СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
___ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ВИКЛАДАЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА СПЕЦІАЛЬНІ РОЗДІЛИ ФІЛОСОФІЇ___
___(СПЕЦІАЛЬНІ РОЗДІЛИ ФІЛОСОФІЇ ТА ПСИХОЛОГІЇ)___
НУ "Запорізька політехніка"
СтупінЬ вищої освіти: ___________магістр____________
|
1. Загальна інформація |
||||||||
Назва дисципліни |
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ВКИЛАДАЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА СПЕЦІАЛЬНІ РОЗДІЛИ ФІЛОСОФІЇ (СПЕЦІАЛЬНІ РОЗДІЛИ ФІЛОСОФІЇ ТА ПСИХОЛОГІЇ) Код: ________ Вибіркова |
|||||||
Рівень вищої освіти |
Другий (магістерський) рівень |
|||||||
Викладач |
Д-р філос. н., професор Бондаренко О.В. | |||||||
Контактна інформація викладача |
061-7698-285 |
|||||||
Час і місце проведення навчальної дисципліни |
Предметні аудиторії кафедри: а. 540, а. 549а |
|||||||
Обсяг дисципліни |
90 / 3, 15 / 15 // 60, залік |
|||||||
Консультації |
Згідно з графіком консультацій |
|||||||
2. Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни |
||||||||
Є дисципліною циклу загальної підготовки другого (магістерського) рівня вищої освіти – яка сприяє загальнокультурній підготовці здобувачів вищої освіти, а також формує знання та навички мислення здобувачів вищої освіти рівня "магістр". Вивчення дисципліни спирається та є продовженням, перше за все, дисциплін соціально-гуманітарного циклу, що вивчаються студентами першого освітньо-кваліфікаційного рівня вищої освіти (бакалаврату). |
||||||||
3. Характеристика навчальної дисципліни |
||||||||
Навчальна дисципліна «Спеціальні розділи філософії та психології» – формує освіченість студентів-магістрантів у сфері специфічного соціально-гуманірного знання з філософії та психології; продукує сучасну філософську культуру мислення та навички грамотно репрезентувати сучасний світ; сприяє набуттю навичок науково-педагогічної діяльності викладача закладів вищої освіти, здатності активно залучатися у конкретний викладацький процес. Загальні компетентності: Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Здатність інтелектуального пошуку, здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність критичного мислення та формування власної точки зору. Здатність генерувати нові соціальні та науково-технічні ідеї (креативність). Здатність створювати та сприймати інновації. Здатність до адаптації та дії у новій ситуації. Здатність соціального реагування та комунікативної компетентності. Здатність працювати у команді. Здатність проведення досліджень на належному рівні. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (здатність до навчання протягом життя). Цінування й повага різноманітності і полікультурності. Спеціальні (фахові) компетентності: Здатність аналізувати та комплексно інтегрувати сучасні знання з природничих, інженерних, соціально-гуманітарних та інших наук для розв’язання складних задач і проблем професійної сфери. Здатність визначати ключові тренди соціально-технічного (соціально-технологічного) та людського розвитку. Здатність оцінювати можливі соціальні ризики й наслідки техніко-технологічних рішень. Здатність застосовувати науковий підхід до формування та виконання ефективних проєктів у соціально-технологічній сфері. Здатність до розробки соціальних сценаріїв і стратегій розвитку техніко-технологічних систем. Здатність визначати та критично оцінювати ключові тренди соціального розвитку та застосовувати їх для формування нових моделей техніко-технологічних систем та процесів у науковій роботі. Володіти логікою та методологію наукового пізнання. