Метою викладання навчальної дисципліни «Управління якістю» є формування у здобувачів вищої освіти системи знань з теорії та методології управління якістю; набуття базових навичок практичного застосування рекомендацій з організації управління якістю різних об'єктів (продукції, процесів, персоналу, організації в цілому), вивчення нормативно-правових, організаційних та економічних питань щодо управління якістю.

Завдання дисципліни:

- формування у здобувачів вищої освіти розуміння ролі якості як фактора успіху в епоху ринкової економіки;

- освоєння основних принципів управління якістю продукції і послуг;

- оволодіння сучасними методами, інструментами та підходами до управління якістю;

- ознайомлення з організацією робіт з розробки і впровадження систем якості відповідно до рекомендацій ДСТУ ISO серії 9000:2015;

- отримання уявлення про основи сертифікації продукції, послуг і систем менеджменту якості.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен отримати: 

загальні компетентності:

ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.

ЗК2. Здатність до спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).

ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.

ЗК5. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).

фахові компетентності:

СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів.

СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани.

СК5. Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління.

СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію. 

очікувані програмні результати навчання:

РН1. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах.

РН2. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення.

РН3. Проектувати ефективні системи управління організаціями.

РН7. Організовувати та здійснювати ефективні комунікації всередині колективу, з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті.

Програма навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Базові положення сучасної концепції менеджменту якості

ТЕМА 1. Стандартизація термінології в галузі управління якістю

Управління якістю як спеціалізований вид управлінської діяльності. Предмет, мета й завдання курсу, взаємозв’язок з іншими дисциплінами.

Якість як фактор конкурентоспроможності організації в епоху ринкової економіки. Якість як економічна категорія. Якість і задоволеність споживача. Еволюція підходів до розуміння категорій «якість» та «управління якістю». Взаємозв’язок загального менеджменту та менеджменту якості.

Визначення основних понять, що складають понятійно-категоріальний апарат управління якістю.

ТЕМА 2. Міжнародний та вітчизняний досвід управління якістю

Еволюція менеджменту якості. Етапи формування й розвитку менеджменту якості в системі загального менеджменту (акценти на контроль якості, забезпечення якості, управління якістю, поліпшення якості). Основні етапи розвитку систем управління якістю.

Досвід управління якістю в різних країнах світу: США, Японії, країнах Західної Європи. Порівняльна характеристика підходів до управління якістю. Видатні діячі в області менеджменту якості та їхній внесок у формування сучасної концепції менеджменту якості.

Історія розвитку вітчизняного руху з управління якістю.

ТЕМА 3. Базова концепція загального управління якістю (ТQM)

Концептуальне розуміння Всеосяжного управління якістю (ТQM). Цикл управління в системі ТQM. Відмінності моделі управління організацією, заснованої на використанні ідей ТQM, від традиційної моделі управління. Базові концепції ТQM. Взаємозв’язок ТQM з іншими напрямами менеджменту. Напрями зміни корпоративної культури організації в умовах TQM.

Роль вищого керівництва у впровадженні ідей TQM на підприємстві (в організації). Лідерство як один із найважливіших принципів менеджменту якості. Процес управління персоналом в умовах TQM. Особливості нової концепції управління персоналом у порівнянні з традиційними підходами. Міжнародна практика засвоєння принципів ТQM провідними компаніями світу. Особливості реалізації ідей ТQM в Україні.

ТЕМА 4. Функції управління якістю

Характеристика основних функцій управління якістю. Зміст функцій управління якістю за циклом Демінга. Склад функцій стратегічного та оперативного управління якістю. Схема функціональної структури системи менеджменту якості. Функції управління якістю, що реалізуються в межах вертикальної та горизонтальної  «петлі якості» в процесі управління підприємством.

Місце та роль політики в області якості в діяльності підприємства. Зміст політики якості. Фактори, що впливають на формування політики у сфері якості. Склад документів, що відображають зміст політики та стратегії якості підприємства.

Організація робіт із якості. Навчання й мотивація персоналу в системі менеджменту якості.

Поняття та види контролю якості. Формулювання вимог до якості.

ТЕМА 5. Методи та інструменти менеджменту якості

Класифікація методів менеджменту якості. Класичні (контрольний лист, гістограма, діаграма розсіювання, метод стратифікації, діаграма Парето, причинно-наслідкова діаграма (Ісікави), контрольна карта (карта Шухарта)) та «нові» (діаграми спорідненості, зв’язків, деревовидна; матрична та векторна діаграми; діаграма здійснення процесу (PDPC); матриця пріоритетів (аналіз матричних даних)) методи менеджменту якості.

