Форма № 4

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

(найменуванняцентрального органу виконавчоївлади у сферіосвіти і науки)

 

Національнийуніверситет «Запорізькаполітехніка»

(повненайменування закладу вищоїосвіти)

 

Кафедра «Дизайн»

(нанйменуваннякафедри, яка відповідає за дисципліну)

 

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

Декан факультету будівництва,

архітектури та дизайну

_________ Віра САВЧЕНКО

“___”________2022 року

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

 

ППН 03_«Сучасні тенденції пам’ятко-охоронної діяльності»

(код і названавчальноїдисципліни)

 

спеціальність 191 Архітектура та містобудування

(код і найменуванняспеціальності)

 

Освітня програма (спеціалізація)_____ Архітектура та містобудування

(назваосвітньоїпрограми (спеціалізації))

 

Факультет _Будівництва, архітектури та_дизайну_________________________

(найменуванняінституту, факультету)

 

мова навчання________________________державна_____________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022 рік


Робочапрограма__ППН 03_«Сучасні тенденції пам’ятко-охоронної діяльності»

(названавчальноїдисципліни)

для студентівспеціальності ____«191 Архітектура та містобудування»,

освітняпрограма (спеціалізація)_________Архітектура та містобудування

(назваосвітньоїпрограми (спеціалізації))

 

« 30 » вересня 2022 року - 13 с.

 

 

Розробники:_ Тетяна ЄНШУЄВА, доцент кафедри «Дизайн»

(вказати авторів, їхні посади, наукові ступені та вчені звання)

 

 

 

Робоча программа затверджена на засіданні кафедри «Дизайн»

 

Протокол від « 30 » вересня 2022року № 1

 

Завідувач кафедри__«Дизайн» __________ (Ірина РИЖОВА)

(найменуваннякафедри) (підпис) (прізвище та ініціали)

 

«30 » вересня 2022 року_____

 

Схвалено науково-методичною комісією факультету

________________________будівництва, архітектури та дизайну___________________________

(найменування факультету)

 

Протокол від«____» ________________2022 року № ___

 

«____» ________________2022 року Голова ___________ ( Віра САВЧЕНКО)

(підпис) (прізвище та ініціали)

 

 

 

 

 

 

 

2022рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, спеціальність, освітній ступінь

Характеристика навчальної дисципліни

 

 

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів 4 –

Галузь знань

19 «Архітектура та будівництво»

(шифр і найменування)

Нормативна

 

Модулів – 1

Спеціальність (освітня програма, спеціалізація)

____191 «Архітектура та містобудування»___

(код і найменування)

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2

 

1м

Індивідуальне науково-дослідне завдання ___________

(назва)

 

Семестр

Загальна кількість годин - 120

 

1м

 

 

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 2

самостійної роботи студента - 6

Освітній ступінь:

магістр

 

14 год.

4 год.

 

 

Практичні, семінарські

 

 

30 год.

6 год.

 

 

Лабораторні

 

 

- год.

- год.

 

 

Самостійна робота

 

 

76 год.

110 год.

 

 

Індивідуальні завдання: год.

 

 

Вид контролю: залік

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання –1/2

для заочної форми навчання – 1/11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета та завдання навчальної дисципліни

 

Мета полягає в освоєнні студентами методів та способів вирішення проблем пов’язаних з пам’ятко-охоронною діяльністю, а також підготовці студентів до самостійного вирішення питань пов’язаних з аналізом, експертизою унікальних архітектурних ансамблів, комплексів та їхніх мистецьких елементів. Курс покликаний сформувати студента-архітектора як фахівця, який зуміє органічно застосувати у практиці власний високий рівень знань і творчих навичок у виявленні, охороні та збереженні пам’яток архітектури. В основі курсу " Сучасні тенденції пам’ятко-охоронної діяльності ” є ціль сформувати архітектора, який би майстерно володів методикою експертизи, фіксації, паспортизації та зміг би керувати великою групою фахівців за згаданим напрямком.