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у закладах вищої освіти. Здатність застосовувати основи педагогіки і психології в освітньому процесі у закладах вищої освіти. Здатність провадити науково-педагогічну діяльність, планувати навчання, контролювати і супроводжувати роботу з персоналом. Здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні знання, висновки та аргументацію з питань професійної сфери і дотичних проблем до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються. Знання основ методології викладання фахових дисциплін у вищій школі. Здатність самостійно здобувати нові знання, використовуючи сучасні освітні та дослідницькі технології у професійній галузі. Здатність відстежувати та генерувати нові соціальні, науково-технічні (технологічні), психолого-педагогічні ідеї. Результати навчання: Інтегрувати фундаментальні та спеціальні знання для розв’язування складних задач професійної сфери у широких або мультидисциплінарних контекстах. Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення у галузі професійної діяльності. Розробляти науково-технічні проєкти та системи комплексних дій щодо їх реалізації з урахуванням їх очікуваних соціальних наслідків, ризиків та інших обмежень. Оцінювати соціальні сценарії й стратегії розвитку науково-технічних (технологічних) систем. Оцінювати можливі соціальні ризики та наслідки управлінських рішень у професійній сфері. Приймати ефективні рішення у нових ситуаціях або у непередбачених умовах з урахуванням їх можливих наслідків, оцінювати і порівнювати альтернативи, включаючи соціальні, екологічні, правові й інші ризики. Здійснювати викладацьку діяльність у закладах вищої освіти. Демонструвати лідерські навички та уміння управляти персоналом і працювати в команді. Використовувати сучасні освітні та дослідницькі технології у професійній сфері. |
||||||||
4. Мета вивчення навчальної дисципліни |
||||||||
Метою вивчення навчальної дисципліни – є формування у студентів-магістрантів знань у галузі сучасної філософії та психології – задля поглиблення їх філософської культури мислення та оволодіння ними засобами й прийомами комунікативної компетентності людини сучасного суспільства й світу. Перш за все, оволодіння майбутніми науковцями знаннями про специфіку науки й наукового пізнання та відповідальності вченого у сучасному світі. А також оволодіннями майбутніми викладачами вищої школи знаннями з педагогіки та психології викладання у вищій школі, засвоєння психолого-педагогічних прийомів викладацької діяльності й викладацької майстерності, зокрема, й у технічному закладі вищої освіти. |
||||||||
5. Завдання вивчення дисципліни |
||||||||
Завдання вивчення навчальної дисципліни – збагачення інтелектуально-творчого потенціалу та поведінково-практичних навичок студентів-магістрантів у сфері специфічного соціально-гуманірного знання сучасного етапу розвитку людства (з філософії та психології) щодо особливостей мислення (зокрема, креативного, інноваційного) й життєдіяльності сучасної людини постмодерністського світу. А саме: відстежувати зміст саме новітньої філософії сучасного світу; оволодіти сучасним філософським способом мислення; знати зміст та смецифіку освітнього середовища сучасного світу, сучасних освітніх та психолого-педагогічних концепцій і теорій; застосовувати набуті знання з сучасної філософії у процесі аналізу наявного стану науки, проблем та перспектив її розвитку; розуміти основні тенденції розвитку соціального інституту освіти й освітнього простору сучасного світу, розв’язувати педагогічні проблеми, задачі, ситуації. |
||||||||
6. Зміст навчальної дисципліни |
||||||||
Програма навчальної дисципліни «Спеціальні розділи філософії та психології» складається з таких змістових модулів: 1. Філософія та сучасний світ: комунікативна парадигма системи «людина – світ». 2. Людина та сучасний світ: спеціальні розділи філософії. 3. Педагогіка вищої школи. 4. Психологія вищої школи. |
