«Методологія правового дослідження» є міждисциплінарною дисципліною, природа якої зумовлює її структурно-логічні зв’язки з іншими навчальними дисциплінами, предметом яких є відповідне правове або інше соціогуманітарне явище (філософія, загальна теорія держави та права, історія держави та права, наука конституційного, адміністративного права тощо), оскільки кожна з цих дисциплін має філософсько-теоретичні засади та методологічну складову. Зміст навчальної дисципліни «методологія правового дослідження» спрямований на ознайомлення аспірантів із особливостями навчального курсу, його основними проблемами. Засвоєння матеріалу курсу передбачається насамперед у процесі аудиторних занять, серед яких особливе місце займають лекційні заняття. Вони націлені на концептуальне ознайомлення студентів зі змістом та основними стадіями наукового пізнання; структурними та змістовними властивостями сучасної методології взагалі та методології правового дослідження зокрема; філософськими засадами методології, її основним інструментарієм – систему універсальних, загальнонаукових, спеціальних юридичних і запозичених з інших наук методів пізнання державно-правових явищ; методологічними засадами таких фундаментальних юридичних наук як теорія держави і права та історія держави і права; конституційного, адміністративного, цивільного і кримінального права та суміжних з ними наукових дисциплін. На вивчення навчальної дисципліни відводиться 90 годин / 3 кредити ECTS. Вона складається з двох змістовних модулів: 1. Загальнотеоретичні засади методології правового дослідження; 2. Інструментальні засади методології правового дослідження.
Метою навчальної дисципліни «Методологія правового дослідження» є формування цілісного уявлення про методологію правового дослідження та набуття аспірантами відповідних навичок і вмінь використання методологічного інструментарію юриспруденції при дослідженні державно-правових явищ.
Основними завданнями навчальної дисципліни «Методологія правового дослідження» є:
– визначення місця і ролі методології в системі наукового пізнання;
– розкриття змісту поняття «методологія правового дослідження» та визначити її структуру ;
– засвоєння загальних принципів та методів юридичної науки;
– набуття вмінь та навичок застосування одержаних знань в процесі пізнання державно-правових явищ у власних дослідженнях сфері права та у педагогічній практиці.
Згідно з вимогами освітньої програми аспіранти повинні у результаті вивчення навчальної дисципліни отримати такі компетентності:
Інтегральна компетентність – здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми у сфері права, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
Загальні компетентності (ЗК):
– здатність генерувати нові ідеї (креативність) (ЗК1).
– здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК2).
– здатність працювати в міжнародному контексті (ЗК3).
– здатність розв’язувати комплексні проблеми у сфері права на основі системного наукового світогляду, професійної етики та загального культурного кругозору (ЗК5).
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності спеціальності (СК):
– здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у галузі права або пов’язаних з правом міждисциплінарних наукових напрямах (СК1).
– здатність усно і письмово презентувати результати власного наукового дослідження українською та іноземною мовами, глибоко розуміти іншомовні наукові та професійні тексти за напрямом досліджень (СК2).
– здатність застосовувати методи правового і міждисциплінарного дослідження, виявляти їх евристичні можливості та межі, використовувати найбільш ефектиівний дослідницький інструментарій (СК3).
– здатність виокремлювати, систематизувати та аналізувати актуальні проблеми, пов’язані з творенням, реалізацією та застосуванням права, здійснювати порівняльний аналіз правових явищ та процесів у різних правових системах (СК5).
– здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми дослідницького характеру в сфері права та забезпечувати якість виконуваних досліджень; дотримання права інтелектуальної власності та стандартів академічної доброчесності (СК6).
– здатність застосовувати нові технології та інструменти, сучасні цифрові технології, бази даних та інші ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення у науковій, викладацькій та професійній діяльності (СК9).
Програмні результати навчання
– мати передові концептуальні та методологічні знання щодо обраної для дослідження проблеми у сфері права і на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень (РН1).
– вільно презентувати та обговорювати результати досліджень, наукові та прикладні проблеми права державною та іноземною мовами, оприлюднювати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних наукових виданнях (РН2).
– формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні аргументи, зокрема, результати теоретичного аналізу, прикладних досліджень, наявні наукові джерела; аналізувати досліджувану проблему з урахуванням широкого правового та загальносоціального контекстів (РН4).
– планувати і виконувати теоретичні та прикладні дослідження з права та суміжних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасного інструментарію, критично аналізувати результати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті усього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної проблеми з дотриманням стандартів академічної та професійної етики (РН5).
– розуміти загальні принципи та методи юридичної науки, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері права та у викладацькій практиці (РН6).
– застосовувати сучасні цифрові інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, збереження й аналізу даних та інформації, зокрема, статистичні методи аналізу даних великого обсягу та складної структури, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи (РН7).
– готувати правові висновки, пропозиції та рекомендації за результатами правового дослідження (РН10).
– застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, статистичні методи аналізу даних, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи; використовувати спеціалізоване програмне забезпечення у науковій, викладацькій, правотворчій та правозастосовній діяльності (РН11).
- Учитель: Сергій Бостан