СИЛАБУС  НАВЧАЛЬНОЇ  ДИСЦИПЛІНИ

 __ФІЛОСОФІЯ  НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ__

для  всіх  освітніх  програм   технічних  спеціальностей  

НУ  "Запорізька  політехніка"

Ступінь вищої освіти: ___________магістр____________
 

м. Запоріжжя 2021_

1.      Загальна інформація

Назва дисципліни

ФІЛОСОФІЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Код: _____

Вибіркова

Рівень вищої освіти

Другий (магістерський) рівень

Викладач

Д-р філос. н., професор Бондаренко О.В.

Контактна інформація викладача

061-7698-285

Час і місце проведення навчальної дисципліни

Предметні аудиторії кафедри: а. 540, а. 549а

Обсяг дисципліни

90 / 3,  15 / 15/ 60,  залік

Консультації

Згідно з графіком консультацій

2.      Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни

Є дисципліною циклу загальної підготовки другого (магістерського) рівня вищої освіти – яка сприяє загальнокультурній підготовці здобувачів вищої освіти, а також формує знання та навички мислення здобувачів вищої освіти рівня "магістр".

Вивчення дисципліни спирається та є продовженням, перше за все, дисциплін соціально-гуманітарного циклу, що вивчаються студентами першого освітньо-кваліфікаційного рівня вищої освіти (бакалаврату).

3.      Характеристика навчальної дисципліни

Навчальна дисципліна «Філософія науково-дослідної діяльності» – формує освіченість студентів-магістрантів у сфері специфічного соціально-гуманірного знання з філософії науки й науково-дослідницької діяльності, продукує сучасну філософську культуру мислення фахівця-науковця, навички грамотно репрезентувати сучасний світ, зокрема у його науково-технічних (техніко-технологічних) проявах.

Загальні компетентності:

Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

Здатність інтелектуального пошуку, здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

Здатність критичного мислення та формування власної точки зору.

Здатність генерувати нові соціальні та науково-технічні ідеї (креативність).

Здатність створювати та сприймати інновації.

Здатність до адаптації та дії у новій ситуації.

Здатність соціального реагування та комунікативної компетентності.

Здатність проведення досліджень на належному рівні.

Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.

Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (здатність до навчання протягом життя).

Цінування й повага різноманітності і полікультурності.

Спеціальні (фахові) компетентності:

Здатність аналізувати та комплексно інтегрувати сучасні знання з природничих, інженерних, соціально-гуманітарних та інших наук для розв’язання складних задач і проблем професійної сфери.

Здатність визначати ключові тренди соціально-технічного (соціально-технологічного) та людського розвитку.

Здатність оцінювати можливі соціальні ризики й наслідки техніко-технологічних рішень.

Здатність застосовувати науковий підхід до формування та виконання ефективних проєктів у соціально-технологічній сфері.

Здатність до розробки соціальних сценаріїв і стратегій розвитку техніко-технологічних систем.

Здатність визначати та критично оцінювати ключові тренди соціального розвитку та застосовувати їх для формування нових моделей техніко-технологічних систем та процесів у науковій роботі.

Володіти логікою та методологію наукового пізнання.

Здатність самостійно здобувати нові знання, використовуючи сучасні дослідницькі технології у професійній галузі.

Здатність відстежувати та генерувати нові соціальні та науково-технічні (технологічні) ідеї.

Результати навчання:

Інтегрувати фундаментальні та спеціальні знання для розв’язування складних задач професійної сфери у широких або мультидисциплінарних контекстах.

Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення у галузі професійної діяльності.

Розробляти науково-технічні проєкти та системи комплексних дій щодо їх реалізації з урахуванням їх очікуваних соціальних наслідків, ризиків та інших обмежень.

Оцінювати соціальні сценарії й стратегії розвитку науково-технічних (технологічних) систем.

Оцінювати можливі соціальні ризики та наслідки управлінських рішень у професійній сфері.

Приймати ефективні рішення у нових ситуаціях або у непередбачених умовах з урахуванням їх можливих наслідків, оцінювати і порівнювати альтернативи, включаючи соціальні, екологічні, правові й інші ризики.

Використовувати сучасні дослідницькі технології у професійній сфері.

Уміти виявляти, формулювати і вирішувати проблеми і задачі професійної сфери, розуміючи важливість нетехнічних (суспільство, здоров'я, охорона навколишнього середовища, економіка) обмежень.

4.      Мета вивчення навчальної дисципліни

Метою вивчення навчальної дисципліни є висвітлення специфіки науки, техніки, інноваційної діяльності як особливого типу гуманітарного (філософського) знання у широкому спектрі їх проявів (від витоків до сучасного стану), розмаїття традиційної проблематики філософії науки й техніки та новітніх тенденцій їх розвитку.

5.       Завдання вивчення дисципліни

Завдання вивчення навчальної дисциплінизбагачення інтелектуально-творчого потенціалу та поведінково-практичних навичок студентів-магістрантів у сфері специфічного соціально-гуманітарного знання сучасного етапу розвитку людства (з філософії) щодо особливостей мислення (зокрема, креативного, інноваційного) сучасного дослідника-науковця й життєдіяльності сучасної людини постмодерністського світу у цілому.

6.      Зміст навчальної дисципліни

Програма навчальної дисципліни «Філософія науково-дослідної діяльності та викладацької діяльності» складається з таких змістових модулів:

1.         Філософія у сучасній інтелектуальній культурі людства.

2.         Філософія науково-дослідної діяльності.

7.      План вивчення навчальної дисципліни

№ тижня

Назва теми

Форми організації навчання

Кількість годин

1,2,3

Тема 1.1 Людина у сучасному світі: комунікативна парадигма взаємовідносин.

лекція,

сем. заняття

6

4,5,6,7

Тема 1.2 Розмаїття філософського знання про сучасний світ.

лекція,

сем. заняття

8

8,9,10,

11,12

Тема 2.1 Філософія науки та наукового пізнання, техніки, інноваційної діяльності.

лекція,

сем. заняття

10

13,14,

15

Тема 2.2 Філософія інформаційного суспільства, комп’ютерного розуму та "штучного інтелекту".

лекція,

сем. заняття

6

8.      Самостійна робота

Назва теми

Графік самостійної роботи

Кількість годин

Контрольні заходи

Людина у сучасному світі: комунікативна парадигма взаємовідносин.

Виконання індивідуального тематичного завдання.

8

10 балів у загальних 100

Розмаїття філософського знання про сучасний світ.

Виконання індивідуального тематичного завдання.

7

10 балів у загальних 100

Філософія науки та наукового пізнання, техніки, інноваційної діяльності.

Виконання індивідуального тематичного завдання.

15

20 балів у загальних 100

Філософія інформаційного суспільства, комп’ютерного розуму та "штучного інтелекту".

9.      Система та критерії оцінювання курсу

Види контролю: поточний, рубіжний (проміжна атестація).

Форма підсумкового контролю – залік.

10.  Політика курсу

Подаються конкретні вимоги, які викладач формує до студента при вивченні навчальної дисципліни, засади академічної доброчесності.

При вивченні навчальної дисципліни від студента вимагаються старанність, коректне і взаємно цікаве ділове спілкування, дотримання засад академічної доброчесності.