Форма № 4

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 (найменування центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки)

 

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «ЗАПОРІЗЬКА ПОЛІТЕХНІКА»

(повне найменування закладу вищої освіти)

Кафедра маркетингу та логістики

    (назва кафедри, яка відповідає за дисципліну)

 

           “ЗАТВЕРДЖУЮ

Ректор (перший проректор)

                                                                                                           

________________________________

“______”_______________20___ року

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

 

 

Основи маркетингу

(код і назва навчальної дисципліни)

спеціальність ________________275 Транспортні технології_________________

                                                                                   (код і назва спеціальності)

 

освітня програма (спеціалізація)_ Транспортні технології  (на автомобільному транспорті)___________________________________________________________

                                (назва спеціалізації)

інститут, факультет___________МІ, ТФ  _________________________________

    (назва інституту, факультету)

 

мова навчання_______________державна_________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя – 2019 рік


 

Робоча програма Маркетинговий аудит

(назва навчальної дисципліни)   

спеціальності 075 «Маркетинг»,

освітня програма (спеціалізація)  «Маркетинг».

                      (назва спеціалізації)

„___” ________, 20__ року- __ с.

 

Розробник: Козицька Г.В., доц кафедри маркетингу та логістики, к.е.н., доцент

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри маркетингу та логістики

 

Протокол від  “____”________________20__ року № ___

 

Завідувач кафедри маркетингу та логістики   ________________      (Лифар В.В.)

                                                                                                                                   (підпис)                          (прізвище та ініціали)        

 

“_____”___________________ 20___ року

 

 

Схвалено науково-методичною комісією факультету економіки та управління

Протокол від.  “____”________________20___ року № ___

 

 

“_____”________________20__ року

 

 

Голова                                                 _______________                 (_____________________)

                                                                                                               (підпис)                                                                  (прізвище та ініціали)        

 

 

 

 

 

 

Запорiжжя, 2019  рік


1. Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів  – 4

Галузь знань

27 транспорт

Нормативна

 

 

Модулів – 2

Спеціальність

275 «Транспортні технології»

(шифр і назва)

 

Транспортні технології (на автомобільному транспорті)

(назва освітньої програми)

 

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2

4-й

4-й

Індивідуальне науково-дослідне завдання

Семестр

Загальна кількість годин – 120

8-й

8-й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 4

самостійної роботи студента – 8

Освітній ступінь:

бакалавр

 

20 год.

6 год.

Практичні, семінарські

20 год.

2 год.

Лабораторні

- год.

- год.

Самостійна робота

80 год.

112 год.

Індивідуальні завдання:

- год.

- год.

Вид контролю: екзамен

 

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання – 33,33% до 66,67%;

для заочної форми навчання – 6,67% до 93,33%.

 

 


2. Мета навчальної дисципліни

 

Мета: формування системних знань щодо базових категорій маркетингу, ефективної організації маркетингової діяльності, отримання навичок проведення маркетингових досліджень, розробки маркетингових стратегій і програм, організації комунікативної і збутової діяльності, удосконалення ціноутворення, використання основних елементів маркетингу в практичній діяльності транспортних підприємств.

 

Основними завданнями вивчення дисципліни «Основи маркетингу» є формування системи теоретичних уявлень про маркетинг як найбільш важливий інструмент бізнесу, світогляд, культуру, філософію та технологію ведення бізнесу, що дозволяє виявляти і реалізовувати ринкові можливості транспортних підприємств; опанування методологічного апарату організації маркетингової діяльності на транспортних підприємствах; вивчення методів проведення маркетингових досліджень, основ управління продуктом, ціноутворенням, попитом і пропозицією; створення міцних основ системи конкретних умінь, що дозволяють успішно застосовувати отриманні знання на практиці.

 

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати

загальні компетентності:

1. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми, здатність приймати обґрунтовані рішення.

2. Здатність до адаптації та дій в нових ситуаціях, генерування нових ідей (креативність) та знань.

