Програма вивчення навчальної дисципліни «Гендер і друковані ЗМІ» складена відповідно до   програми підготовки магістрів спеціальності 061 «Журналістика».

Предмет вивчення – гендерна парадигма друкованих медіа на рівні взаємодії теорії гендеру і прикладного журналістського (зокрема друкованих ЗМК) дискурсу.

Міждисциплінарні зв’язки. Викладання курсу ґрунтується на активізації раніше набутих теоретичних знань і практичних навичок під час вивчення таких курсів, як «Теорія журналістики», «Історія журналістики»,  «Газетна журналістика», «Проблематика ЗМІ», «Теорія та історія соціальних комунікацій», «Соціально-комунікаційні технології» та ін.

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

1.      Історичні передумови і теоретико-прикладні засади розвитку гендерного дискурсу друкованих медіа.  

2.      Гендерний дискурс преси: чоловіча, жіноча,  квір-складові.

 

1.    Мета і завдання навчальної дисципліни

1.1.          Метою викладання навчальної дисципліни «Гендер і друковані ЗМІ» - опрацювання теоретичних і прикладних аспектів взаємодії гендерного і медійного дискурсів.

1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Гендер і друковані ЗМІ» є::

-               ознайомити студентів з основами теорії гендеру;

-               надати студентам інформацію про особливості прикладного дискурсу гендеру, зокрема їх рецепцію в практичній діяльності друкованих медіа;

-               активізувати знання з історії української преси, зокрема розвитку періодики для жінок;

-               зясувати стан розвитку сучасної жіночої преси;

-               дослідити  питання жіночої проблематики сучасних ЗМК;

-               зясувати історію, сучасний стан розвитку чоловічої преси;

-               приділити увагу розгляду періодики квіру і ЛГБТ-тематики як проблемної зони національних друкованих медіа.

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти мають знати:

-        основи теорії гендеру;

-        основні етапи жіночого руху, феміністичних цінностей в українському суспільстві;

-        історію жіночого часопису (вітчизняного, зарубіжного);

-        типологічні моделі видань для жінок ХІХ, ХХ, початку ХХІ століття;

-        специфіку жіночої преси як сегменту вітчизняного видавничого бізнесу;

-        специфіку чоловічої преси і маскулінних презентацій у дискурсі ЗМК;

-        можливості і способи досягнення гендерної рівноваги у суспільстві, збалансованості декларованих прав і реальних можливостей.

У результаті вивчення навчальної дисципілни студент повинен отримати загальні компетентності:

Знання української літературної мови, ділового (професійного) дискурсу на рідній мові.

Здатність застосовувати набуті професійні знання на практиці (у широкому діапазоні можливих місць роботи й у повсякденному житті).

Здатність усно та письмово спілкуватися рідною українською(досконало) й іноземними мовами.

Здатність до ефективної роботи з різними джерелами інформації; здатність до її пошуку, обробки й аналізу. 

Здатність до ефективної комунікації, що передбачає: уміння стило й повно представляти складну комплексну інформацію в усній чи письмовій формах; використання інформаційно-комунікаційних технологій; оволодіння належним тезаурусом; уживання лексики, чітко розрахованої на відповідну аудиторію.

Здатність дотримуватися загальних моральних засад й етичних принципів у професійній діяльності і повсякденному житті. 

Здатність цінувати та поважати різноманітності та мультикультурності.

Здатність поважати рівні права і можливості жінок і чоловіків, що регламентуються українським законодавством, міжнародними правовими документами.

Здатність не тільки генерувати нові ідеї (творчі, креативні), а й реалізувати їх у власних чи командних(колективних) проектах.

Здатність визначати й розуміти причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства на основі знань про національну й світову історію, економіку, право, культуру й мистецтво тощо, уміння використовувати їх у професійній і громадській діяльності, дискурсі повсякдення. 

Здатність до критичного аналізу поточного повсякдення й пов’язаного з ним минулого (через події, процеси, постаті та ін.), що зумовлює уміння виявляти, порушувати й вирішувати проблеми;

фахові компетентності:

Здатність створювати різножанровий і різноформатний вербальний, візуальний, аудіальний журналістський продукт, спираючись на  набуті знання, уміння і навички з теорії і практики  журналістської творчості (за видами ЗМІ).

Здатність створювати, спираючись на знання основ гендерної теорії мас-медійний продукт з акцентними гендерними проблемами в суспільстві.

Здатність і готовність створювати оригінальні журналістські твори (за видами ЗМІ) в дискурсі гендеру.

Здатність і готовність працювати в редакціях масових чоловічих,  жіночих ЗМІ, ЛГБТ-медіа.

Очікувані програмні результати навчання. Студент уміє:

застосовувати одержані гендерні знання під час розв’язання професійних завдань, 

науково аналізувати соціальні, економічні проблеми і процеси, факти і явища,  у гендерно маркованих матеріалах жіночої і чоловічої періодики як в Україні, так і за її межами;

розуміти і об'єктивно оцінювати досягнення, роль і значення жіночих видань для подальшого розвитку національної  журналістики; розуміти і об'єктивно оцінювати досягнення, роль і значення жіночої періодики для розвитку національного видавничого гендерно симетричного видавничого бізнесу, журналістської й редакторської майстерності;

розуміти специфіку гендерно виваженого функціонування чоловічого медійного контенту взагалі, чоловічої періодики зокрема;

толерантно ставитися й висвітлювати проблемне поле квіру в друкованих ЗМК тощо.