Завдання вивчення дисципліни:

системно провести складний комплекс робіт, що включає в себе пам’ятко-охоронні процеси;

навчитися вибирати найоптимальніші варіанти експертизи,фіксації, паспортизації, тощо, пам’ятки архітектури та їхніх елементів митецького вистрою;

навчитися вибирати і застосовувати необхідний інструментарій;

фахово вибирати аргументи, обстеження та дослідження складових комплексів і ансамблів, а також елементів мистецького вистрою архітектури;

сформувати уміння використовувати новітні технології в експертуванні пам’ятки архітектури, а також елементів їхнього мистецького вистрою.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати

загальні компетентності:

ЗК02. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;.

ЗК10. Уміннявиявляти, ставити та вирішуватипроблеми.

ЗК11. Здатністьпрацювативкомандівміжнародномуконтексті.

фаховікомпетентності: .

С(Ф)К07 Знання та науково-теоретичнерозумінняособливостейрозвиткуісторичних і сучаснихстиліввмистецтві, архітектурі, містобудуванні та дизайніУкраїни та зарубіжнихкраїн у національному та регіональномуконтексті

С(Ф)К12. Володіннязасобами проектного моделюваннявиконаннятехнічнихзображень методами і прийомамихудожньої і комп’ютерноїграфіки для використання в науково-теоретичному дослідженніархітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні, а також в проектах реконструкції і реставраціїпам’ятокісторичного, прогностичного та існуючогоархітектурного, містобудівного і ландшафтного середовища

С(Ф)К22 Знанняметодів та способіввирішення проблем пов’язаних з пам’ятко-охоронноюдіяльністю, володіння методикою експертизи, фіксації, паспортизації, консервування, реставрування, музеєфікування, здійсненняінноваційних та ціліснихзнань, умов і вимогщодоохоронипам’ятокмістобудування та архітектури.

 

очікуваніпрограмнірезультатинавчання

ПРН1. Реалізуватизнанняосновних понять, термінів і значень, професійноїмовиспілкування в сферіархітектури та містобудування: теоріїархітектури, реконструкції, реставраціїархітектурнихоб’єктів, ландшафтноїархітектури, інформаційнихтехнологій в архітектурі.

ПРН8. Опануватизнаннящодосистематизаціїрезультатівпроектногоаналізу, винайденнякерівногоідеологічногонапряму, окресленнясистемипринципівпроектування, формуванняпринциповоїмоделі, візуального образу об’єкта, обґрунтуванняобраного способу розв’язаннязавдання

ПРН15. Формуватиконцепції і теоретичні засади в галузіприродничих, гуманітарних і технічних наук при аналізі і прийняттірішень в сферіархітектури і містобудування.

 

Програма навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Основи пам’ятко-охоронної діяльності.

Тема 1.Історичні етапи формування проблематики охорони і збереження історико-культурних пам’яток.

Тема 2. Правила обліку, охорони, реставрації та використання об’єктів національного культурного надбання.

Тема 3.Новітні дослідження та атрибуція, інвентаризація та паспортизація пам’ятки містобудування та архітектури.

Тема 4. Методологія та специфіка археологічних досліджень різних груп (стоянок, городищ, курганів тощо).

Змістовий модуль 2.Методологічні проблеми пам’ятко-охоронної діяльності.

Тема 5.Періодизація пам’яток. Критерії відбору пам’яток: історична цінність, наукове значення, естетичні якості.

Тема 6.Діяльність міжнародних організацій в галузі охорони культурної спадщини.

Тема 7.Стратегія оцифровування та каталогізації пам’яток містобудування та архітектури.

3. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

 

Денна форма

Заочна форма

 

усього

у тому числі

усього

у тому числі

 

 

лк

пр

лаб

інд

с.р.

 

лк

пр

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Модуль 1

Змістовий модуль 1. Основи пам’ятко-охоронної діяльності.

Тема 1. Історичні етапи формування проблематики охорони і збереження історико-культурних пам’яток

 

2

4

 

 

6

 

 

 

 

 

15

Тема 2.Правила обліку, охорони, реставрації та використання об’єктів національного культурного надбання.

 

2

4

 

 

10

 

2

2

 

 

15

Тема 3.

Новітні дослідження та атрибуція, інвентаризація та паспортизація пам’ятки містобудування та архітектури.

 

2

4

 

 

10

 

 

2

 

 

15

Тема 4.

Методологія та специфіка археологічних досліджень різних груп (стоянок, городищ, курганів тощо).

