутрішнього розквіту Афін. «Століття Перикла», творчість Софокла. Основні етапи творчості і драматургічні нововведення Софокла. Особливості соціально-історичного процесу і нові ідейні конфлікти в Афінах другої половини V ст. до н.е. Збережені драми Евріпіда і доля його спадщини. Зображення окремої особистості, її внутрішнього розладу і особистих прагнень, проблема «пристрастей». Давня аттична комедія: її фольклорні основи, комос і фалічні пісні; елементи обрядової гри в сюжеті і структурі комедії. Аристофан; його попередники і сучасники. Збережені твори; три періоди творчості Аристофана.

Тема 3. Історико-культурне значення римської літератури. Склад, основна періодизація і доля пам'ятників римської літератури. Цицерон і його роль в розвитку літератури. Вергілій; життя і основні періоди творчості. «Енеїда» – обгрунтування римської імперії. Історія і нове осмислення міфу про троянця Енея. Зміст і композиція «Енеїди»; ставлення до гомерівського епосу; «Рок» (фатум); герої і боги; еволюція образу Енея як результат свідомого сприйняття обов’язку. Овідій; автобіографічна тема і основні періоди творчості; збіднення ідейного змісту і майстерність форми. Любовні вірші Овідія, їх строката тематика, художня манера. Давньоримський роман. «Дафніс і Хлоя» Лонга як зразок пасторальної теми. Апулей – філософ і софіст. «Метаморфози»: основний сюжет роману, мова і стиль, вставні новели і казка; ставлення до фольклору і грецьких зразків; ідейно-філософська концепція роману і релігійно-містичні погляди Апулея.

Тема 4. Загальна характеристика розвитку середньовічної літератури народів Європи. Поняття «середньовіччя», «середньовічна культура» та «середньовічна література». Періодизація історії середньовічної літератури. Героїчний епос Франції, його основні цикли. «Пісня про Роланда» – найбільший пам'ятник французького героїчного епосу. Народна основа поеми. Виникнення іспанського героїчного епосу на пізнішому етапі епічної класики; вплив «епічної пам'яті» про героїчне минуле з епічним осмисленням сучасного буття; вираження в іспанському героїчному епосі своєрідних рис історичного розвитку Іспанії (процес реконкісти). «Пісня про Сіда»: історична дійсність і епічна правда в поемі. Німецький героїчний епос і його найбільш значний пам’ятник «Поема про Нібелунгів». Поєднання рис епічної архаїки з ознаками переродження народної епопеї в лицарський роман в «Поемі про Нібелунгів».

Тема 5. Лицарська (куртуазна) література Середньовіччя. Становлення нових лицарських ідеалів. Хрестові походи, посилення політичних і культурних зв'язків зі Сходом і їх роль у формуванні лицарської культури. Виникнення лицарської поезії в Провансі. Основні мотиви і жанри любовної та політичної лірики трубадурів. Виникнення лицарського роману, його жанрова своєрідність і еволюція. «Роман про Трістана та Ізольду», його ідейно-художня своєрідність, поширення в європейській літературі. Творчість Кретьєна де Труа.

Тема 6. Виникнення міської літератури Середньовіччя, основні її жанри. Фабліо, шванки і їх зв'язок з народною творчістю. Повість Штріккера «Поп Аміс». Розвиток традицій фольклорного тваринного епосу в «Романі про Лиса», особливості його формування та ідейно-художня своєрідність. Риси лицарської ідеології в «Романі про Троянду». Поезія Війона –ідейно-художня проблематика віршів Війона. Джеффрі Чосер – попередник ренесансної літератури в Англії. Формування реалістичного методу в його «Кентерберійських оповіданнях». Поема Ленгленда «Бачення про Петра Орача», возвеличення і ідеалізація образу селянина в ній. Народні балади про Робіна Гуда і Вільгельм Телля як вираз народного протесту проти феодального ладу. Основні етапи розвитку релігійного театру, поступова секуляризація релігійної драми.

