Мета навчальної дисципліни

Мета викладання навчальної дисципліни «Управління розвитком організації» -  надати здобувачам вищої освіти теоретичні знання та сформувати в них навички використання інструментів управління розвитком організації.

Основним завданням вивчення дисципліни  «Управління розвитком організації»  є оволодіння методологією здійснення перевтілення організації за рахунок рефреймінгу, реструктуризації, оживлення (ревіталізації), оновлення.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен отримати:

загальні компетентності

ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні;

ЗК2. Здатність до спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності);

ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій;

ЗК4. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети;

ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність);

фахові компетентності:

СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів;

СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани;

СК5. Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління;

СК7. Здатність розробляти проекти, управляти ними, виявляти ініціативу та підприємливість;

СК8. Здатність використовувати психологічні технології роботи з персоналом.

СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію.

СК10. Здатність до управління організацією та її розвитком.

очікувані програмні результати навчання:

ПР2. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення;

ПР3. Проектувати ефективні системи управління організаціями;

ПР5. Планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах;

ПР6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність;

ПР12. Вміти делегувати повноваження та керівництво організацією (підрозділом);

 

Міждисциплінарні зв’язки: За структурно-логічною схемою підготовки здобувача вищої освіти пререквізітами дисципліни «Управління розвитком організації» є дисципліни «Управління змінами», «Управління якістю», «Менеджмент організацій», «Договірне право». Постреквізітами є виробнича практика та дипломування.

3. Програма навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1 Система управління розвитком організації

ТЕМА 1. Теоретичні основи управління розвитком організації

Поняття управління розвитком організації. Функції управління розвитком організації. Підходи до управління розвитком організації. Організаційні моделі як об'єкт управління. Організація як елемент суспільної системи. Організація як цілеспрямована система. Взаємозв'язок і взаємозалежність внутрішніх елементів організації та факторів зовнішнього середовища. Статика та динаміка організаційних систем.  Організація як система процесів. Види процесів організації. Принципи організації як об'єкта управління. Система управління організацією. Види аналізу систем управління організацією. Цикл життя організації. Режими життєдіяльності організації. Сучасні концепції управління розвитком організації.

ТЕМА 2. Організація як об'єкт і суб'єкт розвитку

Порядок заснування організації. Масштаб організації та чинники, що його зумовлюють. Ефект масштабу діяльності. Аналіз і проектування організаційних структур різних типів.

Можливі об'єкти і суб'єкти організаційного розвитку. Особливості функціонування основних підсистем: технічної, технологічної, організаційної, економічної та соціально-психологічної. Специфіка менеджменту на кожній стадії життєвого циклу послуги, роботи.

Управління матеріально-технологічною підсистемою організації. Сфери логістики в менеджменті організації. Система організаційної логістики. Реалізація виробничої та комерційної функцій організації.

Управління фінансово-економічною підсистемою в організації. Фінансовий менеджмент організації як управління її фінансами. Стратегії фінансування та інвестування в організації. Оцінка фінансового стану організації. Фінансове оздоровлення організації. Алгоритми факторного аналізу для управління фінансовими потоками в організації.

Управління соціально-психологічною підсистемою організації. Стосунки менеджера з підлеглими. Розпорядча діяльність. Дисциплінарний вплив. Організація праці та її стимулювання. Оцінювання виконання. Заходи профілактики та усунення помилок.

ТЕМА 3. Теоретичні основи розробки стратегії управління розвитком організації

Сутність стратегії управління розвитком організації. Розроблення стратегічного бачення й місії компанії як перше завдання визначення напрямку розвитку компанії. Загальне та  вузьке визначення сфери діяльності компанії. Установлення  мети як друге завдання визначення напрямку розвитку компанії. Управлінська цінність правильно сформульованої місії та системи цілей. Концепція стратегічного наміру. Розроблення стратегії – трете завдання визначення напрямку стратегії. Створення стратегічної піраміди: корпоративна стратегія – бізнес-стратегія – функціональна стратегія – операційна стратегія.

Фактори, які формують стратегію. Критерії переможної стратегії. Класифікація еталонних стратегій розвитку. Переваги та недоліки вертикальної інтеграції. Ефективність діяльності диверсифікованих та спеціалізованих компаній. Управління багатопрофілевими (конгламеративними або мультидивізіональними) корпораціями. Глобальні стратегії у транснаціональних компаніях. Стратегії виходу на зарубіжні ринки.

Сучасні підходи до розроблення стратегії розвитку підприємства.

ТЕМА 4. Інноваційна діяльність як основа розвитку організації

 Інноваційна діяльність - невід’ємна складова виробничо-господарської діяльності підприємства.  Сутність, об’єкти і суб’єкти інноваційної діяльності. Поняття життєвого циклу інновацій.  Етапи та стадії життєвого циклу інновацій. Сутність та завдання інноваційної політики підприємства. Втілення інноваційної політики у відповідних планах і програмах: стратегічних, тактичних та поточних. Принципи формування та складові інноваційної політики підприємства.

