Форма № 4

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

(найменування центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки)

 

Національний університет «Запорізька політехніка»

(повне найменування закладу вищої освіти)

 

Кафедра «Дизайн»

(найменування кафедри, яка відповідає за дисципліну)

 

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

Декан факультету будівництва,

архітектури та дизайну

______ Віра САВЧЕНКО

«___»_________2022року

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

АРХIТЕКТУРНА ФІЗИКА

(клiматологiя, акустика, свiтлологiя, iнсоляцiя)

(код і назва навчальної дисципліни)

 

спеціальність 191 «Архітектура та містобудування»

(код і найменування спеціальності)

 

освітня програма (спеціалізація) Архітектура та містобудування

(назва освітньої програми (спеціалізації))

 

факультет будівництва, архітектури та дизайну

(найменування інституту, факультету)

 

мова навчаннa державна

 

2022 рік

 

Робоча программа «Архiтектурна фiзика» (клiматологiя, акустика, свiтлологiя, iнсоляцiя) (назва навчальної дисципліни)

для студентів спеціальності 191 « Архітектура та містобудування»,

освітня програма (спеціалізація) Архітектура та містобудування

(назва освітньої програми (спеціалізації)

 

« 30» серпня, 2022 року 10 с.

 

 

Розробники: доцент кафедри «Дизайн» Тетяна єНШУЄВА

(вказати авторів, їхні посади, наукові ступені та вчені звання)

 

 

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри «Дизайн»

 

Протокол від « 30» серпня 2022 року № 1

Завідувач кафедри «Дизайн» _________ (Ірина РИЖОВА)

(найменування кафедри) (підпис) (прізвище та ініціали)

 

«____» _________2022 року

 

Схвалено науково-методичною комісією факультету будівництва,

архітектури та дизайну

(найменування факультету)

 

Протокол від «____» ____________2022 року № ___

 

«____» ________2022 року Голова ­­­­­­­­­­­___________ ( )

(підпис) (прізвище та ініціали)

 

__________ 2022 рік

 

 

1. Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань, спеціальність, освітній ступінь

Характеристика навчальної дисципліни

 

 

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів3,5

Галузь знань

19 Архітектура та

будівництво

(шифр і найменування)

(обов’язкова)

 

Модулів2

Спеціальність (освітня програма, спеціалізація)

191 Архітектура та

містобудування

(код і найменування)

 

Рік підготовки:

Змістових модулів4

 

3-й

3-й

Індивідуальне науково-дослідне завдання ___________

(назва)

 

Семестр

Загальна кількість годин - 105

 

5-й

3-й

 

 

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 2

самостійної роботи студента – 4

Освітній ступінь:

бакалавр

15 год.

4 год.

 

 

Практичні, семінарські

 

 

30 год.

2 год.

 

 

Самостійна робота

 

 

60 год.

84год.

 

 

Індивідуальні завдання: год.

 

 

Вид контролю: іспит

Примітка

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної і

індивідуальної роботи становить:

для денної форми навчання 0,75

для заочної форми навчання - 0,07

 

2. Мета та завдання навчальної дисципліни

Метою дисципліни є засвоєння та вивчення теоретичних основ архі- тектурної фізики методiв та принципiв проєктування мiстобудiвного та архiтектурного середовища в сучасних умовах, вiдповiдно до природоклiматичних факторiв та фiзичних явищ i процесiв, повязанних з експлуатацiєю будинкiв та мiстобудiвних просторiв.

Завдання дисципліни: Предмет вивчення дисципліни «Архiтектурна фiзика (клiматологiя, акустика, свiтлологiя, iнсоляцiя)» є надання студентам знань щодо кліматології, акустики, архітектурної світлології, інсоляції які нададуть їм практичного фахового досвіту у майбутньої професії архітектора та здобуття навичок та разрахунків по визначеню оптимального мікроклiмату мiського середовища у проектуванні архітектурного та містобудівного середовища; Знання які отримують студенти закріпляються у практичних, самостійних роботах, конспектуванні.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати

загальні компетентності (ЗК):

ЗК1 Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.

ЗК2 Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.

ЗК4 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК6 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

фахові компетентності (ФК):

ФК1 Здатність застосовувати сучасні методики проектування одиничних, комплексних, багатофункціональних об’єктів дизайну.

