Програма вивчення навчальної дисципліни «Гендер і друковані ЗМІ» складена відповідно до програми підготовки магістрів спеціальності 061 «Журналістика».
Предмет вивчення – гендерна парадигма друкованих медіа на рівні взаємодії теорії гендеру і прикладного журналістського (зокрема друкованих ЗМК) дискурсу.
Міждисциплінарні зв’язки. Викладання курсу ґрунтується на активізації раніше набутих теоретичних знань і практичних навичок під час вивчення таких курсів, як «Теорія журналістики», «Історія журналістики», «Газетна журналістика», «Проблематика ЗМІ», «Теорія та історія соціальних комунікацій», «Соціально-комунікаційні технології» та ін.
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
1. Історичні передумови і теоретико-прикладні засади розвитку гендерного дискурсу друкованих медіа.
2. Гендерний дискурс преси: чоловіча, жіноча, квір-складові.
1. Мета і завдання навчальної дисципліни
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Гендер і друковані ЗМІ» - опрацювання теоретичних і прикладних аспектів взаємодії гендерного і медійного дискурсів.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Гендер і друковані ЗМІ» є::
- ознайомити студентів з основами теорії гендеру;
- надати студентам інформацію про особливості прикладного дискурсу гендеру, зокрема їх рецепцію в практичній діяльності друкованих медіа;
- активізувати знання з історії української преси, зокрема розвитку періодики для жінок;
- з’ясувати стан розвитку сучасної жіночої преси;
- дослідити питання жіночої проблематики сучасних ЗМК;
- з’ясувати історію, сучасний стан розвитку чоловічої преси;
- приділити увагу розгляду періодики квіру і ЛГБТ-тематики як проблемної зони національних друкованих медіа.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти мають знати:
- основи теорії гендеру;
- основні етапи жіночого руху, феміністичних цінностей в українському суспільстві;
- історію жіночого часопису (вітчизняного, зарубіжного);
- типологічні моделі видань для жінок ХІХ, ХХ, початку ХХІ століття;
- специфіку жіночої преси як сегменту вітчизняного видавничого бізнесу;
- специфіку чоловічої преси і маскулінних презентацій у дискурсі ЗМК;
- можливості і способи досягнення гендерної рівноваги у суспільстві, збалансованості декларованих прав і реальних можливостей.
У результаті вивчення навчальної дисципілни студент повинен отримати загальні компетентності:
Знання української літературної мови, ділового (професійного) дискурсу на рідній мові.
Здатність застосовувати набуті професійні знання на практиці (у широкому діапазоні можливих місць роботи й у повсякденному житті).
Здатність усно та письмово спілкуватися рідною українською(досконало) й іноземними мовами.
Здатність до ефективної роботи з різними джерелами інформації; здатність до її пошуку, обробки й аналізу.
Здатність до ефективної комунікації, що передбачає: уміння стило й повно представляти складну комплексну інформацію в усній чи письмовій формах; використання інформаційно-комунікаційних технологій; оволодіння належним тезаурусом; уживання лексики, чітко розрахованої на відповідну аудиторію.
Здатність дотримуватися загальних моральних засад й етичних принципів у професійній діяльності і повсякденному житті.
Здатність цінувати та поважати різноманітності та мультикультурності.
Здатність поважати рівні права і можливості жінок і чоловіків, що регламентуються українським законодавством, міжнародними правовими документами.
Здатність не тільки генерувати нові ідеї (творчі, креативні), а й реалізувати їх у власних чи командних(колективних) проектах.
Здатність визначати й розуміти причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства на основі знань про національну й світову історію, економіку, право, культуру й мистецтво тощо, уміння використовувати їх у професійній і громадській діяльності, дискурсі повсякдення.
Здатність до критичного аналізу поточного повсякдення й пов’язаного з ним минулого (через події, процеси, постаті та ін.), що зумовлює уміння виявляти, порушувати й вирішувати проблеми;
фахові компетентності:
Здатність створювати різножанровий і різноформатний вербальний, візуальний, аудіальний журналістський продукт, спираючись на набуті знання, уміння і навички з теорії і практики журналістської творчості (за видами ЗМІ).
Здатність створювати, спираючись на знання основ гендерної теорії мас-медійний продукт з акцентними гендерними проблемами в суспільстві.
Здатність і готовність створювати оригінальні журналістські твори (за видами ЗМІ) в дискурсі гендеру.
Здатність і готовність працювати в редакціях масових чоловічих, жіночих ЗМІ, ЛГБТ-медіа.
Очікувані програмні результати навчання. Студент уміє:
застосовувати одержані гендерні знання під час розв’язання професійних завдань,
науково аналізувати соціальні, економічні проблеми і процеси, факти і явища, у гендерно маркованих матеріалах жіночої і чоловічої періодики як в Україні, так і за її межами;
розуміти і об'єктивно оцінювати досягнення, роль і значення жіночих видань для подальшого розвитку національної журналістики; розуміти і об'єктивно оцінювати досягнення, роль і значення жіночої періодики для розвитку національного видавничого гендерно симетричного видавничого бізнесу, журналістської й редакторської майстерності;
розуміти специфіку гендерно виваженого функціонування чоловічого медійного контенту взагалі, чоловічої періодики зокрема;
толерантно ставитися й висвітлювати проблемне поле квіру в друкованих ЗМК тощо.
- Викладач: Вікторія Леонідівна Погребна