АНОТАЦІЯ ДИСЦИПЛІНИ

«ФІЛОСОФІЯ:  ЗАГАЛЬНИЙ  КУРС»

 

1.        Мета опанування дисципліни у контексті підготовки фахівців певної спеціальності. Її взаємозв’язок з іншими дисциплінами навчального плану.

Мета: є формування філософської культури мислення, засвоєння студентами базових теоретичних знань та практичних навичок застосування філософської методології при розв’язанні завдань суспільної й індивідуальної життєдіяльності, щоб студенти, майбутні магістри, науковці, фахівці з різних галузей суспільного виробницва збагатили свій інтелектуально-творчий потенціал знаннями:

–          на понятійному рівні – основних тенденцій розвитку сучасної філософії, її історії, її основних сучасних напрямків, шкіл, концепцій, а також засвоїли загальну теорію пізнання;

–          на фундаментальному рівні – змісту філософії, її сутності, предмету та структури, її історії, зокрема, й особливостей історії вітчизняної філософської думки;

на практично-творчому рівні – сучасного стану філософського знання людства, осягнули завдання, принципи й функції комунікативної філософії сучасного світу (на відміну від онтологічної чи гносеологічної філософії попередніх епох).

Завдання дисципліни: формування освіченості студентів-бакалаврів у сфері специфічного соціально-гуманірного знання з філософії, навичок мислення та життєдіяльності сучасної людини постмодерністського світу.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Філософія: загальний курс» є:

–          викласти загальні засади філософії, визначити передумови її виникнення, логіку розвитку та основні напрями й тенденції розгортання;

–          розкрити зміст історико-культурного розвитку людства як процесу розвитку філософії;

–          надати цілісне уявлення про особливості змісту та проблематики філософського знання, його основні поняття, категорії, проблеми, імена;

–          розтлумачити специфіку сучасного етапу розвитку філософії в історії людства та особливості філософствування сучасної людини постмодерністського світу;

–          сформувати навички творчого мислення, вміння доводити та відстоювати свою думку; сприяти формуванню світоглядних цінностей, гуманізації особистості.

«Філософія: загальний курс» – дисципліна соціально-гуманітарного циклу, яка є логічним продовженням дисципліни «Історія української культури», базових знань на рівні шкільного курсу з дисциплін соціально-гуманітарного спрямування та передує подібним дисциплінам, що вивчаються на подальших курсах університетської програми.

 

2.        Перелік знань і умінь, яких набуде студент після опанування даної дисципліни:

-          знати основний зміст розділів навчальної програми, структуру філософського знання як такого, основні філософські категорії (поняття), проблеми, найбільш вживані першоджерела філософії попередніх історичних епох та сучасної філософії; мати базові уявлення з філософії, що сприяють розвитку загальної культури й соціалізації особистості;

-          вміти практично використовувати основні філософські поняття, спираючись на зв’язок філософії з дійсністю; змістовно аналізувати основні напрями та течії філософії, зокрема, такі що репрезентують сучасний світ;

-          вміти досліджувати соціальні явища, будувати універсальну макромодель та локальні моделі соціальної дійсності у процесі власної суспільної діяльності та здійснення особистого життя; опрацьовувати різноманітні джерела інформації, формувати власну точку зору, робити висновки, приймати рішення; здатність до інтелектуального пошуку та генерування нових соціальних ідей, до адаптації та дії у новій ситуації;

-          вміти аналізувати й обґрунтовувати філософські, соціальні, політичні, правові, ментальні й інші особливості українського суспільного життя та української національної ідеї;

-          вміти застосовувати набуті знання у професійній і соціальній діяльності; застосовувати їх при аналізі нагальних проблем сьогодення;

-          розуміти світоглядно-гуманістичний зміст філософського знання, його людинотворчу природу;

-          розуміти основні закономірності та тенденції розвитку економічних моделей, політико-правових поглядів, науково-технічних знань, релігійних уявлень людства;

-          розуміти сутність філософського дискурсу щодо сучасного світу та місця людини у ньому; розуміти причинно-наслідкові зв’язки розвитку світу (суспільства, його окремих складових) та життєдіяльності людини у ньому;

-          мати здатність до гнучкого мислення та компетентного застосування набутих знань у широкому діапазоні практичної роботи за фахом та у повсякденному житті; здатність діяти соціально відповідально та свідомо.