ФК3 Здатність здійснювати композиційну побудову об’єктів архітектури.

ФК11Здатність досягти успіху в професійній кар’єрі, розробляти та представляти візуальні презентації, володіння підприємницькими навичками для провадження дизайн-діяльності.

очікувані програмні результати навчання

ПРН1 Реалізувати знання основних понять, термінів і значень, професійної мови спілкування в сфері архітектури та містобудування.

ПРН14 Знати основні засади, принципи і розділи державної нормативної бази, створеної для розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проектів.

 

 

 

3. Програма навчальної дисципліни «Архiтектурна фiзика»

(клiматологiя, акустика, свiтлологiя, iнсоляцiя)

 

МОДУЛЬ 1. Кліматологiя. Акустика.

Змістовий модуль 1. Мiська кліматологiя.

Тема 1.1 Предмет та основнi методи мiської кліматологiї. Клiмати землi.

Райнування територiї завдяки рiзноманiтним природноклiматичним

показникам.

Тема 1.2 Складовi природноклiматичного комплексу. Основнi

мiкроклiматичнi показники.

Тема 1.3 Формування мiського середовища на основi складових

природноклiматичного комплексу.

Тема 1.4 Комплексне урахування природноклiматичних факторiв при органi-

зацiї мiських територiй.

 

Змістовий модуль 2. Основи архiтектурної акустики.

Тема 2.1 Вступ. єдність архітектурних та акустичних рішень. Поняття

величин, розмірності.

Тема 2.2 Акустичне моделювання, як важливий метод перевiрки проєктних

рiшень.

Тема 2.3 Теоретичнi основи акустичного проєктування . Фiзичнi та акустичнi

закономiрностi якiсного розповсюдження звуку в закритих та

вiдкритих просторах.

Тема 2.4 єдність архітектурних та акустичних рішень театрiв, концертних

залiв, видовищних споруд. Архітектурнi фактории, що визначають

акустичний комфорт закритих та вiдкритих просторiв: розмiри,

форму, пропорцiї,членування.

 

МОДУЛЬ 2.

Змістовий модуль 3. Архітектурна світлологія.

Тема 3.1 Основні поняття, величини, розмірності видів та законів

розповсюдження світлової енергії сонця.

Тема 3.2 Складові світлового клімату, функції світлового клімату і їх

взаємодія з архітектурою.

Тема 3.3 Архітектурне освітлення природнє та штучне.

Тема 3.4. Природнє освітлення, його функції, види системи, кількісні і якісні

одиниці. Нормування та проєктування природнього освітлення.

Штучне освітлення міського середовища i будiвель. Кількісні і

Якісні характеристики. Нормування та проєктування штучного

освітлення. Засоби архітектурного освітлення міських просторiв.

 

 

Змістовий модуль 4. Iнсоляція.

Тема 4.1 Загальнi інсоляційні основи проєктування.

Тема 4.2 Методи визначення iнсоляції будинкiв. Нормативнi вимоги до

iнсоляції будинкiв.

Тема 4.3 Основнi характеристики сонцезахисних засобiв та методи їх

проєктування. Правила вибору сонцезахисних пристроїв.

Класифiкацiя, констр. Вироби та матерiали.

 

4. Структура навчальної дисципліни

Назва змістових

модулів і тем

Кількість годин

 

денна форма

заочна форма

 

усього

у тому числі

усього

у тому числі

 

 

л

п

лаб

інд

с.р.

 

л

п

лаб

інд

с.р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Модуль 1. Кліматологiя. Акустика.

Змістовий модуль 1. Міська кліматологiя.

Тема 1.1Предмет та основнi методи мiської кліматологiї. Клiмати землi.

1

1

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 1.2 Складовi природноклiматичного комплексу. Основнi

мiкроклiматичнi показники.

 

1

1

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 1.3 Формування мiського середовища на основi складових природноклiматичного комплексу.

1

1

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 1.4 Комплексне урахування природноклiматичних факторiв при органiзацiї

мiських територiй

15

1

4

 

 

10

 

 

 

 

 

 

Разом за змістов. модулем 1

18

4

4

 

 

10

 

 

 

 

 

 

Змістовий модуль 2. Основи архiтектурної акустики.