3. Здатність управляти, виявляти ініціативу та підприємливість, забезпечувати якість виконуваних робіт.

4. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня, вести переговори;

 

фахові компетентності:

1. Здатність проведення самостійних досліджень та інтерпретації їх результатів у предметній області маркетингу.

2. Здатність до діагностування різних аспектів маркетингової діяльності ринкового суб’єкта, здійснення маркетингового аналізу та прогнозування.

3. Здатність до визначення комплексу ефективних засобів управління маркетинговою діяльністю.

4. Здатність розробляти маркетингову стратегію ринкового суб’єкта та шляхи її реалізації з урахуванням міжфункціональних зв’язків.

5. Здатність управляти проектами та реалізовувати їх результати в сфері маркетингової діяльності;

 

очікувані програмні результати навчання:

1. Знати сутність, основні положення та сучасні концепції маркетингу;

2. Володіти методиками маркетингового дослідження;

3. Вміти теоретико-методичними основами товарної політики;

4. Розуміти засади маркетингового ціноутворення;

5. Володіти основами маркетингових комунікацій;

6. Розуміти особливості використання маркетингу в діяльності транспортних підприємств

3.     Програма навчальної дисципліни

 

Змістовий модуль 1. Теоретичні основи маркетингу.

 

Тема 1. Сутність маркетингу, його характеристики та сучасна концепція.

-         Сутність маркетингу, хронологія виникнення та розвитку.

-         Порівняння та еволюція концепцій маркетингу.

-         Функції, принципи та цілі маркетингу.

-         Основні елементи системи маркетингу.

-         Суб’єкти маркетингу та їх основні функції і завдання діяльності.

-         Характеристика комплексу маркетингу, особливості формування його складових.

 

Тема 2. Маркетингові дослідження.

-         Сутність і система маркетингових досліджень.

-         Види маркетингових досліджень залежно від використовуваної інформації, способів її отримання й техніки проведення.

-         Постановка проблеми маркетингового дослідження.

-         Маркетингова інформація: її види та джерела.

-         Організація роботи із постачальниками маркетингової інформації.

-         Структура і процес маркетингових досліджень.

-         Основні методи польових досліджень.

-         Основні методи кабінетних досліджень.

-         Маркетингові дослідження системи визначення ефективності заходів маркетингу на транспорті.

-         Система збирання, аналізу і оброблення інформації. Розробка управлінських рішень за результатами проведення маркетингового дослідження.

 

Тема 3. Маркетингова товарна політика.

-         Маркетингове визначення рівнів товару.

-         Класифікація товарів.

-         Номенклатура й асортимент продукції. Товарна номенклатура та її показники. Товарний асортимент та методи його оцінювання.

-         Життєвий цикл товару на ринку.

-         Якість продукції та методи її оцінювання

-         Конкурентоспроможність товару, її показники ат методи оцінювання.

-         Планування нового продукту та розробка товарів.

-         Товарні марка та упаковка.

 

Змістовий модуль 2. Практичні аспекти маркетингу.

 

Тема 4. Маркетингова цінова політика.

-         Структура ціни та характеристика її складових. Елементи собівартості.

-         Система цін в економіці. Класифікація цін.

-         Попит, пропонування та правила їх взаємодії. Показник еластичності попиту за ціною. Товари низько- та високоеластичного попиту.

-         Політика ціноутворення залежно від властивостей товару.

-         Методи ціноутворення й розрахунків базових цін. Методи розрахунку цін на основі витрат. Метод надбавок. Сутність методу, причини популярності, переваги та недоліки.

-         Методика розрахунку цін на основі аналізу беззбитковості і забезпечення цільового прибутку. Сутність методу та доцільність його використання в сучасних умовах господарювання.

-         Методи споживчої оцінки. Пряме визначення ціни Пряме визначення споживчої вартості. Діагностичний метод.

