СИЛАБУС

 

ІСТОРІЯ ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ

 

Тип: вибіркова

Курс (рік навчання): 3 (1)

Семестр: 5,6

Кредити: 7,5

Викладач: Рижова І.С. д-р філос. наук, професор

Розподіл годин: загальна кількість 225 годин (42 лекцій, 28 практичних  занять, 150 годин самостійної роботи індивідуальні завдання 5).

Лекції, практичні роботи, самостійні роботи, індивідуальні завдання.

Метою курсу викладання навчальної дисципліни «Історія графічного дизайну» є ознайомлення студентів зі світовими пам’ятками у всіх ділянках дизайнерської діяльності на різних етапах розвитку, набуття ними як теоретичних знань історії графічного дизайну так і умінь та навичок їх застосування з метою спроможності створювати дизайн-проекти та реалізувати їх, опираючись на досягнення світової та вітчизняної проектної культури.

            Зміст курсу:

Дисципліна входить до блоку фахових дисциплін, що забезпечують підготовку висококваліфікованих фахівців у галузі графічного дизайну (прикладної графіки) для відповідної сфери сучасного виробництва згідно освітньо-кваліфікаційної характеристики бакалавра означеного напрямку і галузі знань відповідних галузевих стандартів.

          Структура курсу

Тема 1 Визначення графічного дизайну. Зародження графічного дизайну

Тема 2 Символи, тамги, клейма, герби і мони як витоки торгової марки. Геральдика. Знаки і клейма цехів. Українські смерки. Книга у стародавньому світі

Тема 3 Формування графічного дизайну у Середні віки. Епоха Ренесансу. Перша промислова виставка. Вікторіанський стиль у рекламній графіці ХІХ ст.

Тема 4 Параметри, сфера діяльності, різновиди графічного дизайну

Тема 5 Становлення графічного дизайну в останній чверті ХІХ – поч.. ХХ століття. Ар-нуво

Тема 6 Графічний дизайн Ар-деко та раннього модернізму

Тема 7 Дизайн міжвоєнного модернізму та часів Другої світової війни

Тема 8 Графічний дизайн повоєнного модернізму (1945-1960)

Тема 9 Графічний дизайн 1960-х – 1970-х років.

Тема10 Зарубіжний графічний дизайн 1990-х. рр..

Тема 11 Постмодернізм кінця ХХ - початку ХХІ століття в графічному дизайні

Тема 12 Розвиток графічного дизайну України другої половини ХХ ст..у світовому контексті

Результати навчання:

  загальні компетентності:

КЗ. Здатність до аналізу та синтезу.

КЗ. Здатність застосовувати знання на практиці.

КЗ. Здатність застосовувати базові знання професії на практиці.

КЗ. Здатність усно та письмово спілкуватися рідною й іноземною мовами.

КЗ. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.

КЗ. Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями.

КЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

КЗ. Здатність генерувати нові ідеї (творчість, креативність).

КЗ. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

КЗ. Здатність працювати в команді.

фахові компетентності:

КС Здатність і готовність виявляти, аналізувати та формулювати вимоги до дизайн-об’єктів, визначати особливості їх функціонування, використання

КС. Здатність і готовність презентувати, популяризувати надбання національної та всесвітньої мистецько-культурної спадщини

КС Здатність виконувати стилізацію, інтерпретацію та трансформацію об’єктів (джерел) творчого натхнення під час розробки ідей дизайн-об’єктів, дизайн-проектів.

КС Здатність і готовність виконувати ескізи дизайн-об’єктів, дизайн-проектів засобами малюнку й живопису, художньої графіки, образотворчими засобами і техніками, за допомогою комп’ютерних технологій та графічних редакторів

КС Здатність визначати властивості та формулювати вимоги до дизайн-об’єктів, дизайн-проектів

КС Здатність і готовність розробляти дизайн-об’єкти, дизайн-проекти різного призначення, для різних умов виготовлення (промислове, індивідуальне).

КС Здатність і готовність розробляти візуальні презентації, портфоліо власних творів, дизайн-об’єктів, дизайн - проектів (фотографування, редагування, компонування).

КС Здатність здійснювати аналіз творів мистецтва, об’єктів (джерел) творчого натхнення за правилами, законами композиції.

КС Здатність розуміти принципи організаційно-технічної побудови телекомунікаційних систем та мереж.

КС Здатність до компетентного вирішення професійних питань усіх етапів і складових процесу проектування промислового дизайну, дизайну з інтер’єру та графічному дизайні.

очікувані програмні результати навчання

ПРН Здатність працювати в групі продуктивно, відіграючи провідну роль в окремих випадках, головуючи під час дебатів та дискусій в міжнародній та мультикультурній групі.