||||||||
7. План вивчення навчальної дисципліни |
||||||||
№ тижня |
Назва теми |
|
Кількість годин |
|||||
1,2 |
Тема 1.1 Специфіка філософського дискурсу у сучасному світі. |
лекція, сем. заняття |
3 |
|||||
2,3 |
Тема 1.2 Філософія постмодерністського світу та глобального типу цивілізації. |
лекція, сем. заняття |
3 |
|||||
4 |
Тема 1.3. Філософія інформаційного суспільства, комп’ютерного розуму та "штучного інтелекту". |
лекція, сем. заняття |
2 |
|||||
5 |
Тема 2.1 Філософія економіки, релігії, освіти. |
лекція, сем. заняття |
2 |
|||||
6,7 |
Тема 2.2 Філософія науки, техніки, інноваційної діяльності. |
лекція, сем. заняття |
3 |
|||||
7,8 |
Тема 2.3 Філософія статі (ґендеру), спорту, туризму, реклами |
лекція, сем. заняття |
3 |
|||||
9 |
Тема 3.1 Педагогіка вищої школи. |
лекція, сем. заняття |
1 |
|||||
9,10 |
Тема 3.2 Педагогіка як наука. Викладання у сучасній вищій школі. |
лекція, сем. заняття |
2 |
|||||
10,11 |
Тема 3.3 Основи педагогічної майстерності. |
лекція, сем. заняття |
2 |
|||||
11 |
Тема 3.4 Структура педагогічної діяльності. |
лекція, сем. заняття |
1 |
|||||
12 |
Тема 4.1 Психологія вищої школи посеред загальної психології, соціальної психології, вікової психології, педагогічної психології. |
лекція, сем. заняття |
1 |
|||||
12,13 |
Тема 4.2 Психологічний портрет особи (студента, викладача) як суб’єкта навчального процесу. |
лекція, сем. заняття |
2 |
|||||
13,14 |
Тема 4.3 Психологія викладацької діяльності та педагогічної майстерності. |
лекція, сем. заняття |
3 |
|||||
15 |
Тема 4.4 Студентська група як суб’єкт навчального процесу. |
лекція, сем. заняття |
2 |
|||||
8. Самостійна робота |
||||||||
Назва теми |
Графік самостійної роботи |
Кількість годин |
Контрольні заходи |
|||||
Специфіка філософського дискурсу у сучасному світі. |
Виконання індивідуального тематичного завдання |
15 |
5 балів у загальних 100 |
|||||
Філософія постмодерністського світу та глобального типу цивілізації. |
||||||||
Філософія інформаційного суспільства, комп’ютерного розуму та "штучного інтелекту". |
||||||||
Філософія економіки, релігії, освіти. |
Виконання індивідуального тематичного завдання. |
9 |
5 балів у загальних 100 |
|||||
Філософія статі (ґендеру), спорту, туризму, реклами. |
||||||||
Філософія науки, техніки, інноваційної діяльності. |
Виконання індивідуального тематичного завдання. |
6 |
8 балів у загальних 100 |
|||||
Освіта як система та як процес. |
Виконання індивідуального тематичного завдання. |
12 |
8 балів у загальних 100 |
|||||
Педагогіка як наука. Викладання у сучасній вищій школі. |
||||||||
Основи педагогічної майстерності. |
||||||||
Структура педагогічної діяльності. |
Виконання індивідуального тематичного завдання. |
12 |
5 балів у загальних 100 |
|||||
Психологія вищої школи посеред загальної психології, соціальної психології, вікової психології, педагогічної психології. |
||||||||
Психологічний портрет особи (студента, викладача) як суб’єкта навчального процесу. |
||||||||
Психологія викладацької діяльності та педагогічної майстерності. |
Виконання індивідуального тематичного завдання. |
8 |
8 балів у загальних 100 |
|||||
Студентська група як суб’єкт навчального процесу. |
||||||||
9. Система та критерії оцінювання курсу |
||||||||
Види контролю: поточний, рубіжний (проміжна атестація). Форма підсумкового контролю – залік. |
||||||||
10. Політика курсу |
||||||||
Подаються конкретні вимоги, які викладач формує до студента при вивченні навчальної дисципліни, засади академічної доброчесності. При вивченні навчальної дисципліни від студента вимагаються старанність, коректне і взаємно цікаве ділове спілкування, дотримання засад академічної доброчесності. |
||||||||
- Викладач: Бондаренко Ольга