Навчальна дисципліна «Теоретико-прикладні проблеми оперативно-розшукової діяльності» присвячена вивченню засад здійснення оперативними підрозділами зазначеного виду державно-правової функції, а також теоретичних положень науки ОРД в умовах дії чинного оперативно-розшукового та кримінального процесуального законодавства України.

Завданням оперативно-розшукової діяльності є пошук і фіксація фактичних даних про протиправні діяння окремих осіб та груп, відповідальність за які передбачена Кримінальним кодексом України, а також отримання інформації в інтересах безпеки громадян, суспільства і держави. Оперативно-розшукова діяльність – це система гласних і негласних пошукових, розвідувальних та контррозвідувальних заходів, що здійснюються із застосуванням оперативних та оперативно-технічних засобів.

Виявлення та розслідування тяжких і особливо тяжких злочинів, передусім тих, що вчинені в умовах неочевидності, неможливе без застосування оперативно-розшукових заходів та негласних слідчих (розшукових) дій. Водночас, у криміналістичній літературі зазначеній проблемі не приділяється належної уваги. Поряд із цим, слідчий, згідно Кримінальним процесуальним кодексом України 2012 року, повинен не тільки знати можливості оперативних підрозділів, але й уповноважений організовувати проведення всього комплексу негласних слідчих (розшукових) дій, активно взаємодіяти з оперативними працівниками як у досудовому розслідуванні, так ще і на етапі ОРД.

Предметом навчальної дисципліни є теоретичні і правові основи, а також організаційно-тактичний рівень сучасної оперативно-розшукової діяльності. Особлива увага приділяється визначенню історії розшуку; становленню теорії оперативно-розшукової діяльності; окремій теорії оперативно-розшукової інформації; системно-структурної та функціонально-компетентнісної характеристики державних органів, уповноважених на здійснення оперативно-розшукової діяльності; характеристиці державних органів, уповноважених на здійснення оперативно-розшукової діяльності; сучасним проблемам удосконалення засобів оперативно-розшукової діяльності; системі оперативно-розшукових заходів та негласних слідчих розшукових дій; участі оперативних підрозділів в організації та проведенні негласних слідчих (розшукових) дій; конфіденційному співробітництву особи з оперативним підрозділом та на досудовому слідстві; теорії оперативного пошуку і оперативного обслуговування; теорії оперативної розробки і негласного розслідування.

Під час вивчення курсу «Теоретико-прикладні проблеми оперативно-розшукової діяльності» використовуються знання студентів, одержані під час вивчення «Криміналістики», «Кримінального процесуального права», «Кримінального права», «Кримінології» та ін.

Мета та завдання навчальної дисципліни. Метою навчальної дисципліни є вивчення теоретичних основ оперативно-розшукової діяльності в умовах дії чинного кримінального процесуального та оперативно-розшукового законодавства.

Завданнями курсу «Теоретико-прикладні проблеми оперативно-розшукової діяльності» є оволодіння студентами знаннями щодо:

1) поняття, завдань та принципів оперативно-розшукової діяльності;

2) видів та функцій суб’єктів оперативно-розшукової діяльності;

3) підстав для проведення оперативно-розшукової діяльності;

4) прав та обов’язків оперативних підрозділів;

5) джерел інформації оперативно-розшукової діяльності;

6) особливостей застосування оперативної інформації в розслідуванні злочинів;

7) можливостей використання інформації, здобутої в результаті негласних слідчих (розшукових) дій та оперативно-розшуковим шляхом, як доказової у кримінальному провадженні;

8) психологічних засад проведення оперативно-розшукової діяльності;

9) гарантій законності здійснення оперативно-розшукової діяльності;

10) теоретичних основ оперативно-розшукової тактики;

11) організаційних засад оперативно-розшукової діяльності;

12) методичних рекомендацій щодо участі оперативних підрозділів у виявленні, запобіганні та розслідуванні окремих видів злочинів.

Вимоги до знань та умінь студентів.

Знати:

1) поняття, завдання та принципи оперативно-розшукової діяльності;

2) види та функції суб’єктів оперативно-розшукової діяльності;

3) підстави для проведення оперативно-розшукової діяльності;

4) права та обов’язки оперативних підрозділів;

5) джерела інформації в оперативно-розшуковій діяльності;

6) особливості застосування оперативної інформації в розслідуванні злочинів;

7) можливості використання інформації, добутої в результаті негласних слідчих (розшукових) дій та оперативно-розшуковим шляхом, як доказової у кримінальному провадженні;

8) психологічні особливості проведення оперативно-розшукової роботи;

9) гарантії законності здійснення оперативно-розшукової діяльності;

10) теоретичні основи оперативно-розшукової тактики;

11) організаційні засади оперативно-розшукової діяльності;

12) методичні рекомендації щодо участі оперативних підрозділів у виявленні, запобіганні та розслідуванні окремих видів злочинів.

Уміти:

1) використовувати оперативну інформацію для виявлення, попередження, припинення та розслідування злочинів;

2) організовувати та здійснювати взаємодію слідчих і оперативних підрозділів на досудовому розслідуванні;

3) користуватися інформацію, отриману оперативно-розшуковим шляхом, у кримінальному процесі, надавати їй належну процесуальну форму.