Форма № 4

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 (найменування центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки)

 

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «ЗАПОРІЗЬКА ПОЛІТЕХНІКА»

(повне найменування закладу вищої освіти)

Кафедра маркетингу та логістики

    (назва кафедри, яка відповідає за дисципліну)

 

           “ЗАТВЕРДЖУЮ

Ректор (перший проректор)

                                                                                                           

________________________________

“______”_______________20___ року

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

 

 

ППВВ08 Інвестиційна діяльність

(код і назва навчальної дисципліни)

спеціальність ________________075 Маркетинг____________________________

                                                                                   (код і назва спеціальності)

 

освітня програма (спеціалізація)_075 Маркетинг ___________________________

                                (назва спеціалізації)

інститут, факультет___________ЕГІ, ФЕУ_________________________________

    (назва інституту, факультету)

 

мова навчання_______________державна_________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя – 2019 рік


 

Робоча програма Інвестиційна діяльність для студентів

(назва навчальної дисципліни)   

спеціальності 075 «Маркетинг»,

освітня програма (спеціалізація) 075 «Маркетинг».

                      (назва спеціалізації)

„___” ________, 20__ року- __ с.

 

Розробник: :_ Козицька Г.В. доцент, к.е.н., доцент кафедри маркетингу та логістики

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри маркетингу та логістики

 

Протокол від  “____”________________20__ року № ___

 

Завідувач кафедри маркетингу та логістики   ________________      (Лифар В.В.)

                                                                                                                                   (підпис)                          (прізвище та ініціали)        

 

“_____”___________________ 20___ року

 

 

Схвалено науково-методичною комісією факультету економіки та управління

Протокол від.  “____”________________20___ року № ___

 

 

“_____”________________20__ року

 

 

Голова                                                 _______________                 (_____________________)

                                                                                                               (підпис)                                                                  (прізвище та ініціали)        

 

 

 

 

 

 

Запорiжжя, 2019  рік


 Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань, спеціальність, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів  – 3

Галузь знань

07 Управління та адміністрування

Варіативна

 

 

Модулів – 2

Спеціальність (професійне

спрямування):

075 Маркетинг

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2

3-й

3-й

Індивідуальне науково-дослідне завдання ______

                            (назва)

Семестр

Загальна кількість годин – 90

6-й

6-й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 3

самостійної роботи студента – 4

Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр

 

26 год.

6 год.

Практичні, семінарські

12 год.

2 год.

Лабораторні

- год.

- год.

Самостійна робота

52- год.

82- год.

Індивідуальні завдання:   

год.

- год.

Вид контролю: залік

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання – 42,22% до 57,78%;

для заочної форми навчання – 8,89% до 91,11%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.                             Мета навчальної дисципліни

 

Мета: дати майбутнім фахівцям знання з теоретико-методичних основ інвестиційної діяльності: організації і реалізації інвестиційного процесу, форм інвестування; суб’єктів інвестиційної діяльності; напрямів та об’єктів інвестування; інвестиційних ризиків; фінансового забезпечення; передінвестиційних досліджень; процесу інвестування капіталу; оцінки грошових потоків за проектом; методів оцінки реальних інвестиційних проектів; вартості капіталу; фінансового планування інвестицій; макроекономічного регулювання інвестиційного процесу; ціноутворення в інвестиційній сфері; ресурсного забезпечення і моніторингу інвестиційного процесу.

Завданнями вивчення дисципліни «Інвестиційна діяльність» є: вивчення основних понять, категорій, алгоритмів інвестиційної діяльності; набуття практичних навичок з оволодіння методичним інструментарієм інвестиційної діяльності.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати

 

загальні компетентності:

1. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми, здатність приймати обґрунтовані рішення.

2. Здатність до адаптації та дій в нових ситуаціях, генерування нових ідей (креативність) та знань.

3. Здатність управляти, виявляти ініціативу та підприємливість, забезпечувати якість виконуваних робіт.

4. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня, вести переговори;

 

фахові компетентності:

1. Здатність проведення самостійних досліджень та інтерпретації їх результатів у предметній області маркетингу.

2. Здатність до діагностування різних аспектів маркетингової діяльності ринкового суб’єкта, здійснення маркетингового аналізу та прогнозування.

3. Здатність до визначення комплексу ефективних засобів управління маркетинговою діяльністю.

