1. Загальна інформація |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Назва дисципліни |
Обов’язкова навчальна дисципліна "Міжнародні економічні інституції " відповідає робочому навчальному плану (код ППН 14) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Рівень вищої освіти |
Перший (бакалаврський) рівень |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Викладач |
Мелещенко Анатолій Іванович, кандидат філологічних наук, доцент |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Контактна інформація викладача |
Телефон кафедри: 0612 769 - 82 - 53, E-mail кафедри: kafedra_mev@zntu.edu.ua E-mail викладача: bschool2000@gmail.com |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Час і місце проведення навчальної дисципліни |
За розкладом |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обсяг дисципліни |
Загальна кількість годин – 120, кредитів – 4. Із них: лекцій – 30, практичних -14, самосійна робота – 76. Вид контролю - залік |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Консультації |
Згідно з графіком консультацій |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Пререквізити:“Міжнародні економічні відносини”, “Макроекономіка”,”Історія міжнародних економічних відносин”, “Економічна теорія”, “Країнознавство” Постреквізитти:”Міжнародна торгівля”, “Міжнародна економічна інтеграція”, “Міжнародні фінанси”, “Міжнародна інвестиційна діяльність”, “Міжнародний бізнес” |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Характеристика навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Дисципліна є проміжною для спеціальності «Міжнародні економічні відносини», в цілому. Вона є логічним продовженням для опанування всім курсом освітньої програми «Міжнародний бізнес» та всіма іншими дисциплінами цієї спеціальності – як практичного (англійська та німецька мови),так і теоретичного порядку(вищеназвані дисципліни) Компетентності, яких набуває студент при вивченні дисципліни: загальні компетентності: здатність навчатися та бути сучасно навченим;здатність продукувати нові ідеї, системно мислити, проявляти креативність, гнучкість, уміння управляти часом;здатність до абстрактного, креативного, критичного мислення, аналізу та синтезу на основі логічних аргументів та перевірених фактів в умовах обмеженого часу та ресурсів;здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, пошуку, оброблення та оцінювання інформації, процесів та явищ з різних джерел з метою виявлення проблем, формулювання висновків (рекомендацій), вироблення рішень на основі логічних аргументів, забезпечення якості виконуваних робіт з урахуванням національних та міжнародних вимог, адаптації та дії в новій ситуації;здатність до використання сучасних інформаційних та комунікаційних технологій, програмних пакетів загального і спеціального призначення;здатність використовувати набуті знання, розуміти предметну область та професію на практиці, бути відкритим до застосування знань з урахуванням конкретних ситуацій;здатність брати участь у розробці проектів, мотивувати людей та рухатися до спільної мети, діяти соціально-відповідально і свідомо;здатність мотивувати та розробляти ефективну систему організації праці, здійснювати дослідження в групі під керівництвом лідера з урахуванням вимог та особливостей сьогодення в умовах обмеженості часу;здатність продукувати нові ідеї, системно мислити, проявляти креативність, гнучкість, уміння управляти часом фахові компетентності:здатність визначати функціональні області та їх взаємозв’язки, налагоджувати комунікації між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня;здатність відтворювати теоретичні знання щодо функціонування МЕВ;здатність обґрунтовувати доцільність застосування економічних та дипломатичних методів (засобів) вирішення конфліктних ситуацій на міжнародному рівні;здатність до абстрактного мислення щодо функціонування складних економічних систем;здатність брати участь у ділових міжнародних організаційно-правових відносинах, обґрунтовувати власну думку щодо конкретних умов реалізації форм МЕВ на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях;здатність застосовувати базові знання у сфері міжнародних економічних відносин з використанням нормативно-розпорядчих документів, довідкових матеріалів;здатність здійснювати комплексний аналіз та моніторинг кон’юнктури світових ринків, оцінювати та вміти адаптуватися до змін міжнародного середовища;здатність виокремлювати закономірності та характерні ознаки світогосподарського розвитку й особливості реалізації економічної політики;здатність підтримувати належний рівень економічних знань та постійно підвищувати свій професійний рівень;мати теоретичну та методологічну базу для поглибленого самонавчання, тренінгів, сертифікаційних програм, грантів;здатність демонструвати знання базових категорій та новітніх теорій, концепцій, технологій і методів у сфері міжнародних економічних відносин з урахуванням їх основних форм;здатність аналізувати міжнародні ринки товарів і послуг, інструменти та принципи регулювання міжнародної торгівл;здатність