Предмет
вивчення навчальної дисципліни – основні психологічні положення, механізми, форми
процесу соціальної взаємодії в процесі включення особистості в різні соціальні
групи; взаємозв’язок соціального і психічного, їх взаємодію, взаємозалежність,
взаємовпливи на рівні окремої людини та спільності, що характеризують
особистість і групу.
Метою викладання навчальної дисципліни «Актуальні проблеми загальної та соціальної психології» є формування у студентів системи знань про соціально-психологічні явища й процеси, вироблення практичних умінь та навичок їх дослідження і управління, а також закріплення практичних навичок для їх застосування у конкретних життєвих ситуаціях.
Основними завданнями вивчення дисципліни є формування у студентів теоретичних знань із загальної та соціальної психології; вироблення практичних навичок професійної роботи з використанням знань даного курсу; стимулювання творчої активності в ході самостійної роботи та виконання науково-дослідних завдань.
Міждисциплінарні зв’язки: Оскільки загальна та соціальна психологія є галузями загальнопсихологічної науки, то вони мають тісні зв’язки з іншими психологічними дисциплінами. А саме: «Вікова психологія», «Основи психологічної практики», «Психологія особистості», «Соціально-психологічне навчання персоналу», «Сучасні напрямки практичної психології», «Психологія соціального впливу».
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні отримати у результаті вивчення навчальної дисципліни:
загальні компетентності:
– володіння концептуальними знаннями, що сприяють професійному розвитку психолога, формуванню загальної культури та моральних цінностей заснованих на національних засадах;
– здатність розв’язувати складних непередбачуваних задач і проблем у сферах професійної діяльності психолога;
– здатність аналітично мислити, бути проникливим та об’єктивним, збирати та інтерпретувати інформацію (данні);
– вміння обирати методи та інструментальні засоби, застосування інноваційних підходів в галузі психології;
– здатність до критичного осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності;
– вміння управляти комплексними діями або проектами, відповідати за прийняття рішень у непередбачуваних умовах;
– здатність спілкуватися державною мовою з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів професійної діяльності);
– вміння донести державною мовою до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі психології;
– здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел, застосовувати з цією метою технічні засоби, статистичні методи і математичні моделі, інформаційне та програмне забезпечення;
– здатність самостійно продукувати і приймати рішення, виявляти та вирішувати психологічні проблеми, генерувати нові ідеї, що спонукають до пізнання істини та розвитку.
фахові компетентності:
– здатність до організації та проведення прикладних соціально-психологічних досліджень в різних галузях суспільного життя;
– здатність до організації проведення комплексного або часткового психодіагностичного обстеження особистості;
– здатність до проведення соціально-психологічної експертизи на замовлення;
– здатність до аналізу психологічних станів, характеристик та процесів;
– здатність знаходити найбільш ефективні засоби вирішення психологічних проблем та розробляти шляхи подолання проблеми через постановку низки завдань;
– здатність знаходити оптимальні шляхи соціалізації та ресоціалізації особистості в умовах сталого розвитку та в періоди трансформації суспільства.
Очікувані програмні результати навчання. Студент уміє:
– грамотно оперувати понятійно-категоріальним апаратом загальної та соціальної психології;
– застосовувати теоретичні знання у практично-прикладній діяльності;
– розробляти програми, адекватно підбирати та ефективно застосовувати методи соціально-психологічних досліджень;
– здійснювати соціально-психологічну діагностику особистості, групових процесів;
– володіти навичками постановки соціально-психологічного діагнозу;
– здійснювати професійний аналіз соціально-психологічних явищ і процесів;
– володіти соціально-психологічними технологіями впливу та надання психологічної допомоги у розв’язанні конфліктів, оптимізації соціальних стосунків, налагодженні ефективної взаємодії, профілактиці та подоланні соціальної дезадаптації;
– вирішувати прикладні соціально-психологічні завдання у різних сферах соціального буття.
- Викладач: Бочелюк Віталій Йосипович