Тема 2.1 Вступ. Єдність архітектурних та акустичних рішень. Поняття величин, розмірності.

1

1

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 2.2 Акустичне моделювання, як важливий метод перевiрки проєктних

рiшень.

1

1

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 2.3 Теоретичні осови акустичного проєктування . Фiзичнi та акустичнi

закономiрностi якiсного розповсюдження звуку в закритих та вiдкритих просторах.

1

1

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 2.4. Єдність архітектурних та акустичних рішень театрiв, концертних

залiв, видовищних споруд.

25

1

6

 

 

18

 

 

 

 

 

 

Разом за змістов. модулем 2

28

4

6

 

 

18

 

 

 

 

 

 

Модуль 2.

Змістовий модуль 3. Архітектурна світлологія.

Тема 3.1 Основні поняття, величини, розмірності видів та законів розповсюдження світлової енергії сонця.

1

1

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 3.2. Складові світлового клімату, функції світлового кліматуі їх взаємодія з архітектурою.

1

1

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 3.3. Архітектурне освітлення природне та штучне

21

1

4

 

 

16

 

 

 

 

 

 

Тема 3.4. Природнє освітлення, його функції, види системи, кількісні і якісні одиниці. Нормування та проектування природнього освітлення. Штучне освітлення

міського середовища і будівель. Кількісні і якісні характеристики. Нормування та проектування штучного освітлення.Засоби арх.освітлення міських просторів

21

1

4

 

 

16

 

 

 

 

 

 

Разом за змістов. модулем 3

52

4

16

 

 

32

 

 

 

 

 

 

Змістовий модуль 4. Інсоляція.

Тема 4.1 Загальнi інсоляційні основи проєктування.

1

1

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 4.2 Методи визначення iнсоляції будинкiв. Нормативнi вимоги до iнсоляції будинкiв.

 

5

1

4

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Тема 4.3 Основнi характеристики сонцезахисних засобiв та методи їх проєктування. Правила вибору сонцезахисних пристроїв. Класифiкацiя, констр. Вироби та матерiали

1

1

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Разом за змістов. модулем 4

7

3

4

 

 

-

 

 

 

 

 

 

Усього годин

105

15

30

 

 

60

 

 

 

 

 

 

5. Теми семінарських занять

Не передбачені навчальним планом

6. Теми практичних занять

п/п

Назва теми

Кількість годин

 

 

денне

заочне

1

Тема 1.4 Комплексне урахування природноклiматичних факторiв при органiзацiї мiських територiй

Практична робота №1

4

 

2

Тема 2.4. Єдність архітектурних та акустичних рішень театрiв, концертних залiв, видовищних споруд.

Практична робота №2.

6

 

 

3

Тема 3.3 Архітектурне освітлення природне та штучне

Практична робота №3.

8

 

4

Тема 3.4 Природнє освітлення, його функції, види системи, кількісні і якісні одиниці. Нормування та проектування природнього освітлення. Штучне освітлення міського середовища і будівель. Кількісні і якісні характеристики. Нормування та проектування штучного освітлення.Засоби арх.освітлення міських просторів

Практична робота №4

8

 

5

Тема 4.2 Методи визначення iнсоляції будинкiв. Нормативнi вимоги до iнсоляції будинкiв.

Практична робота №5.

 

4

 

 

Разом:

30

 

7. Індивідуальні завдання

Не передбачені навчальним планом

8. Самостійна робота

 

п/п

Назва теми

Кількість годин

 

 

денне

заочне

1

Тема 1.4 Комплексне урахування природноклiматичних факторiв при органiзацiї мiських територiй

Самостійна робота №1.Клімат Землі.

10

 

2

Тема 2.4 Єдність архітектурних та акустичних рішень театрiв, концертних залiв, видовищних споруд.

Самостійна робота №2. Розрахунок акустичних рішень концертних залiв.

 

18

 

3

Тема 3.3 Архітектурне освітлення природне та штучне

Самостійна робота №3. Розрахунок природнього освітлення.

16

 

4

Тема 3.4. Природнє освітлення, його функції, види системи, кількісні і якісні одиниці. Нормування та проектування природнього освітлення. Штучне освітлення

міського середовища і будівель. Кількісні і якісні характеристики. Нормування та проектування штучного освітлення.Засоби арх.освітлення міських просторів

Самостійна робота №4.Розрахунок штучного освітлення.