4. Здатність розробляти маркетингову стратегію ринкового суб’єкта та шляхи її реалізації з урахуванням міжфункціональних зв’язків.

5. Здатність управляти проектами та реалізовувати їх результати в сфері маркетингової діяльності;

 

очікувані програмні результати навчання:

1. Знати основні поняття, суб’єкти і об’єкти інвестиційної діяльності.

2. Володіти методологічним інструментарієм здійснення інвестиційної діяльності.

3. Розуміти специфіку здійснення фінансових інвестицій.

4. Розуміти особливості здійснення реальних  та інноваційних інвестицій.

5. Знати особливості залучення та  використання іноземних інвестицій.

6. Здатність розробляти інвестиційні проекти.

7. Здатність здійснювати оцінку інвестиційних проектів.

8. Здатність оцінювати інвестиційні ризики.

 

2.              Програма навчальної дисципліни

 

Змістовий модуль 1. Теоретичні засади інвестиційної діяльності.

Тема 1. Теоретичні засади здійснення інвестиційної діяльності в умовах розвитку національної економіки.

-         Еволюція поглядів на сутність та природу інвестицій.

-         Економічна сутність інвестицій та їх значення в розвитку сучасної економіки.

-         Ознаки класифікації інвестицій.

-         Інвестиційна діяльність та характер реалізації інвестиційного процесу в умовах ринку.

-         Суб’єкти інвестиційної діяльності.

-         Механізм функціонування інвестиційного ринку.

-         Структура інвестиційного ринку.

-         Роль держави у стимулюванні інвестиційної діяльності.

 

Тема 2 . Методичний інструментарій інвестиційної діяльності.

-         Концепція оцінки вартості грошей у часі в процесі інвестиційної діяльності підприємства.

-         Інфляція і її вплив на результати інвестиційної діяльності.

-         Методичний інструментарій кількісної оцінки рівня інвестиційних ризиків.

-         Методичний інструментарій оцінки рівня ліквідності інвестицій.

 

Тема 3 . Фінансові інвестиції та специфіка їх здійснення.

-         Сутність фінансових інвестицій.

-         Характеристика основних видів інвестиційних паперів. Акції як об’єкт інвестування.

-         Інвестиційні властивості облігацій.

-         Операції з інвестиційними сертифікатами. Характеристика інвестиційних властивостей ощадних сертифікатів.

-         Застосування казначейських зобов'язань держави як об'єкту фінансових інвестицій.

-         Оцінка інвестиційних властивостей цінних паперів

 

Тема 4 . Реальна та інноваційна форми інвестицій.

-         Сутність та структура реальних інвестицій.

-         Характеристика та особливості реалізації реального інвестування.

-         Наукомістка продукція як об'єкт інноваційних інвестицій.

-         Специфіка освоєння інвестицій у сфері науки і технологій.

-         Методичне забезпечення оцінки вартості результатів науково-технічної та інноваційної діяльності. Витратний, ринковий та прибутковий підхід.

-         Методи оцінки вартості наукоємної продукції.

 

Тема 5. Особливості залучення і використання іноземних інвестицій.

-         Сутність та значення іноземних інвестицій у реалізації міжнародних економічних відносин.

-         Способи та форми залучення іноземного капіталу. Експорт. Контрактні коопераційні угоді. Створення за кордоном власної виробничої філії. Спільні підприємства.

-         Основні причини іноземного інвестування та їх вплив на економічний розвиток приймаючої країни.

-         Формування державної політики залучення іноземних інвестицій. Політика імпортозаміщення. Політика стимулювання експорту. Політика регулювання інвестицій. Політика стимулювання інвестицій.

 

Змістовий модуль 2. Методичні засади інвестиційної діяльності.

 

Тема 6. Інвестиційне проектування.

-         Інвестиційний проект та його особливості.

-         Класифікація інвестиційних проектів.

-         Життєвий цикл інвестиційного проекту.

-         Етапи експертизи інвестиційного проекту. Технічний аналіз. Комерційний аналіз. Екологічна оцінка. Соціальна експертиза. Інституційні аспекти експертизи. Фінансовий аналіз. Економічна оцінка.

-         Формування грошових потоків проекту. Сутність та основні види грошових потоків.

 

Тема 7. Методичні засади оцінки доцільності інвестицій.

-         Концепція зміни вартості грошей у часі та її врахування в прийнятті інвестиційних рішень.