застосовувати базові знання, аналізувати теорії та механізми реалізації міжнародних валютно-фінансових і кредитних відносин;знання теоретичних основ та практичних навичок оцінювання й аналізу безпекової компонтенти міжнародних економічних відносин. результати навчання: усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя, дотримуватися принципів безперервного розвитку та постійного самовдосконалення; прагнути професійного зростання, проявляти толерантність та готовність до інноваційних змін; мислити креативно та критично, мати навички тайм-менеджменту, критично оцінювати наслідки продукованих ідей; використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, програмні пакети загального і спеціального призначення; демонструвати абстрактне мислення, застосовувати методології дослідження, виявляти, окреслювати та формалізувати проблеми; систематизувати й упорядковувати отриману інформацію; оцінювати та пояснювати вплив ендогенних і екзогенних факторів на процеси та явища у світовому господарстві; формулювати висновки і розробляти рекомендації з метою адаптації до нової ситуації з урахуванням особливостей національного і міжнародного середовищ; досліджувати економічні явища та процеси у міжнародній сфері на основі розуміння категорій, законів; виділяючи й узагальнюючи тенденції, закономірності функціонування та розвитку світового господарства з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків; володіти навичками самоаналізу (самоменеджменту), бути критичним і самокритичним, розуміти детермінанти впливу на спілкування з представниками інших бізнес-культур та професійних груп різного рівня (з фахівцями з інших галузей знань/видів діяльності) на засадах цінування різноманітності, мультикультурності та поваги до них; планувати, організовувати, мотивувати, оцінювати та підвищувати результативність колективної праці, здійснювати дослідження в групі під керівництвом лідера, з урахуванням вимог та особливостей сьогодення в умовах обмеженості часу; розробляти та реалізовувати міжнародні проекти, працювати в проектних групах, мотивувати людей і рухатися до спільної мети, діяти соціально-відповідально та свідомо; застосовувати набуті знання, розуміти предметну область та професію на практиці, бути відкритим до застосування знань з урахуванням конкретних ситуацій; досліджувати та ідентифікувати функціональні області та їх взаємозв’язки, налагоджувати комунікації між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня; здійснювати комплексний аналіз складних економічних систем, зіставляти та порівнювати їх складові, оцінювати й аргументувати результативність їх функціонування. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Мета вивчення навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Викладання навчальної дисципліни – набуття студентами знань щодо цілей, принципів і функцій міжнародних економічних інституцій, методів, інструментів, структури та видів їх діяльності, їхньої ролі в системі міжнародних економічних відносин, уміння за допомогою аналізу визначити вигоди чи можливі втрати від участі країни в тих чи інших міжнародних інституціях. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Завдання вивчення дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Викладання навчальної дисципліни – ознайомити студентів з організаційними інститутами багатостороннього регулювання міжнародних відносин, їх структурою, проблемами та перспективами розвитку; показати студентам напрями й форми впливу міжнародних економічних інституцій на відносини між економіками країн світу, виявити раціональні форми та окреслити послідовність етапів участі України в діяльності міжнародних економічних інституцій. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Зміст навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обов’язкова навчальна дисципліна "Міжнародні економічні інституції", 3-й рік навчання, належить до тих дисциплін, які продовжують основи підготовки міжнародних економічних відносин. Вона структурується трьома змістовими модулями:1.Міжнародні інституції як регулятор міжнародних економічних відносин на глобальному рівні.2.Міждержавні інституції з регулювання економічних відносин на галузевому рівні. 3.Регіональні інтеграційні угруповання. У першому модулі розглядаються проблеми міжнародних інституцій в системі регулювання міжнародних економічних відносин, механізм функціонування міжнародних інституцій: правові норми та принципи функціонування міжнародних інституцій; міжнародні міжурядові інституції глобального типу - ООН . У другому модулі концептуально важливими є міждержавні інституції з регулювання в галузі промисловості, сільського господарства, транспорту і зв’язку; міжнародні інституції та угоди з регулювання промислової власності науково-технічного співробітництва та передачі технологій;міждержавне регулювання ділової практики та конкуренції;міжнародні інституції з регулювання в соціальній сфері;міжнародні організації – МОП, ЮНЕСКО, СТО тощо. У третьому модулі оцінюється стан діяльність України в міжнародних інституціях глобального типу;особливості еволюції інтеграційних процесів у Європі; сучасна система міжнародних валютно-кредитних інституцій,її суть, цілі та методи регулювання світових товарних ринків (СТР); міжурядові організації з регулювання світових товарних ринків. тощо. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. План вивчення навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ тижня |