 

2

4

 

 

10

 

 

 

 

 

15

Разом за змістовим модулем 1

60

8

16

 

 

36

 

2

4

 

 

60

Змістовий модуль 2.Методологічні проблеми пам’ятко-охоронної діяльності

Тема5.

Періодизація пам’яток. Критерії відбору пам’яток: історична цінність, наукове значення, естетичні якості.

 

2

4

 

 

14

 

 

 

 

 

15

Тема 6.

Діяльність міжнародних організацій в галузі охорони культурної спадщини.

 

2

4

 

 

10

 

 

 

 

 

15

Тема 7.

Стратегія оцифровування та каталогізації пам’яток містобудування та архітектури.

 

 

2

6

 

 

16

 

2

2

 

 

20

Разом за змістовим модулем 2

60

6

14

 

 

40

 

2

2

 

 

50

Усього годин

120

14

30

 

 

76

 

4

6

 

 

110

 

 

4. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Облікова документація, в тому числі облікові картки та паспорти, складені на пам’ятки культурної спадщини

4

2

Облікова документація на щойно виявлені об’єкти

4

3

Моніторинг стану збереження об’єктів культурної спадщини

4

4

Фотофіксація та історична довідка об’єктів культурної спадщини

4

5

Види та методика обмірів об’єктів культурної спадщини

4

6

Визначення меж території пам’ятки та встановлення режиму використання пам’ятки

4

7

Історико-культурний заповідник та історико-культурна заповідна територія. Опрацювання облікової картки

6

 

Разом

30

 

5. Теми семінарських занять

Не передбачені навчальним планом

6. Теми самостійних робіт

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Складові пам’ятко-охоронної діяльності

6

2

Правила використання об’єктів культурної спадщини

10

3

Основи інвентаризації пам’яток

10

4

Основи археологічних досліджень

10

5

Наукове значення пам’яток

14

6

Принципи діяльності міжнародних пам’ятко-охоронних організацій

10

7

Принципи оцифровування пам’яток культурної спадщини

16

 

Разом

76

 

7. Теми семінарських занять

Не передбачені навчальним планом

 

8. Методи навчання

Проблемне викладання лекційного матеріалу – для розвитку активної участі студентів у вирішенні поставлених завдань із визначеними умовами.

Практичні заняття – для закріплення знань, отриманих на лекціях.

Лекції – як розповідь із описовим розкриттям основних складових дисципліни.

Самостійна робота – як активний метод поглибленого вивчення дисципліни.

Консультації – як один із ефективних методів індивідуального навчання, мета якого – роз’яснення найбільш складних, незрозумілих для студентів питань.

Пояснення (роз’яснення) – для розкриття сутності певного закономірностей, процесів, явищ.

Ілюстрація – для розкриття інвентаризаціїпам’яток із використанням їхнього символічного зображення (плани, розрізи, фасади, етапи формування).

Дедуктивний метод – викладання навчального матеріалу із дисципліни сучасні тенденції пам’ятко-охоронної діяльності від загального до одиничного.

Індуктивний метод – викладання навчального матеріалу із дисципліни сучасні тенденції пам’ятко-охоронної діяльності від детального до узагальненого виду.

9. Очікувані результати навчання з дисципліни

Студент повинен знати основи сучасних тенденцій пам’ятко-охоронної діяльності, які тривають в Україні та світі, які форми та види пам’яток найбільш доцільно охороняти та використовувати як соціально-культурні інститути.

 

10. Засоби оцінювання

 

Контроль якості освіти студентів з дисципліни «Основи геодезії» поєднує контрольні заходи й аналітичну роботу. Результати навчання здобувача оцінюються за допомогою контрольних заходів, передбачених освітньою программою та программами освітніх компонентів за 100-бальною шкалою або за двобальною шкалою (зараховано- не зараховано). Частка обовязкових освітніх компонентів, які передбачають підсумкове оцінювання за 100-бальною шкалою має становити не менш 70% від загальної кількості освітніх компонентів.

Дисципліна складається з одного модуля та двох змістових модулів.