Сутність, призначення та сфери застосування статистичних методів контролю якості. Випробування готової продукції. Статистичний приймальний контроль, його мета й завдання. Використання статистичних методів у сфері управління якістю.

Вимоги споживача залежно від профілю якості. Модель профілю якості (за Н.Кано), його складові. Ключові елементи та інструменти Розгортання Функції Якості. Концепція Будинку Якості та етапи відстеження «голосу споживача» при    Розгортанні Функції Якості. Зв'язок інструментів якості TQM та QFD.

Змістовий модуль 2. Створення системи управління якістю на підприємстві (в організації) та забезпечення її ефективного функціонування

ТЕМА 6. Побудова системи менеджменту якості на підприємстві (в організації)

Загальний підхід до формування системи якості у відповідності з вимогами стандартів ISO 9000:2015. Порівняльна характеристика моделей управління якістю на основі ДСТУ ІSО 9000:1994 та ДСТУ ІSО 9001:2015.

Елементи системи управління якістю згідно з вимогами стандарту ДСТУ ІSО 9001:2015: вимоги до системи якості, відповідальність керівництва, управління ресурсами, випуск продукції, вимірювання, аналізування та поліпшення якості. Етапи побудови системи управління якістю.

Зміст етапів створення системи управління якістю: визначення елементів системи, визначення складу структурних підрозділів системи управління якістю, розробка організаційної та функціональної схем системи управління якістю, визначення складу та стану документації системи управління якістю, створення внутрішньофірмової системи документації, впровадження документації, перевірка. Забезпечення функціонування та розвитку системи управління якістю.

ТЕМА 7. Система якості в стандартах ISO серії 9000

Методологічні основи стандартизації. Поняття стандартизації. Об’єкти стандартизації. Рівні стандартизації та види стандартів. Категорії нормативних документів із стандартизації. Поняття стандарту та види стандартів. Державна система стандартизації, її призначення та основні принципи. Структура органів державної служби стандартизації. Тенденції удосконалення державної системи стандартизації в Україні. Міжнародна стандартизація. Міжнародні організації зі стандартизації: їхні цілі, основні напрями діяльності, структура. Європейська стандартизація. Європейські організації зі стандартизації: їхні цілі, основні напрями діяльності, структура. Відмінності у європейській та міжнародній стандартизації. Стандарти на систему управління якістю. Загальна характеристика стандартів ISO серії 9000.

Еволюція стандартизації вимог до забезпечення та управління якістю. Структура стандартів ISO 9000: основоположні стандарти; стандарти на категорії продукції; стандарти з перевірки систем якості; стандарти й проекти з елементів системи якості. Елементи системи якості, що відповідає вимогам стандартів ISO 9000 версії 2015 року. Основні відмінності системи якості за стандартами ISO 9000 версій 1994 року та 2015 року.

Система екологічних стандартів ISO 14000: їх призначення, структура та порядок застосування. Галузеві системи стандартів QS 9000, GMP тощо.

ТЕМА 8. Облік витрат на якість в умовах TQM

Вплив якості на прибуток та збитки підприємства. Управління витратами на якість. Сучасні підходи до визначення рівня та структури витрат на якість. Модель визначення «оптимальної ціни якості». Класифікація витрат на якість. Витрати відповідності й невідповідності.

Визначення витрат на якість і аналіз їхньої структури. Методи обліку витрат на якість, рекомендовані до використання стандартом ISO 9004: метод управління витратами на якість; метод калькуляції витрат, пов’язаних з процесами; метод визначення втрат через низьку якість. Методи аналізу витрат на якість продукції.

ТЕМА 9. Сертифікація систем менеджменту якості підприємства та премії якості

Державна система сертифікації, її призначення. Види сертифікації: обов’язкова, добровільна. Національні органи із сертифікації. Порядок проведення та схеми сертифікації. Сучасні тенденції розвитку та вдосконалення процедури сертифікації в Україні.

Мета сертифікації систем якості. Забезпечення відповідності системи якості вимогам стандарту ISO 9000. Процедура сертифікації систем якості. Економічна оцінка робіт із сертифікації продукції, послуг і систем якості.

Поняття, призначення та види аудиту якості. Об’єкти аудиту якості. Типи аудиторських перевірок якості: внутрішній аудит, зовнішній аудит. Стандарти ISO серії 10011. Порядок проведення внутрішнього аудиту. Підготовка до зовнішнього аудиту на відповідність стандартам ISO 9000. Порядок проведення сертифікаційного аудиту.

Світова практика присудження нагород за якість. Національні премії з якості та їх критерії.