Назва теми |
|
К-сть год. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Міжнародні інституції в системі регулювання міжнародних економічних відносин: Глобальний економічний простір як середовище формування міжнародних інституцій. Типологія міжнародних інституцій. Основні етапи становлення і розвитку системи міжнародних інституцій. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Механізм функціонування міжнародних інституцій: правові норми та принципи функціонування міжнародних інституцій; порядок утворення та організаційна структура міжнародних інституцій; основні цілі, функції та напрямки діяльності міжнародних |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Міжнародні міжурядові інституції глобального типу: ООН та міжнародне економічне співробітництво: цілі та принципи діяльності ООН. Організаційно-функціональна структура ООН. Соціально-економічні органи ООН. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
Міждержавні економічні інституції загальної компетенції:Організація економічного співробітництва й розвитку (ОЕСР): цілі функції та основні напрями діяльності. Консультативні групи держав. Міжнародні інституції загальної компетенції в межах економічної співпраці. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 |
Міжнародні неурядові економічні інституції(МНЕІ): особливості функціонування міжнародних неурядових інституцій. Міжнародні об’єднання підприємців. Міжнародні торговельні і торговельно-промислові палати. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 |
Міждержавні інституції з регулювання в галузі промисловості, сільського господарства, транспорту і зв’язку. Інституції з регулювання в галузі промисловості й енергетики. Інституції з регулювання в галузі транспорту й зв’язку. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
Міжнародні інституції та угоди з регулювання промислової власності науково-технічного співробітництва та передачі технологій: міжнародне виробництво у сфері захисту промислової власності. Всесвітня організація інтелектуальної власності (ВОІВ). Регіональні міжнародні патентні інституції. Регулювання багатостороннього науково-технічного та промислового співробітництва. Діяльність ООН з питань передачі технологій. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. |
Міждержавне регулювання ділової практики та конкуренції: Міжнародні інституції у встановленні правил міжнародної торгівлі. Діяльність ООН з протидії корупції та хабарництву. Регіональне співробітництво у боротьбі з корупцією. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 |
Наддержавне регулювання між фірмових економічних відносин: Регулювання конкурентних відносин у світових господарських зв’язках. Міжнародне регулювання обмежувальної ділової практики. Багатостороннє регулювання діяльності ТНК. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 |
Міжнародні інституції з регулювання в соціальній сфері: Міжнародна організація праці – МОП. Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки й культури – ЮНЕСКО. Світова туристська організація – СТО. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 |
Міжнародні інституції у сфері регулювання світової торгівлі: Світова організація торгівлі – СОТ. Конференція Організації Об’єднаних Націй з торгівлі й розвитку – ЮНКТАД. Міжнародний торговельний центр ЮНКТАД /СОТ – МТЦ. Комісія Організації Об’єднаних Націй з прав міжнародної торгівлі - ЮНСІТРАЛ |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 |
Система наддержавного багатостороннього регулювання світових товарних ринків: суть, цілі та методи регулювання світових товарних ринків (СТР). Міжурядові організації з регулювання світових товарних ринків. Міжнародні ради з регулювання світових товарних ринків. Міждержавні організації країн – виробників та експортерів сировини (МОВЕС). |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. |
Міжнародні валютно-кредитні інститути:Сучасна система міжнародних валютно-кредитних інституцій. Міжнародний валютний фонд – МВФ. Група Всесвітнього банку. Регіональні банки розвитку. Банк міжнародних розрахунків - БМР. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14. |
Регіональні інтеграційні угруповання в Європі: Особливості еволюції інтеграційних процесів у Європі. Європейський Союз – ЄС. Європейська асоціація вільної торгівлі – ЄАВТ. Співдружність Незалежних Держав – СНД. Організація Чорноморського економічного співробітництва ОЧЕС. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 |
