МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «ЗАПОРІЗЬКА ПОЛІТЕХНІКА»

 

Кафедра     менеджменту

(найменування кафедри)

 

 

 

СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Управління персоналом

(назва навчальної дисципліни)

 

Освітня програма:           «Менеджмент організацій та адміністрування»

                                                (назва освітньої програми)

 

Спеціальність:                                        073 «Менеджмент»

                                                          (найменування спеціальності)

 

Галузь знань: _________________07 «Управління та адміністрування»_____

                                                                     (найменування галузі знань)

 

Ступінь вищої освіти:                                    бакалавр

                                                               (назва ступеня вищої освіти)

 

 

 

 

 

 

 

Затверджено на засіданні кафедри

                    __менеджменту__

(найменування кафедри)

 

Протокол № 9  від «29» квітня 2020 р.

 

 

 

 

м. Запоріжжя 2020

1.     Загальна інформація

Назва дисципліни

Управління персоналом (обов’язкова)

Рівень вищої освіти

Перший (бакалаврський)) рівень

Викладач

Кутідзе Людмила Сергіївна, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту

Контактна інформація викладача

e-mail: kutidzeludmila@gmail.com

Час і місце проведення навчальної дисципліни

Ауд.276

Обсяг дисципліни

Кількість годин - 120,

кредитів - 4,

лекції -28,

семінари - 14 ,

самостійна робота -78 ,

вид контролю - екзамен

Консультації

Згідно з графіком консультацій

2.     Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни

Пререквізіти.

 Методологічною основою для вивчення дисципліни є дисципліни «Основи менеджменту», «Економіка підприємства».

 

3.     Характеристика навчальної дисципліни

Формування України як демократичної, правової і рівноправної європейської держави   висуває нові  вимоги до якості управління людськими ресурсами на макро-. та мікрорівні. Вони зростатимуть по мірі того, як в Україні розширюватиметься і поглиблюватиметься процес реформування системи управління людськими ресурсами, конкретизуватимуться завдання перед керівниками усіх рівнів управління. Ефективність кадрової  роботи підвищуватиметься  разом із докорінним поліпшенням правового та  наукового осмислення сучасної державно-кадрової політики, її постійного розвитку, тобто, насамперед, по мірі  наповнення змісту кадрової політики науковими теоретичними положеннями і практичними здобутками, новими завданнями і акцентами в кадровій стратегії та політиці.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен отримати загальні компетентності:

-ЗК1.Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.

-ЗК2.Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

-ЗК3.Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу.

-ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях

-ЗК5.Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.

-ЗК8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.

-ЗК9.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.

-ЗК10.Здатність до проведення досліджень на відповідному рівні.

-ЗК11. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.

-ЗК12. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).

-ЗК13.Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.

-ЗК15.Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).

 

Фахові компетентності:

- СК1. Здатність визначати та описувати характеристики організації.

- СК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища.

- СК3. Здатність визначати перспективи розвитку організації.

- СК4. Вміння визначати функціональні області організації та зв’язки між ними.

- СК5. Здатність управляти організацією та її підрозділами через реалізацію функцій менеджменту.

- СК6.  Здатність діяти соціально відповідально і свідомо.

- СК7.  Здатність обирати та використовувати сучасний інструментарій менеджменту.

- СК8.  Здатність планувати діяльність організації та управляти часом.

- СК9.  Здатність працювати в команді та налагоджувати міжособистісну взаємодію при вирішенні професійних завдань.

- СК10.  Здатність оцінювати виконувані роботи, забезпечувати їх якість та мотивувати персонал організації.

- СК11. Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління.

- СК12.  Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, формувати обґрунтовані рішення.

- СК15. Здатність формувати та демонструвати лідерські якості та поведінкові навички.

 

Очікувані програмні результати навчання:

     - ПР1. Знати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.

- ПР2. Зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства, використовувати різні види та форми рухової активності для ведення здорового способу життя.

- ПР3.  Демонструвати знання теорій, методів і функцій менеджменту, сучасних концепцій лідерства.

- ПР4.  Демонструвати навички виявлення проблем та обґрунтування управлінських рішень.

- ПР5.  Описувати зміст функціональних сфер діяльності організації.

- ПР6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень.

- ПР8. Застосовувати методи менеджменту для забезпечення ефективності діяльності організації.

- ПР9. Демонструвати навички взаємодії, лідерства, командної роботи.

- ПР10.  Мати навички обґрунтування дієвих інструментів мотивування персоналу організації.

- ПР11. Демонструвати навички аналізу ситуації та здійснення комунікації у різних сферах діяльності організації.

- ПР12. Оцінювати правові, соціальні та економічні наслідки функціонування організації.

- ПР14. Ідентифікувати причини стресу, адаптувати себе та членів команди до стресової ситуації, знаходити засоби до її нейтралізації.

- ПР15. Демонструвати здатність діяти соціально відповідально та громадсько свідомо на основі етичних міркувань (мотивів), повагу до різноманітності та міжкультурності.

- ПР16.  Демонструвати навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань, бути критичним і самокритичним.

- ПР17.  Виконувати дослідження індивідуально та/або в групі під керівництвом лідера.

 

 

4.     Мета вивчення навчальної дисципліни

Мета: формування у здобувачів вищої освіти комплексу теоретичних знань і практичних навичок щодо формування та реалізації кадрової політики в сучасних організаціях, раціонального відбору працівників на посади та формування дієвого трудового колективу, оцінювання та розвитку працівників, а також цілеспрямованого використання їх потенціалу.