ПРН Здатність презентувати написані тексти та робити презентації усно різної довжини та складності українською або англійською мовами

ПРН Здатність аналізувати історичні документи та історико-географічні тексти з різних періодів, інтерпретувати та контекстуалізувати їх правильно в письмових звітах та результуючій бакалаврській роботі.

Оцінювання: за результатами засвоєння дисципліни складається залік. Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100 – бальною шкалою за накопичувальною системою.

Форми поточного контролю:

-        відвідування лекційних занять, конспект лекцій;

-        письмова відповідь;

-        виконання графічних завдань;

-        ескізні проектні рішення;

-        виконання самостійних завдань;

-        реферат.

При цьому перевага надається оригінальним рішенням спрямованим на досягнення певного рівня ефективності.

У разі відвідування всіх занять і своєчасного виконання всіх частин графічного завдання може бути використана наступна схема оцінювання (за засвоєння тем курсу):

Поточний контроль знань

Екзамен

Сума

Модульна атестація

Модульна атестація

Інд.завдання

(за наявності)

20

100

Змістовий модуль 1

Змістовий модуль 2

Змістовий модуль 3

Змістовий модуль 4

 

20

20

20

20

 

У разі невідвідування певних тем та несвоєчасного виконання розділів оцінка може знижуватись шляхом віднімання певної кількості балів у відповідності до вищевказаної таблиці. Зниження оцінки може бути скомпенсоване шляхом відпрацювання пропущених занять та виконання додаткових завдань.

Академічна доброчесність: студент повинен виконувати роботи самостійно, не допускається залучення при розв’язання індивідуальних завдань інших здобувачів освіти. У разі виявлення ознак плагіату робота не зараховується і дисципліна не вважається зарахованою.

            Література:

1.    Герчук Ю.Я. История графики и искусства книги [Текст] /Ю.Я. Герчук. – М.: Изд-во Ас-пект Пресс, 2000.

2.    Ильина Т.В. Введение в искусствознание /Т.В Ильина: [Учебное пособие для сту-дентов вузов]. – М.: Изд-во АСТ, 2003.

3.    Сидоров А.А. Всеобщая история графики и книжного искусства [Текст] /А.А. Сидоров. – М., 1986.

4.    Аникст М., Бабурина Н., Черневич Е. Русский графический дизайн 1880–1917 [Текст] /М. Аникст, Н. Бабурина, Е. Черневич.-М.: ВНЕШСИГМА, 1997

5.    Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие [Текст] /Р. Арнхейм. - М.: Искусство, 1974

6.    Гордон Ю. Книга про буквы от Аа до Яя. [Текст] /Ю.Гордон - М., 2006

7.    Двести лет печатной рекламы// Техническая эстетика. – М., 1992. – №5. – С. 18 – 20

8.    Дмитриева М. Плакатист Алексей Кокорекин /М. Дмитриева// Искусство. – М., 1970. – №5 – С. 19 – 20

9.    Закалюжна Л.В. Торгова марка в сучасній Україні /Л.В. Закалюжна// Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. – Мистецтвознавство. Архітектура. – Харків: ХДАДМ, 2005 р. – №1. – С.219-227

10.Закалюжна Л.В. Основні тенденції розвитку торгової марки в сучасній Україні. Використання національних мотивів /Л.В. Закалюжна// Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. – Мистецтвознавство. Архітектура. – Харків: ХДАДМ, 2005 р. – №10. – С.13 – 19

11.Йончев Васил. Шрифт всех времён [Текст]./В. Йончев — София: Болг. Художник, 1975

12.Капр А. Эстетика искусства шрифта. [Текст]./А. Капр - М.: Книга, 1979.

13.Кричевский В.Г. Обложка: графическое лицо эпохи революционного натиска. [Текст]./В.Г. Кричевский. - М.: Самолет, 2002

14.Кричевский В.Г. Типографика в терминах и образах. [Текст]./В.Г. Кричевский — М.: Слово, 2000

15.Куйбышева Г.И. Жизнь для книги. [Текст]./ Г.И. Куйбішева - Москва: «Книга» , 1978

16.Павлинская А.П. Товарный знак. [Текст]./А.П. Павлинская — Ленинград: Художник РСФСР, 1974

17.Польский плакат: исторический очерк. - М.: Изобразительное искусство, 1969

18.Победин В.А. Знаки в графическом дизайне. [Текст]./В.А. Победин — Х.: Ранок, 2001

19.Рудер Э. Типографика. [Текст]./ Э. Рудер. — М.: Книга, 1982

20.Серов С.И. Стиль в графическом дизайне 1960 —1990. [Текст]./С.И. Серов. - М.: ВНИИТЭ, 1991

21.Черневич Е.В. Язык графического дизайна [Текст]/Е.Я. Черневич. - М.: ВНИИТЭ, 1975

22.Шевченко В.Я. Композиція плаката /В.Я. Шевченко: [Навчальний посібник]. — Х.: Колорит, 2004