-         Встановлення ціни на основі поточних цін і ринкової конкуренції. Встановлення ціни на основі закритих торгів.

-         Кредит, як одна з форм підтримки власної конкурентоспроможності компанією. Встановлення ціни з урахуванням відсотків по кредиту.

-         Стратегії ціноутворення.

 

Тема 5. Маркетингова політика комунікацій.

-         Маркетингові комунікації в системі управління ринковою діяльністю: структура комплексу та характеристика елементів.

-         Заходи з формування попиту та стимулювання збуту.

-         Реклама і пропаганда, як інструмент просування послуг.

-         Організація роботи з громадськістю.

-         Концепція індивідуального маркетингу: сутність та особливості застосування в діяльності транспортних підприємств.

-         Брендинг.

-         Програми лояльності і їх роль у залученні та утриманні споживачів.

 

Тема 6 Маркетинг транспортних послуг.

-         Послуги сервісу та їх класифікація. Організація сервісу.

-         Сутність та специфіка транспортних послуг.

-         Класифікація транспортних послуг.

-         Сегментація ринку транспортних послуг та їх позиціонування.

-         Транспортні тарифи.

-         Комплекс маркетингу для сфери транспортних послуг.

-         Маркетингові стратегії розвитку транспортних послуг.

 

 

 

 

4. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Модуль 1

Змістовий модуль 1. Теоретичні основи маркетингу.

Тема 1. Сутність маркетингу, його характеристики та сучасна концепція

20

2

2

 

 

16

20

1

0,2

 

 

18,8

Тема 2. Маркетингові дослідження

20

4

4

 

 

12

20

1

0,4

 

 

18,6

Тема 3. Маркетингова товарна політика

20

4

4

 

 

12

20

1

0,4

 

 

18,6

Разом за змістовим модулем 1

60

10

10

 

 

40

60

3

1

 

 

56

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Модуль 2

Змістовий модуль 2. Практичні аспекти маркетингу.

Тема 4. Маркетингова цінова політика

20

4

4

 

 

12

20

1

0,4

 

 

18,6

Тема 5. Маркетингова політика комунікацій

20

4

4

 

 

12

20

1

0,4

 

 

18,6

Тема 6. Маркетинг транспортних послуг

20

2

2

 

 

16

20

1

0,2

 

 

18,8

Разом за змістовим модулем 2

60

10

10

 

 

40

60

3

1

 

 

56

Усього годин

120

20

20

 

 

80

120

6

2

 

 

112

 

 

 

 

5. Теми семінарських занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

денна

заочна

1

Сутність маркетингу, його характеристики та сучасна концепція

2

0,2

2

Маркетинг транспортних послуг

2

0,2

 

Разом

4

0,4

 

 

 

 

6. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

денна

заочна

1

Маркетингові дослідження

4

0,4

2

Маркетингова товарна політика

4

0,4

3

Маркетингова цінова політика

4

0,4

4

Маркетингова політика комунікацій

4

0,4

 

Разом

16

1,6

 

7. Теми лабораторних занять

Не передбачені навчальним планом

 

8. Самостійна робота

з/п

Назва теми

Кількість

годин

денна

заочна

1

Сутність маркетингу, його характеристики та сучасна концепція

16

18,8

2

Маркетингові дослідження

12

18,6

3

Маркетингова товарна політика

12

18,6

4

Маркетингова цінова політика

12

18,6

5

Маркетингова політика комунікацій

12

18,6

6

Маркетинг транспортних послуг

16

18,8

 

Разом

80

112

 

9. Індивідуальні завдання

Для студентів денної форми навчання – реферат.

Для студентів заочної форми навчання – контрольна робота.

