СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
__ФІЛОСОФІЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ__
НУ "Запорізька політехніка"
|
м. Запоріжжя 2021_ |
1. Загальна інформація |
||||||||
Назва дисципліни |
ФІЛОСОФІЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Код: _____ Вибіркова |
|||||||
Рівень вищої освіти |
Другий (магістерський) рівень |
|||||||
Викладач |
Д-р філос. н., професор Бондаренко О.В. |
|||||||
Контактна інформація викладача |
061-7698-285 |
|||||||
Час і місце проведення навчальної дисципліни |
Предметні аудиторії кафедри: а. 540, а. 549а |
|||||||
Обсяг дисципліни |
90 / 3, 15 / 15/ 60, залік |
|||||||
Консультації |
Згідно з графіком консультацій |
|||||||
2. Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни |
||||||||
Є дисципліною циклу загальної підготовки другого (магістерського) рівня вищої освіти – яка сприяє загальнокультурній підготовці здобувачів вищої освіти, а також формує знання та навички мислення здобувачів вищої освіти рівня "магістр". Вивчення дисципліни спирається та є продовженням, перше за все, дисциплін соціально-гуманітарного циклу, що вивчаються студентами першого освітньо-кваліфікаційного рівня вищої освіти (бакалаврату). |
||||||||
3. Характеристика навчальної дисципліни |
||||||||
Навчальна дисципліна «Філософія науково-дослідної діяльності» – формує освіченість студентів-магістрантів у сфері специфічного соціально-гуманірного знання з філософії науки й науково-дослідницької діяльності, продукує сучасну філософську культуру мислення фахівця-науковця, навички грамотно репрезентувати сучасний світ, зокрема у його науково-технічних (техніко-технологічних) проявах. Загальні компетентності: Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Здатність інтелектуального пошуку, здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність критичного мислення та формування власної точки зору. Здатність генерувати нові соціальні та науково-технічні ідеї (креативність). Здатність створювати та сприймати інновації. Здатність до адаптації та дії у новій ситуації. Здатність соціального реагування та комунікативної компетентності. Здатність проведення досліджень на належному рівні. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (здатність до навчання протягом життя). Цінування й повага різноманітності і полікультурності. Спеціальні (фахові) компетентності: Здатність аналізувати та комплексно інтегрувати сучасні знання з природничих, інженерних, соціально-гуманітарних та інших наук для розв’язання складних задач і проблем професійної сфери. Здатність визначати ключові тренди соціально-технічного (соціально-технологічного) та людського розвитку. Здатність оцінювати можливі соціальні ризики й наслідки техніко-технологічних рішень. Здатність застосовувати науковий підхід до формування та виконання ефективних проєктів у соціально-технологічній сфері. Здатність до розробки соціальних сценаріїв і стратегій розвитку техніко-технологічних систем. Здатність визначати та критично оцінювати ключові тренди соціального розвитку та застосовувати їх для формування нових моделей техніко-технологічних систем та процесів у науковій роботі. Володіти логікою та методологію наукового пізнання. Здатність самостійно здобувати нові знання, використовуючи сучасні дослідницькі технології у професійній галузі. Здатність відстежувати та генерувати нові соціальні та науково-технічні (технологічні) ідеї. Результати навчання: Інтегрувати фундаментальні та спеціальні знання для розв’язування складних задач професійної сфери у широких або мультидисциплінарних контекстах. Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення у галузі професійної діяльності. Розробляти науково-технічні проєкти та системи комплексних дій щодо їх реалізації з урахуванням їх очікуваних соціальних наслідків, ризиків та інших обмежень. Оцінювати соціальні сценарії й стратегії розвитку науково-технічних (технологічних) систем. Оцінювати можливі соціальні ризики та наслідки управлінських рішень у професійній сфері. Приймати ефективні рішення у нових ситуаціях або у непередбачених умовах з урахуванням їх можливих наслідків, оцінювати і порівнювати альтернативи, включаючи соціальні, екологічні, правові й інші ризики. Використовувати сучасні дослідницькі технології у професійній сфері. Уміти виявляти, формулювати і вирішувати проблеми і задачі професійної сфери, розуміючи важливість нетехнічних (суспільство, здоров'я, охорона навколишнього середовища, економіка) обмежень. |
||||||||
4. Мета вивчення навчальної дисципліни |
||||||||
Метою вивчення навчальної дисципліни – є висвітлення специфіки науки, техніки, інноваційної діяльності як особливого типу гуманітарного (філософського) знання у широкому спектрі їх проявів (від витоків до сучасного стану), розмаїття традиційної проблематики філософії науки й техніки та новітніх тенденцій їх розвитку. |
||||||||
5. Завдання вивчення дисципліни |
||||||||
Завдання вивчення навчальної дисципліни – збагачення інтелектуально-творчого потенціалу та поведінково-практичних навичок студентів-магістрантів у сфері специфічного соціально-гуманітарного знання сучасного етапу розвитку людства (з філософії) щодо особливостей мислення (зокрема, креативного, інноваційного) сучасного дослідника-науковця й життєдіяльності сучасної людини постмодерністського світу у цілому. |
||||||||
6. Зміст навчальної дисципліни |
||||||||
Програма навчальної дисципліни «Філософія науково-дослідної діяльності та викладацької діяльності» складається з таких змістових модулів: 1. Філософія у сучасній інтелектуальній культурі людства. 2. Філософія науково-дослідної діяльності. |
||||||||
7. План вивчення навчальної дисципліни |
||||||||
№ тижня |
Назва теми |
|
Кількість годин |
|||||
1,2,3 |
Тема 1.1 Людина у сучасному світі: комунікативна парадигма взаємовідносин. |
лекція, сем. заняття |
6 |
|||||
4,5,6,7 |
Тема 1.2 Розмаїття філософського знання про сучасний світ. |
лекція, сем. заняття |
8 |
|||||
8,9,10, 11,12 |
Тема 2.1 Філософія науки та наукового пізнання, техніки, інноваційної діяльності. |
лекція, сем. заняття |
10 |
|||||
13,14, 15 |
Тема 2.2 Філософія інформаційного суспільства, комп’ютерного розуму та "штучного інтелекту". |
лекція, сем. заняття |
6 |
|||||
8. Самостійна робота |
||||||||
Назва теми |
Графік самостійної роботи |
Кількість годин |
Контрольні заходи |
|||||
Людина у сучасному світі: комунікативна парадигма взаємовідносин. |
Виконання індивідуального тематичного завдання. |
8 |
10 балів у загальних 100 |
|||||
Розмаїття філософського знання про сучасний світ. |
Виконання індивідуального тематичного завдання. |
7 |
10 балів у загальних 100 |
|||||
Філософія науки та наукового пізнання, техніки, інноваційної діяльності. |
Виконання індивідуального тематичного завдання. |
15 |
20 балів у загальних 100 |
|||||
Філософія інформаційного суспільства, комп’ютерного розуму та "штучного інтелекту". |
||||||||
9. Система та критерії оцінювання курсу |
||||||||
Види контролю: поточний, рубіжний (проміжна атестація). Форма підсумкового контролю – залік. |
||||||||
10. Політика курсу |
||||||||
Подаються конкретні вимоги, які викладач формує до студента при вивченні навчальної дисципліни, засади академічної доброчесності. При вивченні навчальної дисципліни від студента вимагаються старанність, коректне і взаємно цікаве ділове спілкування, дотримання засад академічної доброчесності. |
||||||||
- Викладач: Бондаренко Ольга