1. Загальна інформація |
||||||||||||||
Назва дисципліни |
ППН 10 Металообробне обладнання, нормативна |
|||||||||||||
Рівень вищої освіти |
Перший (бакалаврський) рівень |
|||||||||||||
Викладач |
Солоха Василь Васильович канд. техн. наук., доцент, доцент |
|||||||||||||
Контактна інформація викладача |
7 698 350
|
|||||||||||||
Час і місце проведення навчальної дисципліни |
аудиторія 151 |
|||||||||||||
Обсяг дисципліни |
Кількість кредитів – 13,5; Загальна кількість годин – 405; лекції - 88 год.; лабораторні роботи – 26 год., практичні роботи – 10 год., самостійна робота – 212 год., розрахунково-графічна робота - 24 год., курсовий проект – 45 год. Вид контролю - екзамен |
|||||||||||||
Консультації |
Згідно з графіком консультацій |
|||||||||||||
2. Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни |
||||||||||||||
Пререквізити: Опір матеріалів; Матеріалознавство: Деталі машин; Теорія різання; Різальний інструмент та інструментальне забезпечення АВ; Постреквізити: Програмне забезпечення мехобробки в технологічних системах; Технологія машинобудування; Експлуатація та обслуговування верстатів; Надійність технологічних систем, |
||||||||||||||
3. Характеристика навчальної дисципліни |
||||||||||||||
Більшість виробів в машинобудуванні піддаються обробці на металообробному обладнанні, рівень розвитку якого визначає загальний рівень машинобудування. Для ефективного використання обладнання, його належного обслуговування, фахівець з металорізальних верстатів повинен знати особливості і можливості різних типів верстатів, можливості і способи налаштування на виконання тих чи інших видів обробки, особливості конструювання специфічних верстатних вузлів і механізмів.
Загальні компетентності: здатність розв'язувати комплексні задачі та практичні проблеми у галузі професійної діяльності в невизначених умовах;
Фахові компетентності: здатність втілювати інженерні розробки для отримування практичних результатів; здатність використовувати знання у розв'язуванні завдань підвищення якості продукції та її контролю; здатність використовувати знання, щоб вибирати конструкційні матеріали, устаткування, процеси.
Результати навчання: Здатність ставити та розв`язувати інженерні завдання галузевого машинобудування з використанням відповідних розрахункових і експериментальних методів. Здатність використовувати отримані знання при аналізі інженерних об’єктів, процесів та методів. Розуміння і вміння застосовувати методи конструювання типових вузлів та механізмів відповідно до поставленого завдання..
|
||||||||||||||
4. Мета вивчення навчальної дисципліни |
||||||||||||||
Метою викладання дисципліни є ґрунтовне ознайомлення студентів спеціальності "Металорізальні верстати і системи" з різноманітним технологічним обладнанням механоскладального виробництву: верстатами з числовим програмним керуванням, автоматами і напівавтоматами, автоматичними лініями і гнучкими виробничими системами для ефективного використання його в технологічному процесі.
|
||||||||||||||
5. Завдання вивчення дисципліни |
||||||||||||||
Завдання вивчення дисципліни - навчити фахівця принципам кінематичного настроювання верстатів, умінню орієнтуватись серед безлічі різноманітних типів і моделей верстатів, дати знання технологічних можливостей верстатів, ознайомити з компоновками верстатів і конструкціями основних вузлів і механізмів, системами автоматичного керування.
|
||||||||||||||
6. Зміст навчальної дисципліни |
||||||||||||||
Дисципліна вивчається протягом 6, 7 та 8 семестрів. В 6 семестрі розглядаються методи утворення поверхонь та необхідні для цього рухи; верстати різних технологічних груп, їх призначення та технологічні можливості, особливості компонування та конструктивні особливості, налаштування верстатів на виконання різних видів обробки. В 7 семестрі розглядається проектування верстатів: вибір технічної характеристики, кінематичні та силові розрахунки приводів, конструювання специфічних верстатних вузлів: шпиндельних вузлів, тягових пристроїв, базових елементів, напрямних. Приділена увага питанням технологічної надійності верстатів. В цьому ж семестрі виконується розрахунково-графічна робота, пов’язана з питаннями проектування верстатів. В 8 семестрі розглядаються питання динаміки верстатів, виконується курсовий проект.