 

10. Методи навчання

Під час викладання курсу використовуються наступні методи навчання:

- лекція. Під час викладання лекційного курсу використовуються такі методи навчання: розповідь, пояснення, бесіда, ілюстрація;

- практичне заняття. Під час проведення практичних занятть використовуються такі методи навчання: практична робота, семінарське заняття (дискусійне обговорення проблемних питань, робота в малих групах, перезентація);

- індивідуальні завдання здобувачів вищої освіти з окремих навчальних дисциплін (комплексу навчальних дисциплін) включають виконання рефератів, розрахункових, графічних, курсових, дипломних проектів (робіт) тощо. Під час індивідуальної роботи використовуються такі методи: робота в бібліотеці, робота з даними мережі Інтернет.

 

11. Очікувані результати навчання з дисципліни

 

1 Володіти навичками, достатніми для проведення власних досліджень та прийняття рішень у сфері маркетингу.

2. Демонструвати вміння розробляти стратегію і тактику маркетингової діяльності, в т.ч. у міжнародному середовищі.

3. Здійснювати презентації, оприлюднювати результати наукових і прикладних досліджень, маркетингових проектів.

4. Обґрунтовувати зміни і вдосконалення в системі маркетингу, реалізація яких необхідна для отримання позитивних результатів роботи ринкового суб’єкта.

5. Розв'язувати складні маркетингові проблеми і вирішувати задачі в умовах невизначеності із застосуванням сучасних управлінських підходів, методів, прийомів.

6. Використовувати методи маркетингового стратегічного аналізу та інтерпретувати його результати з метою вдосконалення маркетингової діяльності ринкового суб’єкта.

7. Здійснювати діагностування та стратегічне й оперативне управління маркетингом задля розробки та реалізації маркетингових стратегій, проектів і програм.

 

12.Засоби оцінювання

Методика контролю і самоконтролю забезпечують перевірку рівня засвоєння здобувачами вищої освіти знань, сформованості вмінь і навичок. З цією метою використовуються методи усного, письмового, текстового, графічного, програмового контролю, практичної перевірки самоконтролю.

Для здобувачами вищої освіти денної форми навчання передбачено наступні методи контролю:

- спостереження за роботою здобувачів вищої освіти в аудиторії;

- усне опитування на практичних заняттях. У навчальному процесі практикують індивідуальне, фронтальне та ущільнене (комбіноване) усне опитування.

- бесіда, виявляючи знання здобувача вищої освіти, одночасно допомагає розвивати його логічне мислення, уміння висловлювати свої думки;

 - тестування;

- аудиторне розв’язання задач;

- захист домашнього завдання. Дозволяє оцінити здатність до самостійного виконання роботи;

- метод письмового контролю;

- аудиторна контрольна робота.

 

Для здобувачів вищої освіти заочної форми навчання: контрольна робота.

 

13. Критерії оцінювання

Рівень знань здобувачів вищої освіти оцінюється за 100-бальною шкалою.

Під час контролю враховуючи наступні види робіт:

- відвідування занять – 1 бал (10 лекцій та 10 практичних/семінарських занять, максимум 20 балів);

- активність роботи здобувача вищої освіти на практичному/семінарському занятті оцінюється до 3 балів (всього 10 практичних/семінарських занять по 3 бали, максимум 30 балів);

- захист домашнього завдання здобувача вищої освіти оцінюється до 20 балів;

- аудиторна контрольна робота – до 60 балів;

В узагальненому вигляді, розподіл балів під час формування рубіжної оцінки представлено у таблиці.

 

Розподіл балів під час формування рубіжної оцінки (модульного контролю)

Вид роботи

Загальна кількість балів

Відвідування занять

10/2

Активна робота здобувача вищої освіти на практичному/семінарському занятті

20/2

Захист індивідуального завдання здобувача вищої освіти

20

Аудиторна контрольна робота (завдання для рубіжного контролю)

60

Разом

100

 

Оцінювання результатів навчання здобувачів вищої освіти здійснюється за кожним модульним рубіжним контролем (РК-1, РК-2) під час контрольних тижнів за підсумками основних модулів.  Кожен основний модуль оцінюється за 100-бальною шкалою. Підсумкова оцінка з дисципліни складається як середня між величинами РК-1 и РК-2.

