Курс “Психології» орієнтований на реалізацію державної концепції викладання гуманітарних та соціально-політичних дисциплін у вищих навчальних закладах України.
Розробляючи робочу програму даного курсу, автор виходив з необхідності теоретичного осмислення загальнолюдських
проблем, які існують у психології з метою використання їх для вирішення
завдань, які існують перед сучасним суспільством і людиною. Завдання вивчення курсу полягають у тому, щоб студенти, майбутні спеціалісти
збагатили свій інтелектуально-творчий потенціал знаннями: а) на понятійному рівні – основних тенденцій
розвитку сучасної психології та історії психології, основних сучасних напрямків
психології, шкіл, концепцій, а також засвоїли загальну теорію психології; б) на фундаментальному рівні –
змісту психології, її сутності, предмету та структури, її історії, осягнули завдання, принципи й функції
її основних складових; в) на практично-творчому рівні –
фундаментальних основ психології та її еволюції, а також основних змістів
вітчизняної психологічної думки. Вивчення курсу передбачає також,
з точки зору практичної діяльності, оволодіння такими навичками та вміннями: а) на репродуктивному рівні: -
засвоїти
світоглядно-гуманістичний зміст психології, його людинотворчу природу; -
будувати універсальну макромодель
соціальної дійсності у процесі суспільної діяльності та особистого життя; -
знати основний зміст усіх
розділів курсу; б) на евристичному рівні: -
оволодіти коректним способом
мислення щодо психологічних проблем, основними принципами та першоджерелами; -
досліджувати соціальні явища,
використовуючи знання психології, аналізувати основні процеси та явища
зовнішнього та внутрішнього світу людини; в) на творчому рівні: -
формувати власну точку зору,
спираючись на зв’язок психології з дійсністю; -
визначати засоби перетворення
дійсності за допомогою психологічних знань; -
застосовувати набуті знання при
аналізі нагальних проблем сьогодення. Дисципліна "Психологія" є вибірковою дисципліною гуманітарного
циклу, які у навчальному плані спеціальності забезпечують теоретичну та
суспільно-виховну підготовку випускників вищої школи.
Результати навчання дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: у результаті вивчення дисципліни «Психологія» студент повинен:
знати:
- знати основний зміст усіх розділів навчальної програми, основні та найбільш вживані першоджерела психології попередніх історичних епох та сучасної психології;
- мати базові уявлення про основи психології, що сприяють розвитку загальної культури й соціалізації особистості;
- знати структуру психологічного знання, основні психологічні категорії (поняття), проблеми, імена, основні течії і напрями в історії психології; зокрема, стосовно економічної сфери суспільного життя, законів, причинно-наслідкових та функціональних зв’язків, які існують між процесами та явищами на різних рівнях соціально-економічних систем;
- знати суть та закономірності психічних процесів, функції психіки, структуру та характеристики особистості;
- оволодіти психологічним способом мислення, практично використовуючи основні психологічні поняття, спираючись на зв’язок психології з дійсністю;
- знати групові процеси: груповий тиск, диференціація ролей у групі, прийняття рішення;
- знати методи налагоджування оптимальних міжособистісних стосунків;
вміти:
– практично використовувати основні психологічні поняття, спираючись на зв’язок психології з дійсністю; визначати загальні тенденції й особливості функціонування сучасних світових та національних економічних і фінансових систем та їх структури;
– змістовно аналізувати основні напрями та течії психології, зокрема, такі що репрезентують сучасний світ;
– абстрактно мислити, застосовувати психологічний аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик соціально-економічних і фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів;
– досліджувати соціальні явища, використовувати прикладну психологію, аналізувати основні процеси та явища зовнішнього та внутрішнього світу людини; опрацьовувати різноманітні джерела інформації, формувати власну точку зору, робити висновки, приймати рішення;
– будувати універсальну макромодель та локальні моделі соціальної дійсності у процесі власної суспільної діяльності та здійснення особистого життя; застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати;
– аналізувати й обґрунтовувати психологічні, соціальні, політичні, правові, ментальні й інші особливості українського суспільного життя та української національної ідеї;
– застосовувати набуті знання у професійній і соціальній діяльності; застосовувати їх при аналізі нагальних проблем сьогодення; демонструвати базові навички креативного та критичного мислення у дослідженнях та професійному спілкуванні;
– співвідносити та знаходити зв’язки між різними напрямками психології;
– виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань;
– вміти застосовувати психологічні принципи та знання про психологічні закономірності у навчально-виховному та управлінському процесах;
– керувати міжособистісними стосунками в колективі, аналізувати характерологічні та мотиваційні аспекти підлеглих та колег;
– орієнтуватися у навчальній літературі;
– аналізувати психічні явища з точки зору різних підходів;
– знати методи налагоджування оптимальних міжособистісних стосунків;
розуміти:
– основні закономірності та тенденції розвитку економічних моделей, політико-правових поглядів, науково-технічних знань, релігійних уявлень людства;
– світоглядно-гуманістичний зміст психологічного знання, його людинотворчу природу;
– причинно-наслідкові зв’язки розвитку світу (суспільства, його окремих складових) та життєдіяльності людини у ньому;
– досягнення та цінності суспільства, виходячи з розуміння місця фахової предметної області у загальній системі знань.
- Викладач: Арсентьєва Галина