Курс “Психології» орієнтований на реалізацію державної концепції викладання гуманітарних та соціально-політичних дисциплін у вищих навчальних закладах України.

Розробляючи робочу програму даного курсу, автор виходив з необхідності теоретичного осмислення загальнолюдських проблем, які існують у психології з метою використання їх для вирішення завдань, які існують перед сучасним суспільством і людиною.

Завдання вивчення курсу полягають у тому, щоб студенти, майбутні спеціалісти збагатили свій інтелектуально-творчий потенціал знаннями:

а) на понятійному рівні – основних тенденцій розвитку сучасної психології та історії психології, основних сучасних напрямків психології, шкіл, концепцій, а також засвоїли загальну теорію психології;

б) на фундаментальному рівні – змісту психології, її сутності, предмету та структури, її  історії, осягнули завдання, принципи й функції її основних складових;

в) на практично-творчому рівні – фундаментальних основ психології та її еволюції, а також основних змістів вітчизняної психологічної думки.

Вивчення курсу передбачає також, з точки зору практичної діяльності, оволодіння такими навичками та вміннями:

а) на репродуктивному рівні:

-         засвоїти світоглядно-гуманістичний зміст психології, його людинотворчу природу;

-         будувати універсальну макромодель соціальної дійсності у процесі суспільної діяльності та особистого життя;

-         знати основний зміст усіх розділів курсу;

б) на евристичному рівні:

-         оволодіти коректним способом мислення щодо психологічних проблем, основними принципами та першоджерелами;

-         досліджувати соціальні явища, використовуючи знання психології, аналізувати основні процеси та явища зовнішнього та внутрішнього світу людини;

в) на творчому рівні:

-         формувати власну точку зору, спираючись на зв’язок психології з дійсністю;

-         визначати засоби перетворення дійсності за допомогою психологічних знань;

-         застосовувати набуті знання при аналізі нагальних проблем сьогодення.

Дисципліна "Психологія" є вибірковою дисципліною гуманітарного циклу, які у навчальному плані спеціальності забезпечують теоретичну та суспільно-виховну підготовку випускників вищої школи.

Результати навчання дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: у результаті вивчення дисципліни «Психологія» студент повинен:

знати:

-          знати основний зміст усіх розділів навчальної програми, основні та найбільш вживані першоджерела психології попередніх історичних епох та сучасної психології;

-          мати базові уявлення про основи психології, що сприяють розвитку загальної культури й соціалізації особистості;

-          знати структуру психологічного знання, основні психологічні категорії (поняття), проблеми, імена, основні течії і напрями в історії психології; зокрема, стосовно економічної сфери суспільного життя, законів, причинно-наслідкових та функціональних зв’язків, які існують між процесами та явищами на різних рівнях соціально-економічних систем;

-          знати суть та закономірності психічних процесів, функції психіки, структуру та характеристики особистості;

-          оволодіти психологічним способом мислення, практично використовуючи основні психологічні поняття, спираючись на зв’язок психології з дійсністю;

-          знати групові процеси: груповий тиск, диференціація ролей у групі, прийняття рішення;

-          знати методи налагоджування оптимальних міжособистісних стосунків;

 

вміти:

практично використовувати основні психологічні поняття, спираючись на зв’язок психології з дійсністю; визначати загальні тенденції й особливості функціонування сучасних світових та національних економічних і фінансових систем та їх структури;

змістовно аналізувати основні напрями та течії психології, зокрема, такі що репрезентують сучасний світ;

абстрактно мислити, застосовувати психологічний аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик соціально-економічних і фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів;

досліджувати соціальні явища, використовувати прикладну психологію, аналізувати основні процеси та явища зовнішнього та внутрішнього світу людини; опрацьовувати різноманітні джерела інформації, формувати власну точку зору, робити висновки, приймати рішення;

будувати універсальну макромодель та локальні моделі соціальної дійсності у процесі власної суспільної діяльності та здійснення особистого життя; застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати;

аналізувати й обґрунтовувати психологічні, соціальні, політичні, правові, ментальні й інші особливості українського суспільного життя та української національної ідеї;

застосовувати набуті знання у професійній і соціальній діяльності; застосовувати їх при аналізі нагальних проблем сьогодення; демонструвати базові навички креативного та критичного мислення у дослідженнях та професійному спілкуванні;

співвідносити та знаходити зв’язки між різними напрямками психології;

виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань;

вміти застосовувати психологічні принципи та знання про психологічні закономірності у навчально-виховному та управлінському процесах;

керувати міжособистісними стосунками в колективі, аналізувати характерологічні та мотиваційні аспекти підлеглих та колег;

орієнтуватися у навчальній літературі;

аналізувати психічні явища з точки зору різних підходів;

знати методи налагоджування оптимальних міжособистісних стосунків;

 

розуміти:

основні закономірності та тенденції розвитку економічних моделей, політико-правових поглядів, науково-технічних знань, релігійних уявлень людства;

світоглядно-гуманістичний зміст психологічного знання, його людинотворчу природу;

причинно-наслідкові зв’язки розвитку світу (суспільства, його окремих складових) та життєдіяльності людини у ньому;

досягнення та цінності суспільства, виходячи з розуміння місця фахової предметної області у загальній системі знань.