Оцінювання та формування попиту на інновації . Роль служби маркетингу у створенні нових виробів. Кон’юнктура ринку й аналіз попиту на інноваційний продукт. Мета, функції і засоби маркетингу. Формування маркетингових стратегій. Використання засобів маркетингу в інноваційному менеджменті.

Передумови й мотиви оновлення виробництва. Стратегія і тактика оновлення виробництва. Етапи створення нової продукції.

Інноваційний потенціал, його місце в системі потенціалу підприємства. Складові інноваційного потенціалу підприємства.

Ефективність використання інновацій. Ефективність витрат на інноваційну діяльність. Вплив інноваційної діяльності на економічні результати підприємства.  Єдність та протиріччя загальної мети підприємства та цілей інноваційної діяльності.

ТЕМА 5. Використання маркетингових інструментів для управління розвитком організації

Роль маркетингу в процесі управління розвитком організації.  Управління розвитком організації на засадах маркетингової концепції.

Формування маркетингових стратегій розвитком організації. Схема оцінки маркетингових стратегій. Використання маркетингових досліджень для інформаційного забезпечення процесу управління розвитком організації. Стратегія розвитку нового продукту. Складові сучасного інформаційного забезпечення створення наукомісткої та високотехнологічної продукції. Розподіл взаємодії між маркетинговою службою та функціо­нальними підрозділами підприємства на окремих етапах ство­рення інноваційного товару.

 

Змістовий модуль 2 Розвиток керуючої системи організації

ТЕМА 6 Професійний розвиток менеджера як основа управління розвитком організації

Модель професіоналізації і талант менеджера. Досвід, контекст і каталізатори професійного розвитку менеджерів. Потенційні "уроки" практичного досвіду.

Роль завдань у становленні менеджерів. Роль взаємодії з керівниками.

Розвиваюча роль невдач. Оцінка готовності менеджера вчитися на практиці. Організаційні умови й каталізатори професійного розвитку менеджерів.

Процесний підхід до управління кар'єрою. Компетенції управління кар'єрою. Періоди й типи управлінських кар'єр. Особистісний регрес в управлінській кар'єрі. Ключові процеси управління кар'єрою. Система критеріїв власної успішності. Зміст управлінської роботи. Оцінка управлінської результативності.

Як особистість менеджера впливає на його результати. Особистісні характеристики ефективних міжнародних менеджерів. Організаційні фактори управлінської результативності.

Ресурси (інструменти) і системи ОСК. Модель управлінської результативності.

ТЕМА 7. Використання реінжинірингу як інструменту розвитку організації

Поняття бізнес-процесу. Учасники та власник бізнес-процесу. Первинні  та вторинні входи й виходи бізнес-процесу. Класифікація  бізнес-процесів.  Внутрішні  та  зовнішні процеси в організації. Основні та допоміжні процеси. Процеси управління та розвитку. Причини  виникнення  реінжинірингу  бізнес-процесів. 

Поняття реінжинірингу  бізнес-процесів, його  завдання та  ключові  характеристики. Сутність та види реінжинірингу бізнес-процесів. Стратегічні основи реінжинірингу бізнес-процесів. Стратегія процесного управління. Принципи реорганізації бізнес-процесів. Оцінка важливості бізнес-процесів. Критерії ефективності організації бізнес-процесів. Покращення бізнес-систем та його взаємозв’язок з покращенням бізнес-процесів.

Розробка бізнес-моделі організації. Розробка моделі існуючих бізнес-процесів. Інтегровані системи управління підприємствами.

ТЕМА 8. Роль корпоративного іміджу в процесі управління розвитком організації

Об'єкти формування іміджу Сутність і значення іміджу імідж організації. Імідж керівника: методи формування Організація роботи над формуванням іміджу керівника.     Моделювання іміджу і процесу управління корпоративним іміджем Параметри, що характеризують стан корпоративного іміджу підприємства.

Результат впливу сформованого іміджу організації. Створення іміджу організації ведеться на основі стратегічного підходу, за допомогою інтегрованих маркетингових комунікацій. Схема взаємозв'язку основних і синтетичних засобів системи маркетингових комунікацій

ТЕМА 9. Організаційна культура як ключова складова розвитку організації

Сутність організаційної (корпоративної) культури. Принципи корпоративної культури в організації. Фактори, які визначають корпоративну культуру. Типи корпоративної  культури. Концепції розвитку корпоративної культури. Корпоративний кодекс організації. Індикатори організаційної культури  Організаційна культура як фактор стримування змін в організації.  Показники організаційної культури, що сприяють змінам. Організаційна культура і стратегія перетворень в організації. Проблема перенесення управлінського досвіду при роботі з організаційної культури. Опір змінам.  Формування підтримки змін з боку носіїв організаційної культури. Етика в управлінні організацією. Етичні проблеми управління організацією. Етичний кодекс в організації.