Мета навчальної дисципліни

 

Метою викладання дисципліни є набуття здобувачами вищої освіти теоретичних знань і практичних навичок про сучасні форми і методи впливу на поведінку особистості або групи для підвищення ефективності роботи організації.

Завдання дисципліни:

- надати уяву про сучасний стан і тенденції  розвитку організаційної поведінки;

- показати можливі схеми розробки проектів організаційних систем, які ставлять у центр уваги людину, її здатності та потреби;

- вивчити методи опису поведінки працівників, груп, організацій;

- набуття практичних навичок щодо способів змін поведінки індивіда або групи відповідно до критеріїв ефективності роботи організації.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен отримати:

загальні компетентності:

ЗК1. Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями.

ЗК2. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.

ЗК3. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

ЗК4. Здатність бути критичним і самокритичним.

ЗК5. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.

ЗК6. Здатність працювати в команді.

ЗК7. Здатність планувати та управляти часом.

ЗК8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК11. Здатність спілкуватися іноземною мовою.

ЗК12. Навички міжособистісної взаємодії.

ЗК13. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів діяльності).

         фахові (спеціальні) компетентності:

СК1. Здатність до соціальної взаємодії, до співробітництва й розв’язання конфліктів.

СК3. Здатність   забезпечувати   дотримання   нормативно-правових та морально-етичних норм поведінки.

СК9. Здатність впроваджувати інноваційні технології.

СК10. Здатність до дослідницької та  пошукової діяльності  в сфері публічного управління та адміністрування.

СК11. Здатність у складі робочої групи проводити прикладні дослідження в сфері публічного управління та адміністрування.

очікувані програмні результати навчання:

ПР1 Використовувати  базові  знання з історичних,  культурних,  політичних, соціальних, економічних засад розвитку суспільства.

ПР7. Уміти  організовувати  та  брати  участь  у  волонтерських/культурно-

освітніх/спортивних проектах, спрямованих на формування здорового способу життя / активної громадянської позиції.

ПР12. Уміти налагодити комунікацію між громадянами та органами державної влади і місцевого самоврядування.

ПР14. Уміти коригувати професійну діяльність у випадку зміни вихідних умов.

3. Програма навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1: Індивідуальна поведінка

Тема 1. Основи організаційної поведінки. Мета та завдання вивчення дисципліни «Організаційна поведінка». Система основних понять  (тезаурус) дисципліни. Основні концепції організаційної поведінки. Базисні підходи до організаційної поведінки. Основні елементи системи організаційної поведінки. Моделі організаційної поведінки. Основні змінні, що впливають на індивідуальну поведінку.

 

Тема 2. Мотивація та результативність організації. Трудова мотивація, ії зміст та особливості. Мотиви та стимули поведінки індивіда. Механізм мотивації. Класифікація мотивів. Еволюція теорій мотивації. Змістовні теорії мотивації. Процесуальні теорії мотивації. Прикладне значення мотиваційних теорій. Основні системи економічного стимулювання. Цілісна система винагороди працівника.

 

Тема 3. Сприйняття та управління враженням. Сутність і важливість врахування особливостей сприйняття. Структура процесу сприйняття. Властивості сприйняття. Зовнішні та внутрішні фактори сприйняття. Форми та принципи організації сприйняття. Закони та ефекти сприйняття. Фундаментальна помилка атрибуції. Формування враження. Стратегії управління враженням.

 

Тема 4. Особистість і організація. Особистість в системі суспільних відносин. Теорії поведінки особистості. Особливості використання різних типологій особистості для підбору персоналу на певні посади. Сучасні концепції і моделі поведінки особистості в організації. Система цінностей людини. Поняття, компоненти та функції настанов. Методи зміни настанов. Когнітивний дисонанс. Основні фактори, що визначають задоволеність працею.  Залученість до роботи та прихильність організації.

Змістовий модуль 2: Динаміка організаційної поведінки.

Тема 5. Керівництво та наділення владою в організації. Поняття «керівництво», «лідерство», «лідер» та «лідерський потенціал». Типи і форми влади. Природа керівництва. Основні теорії та концепції лідерства.

 

Тема 6. Формування групової поведінки в організації. Природа групової поведінки та фактори, що впливають на її формування. Основні етапи і проблеми формування групи. Методи оптимізації професійної діяльності груп. Трансакційний аналіз та теорія ігор.

Комунікація як різновид групових процесів, її вплив на організаційну поведінку. Комунікативні бар'єри та шляхи їх подолання. Вербальна і невербальна комунікативна поведінка. Неформальне спілкування: організаційні чутки і розмови, вміння їх створювати і використовувати в цілях організації. Комунікаційні мережі і комунікативні стилі. Ефективність міжособистісних комунікацій: стиль спілкування і вміння слухати. Види, закони і принципи спілкування.

Змістовий модуль 3: Макропідхід до організаційної поведінки

Тема 7. Корпоративна культура та управління поведінкою організації. Поняття соціальної системи. Особливості поведінки організації на різних етапах життєвого циклу. Корпоративна культура та її складові. Типологія корпоративних культур. Модель зміни корпоративної культури. Складові репутації організації.

 

Тема 8. Організаційна поведінка в міжнародному бізнесі. Сутність міжнародного бізнесу та міжнародного менеджменту. Фактори міжнародного середовища, що визначають організаційну поведінку компаній. Адаптація організацій у міжкультурному середовищі. Формування організаційної культури багатонаціональної компанії. Порівняльний аналіз особливостей організаційної культури різних країн. Особливості відбору та мотивації персоналу багатонаціональної компанії.