-         Ануїтет та його використання в оцінці доцільності інвестицій.

-         Еквівалентність ставок в інвестиційному аналізі.

-         Основні методи оцінки доцільності інвестицій та їх характеристика.

-         Характеристика статичних методів оцінки доцільності інвестицій.

-         Характеристика динамічних методів оцінки доцільності інвестицій.

-         Розрахункові моделі оцінки фінансових інвестицій.

Тема 8. Інвестиційні ризики та основні методи їх дослідження.

-         Поняття ризиків в інвестиційній діяльності. Об’єкт ризику. Суб’єкт ризику. Джерело ризику. Об’єктивність ризику. Суб’єктивність ризику. Причини, що викликають ризик.

-         Види інвестиційних ризиків.

-         Методи дослідження ризиків інвестування. Статистичний метод. Аналіз доцільності витрат. Метод експертних оцінок метод еквівалента певності. Аналіз чутливості реагування. Моделювання. Аналіз прогнозних сценаріїв. Аналіз сценаріїв розвитку проекту. Методи імітаційного моделювання.. Модель оцінки капітальних активів.

-         Врахування інфляції в прийнятті інвестиційних рішень.

-         Методи мінімізації та запобігання ризиків. Диверсифікованість Розподіл ризику між учасниками проекту. Страхування ризику. Придбання додаткової інформації. Резервування засобів на покриття непередбачуваних витрат. Лімітування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Модуль 1

Змістовий модуль 1. Теоретичні засади інвестиційної діяльності.

Тема 1. Теоретичні засади здійснення інвестиційної діяльності в умовах розвитку національної економіки.

9

4

1

 

 

4

9

0,6

0,2

 

 

8,2

Тема 2. Методичний інструментарій інвестиційної діяльності

9

2

2

 

 

5

9

0,6

0,2

 

 

8,2

Тема 3. Фінансові інвестиції та специфіка їх здійснення

9

4

1

 

 

4

9

0,6

0,2

 

 

8,2

Тема 4. Реальна та інноваційна форми інвестицій

9

2

1

 

 

6

9

0,6

0,2

 

 

8,2

Тема 5.

Особливості залучення і використання іноземних інвестицій

9

2

1

 

 

6

9

0,6

0,2

 

 

8,2

Разом за змістовим модулем 1

45

14

6

 

 

25

45

3

1

 

 

41

Модуль 2

Змістовий модуль 2. Методичні засади інвестиційної діяльності.

Тема 6. Інвестиційне проектування

15

4

2

 

 

9

15

1

0,25

 

 

13,75

Тема 7. Методичні засади оцінки доцільності інвестицій

15

4

2

 

 

9

15

1

0,5

 

 

13,5

Тема 8. Інвестиційні ризики та основні методи їх дослідження

15

4

2

 

 

9

15

1

0,25

 

 

13,75

Разом за змістовим модулем 2

45

12

6

 

 

27

45

3

1

 

 

41

Усього годин

90

24

12

 

 

54

90

6

2

 

 

84

ІНДЗ

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Усього годин

90

24

12

 

 

54

90

6

2

 

 

84

 

5. Теми семінарських занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

денна

заочна

1

Теоретичні засади здійснення інвестиційної діяльності в умовах розвитку національної економіки.

1

0,2

2

Фінансові інвестиції та специфіка їх здійснення

1

0,2

3

Реальна та інноваційна форми інвестицій

1

0,2

4

Особливості залучення і використання іноземних інвестицій

1

0,2

 

Разом

4

0,8

 

6. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

денна

заочна

1

Методичний інструментарій інвестиційної діяльності

2

0,2

2

Інвестиційне проектування

2

0,25

3

Методичні засади оцінки доцільності інвестицій

2

0,5

4

Інвестиційні ризики та основні методи їх дослідження

2

0,25

 

Разом

8

1,2

 

7. Теми лабораторних занять

 

Не передбачені навчальним планом

 

8. Самостійна робота

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

денна

заочна

1

Теоретичні засади здійснення інвестиційної діяльності в умовах розвитку національної економіки.