Діяльність України в міжнародних інституціях: Україна в інституціях глобального типу. Україна в міжнародних регіональних інституціях. Європейській вибір України. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Самостійна робота(згідно графіку самостійної роботи -6 год. на тиждень; 2 години консультативної допомоги; контрольні заходи згідно засобів та критеріїв оцінювання успішності навчання; кількість максимальних балів -45) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Рубіжний контроль: за весь період вивчення навчальної дисципліни студент має виконати 2 (дві) модульних контрольних роботи (за окремим планом)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Система та критерії оцінювання курсу |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Поточний контроль: опитування на семінарських заняттях Підготовка реферату Рубіжний контроль: 2 модульні роботи (за окремими критеріями) Проміжна атестація після 2-х модульних робіт Підсумковий контроль: залік Оцінювання відповідей – за 100-бальною шкалою (ECTS)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. Політика курсу
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчання з дисципліни
Шифр ПРН |
Дисциплінарні результати навчання (ОК-)
|
|
Шифр ОК |
зміст |
|
РН 1. |
РН 1.-ОК18 |
Відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, усвідомлюючи необхідність навчання впродовж усього життя, проявляти толерантність та готовність до інноваційних змін |
РН 2. |
РН 2.-ОК18 |
Вільно спілкуватися з професійних питань державною та іноземними мовами усно і письмово,фахово використовуючи економічну термінологію. |
РН 3. |
РН 3.-ОК18 |
Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, програмні пакети загального і спеціального призначення. |
РН 5. |
РН 5.-ОК18 |
Володіти навичками самоаналізу (самоконтролю), бути зрозумілим для представників інших інших бізнес-культур та професійних груп різного рівня (з фахівцями з інших галузей знань/видів діяльності) на засадах цінування різноманітності, мультикультурності, толерантності та поваги до них. |
РН 6. |
РН 6.-ОК18 |
Планувати, організовувати, мотивувати, оцінювати та підвищувати результативність колективної праці, здійснювати дослідження в групі під керівництвом лідера, з урахуванням вимог та особливостей сьогодення в умовах обмеженості часу. |
РН 7. |
РН 7.-ОК18 |
Застосовувати набуті теоретичні знання, для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати. |
РН 8. |
РН 8.-ОК18 |
Розуміти, виділяти й описувати нові явища, процеси й тенденції глобального розвитку , механізми й інструменти реалізації економічної політики та світових інтеграційних/дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції. |
РН 9. |
РН 9.-ОК18 |
Розуміти і вміти застосовувати , відповідно до інших вимог освітньої програми, сучасні теорії та методи розв’язання спеціалізованих складних задач і практичних проблем у сфері міжнародної торгівлі товарами та послугами, міжнародного руху капіталу, міжнародних валютно-фінансових та кредитних відносин, мобільності людських ресурсів, міжнародного трансферу технологій. |
РН 10. |
РН 10.-ОК18 |
Ідентифіковувати та виокремлювати особливості функціонування середовища міжнародних відносин та моделей економічного розвитку. |
РН 11. |
РН 11.-ОК18 |
Обгрунтовувати власну думку щодо конкретних умов реалізації форм МЕВ на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях. |
РН 12. |
РН 12.-ОК18 |
Здійснювати комплексний аналіз складних економічних систем, зіставляти та порівнювати їх складові, оцінювати й аргументувати оцінки результативності їх функціонування. |
РН 13. |
РН 13.-ОК18 |
Підбирати і вміло застосовувати аналітичний інструментарій дослідження стану та перспектив розвитку окремих сегментів міжнародних ринків товарів і послуг з використанням сучасних знань про методи, форми й інструменти регулювання міжнародної торгівлі. |
РН 14. |
РН 14.-ОК18 |
Розуміти і застосовувати теорії, принципи, засоби й інструменти реалізації міжнародних валютно-фінансових та кредитних відносин. |
РН 15. |
РН 15.-ОК18 |
Визначати функціональні особливості, характер, рівень та ступінь взаємозв’язків між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня та налагоджувати комунікації між ними. |
РН 18. |
РН 18.-ОК18 |
Досліджувати економічні явища та процеси у міжнародній сфері на основі розуміння категорій, законів; виділяючи й узагальнюючи тенденції, закономірності функціонування та розвитку світового господарства з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків. |
РН 20. |
РН 20.-ОК18 |
Відстоювати національні інтереси України з урахуванням безпекової компонтенти міжнародних економічних відносин. |
РН 23. |
РН 23-ОК18
|
Усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя, з метою підтримки професійної компетентності на високому рівні |
РН 24. |
РН 24-ОК18 |
Обґрунтовувати вибір і застосовувати інформаційно-аналітичний інструментарій, економіко-статистичні методи обчислення, складні техніки аналізу та методи моніторингу кон’юнктури світових ринків. |
РН 25. |
РН 25-ОК18 |
Презентувати результати досліджування на базі яких, розробляються рекомендації та заходи з адаптації до змін міжнародного середовища. |
- Викладач: Мелещенко Анатолій