5.      Завдання вивчення дисципліни

Завданням навчальної дисципліни є теоретична та практична підготовка студентів з питань:

− формування ефективної системи управління персоналом в організації;

− обґрунтовування концептуальних засад та методологічних принципів управління персоналом;

− формування та аналізу стану кадрової політики організації;

− проектування системи управління персоналом та нормативної чисельності працівників кадрової служби підприємства;

− управління соціальним розвитком трудового колективу;

− формування успішної команди як соціального утворення;

− застосування сучасних методів планування та прогнозування потреб у персоналі;

− організування набору і відбору персоналу в організації;      

− навчання, підвищення кваліфікації та перекваліфікація працівників на етапі розвитку персоналу організації;

− управління діловою кар'єрою та службово-посадовим рухом управлінців з метою їх розвитку;

− атестування персоналу та використання результатів у системі мотивування;

− оцінювання ефективності та результативності управління персоналом.

 

6.     Зміст навчальної дисципліни

Змістовний модуль 1.  Організаційні засади управління персоналом в організації.

Управління персоналом у системі менеджменту організацій. Управління персоналом як соціальною системою. Кадрова політика і стратегія управління персоналом організації. Кадрове планування в організації. Організація набору та відбору персоналу. Організування діяльності та функції служб персоналу.

Змістовний модуль 2. Технології та методи управління персоналом.

Формування колективу організації. Згуртованість та соціальний розвиток колективу. Оцінювання персоналу організації. Управління розвитком і рухом персоналу організації. Управління процесом вивільнення персоналу. Соціальне партнерство в організації. Ефективність управління персоналом. 

7.     План вивчення навчальної дисципліни

№ тижня

Назва теми

Форми організації навчання

Кількість годин

1.

Тема 1. Управління персоналом у системі менеджменту організацій.

Лек. -2, сем. – 1,

сам.раб. - 7

10

2.

Тема 2. Управління персоналом як соціальною системою.

Лек. -2, сем. – 1,

сам.раб. - 7

10

3-4.

Тема 3. Кадрова політика і стратегія управління персоналом організації.

Лек. – 4, сем. – 1,

сам.раб. - 7

12

5.

Тема 4. Кадрове планування в організації.

Лек. - 2, сем. – 1,

сам.раб. - 7

10

6.

Тема 5. Організація набору та відбору персоналу

 

Лек. - 2, сем. – 1,

сам.раб. - 7

10

7.

Тема 6. Організування діяльності та служб персоналу.

Лек. -2, сем. – 1,

сам.раб. - 7

10

8

Тема 7. Формування колективу організації

Лек. - 2, сем. – 1,

сам.раб. - 5

8

9

Тема 8. Згуртованість та соціальний розвиток колективу

Лек. – 2, сем. – 1,

сам.раб. - 5

8

10

Тема 9. Оцінювання персоналу організації.

Лек. – 2, сем. – 1,

сам.раб. - 5

8

11

Тема 10. Управління розвитком і рухом персоналу організації

Лек. – 2, сем. – 1,

сам.раб. - 5

8

12

Тема 11. Управління процесом вивільнення персоналу

Лек. – 2, сем. – 1,

сам.раб. - 5

8

13

Тема 12. Соціальне партнерство в організації.

Лек. – 2, сем. – 1,

сам.раб. - 5

8

14

Тема 13. Ефективність управління персоналом. 

Лек. - 2, сем. –2,

сам.раб. - 6

10

8.     Самостійна робота

Самостійна робота включає такі види як підготовка до семінарських занять, підготовка до контрольних заходів, опрацювання розділів програми, які не викладаються на лекціях.

Самостійна робота студентів може здійснюватися у таких формах:

1. Підготовка рефератів, есе з проблем корпоративного управління.

2. Написання тез доповідей та участь у конференціях.

3. Анотація прочитаної додаткової літератури.

4. Вивчення досвіду та узагальнення практики корпоративного управління.

5. Участь у конкурсах студентських наукових робіт з економічних дисциплін.

 

9.     Система та критерії оцінювання курсу

Контроль знань студентів з дисципліни «Управління персоналом» ґрунтується на застосуванні рейтингової системи оцінювання.

Методами контролю є поточне усне опитування (індивідуальне та фронтальне), тестування, перевірка розв’язування практичних задач, перевірка виконання ситуаційних вправ, заслуховування рефератів, перевірка законспектованих питань винесених на самостійну роботу.

Передбачено проведення двох рубіжних контролів, підсумковий контроль у формі екзамену.

10.  Політика курсу

При вивченні дисципліни «Управління персоналом» необхідно спиратися на конспект лекцій та рекомендовану літературу. Вивчення окремих тем потребує ознайомлення з нормативно-правовими актами, які регулюють діяльність у сфері управління персоналом.

Студенти мають: регулярно відвідувати заняття; планомірно працювати над матеріалами курсу; точно та вчасно виконувати завдання викладача; брати участь в обговоренні дискусійних питань; самостійно знаходити та опрацьовувати аналітичні матеріали з проблем корпоративного управління, фінансової діяльності корпорацій; долучатися до активних форм навчання; брати участь у роботі наукового гуртка кафедри, конференціях і творчих конкурсах; готувати й публікувати тези доповідей. Відпрацювання пропущених занять є неодмінним.

Обов’язковою вимогою є дотримання норм академічної доброчесності.