 

Розподіл балів, які отримують здобувачі вищої освіти при поточному оцінюванні знань (екзамен)

 

Поточне тестування та самостійна робота

Екзамен

(РК1+РК2)/2

 

Модуль 1

Модуль 2

Змістовий модуль №1

Змістовий модуль № 2

Т 1

Т 2

Т 3

Т 4

Т 5

Т 6

(100+100) / 2

20

40

40

40

40

20

100

100

Т 1, Т 2, ..., Т 6 – теми змістових модулів

Якщо здобувач вищої освіти відвідував всі заняття, проявив активність під час практичних/семінарських заняття, виконав домашні завдання та склав обидва рубіжних контроля, він має право отримати оцінку за екзамен, як середню за два модуля.

Якщо здобувач вищої освіти не погоджується з середньою оцінкою, він має право складати письмовий екзамен з дисципліни «Основи маркетингу». Тоді, у відповідності до Положення НУ «Запорізька політехніка» «Про організацію навчального процесу», його оцінка буде встановлена під час складання екзамену, попередні бали, отримані під час навчання протягом семестру враховані не будуть.

 

Оцінка за екзамен виставляється у відповідності до існуючих шкал оцінювання: національної та ECTS.

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

90 – 100

А

відмінно 

82-89

В

добре

74-81

С

добре

64-73

D

задовільно

60-63

Е

задовільно

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

0-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

13. Методичне забезпечення

1.                     Методичні вказівки до проведення семінарських та практичних занять з дисципліни «Основи маркетингу» для студентів спеціальності 275 «Транспортні технології» ОС «бакалавр» / Укл. доцент Г.В. Козицька. – Запоріжжя: НУ «Запорізька політехніка», 2019. – 56 с.

2.                     Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з курсу «Основи маркетингу» для студентів спеціальності «Транспортні технології».

 

14. Рекомендована література

 

Базова

1. Азарян О.М. Маркетинг: принципи і функції : навч. посібникк для вищих навч. закладів. Харків: Сткдцентр, 2005. 320 с.

2. Балабанова Л.В. Маркетинг: підручник. Київ : Знання- Прес, 2004. 645с.

3. Перебийніс Транспортний менеджмент і транспортний маркетинг виробничо-комерційної діяльності : монографія. Полтава: РВВ ПУСКУ, 2009. 201с.

4. Слонимская М. А. Маркетинг услуг : учебное пособие Київ: «ВГТУ», 2014.  224 с.

5. Шкурин М.И. Маркетинг на транспорте : учебное пособие для студентов транспортніх спеціальностей вузов. Гомель: БелГУТ, 2003. 223 с.

 

Допоміжна

1. Азарян О.М. Маркетинг: принципи і функції : навч. посібникк для вищих навч. закладів. Харків: Сткдцентр, 2005. 320 с.

2. Гавва В.Н., Божко Е.А. Потенціал підприємства: формування та оцінювання : навч. посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2014. 224с.

3. Старостіна А.О., Зозульов О.В. Маркетинг. Київ: Знання, 2006р, 327с.

4. Шкардун В.Д. Маркетинговые основи стратегического планирования. Теория, методология, практика. Київ: Знання, 2008. 384 с.

 

 

15. Інформаційні ресурси.

1. Павленко А.Ф. Маркетинг : підручник. Київ: КНЕУ, 2003. 246 с. Режим доступу: http://mmlib.net/knigi/marketing/kniga-30

2. Храбатин О.І. Маркетинг : навчальний посібник. Київ: Видавництво, 2014. 284 с. Режим доступу: http://umo.edu.ua/images/content/depozitar/navichki_pracevlasht/marketing.pdf

3. Чеботар С.І. Маркетинг : навчальний посібник. Київ: «Наш час» , 2007.- 504 c. Режим доступу: http://mmlib.net/knigi/marketing/kniga-9/