|
||||||||||||||
7. План вивчення навчальної дисципліни |
||||||||||||||
№ тижня |
Назва теми |
|
Кількість годин |
|||||||||||
1. |
Вступ. Класифікація верстатів |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
2. |
Техніко-економічні показники верстатів |
лекція |
2 |
|||||||||||
Методи формоутворення. Рухи в верстатах. Кінематичні зв’язки. |
лекція |
2 |
||||||||||||
3. |
Кінематична структура верстата. Підсумовуючі механізми. Механізми реверсу. |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
4. |
Обробка зубчастих коліс. Верстати для обробки циліндричних зубчастих коліс |
лекція |
2 |
|||||||||||
Верстати для обробки конічних зубчастих коліс |
лекція |
2 |
||||||||||||
5. |
Зубошліфувальні верстати. Зубообробні верстати з ЧПУ |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
6. |
Токарні верстати |
лекція |
2 |
|||||||||||
Токарно-револьверні, карусельні та затилувальні верстати |
лекція |
2 |
||||||||||||
7. |
Токарні автомати і напівавтомати. Одношпиндельні пруткові автомати |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
8. |
Багатошпиндельні автомати і напівавтомати |
лекція |
2 |
|||||||||||
Фрезерні верстат |
лекція |
2 |
||||||||||||
9. |
Верстати для обробки отворів |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
10. |
Розточувальні верстати |
лекція |
2 |
|||||||||||
Багатоцільові верстати |
лекція |
2 |
||||||||||||
11. |
Шліфувальні верстати. |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
12 |
Різьбошліфувальні верстати |
лекція |
2 |
|||||||||||
Агрегатні верстати |
лекція |
2 |
||||||||||||
13. |
Автоматичні лінії |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
14. |
Гнучкі виробничі системи |
лекція |
2 |
|||||||||||
15. |
Конструювання верстатів |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
16. |
Визначення основних параметрів верстата |
лекція |
2 |
|||||||||||
17. |
Конструювання приводу головного руху |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
18. |
Кінематичний розрахунок приводу |
лекція |
2 |
|||||||||||
19. |
Приводи з безступінчастим регулюванням |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
20. |
Шпиндельні вузли верстатів |
лекція |
2 |
|||||||||||
21. |
Розрахунок шпиндельних вузлів |
|
|
|||||||||||
22. |
Шпиндельні опори |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
23. |
Опори ковзання шпиндельних вузлів |
лекція |
2 |
|||||||||||
24. |
Приводи подач верстатів |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
25. |
Тягові пристрої приводів подач |
лекція |
2 |
|||||||||||
26. |
Базові деталі і напрямні |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
27. |
Розрахунок базових деталей |
лекція |
2 |
|||||||||||
28. |
Напрямні верстатів |
лекція/лаб. робота |
2/2 |
|||||||||||
29. |
Розрахунок напрямних ковзання |
лекція |
2 |
|||||||||||
30 |
Технологічна надійність верстатів |
лекція/практ. робота |
2/2 |
|||||||||||
31. |
Загальна модель параметричної відмови |
лекція |
2 |
|||||||||||
32. |
Замкнена динамічна система верстатів |
лекція/практ. робота |
2/2 |
|||||||||||
33. |
Статична характеристика основних елементів ДС |
лекція |
2 |
|||||||||||
34. |
Частотні методи аналізу ДС верстатів |
лекція/практ. робота |
2/2 |
|||||||||||
35. |
Показники динамічної якості верстатів |
лекція |
2 |
|||||||||||
36. |
Сталість складної ЕПС з двома ступенями свободи |
лекція/практ. робота |
2/2 |
|||||||||||
37. |
Автоколивання в верстатах |
лекція |
2 |
|||||||||||
38. |
Динаміка приводу верстатів |
лекція/практ. робота |
2/2 |
|||||||||||
8. Самостійна робота |
||||||||||||||
Самостійна робота студентів полягає в самостійному поглибленому вивченні матеріалу, що виноситься на лекції, виконанні розрахунково-графічної роботи та курсового проекту. Консультації студентів проводяться згідно з розкладом консультацій викладача. |
||||||||||||||
9. Система та критерії оцінювання курсу |
||||||||||||||
Оцінювання здійснюється захистом студентами виконаних лабораторних робіт; виконання етапів розрахунково-графічної роботи, проведення рубіжного контролю студентів у формі тестів. В 6 та 7 семестрах проводиться екзамен, а в 8 – залік та захист курсового проекта. Критерії оцінювання
|
||||||||||||||
10. Політика курсу |
||||||||||||||
1. Основною формою аудиторних занять з дисципліни є лекції. Під час проведення рубіжного контролю за відвідування лекцій нараховуються бонусні бали, які знімаються в разі пропуску лекцій за прогресивною системою. 2 Лабораторні та практичні роботи виконуються безпосередньо в лабораторії кафедри і захищаються викладачу. Пропущені лабораторні роботи повинні бути відпрацьовані в лабораторії в визначені години консультації викладача. 3. Рубіжний контроль проводиться у вигляді тестів. До рубіжного контролю допускаються студенти, які виконали і захистили лабораторні та практичні роботи. Підсумковий результат рубіжного контролю складається з результатів тестів, балів за лабораторні/практичні роботи, виконання етапів розрахунково-графічної роботи та бонусних балів. Позитивним вважається результат із сумою 60 балів і більше. 4. Остаточний результат з вивчення дисципліни встановлюється на екзамені/заліку, до якого допускаються студенти, що виконали всі вимоги навчальної програми дисципліни. 5. Оцінювання курсового проекту здійснюється за результатами захисту проекту комісії. Тут враховується грамотність прийнятих технічних рішень, якість виконання креслень і пояснювальної записки, якість і стислість доповіді і відповідей на запитання членів комісії, а також дотримання термінів виконання курсового проекту. |