 

3.        Сфера реалізації набутих знань і вмінь у майбутній професії.

Дисципліна належить до освітніх компонентів у закладах вищої освіти IV рівня акредитації, які вирішують питання загальнокультурної підготовки здобувачів вищої освіти.

 

4.        Зміст дисципліни, що пропонується для вивчення студентами за модулями та темами:

Слід зазначити, що теоретичні питання дисципліни розкриваються на лекціях, закріплюються на практичних заняттях та у процесі самостійної роботи студентів. Програмою передбачаються як традиційні, так і активні форми навчання (такі як тематичні диспути та «круглі столи», інтелектуальні ігри тощо).

Змістовний модуль 1. Філософія як система знання. Філософія Давнього світу. Класична парадигма західноєвропейського філософствування.

Тема 1.1. Що таке філософія. Коло філософських проблем.

Тема 1.2. Філософія Давнього світу: Давній Схід, Античність.

Тема 1.3. Середньовіччя в історії філософії та культури.

Тема 1.4. Філософія Нового часу.

Змістовний модуль 2. Філософія сучасного світу та у сучасному світі.

Тема 2.1. Наука як феномен Нового часу та Новітнього часів.

Тема 2.2. Філософія Новітнього часу (ХХ-ХХІ ст.).

Тема 2.3. Українська філософія у світовому філософському полілозі.

 

5.        Викладацький склад.

Канд. філос. наук, доцент Повзло О.М.

 

6.        Основна література:

1.        Вандишев В.М. Філософія: екскурс в історію вчень і понять: Навч. пос. / В.М. Вандишев. – К.: Кондор, 2005. – 474 с.

2.        Гринів О. Історія української філософії / О. Гринів. – Львів: Тріада плюс, 2015. – 302 с.

3.        Філософія [Текст]: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / [Л.В. Губерський та ін.; за ред. Л.В. Губерського]. – Xарків: Фоліо, 2013. – 509 с.

4.        Данильян О.Г. Філософія: підручник / О.Г. Данильян, О.П. зьобань. – 2-ге вид., допов. і переробл. – X.: Право, 2019. – 432 с.

5.        Захара І.С. Українська філософія: Навч. пос. / Ігор Захара – Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2014. – 354 с.

6.        Ільїн В.В. Філософія: Підручник: у 2 ч. / В.В. Ільїн, Ю.І. Кулагін. – К.: Альтерпрес, 2002. – Ч.1. Історія розвитку філософської думки – 464 с.; Ч.2. Актуальні проблеми сучасності – 480 с.

7.        Кремень В.Г. Філософія: мислителі, ідеї, концепції. Підручн. / В.Г. Кремень. – К.: Книга, 2005. – 528 с.

8.        Пазенок В.С. Філософія. Навч. пос. / В.С. Пазенок. – К.: Академвидав, 2008. – 280 с.

9.        Петрушенко В.Л. Філософія. Курс лекцій: Навч. пос. / В.Л. Петрушенко. – Львів: Новий Світ, 2000, 2005. – 506 с.

10.    Петрушенко В.Л. Філософський словник: терміни, персоналії, сентенції / В.Л. Петрушенко. – Львів: Новий Світ, 2011.

11.    Причепій Є.М. Філософія: Підручн. [Текст] / Є.М. Причепій, А.М. Черній, Л.А. Чекаль. – К.: Академвидав, 2009. – 592 с.

12.    Філософія: світ людини. Курс лекцій. Навч. пос. – К.: Либідь, 2004. – 337 с.

13.    Філософський словник соціальних термінів / За ред. В.П. Андрущенка. – Харків: РИФ, 2005. – 372 с.

14.    Філософія / За ред. М.Г. Горлача. – Харків: Консул, 2000. – 672 с.

15.    Філософський енциклопедичний словник Ін-т філософії ім. Г.С.Сковороди НАНУ. – К.: Ґенеза, 2002. – 502 с.

16.    Філософія як історія філософії: підручник / За ред. В.І. Ярошовця. – К.: Центр навч. л-ри, 2012. – 648 с.