Для визначення рейтингової оцінки курс дисципліни «Основи геодезії» поділяється на два змістових модуля, у межах яких розподілені теми. Ступінь вивчення студентами кожної теми дисципліни контролюється наведеними нижче методами під час аудиторних занять, тестування за підсумками вивчення тем у межах кожного основного модулю, проведення підсумкового оцінювання.

Види контролю: поточний, тематичний, підсумковий, самоконтроль.

Форми контролю: залік, перегляд практичних робіт.

Рубіжний контроль: здійснюється за допомогою усного опитування на

лекційних та практичних заняттях, оцінка виконання практичних , самостійних

завдань.

Підсумковий модульний контроль здійснюється за допомогою питань до

письмового екзамену.

Позитивними оцінками для всіх форм контролю є оцінки від 60 до 100-бальною шкалою та оцінка «зараховано» за двобальною шкалою. Межею незадоволеного навчання за результатами підсумкового є оцінка нижче

60 балів за100-бальною шкалою або оцінка «не зараховано» за двобальною шкалою. Отримання оцінки 60 балів та вище або оцінки «зараховано» передбачає отримання позитивних оцінок за всіма визначеними програмою освітнього компонента обовязковими видами поточного, проміжного (рубіжного) контролю.

При заліку

Поточне тестування та самостійна робота

Сума

Змістовий модуль №1

Змістовий модуль № 2

 

Т1

Т2

Т3

Т4

 

Т5

Т6

Т7

 

100

15

15

10

10

 

15

15

20

 

 

Т1, Т2 ... Т9 – теми змістових модулів.

 

Семестрова робота

Пояснювальна записка

Ілюстративна частина

Захист роботи

Сума

до ___25

до ___25

до __50_

100

 

 

 

11. Методичне забезпечення

1. Електронний ресурс https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4616-17

2.Електронний ресурс http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/68073/01-Vecherskyi.pdf?sequence=1

 

12. Рекомендована література

Базова

1.Dvořak M. (1918)KatechismusderDenkmalpflege. S.9.

2. Latour S. (1975)Problematykakonserwatorskazespołustaromiejskiego w Trebiałowie.180-198 с.

3. Витрувий П.М. (1936) Об архитектуре: Десять книг. 343с.

4. Палладио А. (1989)Четыре книги об архитектуре. 350с.

5. Пруцын О. (1996)Реставрация и реконструкцияархитектурногонаследия. Теоретические и методическиеосновыреставрацийисторического и архитектурногонаследия. 91с.

6. Вечерский В.В. (1990)Историко-архитектурныепредпроектныеисследованиягородов.

7. Законодавство про пам’ятники історії та культури : збірник нормативних актів.- К.,1970.

8. Інструкція до складання історико-архітектурних опорних планів населених місць України.- К., 1992.

9. Методическиерекомендации по исследованиюисторико-архитектурногонаследия в городах Украинской ССР.- К., 1982.

10. Правові акти з охорони культурної спадщини : додаток до щорічника “Архітектурна спадщина України”.- К., 1995.

11. Прибєга Л.В. (1995) Збережімо історичні села // Пам’ятки України : історія та культура. 72 с.

12. Боплан Г.-Л. (1991) Опис України.

13. Генинг В.Ф. (1992) Очеркитеориисоциоархеологии.

14. Голобуцький В. О.(1992) Запорозьке козацтво.

15. Горбаненко С.А. (2012) Сільське господарство жителів Битицького городища. 114 с.

16. Грушевський М. (1909) Історія України – Русі.

17. Даниленко В. Н. (1969)НеолитУкраины.

18. Даниленко В. Н. (1974)ЭнеолитУкраины.

19. Даниленко В. Н. (1997)Мифологияпервобытногообщества.

20. Давня історія України. – К., 1997. – Т.1.

21. Лаврів П. (1992) Історія Південної України.

22. Єфименко О. Я. (1990) Історія українського народу.

23. Кавказ и СредняяАзия в древности и Средневековье.1981

24. Клейн Л.С. (1991)Археологическаятипология.

25. Крип’якевич І. (1992) Запорозьке військо.

26. Лордкипанидзе О. В. (1989)ИсторическоенаследиедревнейГрузии.

30. Массон В. М. Эпохапервых великих степныхобществ / В. М. Массон / / Археологическиевести.- №5.- 1998.

