Програма навчальної дисципліни «Історія соціальної роботи», складена відповідно до освітньої програми підготовки «Бакалавр» 231 «Соціальна робота».

Метою викладання навчальної дисципліни «Історія соціальної роботи» є: засвоєння студентами широкого кола питань розвитку громадської думки, ідеології стосовно соціальної допомоги й підтримки, що закладені в основу відповідних законодавчих актів кожної епохи і практичної діяльності кожних громади, уряду, голови держави. Лише знання цієї історії дає змогу зрозуміти логіку змін у соціальній політиці держави стосовно соціально вразливих верств населення, оцінити ефективність різних підходів до підтримки нужденних, уникнути помилок, яких припустилися наші попередники, і таким чином обґрунтувати найраціональніші шляхи системи соціального захисту населення в Україні та за кордоном.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Історія соціальної роботи» є: дати студентам уявлення про загальні історичних закономірності й особливості розвитку соціальної роботи в Україні і за кордоном; сформувати цілісне бачення і активно-ціннісне ставлення до українського історичного минулого, традиціям в галузі соціальної підтримки та взаємодопомоги; виявити критерії і можливі способи історичної періодизації, основні етапи розвитку соціальної роботи; проаналізувати місце вітчизняної парадигми соціальної допомоги в контексті розвитку світової цивілізації, що складаються в різних регіонах моделей практики соціальної допомоги, соціального регулювання і контролю (на прикладі архаїчних суспільств, держав Стародавнього Сходу, Єгипту та Античності, країн середньовічної Європи, держав сучасного світу); сформувати цілісне уявлення про соціальну роботу як феномен сучасного світу, проаналізувати міжнародно-правові норми і принципи соціальної роботи.

 Предметом вивчення навчальної дисципліни є історія соціальної роботи. Програма націлена на поглиблене вивчення виникнення і розвитку форм соціальної допомоги та благодійності в Україні, закономірностей становлення вітчизняного інституту соціальної роботи. Досягнення окресленої мети становить суттєвий момент підготовки фахівців з соціальної роботи, оскільки дозволяє розглянути її розвиток в історичній перспективі; глибше зрозуміти причини, що призводять до виникнення і розповсюдження в суспільстві феномена соціальної підтримки та взаємодопомоги; познайомитися з вітчизняними традиціями громадського піклування та благодійності і допомагає оцінити їх роль в житті сучасного суспільства взагалі. У цьому зв'язку певну увагу приділяється розгляду соціальної роботи як феномена сучасного суспільства, основним сучасним концепціям і моделям соціальної роботи.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати

загальні компетентності:

знати основні етапи становлення соціальної роботи в Україні і за кордоном як суспільного інституту; мати чіткі уявлення про основні інститути, форми і напрями соціальної роботи в різні періоди розвитку людського суспільства; розуміти основні закономірності та історичні особливості виникнення і розвитку форм соціальної допомоги та благодійності в Україні; знати зміст основних етапів становлення вітчизняного інституту соціальної роботи; знати корінні соціально-економічні та культурно-історичні передумови інституціоналізації соціальної роботи;

 фахові компетентності:

аналізувати та систематизувати здобуті знання; здатність до аналізу соціально-психологічних явищ, процесів становлення, розвитку та соціалізації особистості, розвитку соціальної групи і громади; знання і розуміння сутності, значення і видів соціальної роботи та основних її напрямів; навички логічного, послідовного та аргументованого викладу думки, публічної етичної поведінки; навички письмової та усної презентації результатів власної роботи, наукового та практичного матеріалу.

 Очікувані програмні результати навчання: після опанування відповідних знань студенти повинні: розуміти шляхи розвитку соціальної роботи від найдавніших часів до сьогодення, усвідомити особливості формування соціальної роботи на різних етапах суспільного розвитку, зрозуміти основні тенденції розвитку соціального захисту в Західній і Центральній Європі та США, знати особливості формування державної системи соціального захисту в колишньому СРСР, особливості розвитку соціальної роботи в сучасній Україні; проводити порівняльний аналіз різних моделей соціальної роботи, що одержали поширення в сучасному світі; бути в змозі виділяти і аналізувати переваги і недоліки тієї або іншої моделі соціальної роботи, зокрема, з точки зору її відповідності потребам певного рівня історичного розвитку суспільства; володіти критеріями періодизації історичного розвитку соціальної роботи, розуміти соціокультурну обумовленість критеріїв оцінки рівня і змісту соціальної роботи; визначати суб'єктів та об'єктів соціальної роботи під час всіх історичних періодів; виявляти закономірності соціального, політичного та економічного розвитку від найдавніших часів і до XXI століття.

Міждисциплінарні зв’язки: курс логічно пов’язаний з викладання теорії соціальної роботи, соціальна робота з різними групами клієнтів, соціальна робота з громадськими та благодійними організаціями, історії України.