Програма вивчення навчальної дисципліни «Теоретико-методологічні проблеми психології» складена відповідно до освітньої програми другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія».
Предмет вивчення навчальної дисципліни – теоретичні конструкти для дослідження форм прояву психічного, зокрема особистості людини як об’єкта теоретичної психології.
Метою викладання навчальної дисципліни «Теоретико-методологічні проблеми психології» є ознайомити майбутнього фахівця із сучасним станом методологічних досліджень у галузі теоретичної психології, основним предметом якої на некласичному етапі розвитку психології стає психологія особистості, зокрема різноманітні аспекти функціонування людини як суб’єкту життєдіяльності, спілкування, світопізнання та світооцінювання.
Основними завданнями вивчення дисципліни є:
– ознайомити майбутніх фахівців з дослідженнями саморегуляції особистості, що базуються на контекстуалізованому підході до вивчення так званих «динамічних рис», представленим пояснювальними моделями і теоріями особистості, зокрема: когнітивно-адаптивною теорією (Дж. Меттьюс); соціально-когнітивною теорією (А. Бандура); когнітивно-афективною моделлю (CAPS) – (Мишель і Шода); моделлю особистісної архітектури (КАРА) – «знання та їх оцінка» (Д. Цервоне); когнітивно-експерієнціальною теорією (С. Епштейн);
– надати уявлення про інтегративний підхід до дослідження індивідуальності, представлений багатовимірною ієрархічною моделлю «Я»-концепції; дослідженнями самосвідомості; моделлю мотиваційних рис; дослідженнями впевненості людини у собі, дослідженнями емоційного інтелекту і стратегій подолання стресу; моделлю «позитивних рис» «Цінності-у-дії» (загальнолюдські цінності «сильні» властивості характеру);
– розкрити зміст і специфіку імпліцитних моделей оцінювання особистості, що базуються на аналізі певних аспектів поведінки, в яких особистісні характеристики відбиваються опосередковано, зокрема через урахування латентних періодів моторних реакцій.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні отримати у результаті вивчення навчальної дисципліни:
загальні компетентності:
– володіння концептуальними знаннями, що сприяють професійному розвитку психолога, формуванню загальної культури та моральних цінностей заснованих на національних засадах;
– володіння методологічними засадами психології та сучасних наукових методів, необхідних для вирішення науково-дослідних завдань та проблем професійної діяльності психологів;
– вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми;
– здатність розв’язувати складних непередбачуваних задач і проблем у сферах професійної діяльності психолога;
– здатність аналітично мислити, бути проникливим та об’єктивним, збирати та інтерпретувати інформацію (данні);
– вміння обирати методи та інструментальні засоби, застосування інноваційних підходів в галузі психології;
– здатність до критичного осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності;
– здатність спілкуватися державною мовою з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів професійної діяльності);
– вміння донести державною мовою до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі психології;
– здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел, застосовувати з цією метою технічні засоби, статистичні методи і математичні моделі, інформаційне та програмне забезпечення;
– здатність самостійно продукувати і приймати рішення, виявляти та вирішувати психологічні проблеми, генерувати нові ідеї, що спонукають до пізнання істини та розвитку.
фахові компетентності:
– володіння на високому рівні відповідним категоріальним апаратом, новітніми теоріями, концепціями, технологіями та методами, необхідними для розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності;
– здатність проводити на відповідному науково-методичному рівні викладання психологічних дисциплін;
– здатність до аналізу психологічних станів, характеристик та процесів;
– здатність до організації та проведення прикладних соціально-психологічних досліджень в різних галузях суспільного життя;
– здатність до організації проведення комплексного або часткового психодіагностичного обстеження особистості;
– здатність до проведення соціально-психологічної експертизи на замовлення;
– здатність до аналізу психологічних станів, характеристик та процесів;
– здатність знаходити найбільш ефективні засоби вирішення психологічних проблем та розробляти шляхи подолання проблеми через постановку низки завдань.
- Викладач: Бочелюк Віталій Йосипович