Програма вивчення вибіркової навчальної дисципліни «Методика викладання у вищій школі» складена відповідно до освітньої програми другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія».
Предмет вивчення навчальної дисципліни – систематизація теоретичного навчального матеріалу з метою підвищення рівня засвоєння навчального матеріалу з дидактичних основ концепції про національну вищу освіту, теорії і методики викладання в вищій школі для різних організаційних форм занять, засобів контролю знань й умінь студентів, питань щодо навчально-методичного забезпечення та педагогічної майстерності викладача вищої школи.
Міждисциплінарні зв’язки: Оскільки юридична психологія є галуззю загальнопсихологічної науки, то вона має тісні зв’язки з іншими психологічними дисциплінами. А саме: «Методика та організація наукових досліджень», «Організаційна психологія», «Теоретико-методологічні проблеми психології», «Сучасні напрямки практичної психології», «Психологія соціального впливу».
Мета викладання навчальної дисципліни «Методика викладання у вищій школі» надання студентам магістратури цілісної і логічно-послідовної системи знань про дидактику підготовки кадрів вищої кваліфікації, розкриття концепції, основи теорії, методики і методології викладання дисциплін у системі вищої школи.
Основними завданнями вивчення дисципліни є:
– обґрунтування методологічних і теоретичних засад педагогічного процесу у вищій школі на сучасному етапі розвитку науки;
– висвітлення особливостей методів викладання у вищій школі;
– ознайомлення зі структурою і змістом освітнього процесу у закладах вищої освіти;
– пошук шляхів, прийомів, способів і засобів активізації пізнавальної діяльності студентів;
– навчання планувати, організовувати та аналізувати різноманітні види навчальних і позааудиторних занять. Використовувати найбільш ефективні методи навчання, виховання і розвитку студентів;
– набуття початкового досвіду ведення науково-методичної роботи, дослідно-експериментальних форм педагогічної діяльності;
– ознайомлення з кращим педагогічним досвідом викладачів закладів вищої освіти України, апробування найбільш ефективних прийомів і методів навчання, що застосовуються в системі викладання навчальних дисциплін.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні отримати у результаті вивчення навчальної дисципліни:
загальні компетентності:
– володіння концептуальними знаннями, що сприяють професійному розвитку психолога, формуванню загальної культури та моральних цінностей заснованих на національних засадах;
– вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми;
– здатність розв’язувати складних непередбачуваних задач і проблем у сферах професійної діяльності психолога;
– здатність аналітично мислити, бути проникливим та об’єктивним, збирати та інтерпретувати інформацію (данні);
– вміння обирати методи та інструментальні засоби, застосування інноваційних підходів в галузі психології;
– здатність до критичного осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності;
– вміння управляти комплексними діями або проектами, відповідати за прийняття рішень у непередбачуваних умовах;
– здатність спілкуватися державною мовою з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів професійної діяльності);
– вміння донести державною мовою до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі психології;
– здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел, застосовувати з цією метою технічні засоби, статистичні методи і математичні моделі, інформаційне та програмне забезпечення;
– здатність самостійно продукувати і приймати рішення, виявляти та вирішувати психологічні проблеми, генерувати нові ідеї, що спонукають до пізнання істини та розвитку.
фахові компетентності:
– здатність до організації та проведення прикладних соціально-психологічних досліджень в різних галузях суспільного життя;
– здатність до формування світогляду, розвитку людського буття, суспільства і природи, духовної культури;
– здатність забезпечувати організацію та приймати участь в управлінні науково-дослідницькою діяльністю;
– здатність до аналізу психологічних станів, характеристик та процесів;
– здатність знаходити найбільш ефективні засоби вирішення психологічних проблем та розробляти шляхи подолання проблеми через постановку низки завдань;
– здатність виділяти сутність та основні етапи організації наукового дослідження;
– знання етичних норм, що регулюють відносини людини з людиною, із суспільством і з навколишнім середовищем;
– володіння на високому рівні відповідним категоріальним апаратом, новітніми теоріями, концепціями, технологіями та методами, необхідними для розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності;
– здатність проводити на відповідному науково-методичному рівні викладання психологічних дисциплін.
Очікувані програмні результати навчання. Студент уміє:
– застосовувати набуті знання у реальному освітньому процесі;
– володіти основними навиками проведення занять у закладі вищої освіти;
– володіти навиками підготовки методичного забезпечення для проведення різних видів занять та діагностики знань студентів;
– добирати оптимальні форми та методи педагогічної діяльності;
– застосовувати сучасні освітні технології;
– ставити мету, планувати, організовувати, стимулювати, контролювати, аналізувати результати навчально-пізнавальної діяльності студентів.
– здійснювати саморозвиток, самоосвіту, самовиховання, самоорганізацію.