«Корпоративне управління»

ГАЛУЗЬ ЗНАНЬ 07 «Управління та адміністрування»

СПЕЦІАЛЬНІСТЬ 073 «Менеджмент»

Викладач: КУТІДЗЕ Людмила Сергіївна, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту

Метою навчальної дисципліни «Корпоративне управління» є формування системи наукових поглядів на організацію та функціонування підприємств корпоративного сектору економіки, а також набуття економіко-правових компетентностей у сфері управління корпораціями, регулювання соціально-економічних відносин між стейкхолдерами, принципалами та менеджерами.

Основні завдання:

– засвоєння основних принципів корпоративного управління, яке дозволяє майбутнім фахівцям приймати обґрунтовані рішення щодо управління, організації, регулювання та мотивації всіх учасників корпоративних відносин;

– вивчення закономірностей побудови корпоративних органів управління, що дає можливість організовувати роботу органів управління акціонерним товариством, визначати та розподіляти компетенції між різними керівними органами для ефективної взаємодії між ними;

– усвідомлення проблеми конфлікту інтересів посадових осіб акціонерного товариства та його принципалів і з’ясування на цій основі механізмів подолання опортунізму найманих управлінців, дисциплінування їх в інтересах власника, а також способів мінімізації агентських витрат;

– розуміння соціально-економічної ролі стейкхолдерів у корпорації, що становить підґрунтя гармонізації соціально-економічних інтересів акціонерів корпорації та груп зацікавлених осіб, а також є ефективним способом протидії зловживанням під час реорганізації акціонерних товариств;

– орієнтування в основних законодавчих та нормативних актах, які регламентують діяльність корпоративних підприємств в Україні та за її межами;

– набуття навичок управління фінансовою діяльністю корпорації, формування та реалізації дивідендної політики;

– засвоєння методології самостійного аналізу корпоративних відносин з метою використання набутих знань у майбутній професійній діяльності.

Місце навчальної дисципліни у структурі освітньо-професійної програми

Навчальна дисципліна належить до циклу навчальних дисциплін загальної фахової підготовки.

Пререквізіти: Для вивчення навчальної дисципліни студент повинен мати знання з навчальних дисциплін: «Економічна теорія», «Менеджмент», «Стратегічний іменеджмент».

Постреквізіти: Основні положення навчальної дисципліни мають застосовуватися при вивченні дисциплін: «Управління проектами», «Управління організаційним розвитком», «Антикризове управління».

 

Перелік предметних компетентностей здобувача вищої освіти.

 

1.    Знання інноваційних концепцій корпоративного управління, методологічних засад агентської теорії та теорії зацікавлених осіб.

2.    Знання закономірностей функціонування корпоративного бізнесу, принципів побудови корпоративних структур.

3.    Знання закономірностей соціально-економічних відносин між принципалами, стейкхолдерами та менеджерами корпорації.

4.    Здатність до аналізу чинників, що впливають на розподіл балансу економічної влади у трикутнику «акціонери – менеджери – зацікавлені особи».

5.    Уміння визначати природу конфлікту інтересів у корпорації, а також форми його прояву.

6.    Уміння здійснювати порівняльний аналіз різних моделей корпорації, оцінку їх переваг та недоліків.

7.    Знання національних та міжнародних стандартів корпоративного управління.

8.    Знання завдань корпоративного управління, принципів розбудови системи управління корпоративними структурами.

9.    Знання економічних та правових засад діяльності органів, що здійснюють корпоративне управління підприємством.

10.Знання функцій, повноважень та особливостей організації загальних зборів акціонерів, наглядової ради, правління, ревізійної комісії.

11.Знання повноважень суб’єктів державного регулювання корпоративних відносин та їх ролі у регулювання корпоративного середовища.

12.Уміння визначати чинники, що впливають на ефективність корпоративного управління.

13.Уміння аналізувати зовнішнє середовище корпоративного управління, канали розповсюдження та передачі корпоративних прав.