4

8,2

2

Методичний інструментарій інвестиційної діяльності

5

8,2

3

Фінансові інвестиції та специфіка їх здійснення

4

8,2

4

Реальна та інноваційна форми інвестицій

6

8,2

5

Особливості залучення і використання іноземних інвестицій

6

8,2

6

Інвестиційне проектування

9

13,75

7

Методичні засади оцінки доцільності інвестицій

9

13,7

8

Інвестиційні ризики та основні методи їх дослідження

9

13,75

 

Разом

54

84

 

9. Індивідуальні завдання

 

Для студентів денної форми навчання – реферат.

Для студентів заочної форми навчання – контрольна робота.

 

10. Методи навчання

 

Під час викладання курсу використовуються наступні методи навчання:

- лекція. Під час викладання лекційного курсу використовуються такі методи навчання: розповідь, пояснення, бесіда, ілюстрація;

- практичне заняття. Під час проведення практичних занять використовуються такі методи навчання: практична робота, семінарське заняття (дискусійне обговорення проблемних питань, робота в малих групах, презентація);

- індивідуальні завдання здобувачів вищої освіти з окремих навчальних дисциплін (комплексу навчальних дисциплін) включають виконання рефератів, розрахункових, графічних, курсових, дипломних проектів (робіт) тощо. Під час індивідуальної роботи використовуються такі методи: робота в бібліотеці, робота з даними мережі Інтернет.

 

11. Очікувані результати навчання з дисципліни

 

1 Володіти навичками, достатніми для проведення власних досліджень та прийняття рішень у сфері маркетингу.

2. Демонструвати вміння розробляти стратегію і тактику маркетингової діяльності, в т.ч. у міжнародному середовищі.

3. Здійснювати презентації, оприлюднювати результати наукових і прикладних досліджень, маркетингових проектів.

4. Обґрунтовувати зміни і вдосконалення в системі маркетингу, реалізація яких необхідна для отримання позитивних результатів роботи ринкового суб’єкта.

5. Розв'язувати складні маркетингові проблеми і вирішувати задачі в умовах невизначеності із застосуванням сучасних управлінських підходів, методів, прийомів.

6. Використовувати методи маркетингового стратегічного аналізу та інтерпретувати його результати з метою вдосконалення маркетингової діяльності ринкового суб’єкта.

7. Здійснювати діагностування та стратегічне й оперативне управління маркетингом задля розробки та реалізації маркетингових стратегій, проектів і програм.

 

12.Засоби оцінювання

 

Методика контролю і самоконтролю забезпечують перевірку рівня засвоєння здобувачами вищої освіти знань, сформованості вмінь і навичок. З цією метою використовуються методи усного, письмового, текстового, графічного, програмового контролю, практичної перевірки самоконтролю.

Для здобувачами вищої освіти денної форми навчання передбачено наступні методи контролю:

- спостереження за роботою здобувачів вищої освіти в аудиторії;

- усне опитування на практичних заняттях. У навчальному процесі практикують індивідуальне, фронтальне та ущільнене (комбіноване) усне опитування.

- бесіда, виявляючи знання здобувача вищої освіти, одночасно допомагає розвивати його логічне мислення, уміння висловлювати свої думки;

- тестування;

- аудиторне розв’язання задач;

- захист домашнього завдання. Дозволяє оцінити здатність до самостійного виконання роботи;

- метод письмового контролю;

- аудиторна контрольна робота.

 

Для здобувачів вищої освіти заочної форми навчання: контрольна робота.

 

13. Критерії оцінювання

 

Рівень знань здобувачів вищої освіти оцінюється за 100-бальною шкалою.

Під час контролю враховуючи наступні види робіт:

- відвідування занять – 1 бал (13 лекцій та 6 практичних/семінарських занять, максимум 19 балів);

- активність роботи здобувача вищої освіти на практичному/семінарському занятті оцінюється до 3 балів (всього 6 практичних/семінарських занять по 3 бали, максимум 18 балів);

- захист домашнього завдання здобувача вищої освіти оцінюється до 22 балів;

- аудиторна контрольна робота – до 60 балів;

В узагальненому вигляді, розподіл балів під час формування рубіжної оцінки представлено у таблиці.

Розподіл балів під час формування рубіжної оцінки (модульного контролю)

Вид роботи

Загальна кількість балів

Відвідування занять

19/2

Активна робота здобувача вищої освіти на практичному/семінарському занятті

18/2

Захист індивідуального завдання здобувача вищої освіти

22

Аудиторна контрольна робота (завдання для рубіжного контролю)

60

Разом

100

 

Оцінювання результатів навчання здобувачів вищої освіти здійснюється за кожним модульним рубіжним контролем (РК-1, РК-2) під час контрольних тижнів за підсумками основних модулів.  Кожен основний модуль оцінюється за 100-бальною шкалою. Підсумкова оцінка з дисципліни складається як середня між величинами РК-1 и РК-2.