 

Змістовий модуль 2. Новітні тенденції у розвитку літератури Відродження, бароко і класицизму

Тема 1. Література епохи Відродження. Хронологічні межі та стадіальне місце епохи Відродження в європейському історичному процесі. Багатоскладність і суперечливість культури епохи Відродження, її зв'язок з раннім і зрілим Середньовіччям. Ренесансний гуманізм як нова течія в культурі Західної Європи. Проблема античної спадщини в Середні віки. Умови та причини виникнення ренесансного руху в Італії. Періодизація італійської літератури епохи Відродження. Данте – останній поет середньовіччя і перший поет «Нове життя» – переддень концепції «Божественної комедії». Проблема жанру «Божественної комедії». Петрарка – перший європейський гуманіст. Поетичне новаторство Петрарки в «Книзі пісень». «Петрарківський стиль» і його вплив на розвиток європейської ренесансної поезії. Життя і творчість Дж. Боккаччо. Боккаччо і проблема ренесансної пасторальної ідилії. Значення «Декамерона» для розвитку італійської художньої прози.

Тема 2. Відродження у Франції, періодизація історико-літературного процессу. Розвиток поезії в першій половині ХVI ст. Середньовічна традиція у творчості Маро; жанровий склад його лірики. Розвиток жанру новели; історико-літературне значення «Гептамерона» Маргарити Наваррської. Життя і творчість Рабле. Жанрові джерела і літературний генезис роману «Гаргантюа і Пантагрюель». Сюжет і композиція роману. Розвиток ренесансно-гуманістичної поезії в другій половині ХVI ст. Плеяда. Теоретична програма в «Захисту і прославлянні французької мови» Дю Белле.

Тема 3. Англійське Відродження. Життя і діяльність Мора; ідейні та жанрові джерела «Утопії»; її сюжетно-композиційна будова; зображення ідеального стану суспільства. Поезія в другій половині ХVI ст.; сонети Сіднея; гуманістичні принципи поетики в його трактаті «Захист поезії». Творчість Спенсера; синтез куртуазних цінностей і гуманістичних ідей в «Королеві фей. Розвиток драми в другій половині ХVI – початку ХVII ст. Роль середньовічної театральної традиції і її вплив на гуманістичну драму; вплив античної та західноєвропейської предклаcицистськой традиції. Космизм художнього світу Марло і титанизм його героїв; гіперболізм як конструктивний принцип Марло-драматурга. Марло як попередник Шекспіра. Театральна боротьба на рубежі ХVI-ХVII ст. Творчість Шекспіра. Народна міфопоетична і натурфілософська основа його творчості; образ світобудови; «Великий ланцюг буття»; космізм конфліктів.

Тема 4. Іспанське Відродження. Періодизація літературного процесу в Іспанії. Життя і творчість Сервантеса. Жанровий синтез в «Дон Кіхоті». Пародійний задум роману і його реалізація. Сюжет і композиція «Дон Кіхота». Зіткнення лицарських книжково-поетичних ідеалів з дійсністю як джерело романічних колізій; характер зображення соціально-культурного життя Іспанії. Розвиток іспанської драми; народний вплив і класицистичні тенденції в іспанському театрі другої половини XVI ст. Життя і творчість Лопе де Веги. Жанрова класифікація п'єс Лопе де Веги.

Тема 5. Література ХVII століття. Класицизм і бароко як теорії мистецтва. Своєрідність класицизму в національних літературах. Класицизм і сучасність. Проблема взаємодії різних напрямків і методів у творчості найбільших письменників ХVII ст. Маньєристичні, барокові, класицистичні тенденції в англійській літературі ХVII ст. Три етапи розвитку англійської літератури ХVII століття. Поезія ХVII ст. в Англії. Донн і бароко. Поезія метафізиків. Загальноєвропейське значення англійської буржуазної революції. Мільтон: періодизація творчого шляху. Поеми Мільтона як відображення сучасності в умовній формі біблійного епосу. Суперечливість задуму і його художнього втілення в поемі «Втрачений рай».

Тема 6. Загальна характеристика розвитку французької літератури XVII ст. Французький класицизм і філософські системи Декарта і Гассенді. Корнель. Періодизація його творчості. Суперечка про «Сіда», про його вплив на французький театр і подальший розвиток творчості Корнеля. Трагедії Расіна і новий етап французького класицизму. Протиріччя світогляду письменника і їх відображення в творчості на різних етапах його розвитку. Трагічний конфлікт «Федри» і його художнє рішення. Мольєр. Матеріалістичні, атеїстичні та демократичні риси світогляду Мольєра. Багатство жанрів драматургії Мольєра, їх зв'язок з традиціями народного театру. Творча історія комедії «Тартюф». Тема буржуазії в комедіях Мольєра «Міщанин-шляхтич», «Скупий», «Уявний хворий».

