2.     Мета навчальної дисципліни

Метою викладання навчальної дисципліни «Стратегічний аналіз» є формування системи знань із методики та техніки аналітичних досліджень для виявлення резервів підвищення ефективності виробництва й обґрунтування стратегічних управлінських рішень.

Завданням навчальної дисципліни є:

- розуміння сутності, напрямів і ролі стратегічного аналізу на підприємстві;

- поглиблення знань про термінологію та основні принципи, що лежать в основі стратегічного аналізу поведінки господарюючих суб’єктів;

- вивчення методів та інструментів стратегічного аналізу;

- набуття вмінь аналізу й оцінювання потенціалу підприємства як чинника стратегії розвитку.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен отримати

загальні компетентності:

1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні (ЗК1);

2. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій (ЗК3);

3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) (ЗК6).

фахові компетентності:

1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів (СК1);

2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани (СК2);

3. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію (СК9).

Очікувані програмні результати навчання:

- критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах (РН1);

- ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення (РН2);

- планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах (РН5);

- мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність (РН06).

 

 

 

3. Програма навчальної дисципліни

 

Змістовний модуль 1. Загальні основи сучасного стратегічного аналізу.

 

Тема 1. Фундаментальні основи стратегічного аналізу

Суть, зміст і завдання стратегічного аналізу. Сфера його застосування. Зміст і призначення стратегії підприємства в сучасних економічних умовах, її різновиди та характеристика. Стратегічний план діяльності підприємства. Інформаційна база стратегічного аналізу.

 

Тема 2. Інструментарій стратегічного аналізу

Методологія стратегічного аналізу. Загальнонаукові методи: аналіз, синтез, індукція, дедукція, аналогія, спостереження, порівняння, моделювання, абстрагування, конкретизація, системний аналіз, оцінка.

Прикладні методичні прийоми аналізу. Стратегічний аналіз макро-оточення підприємства. Стратегічний аналіз безпосереднього оточення. Стратегічний аналіз організації. Стратегічний аналіз продукту. Стратегічний фінансовий аналіз. Стратегічний інвестиційний аналіз. Аналіз стратегії та прийняття стратегічних рішень

Інструктивно-описові моделі: матриці BCG, GE/McKinsey, Shell/DPM.

Прогностичні, розрахунково-аналітичні методи і моделі.

Стратегічний аналіз в умовах невизначеності. Рівні невизначеності. Особливості аналізу для кожного рівня.

 

Тема 3.  Аналіз зовнішнього та внутрішнього середовища

Місце й роль зовнішнього середовища у стратегічному управлінні підприємством. Особливості змін зовнішнього середовища в сучасних умовах. Методичні основи аналізу зовнішнього середовища підприємства. Комплексна оцінка бізнес-середовища підприємства.

Аналіз внутрішнього середовища. Оцінка фінансового положення. Аудит маркетингу. Оцінка виробництва. Аудит технологій та інновацій. Оцінка управління кадрами, ефективність культури та структури підприємства. Оцінка інформаційних систем. Оцінка бізнес-процесів. Ключові компетенції.

Характеристика методики SWOT-аналізу. Складання матриці SWOT-аналізу.

SPACE-аналіз як метод оцінки стратегічного положення підприємства.

Інструменти стратегічного аналізу і контролю. Модель стратегічного аналізу (PIMS). Збалансована система показників (BSC). Система показників відповідальності (АSC). Модель ділової переваги (ВЕМ) та піраміда результативності МакНейра.

 

 

Змістовний модуль 2. Особливості стратегічного аналізу конкурентного середовища.

 

Тема 4. Стратегічний аналіз і оцінка ступеня конкуренції в галузі

Методи конкурентного аналізу в галузі. Показники оцінки рівня конкуренції в галузі. Основні економічні характеристики галузі.

Модель «5 сил Портера». Суперництво серед конкуруючих підприємств. Аналіз конкуренції і загроз з боку появи нових фірм в галузі. Конкуренція з боку товарів, що є замінниками і конкурентоспроможними за ціною. Аналіз конкуренції і загроз з боку постачальників та покупців. Аналіз і оцінка внутрігалузевої конкуренції.

Оцінка ступеня конкуренції. Визначення конкурентних позицій основних підприємств галузі (карта стратегічних груп).

Матриця GE/McKinsey як інструмент аналізу конкурентних позицій підприємства.

 

Тема 5. Стратегічний аналіз галузевих рушійних сил та ключових факторів успіху

Концепція рушійних сил конкуренції: фактори зовнішнього середовища, дії яких визначають напрямок і інтенсивність галузевих змін. Аналіз галузевих рушійних сил: ідентифікація та дослідження їх впливу на зміни галузевих економічних показників. Зміни динаміки економічного зростання галузі. Зміни законодавства і політики уряду, місцевої влади. Зміна динаміки попиту на продукт у довгостроковому періоді. Зміни в складі покупців і способах використання продукту. Продуктові та технологічні інновації. Маркетингові інновації. Входження і вихід з галузі великих підприємств. Поширення «ноу-хау». Посилення глобалізації галузі. Зміни в питомих витратах і ефективності. Зниження чи зростання невизначеності й ризику.

Методи дослідження впливу рушійних сил в галузі: метод профілю середовища; метод EFAS; метод аналізу сценаріїв; метод PEST (STEP)-аналізу.

Ідентифікація ключових факторів успіху в стратегічному аналізі галузі.

 

Тема 6. Стратегічний моніторинг та оцінка привабливості галузі

Метод оцінки перспектив стратегічної зони господарювання за критерієм «зростання ринку». Потенціал галузевого ринку. Поточний і абсолютний потенціал ринку. Показники місткості ринку: за структурними характеристиками; індексом дослідної панелі; рівнем інтенсивності споживання товару; сумою первинного, повторного і додаткового продажів; методом ланцюгових відношень.

Багатокритеріальний метод оцінки привабливості ринку. Метод оцінки привабливості галузі за І. Ансоффом. Критерії привабливості галузі: перспективи зростання попиту, рентабельності, нестабільності та ключові чинники успіху.

Аналіз показників привабливості галузі: потенціал зростання галузі; сприятливий або несприятливий вплив на дану галузь основних рушійних сил; можливість входу в галузь (виходу з галузі) потужних фірм; стабільність попиту (залежність попиту від пори року, економічного циклу; зміни смаків споживачів; наявність товарів-замінників); посилення або послаблення впливу сил конкуренції; серйозність проблем, що стоять перед галуззю загалом; ступінь ризику і невизначеності, пов'язаної з майбутнім розвитком галузі; зростання або зниження прибутковості галузі як результату існуючих умов конкуренції і рушійних сил.

 

Тема 7. Глобальні стратегії в аналізі галузі

Аналіз міжнародної конкуренції в галузі. Аналіз конкурентної переваги в умовах інтернаціоналізації: конкурентні переваги, порівняльні переваги, національний «діамант Портера». Відповідність стратегії національним умовам.

Стратегії входу на міжнародні ринки. Стратегічні рішення в міжнародному бізнесі (детермінанти географічного розміщення, місце розташування та ланцюжок цінностей). Трансакції чи пряме інвестування. Стратегії виробництва за кордоном. Міжнародні альянси. Спільні підприємства.

Стратегія «блакитного океану»: суть, переваги та практика застосування.

Вигоди глобальної стратегії.