31. Михайлов Б. Д. ПетроглифыКаменнойМогилы / Б. Д. Михайлов.- М., 1999.

32. Павленко Ю. В. Соціокультурний розвиток людства / Ю. В. Павленко.- К., 1996.

33. Пустовалов С. Ж. Соціальний лад катакомбного суспільства. – Київ, Шлях. 2005. – 412 с.

34. Свєшніков І. К. Битва під Берестечком / І. К. Свєшніков. - Львів, 1993.

35. Столяр А. Д. Происхождение искусства / А. Д. Столяр. – Л., 1985.

36. Субтельний О. Україна. Історія / О. Субтельний. - К., 1992.

37. Чмихов М. О. Кургани як явище культури / М. О. Чмихов. - К., 1994.

38. Памятникиградостроительства и архитектурыУкраинской ССР: каталог-справочник. – В 4-х Т. – К., 1983–1986.

39. Пашкин Е.М. Диагностикадеформациипамятниковархитектуры / Пашкин Е.М., Безсонов Г. Б. – М., 1984, –314 с.

40. Памятниковедение: теория, методология, практика. – М., 1986.

41. Прибега Л. В. Кам’яне зодчество України: охорона та реставрація / Прибега Л. В. – К., 1993, – 280 с.

42. Прибега Л. В. Народное зодчество Украины: охрана и реставрация / Прибега Л. В. – К., 1987, – 370 с.

43. Проблеми регенерації історичної забудови заповідних територій населених пунктів України: Зб. ст. – Кам’янець-Подільський, 1994.

 

Допоміжна

Актуальні питання виявлення і дослідження пам’яток історії та культури (на матеріалах Зводу пам’яток історії та культури України): в 2-х ч. – К., 1999, – 98 с.

Акуленко В. І. Охорона пам’яток культури в Україні. 1917-1990/ Акуленко В. І. – К., 1991, – 271 с.

Архітектурна спадщина України: щорічник. – Вип.1-3. – 19951998.

Асєєв Ю. С. Стилі в архітектурі України / Асєєв Ю. С. – К., 1989, – 96с.

Беккер А. Ю. Современная городскаясреда и архитектурноенаследие / Беккер А. Ю., Щенков А. С. – М.: Акад. Арх-ры СССР, 1940. – 200 с.

Бесценныесокровищанарода: Пособие для народныхуниверситетовпропагандыпамятниковистории и культуры. – К., 1984.

Боридак А. Ответственность за умышленноеуничтожение, разрушениеили порчу памятниковкультуры / Боридак А. // Социалистическаязаконность. – 1979. – № 10. – 31–32с.

Вопросыохраны, реставрации и пропагандыпамятниковистории и культуры: Сб. ст. – М., 1980.

Грабарь И. Реставрация : Энциклопед.словарьрус.библиогр. / Грабарь И. ин-та Гранат. Ч.1. – М., 1932. 7-е изд. – Т. 36.

Заворыкин Н. П. Методика укрепления (кирпичных) кладок памятниковархитектурыпутемнагнетаниярастворов в трещины кладки / Заворыкин

Вечерський В. В. Реконструкція історичних міст України на сучасному етапі / Вечерський В. В. – К., 1988, –326 с.

Галенская Л. Н. Музы и право: Правовыевопросымеждународногосотрудничества в областикультуры / Галенская Л. Н. – Л., 1987. – 82 с.

Геврик Т. Втрачені архітектурні пам’ятки Києва / Геврик Т. – Нью-Йорк-Київ, 1991, –207 с.

Гиренок Ф. И. Экология, цивилизация, ноосфера / Гиренок Ф. И. – М., 1987, – 97с.

Закон України «Про охорону культурної спадщини» (2000 р.) – К, 2000.

Заремба С. З. Українське пам’яткознавство: історія, теорія, сучасність / Заремба С. З – К., 1995, –290с.

Игнаткин И. А. Охранапамятниковистории и культуры / Игнаткин И. А. – К., 1990, –119 с.

18.Акуленко В. И. Реституциякультурныхценностей в правовом поле ПактаРериха / В. И. Акуленко / Рериховскоенаследие: трудымеждунар. науч.-практ. конф. т. 1: [Музей-институтсемьиРерихов в культурно-историческомпространстве Санкт-Петербурга] / Санкт-Петербургскийгос. ун-т; Рериховский центр. – С.-Пб.: Изд-воСанкт-Петербургскогоун-та, 2002. – С. 12–14.