 

Методи контролю

Для студентів денної форми навчання: усне опитування на семінарських заняттях, аудиторне індивідуальне рубіжне контрольне завдання, ведення читацького щоденника.

Для студентів заочної форми навчання: захист контрольної роботи, ведення читацького щоденника.

                                                                      

Розподіл балів, які отримують студенти

 

Поточне тестування та самостійна робота

Сума

Змістовий модуль №1

Змістовий модуль № 2

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

100

4

10

6

4

12

10

4

10

12

4

12

12

Т1, Т2 ... Т9 – теми змістових модулів.

 

Методичне забезпечення

1. Методичні вказівки до самостійної роботи  з курсу “Історія зарубіжної літератури від античності до XVII ст.” для студентів спеціальності 035.04 “Філологія. Германські мови та літератури (переклад включно)” / Укл.: Костенко Г. М. – Запоріжжя, 2017. – 34 с.

 

Рекомендована література

Базова

1.                        Пащенко В. І. Антична література : Підручник / В. І. Пащенко, Н. І. Пащенко. К. : Либідь, 2001. 718 с.

2.                        Давиденко Г.Й. Історія зарубіжної літератури середніх віків та доби Відродження : Навч. посібник / Г.Й. Давиденко, В.Л. Акуленко. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 248 с.

3.                        Ковбасенко Ю. І. Література Середньовіччя : Посібник для учителів та студентів / Ю.І. Ковбасенко. – К., 2014. – 108 с.

4.                        Давиденко Г.Й. Історія зарубіжної літератури XVIIXVIII століття: навч. посібник. [для студ. вищ. навч. закл.] / Г.Й. Давиденко, М.О. Величко.  – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 292 с.

 

Рекомендована література. Художні твори

 

Гомер.  Одіссея. Іліада

Есхіл. Трагедії

Софокл. Трагедії

Евріпід. Трагедії

Арістофан. Комедії

Лонг. Пастуша повість про Дафніса і Хлою

Вергіїій. Енеїда

Овідій. Метаморфози

Апулей. Метаморфози, або Золотий осел

Беовульф.

Піснь про Нібелунгів

Піснь про Роланда

Песнь про Сіда

Поезія трубадурів, вагантів. Міннезингерів

Кретьен де Труа. Тристан та Ізольда

Данте. Божественна комедія. Поема

Петрарка Ф. Сонети

Рабле Ф. Гаргантюа і Пантагрюель

Сервантес Сааведра М. де. Дон Кіхот Ламанчський

Шекспір В. Гамлет, принц датський

Шекспір В. Дванадцята ніч, або Як вам подобається

Шекспір В. Король Лір

Шекспір В. Макбет

Мільтон Дж. Втрачений рай.

Корнель ПСід.

Расин ЖФедра.

Мольер Ж.-БТартюф. Міщанин-шляхтич.

 

Інформаційні ресурси

 

1. http://static.my-shop.ru/product/pdf/184/1831963.pdf

2. https://www.academia.edu

3. http://ae-lib.org.ua/texts/rubanova__medieval_literature__ua.htm

4. http://www.ukrlib.com.ua/perekaz-zl/printout.php?id=37&bookid=0

5. Вступ. Літературознавство як наука / Наєнко М. К. Історія українського літературознавства : Підруч­ник  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://litmisto.org.ua/?p=3929

6. Теорія літератури як наука [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukraine.velesava.com/?p=11 

 

Ресурс розміщення навчальних матеріалів:

У роботі зі студентами використовується ресурс Google ClassroomДетальніше дивись за посиланням

https://classroom.google.com/c/Njc0MTQ2NzE0MjBa 

Контроль, зворотний зв'язок і звітність студента (терміни, електронний ресурс тощо):

Перевірені роботи викладено у системі Google Classroom. Кожен студент повинен у зазначений термін надіслати роботу на мейл викладачеві)Детальніше дивись за посиланням.

https://classroom.google.com/c/Njc0MTQ2NzE0MjBa