 

16

 

 

Разом:

60

 

10. Методи навчання

Дистанційне вивчення дисципліни за допомогою електронного курсу, викладеного в системі Moodle.

Словесні (консультації).

Наочні (гіперпосилання).

Практична робота.

Самостійна робота.

 

11 . Очікувані результати навчання з дисципліни

Після вивчення дисципліни «Архітектурна фізика» студент повинен оволодіти фаховими компетентностями та стати повноцінним фахівцем з архітектури та містобудівництва, де використовують та застосовують знання з архітектурної фізики, це усі розділи - клiматологiя, акустика, свiтлологiя, iнсоляцiя.

12. Засоби оцінювання

Контроль якості освіти студентів з дисципліни «Архітектурна фізика» поєднує контрольні заходи й аналітичну роботу. Результати навчання здобувача оцінюються за допомогою контрольних заходів, передбачених освітньою программою та программами освітніх компонентів за 100-бальною шкалою або за двобальною шкалою (зараховано- не зараховано). Частка обовязкових освітніх компонентів, які передбачають підсумкове оцінювання за 100-бальною шкалою має становити не менш 70% від загальної кількості освітніх компонентів.

Дисципліна складається з одного модуля та двох змістових модулів.

Для визначення рейтингової оцінки курс дисципліни «Архітектурна фізика»» поділяється на два змістових модуля, у межах яких розподілені теми. Ступінь вивчення студентами кожної теми дисципліни контролюється наведеними нижче методами під час аудиторних занять, тестування за підсумками вивчення тем у межах кожного основного модулю, проведення підсумкового оцінювання.

Види контролю: поточний, тематичний, підсумковий, самоконтроль.

Форми контролю: залік, перегляд практичних робіт.

Рубіжний контроль: здійснюється за допомогою усного опитування на лекційних та практичних заняттях, оцінка виконання практичних , самостійних завдань.

Підсумковий модульний контроль здійснюється за допомогою питань до письмового екзамену.

Позитивними оцінками для всіх форм контролю є оцінки від 60 до 100-бальною шкалою та оцінка «зараховано» за двобальною шкалою. Межею незадоволеного навчання за результатами підсумкового є оцінка нижче

60 балів за100-бальною шкалою або оцінка «не зараховано» за двобальною шкалою. Отримання оцінки 60 балів та вище або оцінки «зараховано» передбачає отримання позитивних оцінок за всіма визначеними програмою освітнього компонента обовязковими видами поточного, проміжного (рубіжного) контролю.

 

 

Приклад до екзамену

Поточне тестування та самостійна робота

Підсумк.(іспит)

Сума

ЗМ1

ЗМ2

ЗМ3

ЗМ4

 

 

Т1

Т2

Т3

Т4

Т1

Т2

Т3

Т4

Т1

Т2

Т3

Т4

Т1

 

Т2

Т3

25

100

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

 

 

Т1, Т2, Т3 …. Т - теми змістових модулів.

13. Методичне забезпечення

Конспект лекцій з дисципліни "Архiтектурна фiзика (клiматологiя, акустика, свiтлологiя, iнсоляцiя)" для студентів усіх форм навчання / Укл. єншуєва Т.В. НУ «Запорiзька полiтехнiка», 2021.

Методичні вказівки до практичних занять з дисципліни " Архiтектурна фiзика (клiматологiя, акустика, свiтлологiя, iнсоляцiя)" для студентів усіх форм навчання / Укл. єншуєва Т.В.НУ «Запорiзька полiтехнiка», 2021.

Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни " Архiтектурна фiзика (клiматологiя, акустика, свiтлологiя, iнсоляцiя)" для студентів усіх форм навчання / Укл. єншуєва Т.В.НУ «Запорiзька полiтехнiка», 2021.

Навчальна програма дисципліни.

Запитання до іспиту.

14. Рекомендована література

Базова

Основы строительной физики: учебник для вузов / Н.М.Гусев; – М.,Стройиздат, 1983. – 440 с.

ДБН 360-92** «Мiстобудування. Планування i забудова мiських i сiльських поселень» - К.: Укрархбудiнформ, 1999. -107с.

СНиП II 12-77 Естественное и искусственное освещение. – М. Стройиздат 1979.