19.Акуленко В. І. Охорона пам’яток культури в Україні (1917–1990): монографія / В. І Акуленко. – К.: Вища школа, 1991. – 274 с.

20.Акуленко В. І. Охорона скарбів як пам’яток історії та культури у внутрішньому і міжнародному праві [текст] / В. Акуленко / / Пам’ятки України: історія та культура. – 2003. – № 4. – С. 61– 62.

21.Акуленко В. Міжнародне право охорони культурних цінностей / В. Акуленко / / Повернення культурного надбання України: проблеми, завдання, перспективи. – К., 1999. – Вип. 11. – С. 8 –11.

22.Вечерський В. В. Пам’ятки архітектури й містобудування Лівобережної України: виявлення, дослідження, фіксація / В. В. Вечерський. – К.: Вид. дім А.С.С., 2005. – 584 с.

23.Вечерський В. Державна політика в сфері охорони історико-культурної спадщини / В. Вечерський / / Хроніка – 2000. – К., 1998. – Вип. 27–28. –С. 590–603.

24.Всемирноенаследие в руках молодых. Знать, ценить и действовать: метод. пособ. для учителей / Под ред. Л. С. Лазгиева, Т. А. Мурована / / Московское Бюро ЮНЕСКО. – М.: Права человека, 2000. – 230 с.

25.Гриценко О. Українська культура і європейська інтеграція: зб. аналіт. матеріалів до Всеукр. наук.-практ. конф. «Художньо-освітній простір України в контексті новітньої історії» / О. Гриценко, Н. Гончаренко, Є. Мягка; УЦКД; Мін-во культури і туризму України. – К., 2007. – 99 с.

26.Дамирли М. А. Право СоветаЕвропы: схемы, таблицы, определения и комментарии: учеб. пособие / М. А. Дамирли, Т. А. Анцупова. – Одесса: Феникс, 2007. – 284 с.

27.Доклад о политике по сохранению культурного наследия в Европе / НПЦ по охранепамятниковСвердл. обл / / СборникправовыхактовСоветаЕвропы о сохранении культурного наследия. – Екатеринбург: Банк культурнойинформации, 2001. – С. 476 – 519.

28.Войнаровський А. В. Спеціальні історичні дисципліни» Вінниця – 2012

29.Историческиедисциплины: крат. библиогр. справ.-указ. / Ред. М. Ф. Дмитриенко, И. Н. Войцеховская. – К., 1990.

30.Леонтьева Г. А. Вспомогательныеисторическиедисциплины / под. ред. Г. А. Леонтьевой, П. А. Шорин, В. Б. Кобрин. – М., 2003.

31.Маркітан Л. Я. Спеціальні історичні дисципліни: Звед., бібліогр. довідник-покажчнк / Л. Маркітан – К., 1997. – Ч. 2: Нумізматика. Сфрагістика.

32.Савчин М. С. Допоміжні історичні дисципліни / М. Савчин. – Дрогобич, 1995.

33.Самойленко О. Г. Спеціальні історичні дисципліни / О. Самойленко. – Ніжин, 2004.

34.Спеціальні історичні дисципліни. Довідник: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Редкол.: В. А. Смолій (гол. ред.); І. Н. Войцехівська (кер. авт. кол.), В. В. Томазов, М. Ф. Дмитрієнко та ін. – К.: Либідь, 2008.

35.Специальныеисторическиедисциплины: учеб. пособие / С. В. Белєцкий, И. В. Воронцова, 3. В. Дмитриєва и др.; Сост. М. М. Кром. – СПб., 2003.

36.Специальныеисторическиедисциплинн: учеб. пособие / В. А. Замлинский, М. Ф. Дмитриенко, Т. А. Балабушєвич и др.; под ред. В. А. Замлинского, М. Ф. Дмитриенко. – К., 1992.

37.Максим Яременко, Спеціальні історичні дисципліни: Навч. посібник. Аграр Медіа Груп, 2010.

13. Інформаційні ресурси

Сайт https://www.myslenedrevo.com.ua/