||||||||||||||
11. Шкала оцінювання студентів
Сума балів за всі види навчальної діяльності |
Оцінка ECTS |
Оцінка за національною шкалою |
|
для екзамену, курсового проекту (роботи), практики |
для заліку |
||
90 – 100 |
А |
відмінно |
зараховано |
85-89 |
В |
добре |
|
75-84 |
С |
||
70-74 |
D |
задовільно |
|
60-69 |
Е |
||
35-59 |
FX |
незадовільно з можливістю повторного складання |
не зараховано з можливістю повторного складання |
0-34 |
F |
незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |
не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |
12. Методичне забезпечення
1. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни “Металообробне обладнання” для студентів спеціальності 6.050503 “Металорізальні верстати та системи” та “Обладнання та транспорт механообробних цехів” для студентів спеціальності 6.050502 “Технологія машинобудування”. Частина 1/Укл. В.В. Солоха. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2017. – с.50
2. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни “Металообробне обладнання” для студентів спеціальності 6.050503 “Металорізальні верстати та системи” та “Обладнання автоматизованого виробництва та металорізальні верстати” для студентів спеціальності 8.050502 “Технологія машинобудування”. Частина 2/Укл. В.В. Солоха. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2014. – с.41
3. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни “Металообробне ” для студентів спеціальності 8.090203 “Металорізальні верстати та системи” та “Обладнання автоматизованого виробництва та металорізальні верстати” для студентів спеціальності 8.050502 “Технологія машинобудування” Частина третя /Укл. В.В. Солоха. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2015. – с.46
4. Методичні рекомендації з курсового проектування металорізальних верстатів і обладнання автоматизованих виробництв/А.А.Ніколаєв - Запоріжжя, ЗДТУ.
13. Рекомендована література
Базова
1. Металлорежущие станки: Учебник/ Под ред. В.Э.Пуша, М.: Машиностроение, 1986.-586 c.
2. Металлорежущие станки и автоматы: Учебник/ Под ред. А.С.Проникова.-М.: Машиностроение, 1981, -479 c.
3. Кузнецов Ю. Н. Верстати з ЧПУ и верстатні комплекси. — К. — Тернопіль: ООО «ЗМОК», 1999. — 344с. (рос.), 2001. – 298с. (укр.)
4. Кузнєцов Ю. М. Верстати-автомати та автоматичні лінії. — К.: ТОВ «ЗМОК» — ПП «ГНОЗИС», 1999.-204с.(рос.), 2001. — 198с. (укр.).
Допоміжна
5. Кучер А.М., Киватицкий М.Н., Покровский А.А. Металлорежущие станки/альбом общих видов, кинематических схем и узлов/. Л.: Машиностроение, 1971.-306 c.
6. Проектирование металлорежущих станков и станочных систем: Справочник-учебник. В 3-х томах. Т. 2 Ч. 1. Расчет и конструирование узлов и элементов станков / А.С. Проников, Е.И. Борисов, В.В. Бушуев и др.; Под общ. ред. А.С. Проникова. – М.: Изд. МГТУ им. Н.Э. Баумана: Машиностроение, 1995 – 371 с.
7. Металлорежущие станки: Учебное пособие для втузов/ Н.С.Колев, Л.В.Красниченко, Н. С. Никулин и др. - М.: Машиностроение, 1980, -500 с.
8. Модзелевский А. А., Соловьев А. В., Лонг В. А. Многооперационные станки. Основы проектирования и эксплуатации. М.: Машиностроение, 1981, - 216 с.
9. Cтанки с числовым программным управлением /специализированные/ В А. Лещенко, Н. А. Богданов, И. В. Вайнштейн и др.; Под общ.ред. В.А.Лещенко. - 2-е изд., перераб. и доп. М.: Машиностроение, 1988.-568 c.
10. Гусев И.Т., Елисеев В.Г., Маслов А.А. Устройства числового программного управления: Учебн.пособие для техн.вузов.-М.: Высш.шк., 1986.-296 c.
11. Проников А.С. Парметрическая надежность машин. М.: Изд. МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2002 - 560 с.
12. Кочергин А.И. Конструирование и расчет металлорежущих станков и станочных комплексов: Курсовое проектирование: Учеб.пособие для машиностроительных спец.вузов.-Мінск,:Вышейш.шк., 1991. - 388 c.
13. Орликов М. Л. Динамика станков: Учеб. пособие для ВУЗов.-К.: Вища школа, 1980.-256 с.
14. Кузнецов М. М., Усов Б. А., Стародубов В. С. Проектирование автоматизированного производственного оборудования: Учеб. пособие.- М.: Машиностроение, 1987.- 288 с.
15. Металлорежущие станки: учебник. В 2 т. / Т.М. Авраамова, В.В. Бушуев, Л.Я. Гиловой и др.; под ред. В.В. Бушуева. — М.: Машиностроение, 2011. — Т. 1. - 608 с.; Т. 2 - 586 с..
- Teacher: Василь Солоха
- Non-editing teacher: Сергій Танченко