14.Знання закономірностей емісії, розміщення та обігу цінних паперів корпорації, а також особливостей їх застосування у фінансовій діяльності корпорації.

15.Уміння визначати основні напрями фінансової діяльності корпорації, зміст управлінських заходів, спрямованих на оптимізацію структури капіталу корпорації.

16.Знання системи корпоративної звітності, нормативно-правових вимог до її змісту та оприлюднення.

17.Знання змісту, завдань, форм та типів корпоративного контролю, особливостей здійснення внутрішнього та зовнішнього аудиту.

18.Знання принципів стратегічного управління корпоративними підприємствами та розбудови стратегії їх розвитку.

19.Уміння аналізувати показники ефективності корпоративного управління, рейтинги корпоративного управління.

20.Навички розробки та впровадження управлінських заходів щодо створення певного типу корпоративної культури.

 

У результаті засвоєння навчальної дисципліни здобувач вищої освіти має демонструвати такі результати навчання:

 

1.              Застосовувати фундаментальні знання теорії корпоративного управління для пояснення принципів управління корпоративними структурами.

2.              Розробляти заходи, спрямовані на адаптацію моделей корпоративного управління у національній економічній системі.

3.              Прогнозувати напрями інноваційного розвитку корпоративних підприємств.

4.              Оцінювати агентські витрати, переваги та недоліки  економіко-правових методів захисту прав акціонерів та контролю за акціонерною власністю.

5.              Пояснювати інституціональні умови подвоєння суб’єктності корпоративних прав та набуття окремими групами стейкхолдерів можливостей впливати на процес розподілу корпоративних ресурсів.

6.              Пояснювати завдання корпоративного управління, зміст заходів, спрямованих на досягнення корпоративних цілей.

7.              Аналізувати методи корпоративного управління, які використовуються для пом’якшення конфлікту інтересів у корпорації.

8.              Аналізувати структуру володіння акціями, переваги та недоліки різних способів контролю за акціонерною власністю.

9.              Характеризувати міжнародні стандарти корпоративного управління.

10.          Розробляти проекти кодексів корпоративної поведінки відповідно до міжнародних та національних стандартів корпоративного управління.

11.          Обґрунтовувати зміст заходів, спрямованих на гармонізацію соціально-економічних інтересів корпорації та її стейкхолдерів.

12.          Характеризувати функції суб’єктів корпоративних відносин, форми участі суб’єктів у корпоративному управлінні.

13.          Розробляти заходи, спрямовані на організацію роботи органів управління корпорацією.

14.          Пояснювати розподіл повноважень та обов’язків керівних органів корпорації.

15.          Характеризувати особливості організації та проведення загальних зборів акціонерів, засідань наглядової ради, правління, ревізійної комісії.

16.          Систематизувати зовнішні та внутрішні канали розповсюдження і передачі корпоративних прав.

17.          Оцінювати вплив норм національного законодавства на функціонування корпоративного бізнесу.

18.          Аналізувати процес управління фінансовою діяльністю корпорації, формування її дивідендної політики.

19.          Пояснювати способи емісії, розміщення та обігу цінних паперів корпорації відповідно до чинної нормативно-правової бази.

20.          Збирати та аналізувати дані, які характеризують фінансово-економічну діяльність корпорації та формують систему корпоративної звітності.

21.          Характеризувати сучасні методики формування корпоративної культури, покращення корпоративного іміджу.

22.          Розробляти критерії оцінки ефективності корпоративного управління на підприємстві, заходи з її підвищення в умовах невизначеності та ризику.

23.          Пояснювати призначення рейтингів корпоративного управління, сфери їх застосування, переваг та недоліків.

24.          Аналізувати завдання стратегічного управління корпораціями з урахуванням глобальних тенденцій розвитку бізнесу, специфіки міжнародних ділових комунікацій.

25.          Систематизувати стратегічні, тактичні, оперативні плани діяльності корпорації.

Опис навчальної дисципліни:

– загальна кількість годин – 130;

– термін викладання – 1 семестр.