Міністерство освіти і науки України

Національний університет «Запорізька політехніка»

 

 

 

 

Кафедра «Двигуни

внутрішнього згорання»

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ

з дисципліни «Динаміка двигунів внутрішнього згорання»

для студентів спеціальності 133 «Галузеве машинобудування»

ОПП «Двигуни внутрішнього згорання»

 

 

 

 

 

 

Лектор д.т.н., професор Слинько Г.І.

 

 

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

на засіданні кафедри «Двигуни

внутрішнього згорання»,

протокол № 6 від 20.01.2021 р.

 

 

 

2021


ЗМІСТ

 

1. Кінематика кривошипно-шатунного механізму

1.1. Типи кривошипно-шатунних механізмів

1.2. Переміщення поршня

1.3. Швидкість поршня

1.4. Прискорення поршня

2. Динаміка кривошипно-шатунного механізму

2.1. Сили, які діють у кривошипно-шатунному механізмі

2.2. Сили тиску газів

2.3. Сили інерції

2.4. Сумарна сила, що діє на поршень

2.5. Сумарні сили і моменти, що діють у кривошипно-шатунному механізмі

2.6. Сумарні індикаторний і ефективний крутний моменти

2.7. Сили, що діють на шийки і підшипники колінчастого вала

3. Нерівномірність ходу двигуна

4. Розрахунок маховика

4.1. Розрахунок маховика за припустимим коефіцієнтом нерівномірності ходу двигуна

4.2. Розрахунок маховика з умови забезпечення зрушення автомобіля з місця

5. Зрівноваженість двигунів

5.1 Сили і моменти, які викликають незрівноваженість ДВЗ

5.2 Загальні умови зрівноваженості ДВЗ. Критерії зрівноваженості

5.3 Методи аналізу зрівноваженості сил інерції та моментів від них

5.4 Аналіз зрівноваженості автомобільних двигунів різних схем

5.4.1. Двигун одноциліндровий

5.4.2. Двигун рядний чотирициліндровий

5.4.3. Двигун V-подібний восьмициліндровий з кутом розвалу циліндрів γ = 90°

5.5. Графічний метод аналізу зрівноваженості ДВЗ

5.5.1. Аналіз зрівноваженості відцентрових сил інерції і моментів від них

5.5.2. Аналіз зрівноваженості сил інерції мас, що рухаються зворотно-поступально, і моментів від них

5.5.3. Аналіз зрівноваженості рядного чотирициліндрового двигуна

5.6 Призначення противаг у ДВЗ


Література

4

4

6

9

10

11

11

12

13

16

 

16

18

 

20

22

25

 

25

 

26

29

 

29

 

30

 

32

 

33

33

36

 

39

44

 

44

 

 

45

 

49

52

55

 


1. Кінематика кривошипно-шатунного механізму

 

1.1. Типи кривошипно-шатунних механізмів

 

 

 

1.2. Переміщення поршня

 

 


1.3. Швидкість поршня


1.4. Прискорення поршня

 


5. Зрівноваженість двигунів

 

5.1 Сили і моменти, які викликають

незрівноваженість ДВЗ

 

 



Література

 

  • Автомобільні двигуни / Ф.І. Абрамчук, Ю.Ф. Гутаревич, К.Є. Долганов, І.І. Тимченко. – К.: Арістей, 2006. – 476 с.
  • Колчин А.И., Демидов В.П. Расчет автомобильных и тракторных двигателей. – М.: Высш. школа, 2002. – 496 с.
  • Двигатели внутреннего сгорания. В 3 кн. Кн. 2. Динамика и конструирование: Учебник для вузов / В. Н. Луканин, И. В. Алексеев и др. – М.: Высш. шк., 2007. – 400 с.
  • Двигатели внутреннего сгорания: Конструирование и расчет на прочность поршневых и комбинированных двигателей. Под. ред. А. С. Орлина, М. Г. Круглова. – М.: Машиностроение, 1984. – 384 с.