 

Розподіл балів, які отримують здобувачі вищої освіти при поточному оцінюванні знань (залік)

 

Поточне тестування та самостійна робота

Залік

(РК1+РК2)/2

 

Модуль 1

Модуль 2

Змістовий модуль №1

Змістовий модуль № 2

Т 1

Т 2

Т 3

Т 4

Т 5

Т 6

Т 7

Т 8

(100+100) / 2

20

20

20

20

20

30

40

30

100

100

Т 1, Т 2, ..., Т 8 – теми змістових модулів

Якщо здобувач вищої освіти відвідував всі заняття, проявив активність під час практичних/семінарських заняття, виконав домашні завдання та склав обидва рубіжних контроля, він має право отримати оцінку за залік, як середню за два модуля.

Якщо здобувач вищої освіти не погоджується з середньою оцінкою, він має право складати письмовий залік з дисципліни «Інвестиційна діяльність». Тоді, у відповідності до Положення НУ «Запорізька політехніка» «Про організацію навчального процесу», його оцінка буде встановлена під час складання заліку, попередні бали, отримані під час навчання протягом семестру враховані не будуть.

Оцінка за залік виставляється у відповідності до існуючих шкал оцінювання: національної та ECTS.

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 – 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

85-89

В

добре

75-84

С

70-74

D

задовільно

60-69

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

1-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

14. Методичне забезпечення

 

1. Методичні вказівки до семінарських та практичних занять з дисципліни «Інвестування» для студентів спеціальності 075 «Маркетинг» денної форми навчання / Укл. Г.В. Козицька. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2020. – 54 с.

2. Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з дисципліни «Інвестування» для студентів спеціальності 075 «Маркетинг» заочної форми навчання / Укл. Г.В. Козицька. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2020. - 34 с.

3. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Інвестування» для студентів спеціальності 075 «Маркетинг» всіх форм навчання / Укл. Г.В. Козицька. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2020. - 50 с

 

15. Рекомендована література

 

Базова

1. Бланк И.А. Инвестиционный менеджмент . Киев: МП «ИТЕМ» ЛТД, 2015. 448 с.

2. Гавва В.Н., Божко Е.А. Потенціал підприємства: формування та оцінювання : навч. посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2014. 224с.

3. Дука А.П. Теорія та практика інвестиційної діяльності. Інвестування : навч. посібник для студ. вищ. навч. закл. Київ, 2007. 489 с.

4. Пересада А.А., Смірнова О.О., Онікієнко С.В., Ляхова О.О. Інвестування : навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц.Київ: КНЕУ, 2011.251 с.

6. Правик Ю.М. Інвестиційний менеджмент: Навч. посібник. / Ю.М. Правик.- К.: Знання, 2007.- 431 с.

 

Допоміжна

1. Пересада А.А. Інвестиційний аналіз : підручник. Київ: КНЕУ, 2008. 544 с.

2. Федоренко В.Г., Захожай В.Б., Чувардинський В.Г Страховий та інвестиційний менеджмент : навчальний посібник. Київ .: МАУП, 2012. 344 с.

3. Шило В.П., Ільіна С.Б., Доровська С.С., Барабанова В.В. Фінанси підприємств (за модульною системою)  : Теоретико-практичний посібник. Київ: ВД «Професіонал», 2006. 288с.

 

16. Інформаційні ресурси

1. Про інвестиційну діяльність: Закон України (від 18.09.1991 № 1560-ХІІ). Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1560-12

2. Про режим іноземного інвестування: Закон України (редакція від від 11.08.2013, підстава 406-18) . Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/93/96-%D0%B2%D1%80

3. Інвестування. Бібліотека українських підручників. Режим доступу: http://pidruchniki.ws/investuvannya/

4. Нормативи інвестування. Національний банк України [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://pidruchniki.ws/investuvannya/

5. Бібліотека економіста: інвестування. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://library.if.ua/books/75.html

Методика інтегральної оцінки інвестиційної привабливості підприємств і організацій. Режим доступу : http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1036.155.0.