Предмет дисципліни - моральний та психологічний аспекти спілкування у сфері ділових відносин і етичні та психологічні механізми їх розвитку.

Мета - розкрити теоретичні положення про основні явища й поняття етики ділового спілкування та сформувати навички практичного застосування елементів ділової комунікації.

 Завдання:

- формування знань про філософські, етичні, психологічні основи ділового спілкування, його норми і правила застосування, про особливості етикету в різних умовах трудової діяльності;

- формування вмінь аналізувати конкретні ситуації, розпізнаючи типи людей, рівень їхньої моральності та інші індивідуальні особливості, що проявляються під час ділового спілкування;

- формування вмінь володіти системою засобів ділового спілкування, його стратегіями, навчитись їх обирати відповідно до психологічних і соціокультурних особливостей співрозмовників, до норм і правил гуманістичної етики;

- формування навичок культури спілкування, становлення та самовдосконалення індивідуального стилю спілкування відповідно до етичних та психологічних норм і правил.

 У результаті вивчення навчальної дисципліни студенти повинні отримати:

загальні компетентності:

- застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати;

- використовувати інформаційні та комунікаційні технології для вирішення соціально-економічних завдань;

- вміти працювати як самостійно, так і в команді;

- демонструвати гнучкість та адаптивність у нових ситуаціях, у роботі із новими об’єктами та у невизначених умовах;

- демонструвати навички самостійної роботи, виявляти ініціативу та підприємливість, бути критичним і самокритичним

фахові компетентності:

- ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання соціально - економічних даних, збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та соціальні показники;

- виконувати дослідження за встановленим замовленням;

- демонструвати базові навички креативного та критичного мислення у дослідженнях та професійному спілкуванні.

Очікувані результати навчання з дисципліни

Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

Навички міжособистісної взаємодії.

Здатність свідомо та соціально-відповідально діяти на основі етичних міркувань.

Здатність аналізувати та розв’язувати завдання у сфері регулювання економічних та соціально-трудових відносин.

Змістовий модуль 1. Феномен ділового спілкування

Тема 1. Спілкування як основа людської життєдіяльності

Поняття про об’єкт і предмет дисципліни. Поняття про етику, мораль, моральність. Специфіка людського спілкування. Взаємозв’язок між спілкуванням і діяльністю людей. Мета ділового спілкування та засоби її досягнення. Зміни в суспільних відносинах і розвиток ділової комунікації.

Поняття взаємодії. Вплив етичних норм і правил на спільну діяльність людей. Влада як можливість впливу однієї людини на іншу. Три рівні взаєморозуміння: згода, осмислення, співпереживання. Емоційні, інтелектуальні, соціальні бар’єри на шляху до взаєморозуміння. Ідентифікація та рефлексія як механізми взаєморозуміння.

Тема 2. Психологічна природа спілкування

Комунікативний, перцептивний, інтерактивний аспекти спілкування. Макро-, мезо- і мікрорівень спілкування.

Інформаційно-комунікативний клас функцій спілкування. Регулятивно-комунікативний клас функцій спілкування. Способи впливу людей один на одного у діловому спілкуванні. Афективно-комунікативні функції спілкування. Поняття емпатії у взаєминах.

Критерії визначення видів та рівнів ділового спілкування.

Міжособистісне, міжгрупове, міжсоціумне спілкування. Спілкування між особистістю та групою. Опосередковане і безпосереднє, діалогічне і монологічне спілкування. Характеристика культури ділового спілкування. Функціонально-рольове спілкування як частина професійної культури.

Змістовий модуль 2. Види, способи, форми ділового спілкування

Тема 3. Добір способів ділового спілкування

Способи впливу на людей під час спілкування. Маніпулювання та актуалізація як механізми спілкування.

Запобіжна, звинувачувальна, розважлива, віддалена, врівноважена моделі спілкування. Авторитарний, демократичний, ліберальний стилі спілкування. Етичні критерії спілкування керівника з підлеглими. Дотримання керівником принципів соціальної відповідальності та справедливості.

Стратегії й тактики спілкування.

Технології маніпуляції суспільною думкою. Способи протидії маніпуляції. Організація діяльності колективу в конкурентному середовищі. Співробітництво - вищий рівень ділового спілкування.

Тема 4. Вербальні та невербальні способи ділового спілкування

Поняття про вербальні й невербальні засоби комунікації. Культура усного мовлення та культура слухання. Логіко-психологічні правила конструювання повідомлень. Оптико-кінетична, паралінгвістична, екстралінгвістична системи невербальних засобів. Візуальний контакт, кінесика, проксеміка як специфічні знакові системи у невербальній комунікації.

Тема 5. Індивідуальні і колективні форми ділового спілкування

Етичні норми і правила етикету службовців. Етичні якості підприємця. Етика та етикет у взаємовідносинах з клієнтами.

Індивідуальна бесіда як форма ділового спілкування. Функції бесіди. Види бесід. Характеристика та етапи індивідуальної бесіди. Орієнтування в ситуації та людях. Особливості проведення бесід з клієнтами. Індивідуальні бесіди керівника з підлеглим.

Форми колективного обговорення проблем: наради, збори, переговори, дискусії. Ділові та рольові ігри як форми активного навчання.

Стратегії ведення переговорів. Етапи проведення зборів. Етапи організації дискусії.

Психологічні та етичні основи спілкування в аудиторії.