1. Загальна інформація |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Назва дисципліни |
Обов’язкова навчальна дисципліна "Міжнародні економічні інституції " відповідає робочому навчальному плану (код ППН 18) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Рівень вищої освіти |
Перший (бакалаврський) рівень |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Викладач |
Мелещенко Анатолій Іванович, кандидат філологічних наук, доцент |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Контактна інформація викладача |
Телефон кафедри: 0612 769 - 82 - 53, E-mail кафедри: kafedra_mev@zntu.edu.ua E-mail викладача: bschool2000@gmail.com |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Час і місце проведення навчальної дисципліни |
За розкладом |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обсяг дисципліни |
Загальна кількість годин – 120, кредитів – 4. Із них: лекцій – 30, практичних -14, самосійна робота – 76. Вид контролю - залік |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Консультації |
Згідно з графіком консультацій |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Пререквізити:“Міжнародні економічні відносини”, “Макроекономіка”,”Історія міжнародних економічних відносин”, “Економічна теорія”, “Країнознавство” Постреквізитти:”Міжнародна торгівля”, “Міжнародна економічна інтеграція”, “Міжнародні фінанси”, “Міжнародна інвестиційна діяльність”, “Міжнародний бізнес” |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Характеристика навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Дисципліна є проміжною для спеціальності «Міжнародні економічні відносини», в цілому. Вона є логічним продовженням для опанування всім курсом освітньої програми «Міжнародний бізнес» та всіма іншими дисциплінами цієї спеціальності – як практичного (англійська та німецька мови),так і теоретичного порядку(вищеназвані дисципліни) Компетентності, яких набуває студент при вивченні дисципліни: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати загальні компетентності: ЗК 03. Здатність навчатися та бути сучасно навченим. ЗК 04. Здатність планувати та управляти часом. ЗК 05. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК 06. Здатність спілкуватись іноземними мовами (англійською і німецькою). ЗК 07. Навички використання сучасних інформаційних та комунікаційних технологій. ЗК 08. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 09. Уміння бути критичним та самокритичним. ЗК 10. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань\ видів економічної діяльності). ЗК 11. Здатність працювати в команді. ЗК 12. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. спеціальні (фахові) компетентності: СК 01. Здатність виокремлювати характерні ознаки та тенденції розвитку світового господарства, особливості реалізації економічної політики та світових інтеграційних/ дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції СК 02. Здатність використовувати базові категорії та новітні теорії, концепції, технологій і методи у сфері міжнародних економічних відносин з урахуванням їх основних форм, застосовувати теоретичні знання щодо функціонування та розвитку міжнародних економічних відносин. СК 03. Здатність виявляти особливості функціонування середовища міжнародних економічних відносин та моделей економічного розвитку. СК 04. Здатність обґрунтовувати особливості реалізації форм міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях. СК 05. Здатність здійснювати комплексний аналіз та моніторинг кон’юнктури світових ринків, оцінювати зміни міжнародного середовища та вміти адаптуватися до них. СК 06. Здатність аналізувати міжнародні ринки товарів і послуг, інструменти та принципи регулювання міжнародної торгівлі. СК 07. Здатність застосовувати базові знання, аналізувати теорії та механізми реалізації міжнародних валютно-фінансових і кредитних відносин СК 08. Здатність визначати функціональні особливості, характер, рівень та ступінь взаємозв’язків, налагоджувати комунікації між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня та налагоджувати комунікації між ними. СК 10. Здатність обґрунтовувати доцільність застосування правових, економічних та дипломатичних методів (засобів) вирішення конфліктних ситуацій на міжнародному рівні. СК 12. Здатність використовувати нормативно-розпорядчі документи та довідкові матеріали при здійсненні професійної діяльності у сфері міжнародних економічних відносин. СК 15. Здатність застосовувати методи, правила і принципи функціонування міжнародних економічних відносин для розвитку зовнішньоекономічної діяльності України. Очікувані результати навчання з дисципліни
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Мета вивчення навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Викладання навчальної дисципліни – набуття студентами знань щодо цілей, принципів і функцій міжнародних економічних інституцій, методів, інструментів, структури та видів їх діяльності, їхньої ролі в системі міжнародних економічних відносин, уміння за допомогою аналізу визначити вигоди чи можливі втрати від участі країни в тих чи інших міжнародних інституціях. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Завдання вивчення дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Викладання навчальної дисципліни – ознайомити студентів з організаційними інститутами багатостороннього регулювання міжнародних відносин, їх структурою, проблемами та перспективами розвитку; показати студентам напрями й форми впливу міжнародних економічних інституцій на відносини між економіками країн світу, виявити раціональні форми та окреслити послідовність етапів участі України в діяльності міжнародних економічних інституцій. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Зміст навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обов’язкова навчальна дисципліна "Міжнародні економічні інституції", 2-й рік навчання, належить до тих дисциплін, які продовжують основи підготовки міжнародних економічних відносин. Вона структурується трьома змістовими модулями:1.Міжнародні інституції як регулятор міжнародних економічних відносин на глобальному рівні.2.Міждержавні інституції з регулювання економічних відносин на галузевому рівні. 3.Регіональні інтеграційні угруповання. У першому модулі розглядаються проблеми міжнародних інституцій в системі регулювання міжнародних економічних відносин, механізм функціонування міжнародних інституцій: правові норми та принципи функціонування міжнародних інституцій; міжнародні міжурядові інституції глобального типу - ООН . У другому модулі концептуально важливими є міждержавні інституції з регулювання в галузі промисловості, сільського господарства, транспорту і зв’язку; міжнародні інституції та угоди з регулювання промислової власності науково-технічного співробітництва та передачі технологій;міждержавне регулювання ділової практики та конкуренції;міжнародні інституції з регулювання в соціальній сфері;міжнародні організації – МОП, ЮНЕСКО, СТО тощо. У третьому модулі оцінюється стан діяльність України в міжнародних інституціях глобального типу;особливості еволюції інтеграційних процесів у Європі; сучасна система міжнародних валютно-кредитних інституцій,її суть, цілі та методи регулювання світових товарних ринків (СТР); міжурядові організації з регулювання світових товарних ринків. тощо. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. План вивчення навчальної дисципліни |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ тижня |
Назва теми |
|
К-сть год. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Міжнародні інституції в системі регулювання міжнародних економічних відносин: Глобальний економічний простір як середовище формування міжнародних інституцій. Типологія міжнародних інституцій. Основні етапи становлення і розвитку системи міжнародних інституцій. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Механізм функціонування міжнародних інституцій: правові норми та принципи функціонування міжнародних інституцій; порядок утворення та організаційна структура міжнародних інституцій; основні цілі, функції та напрямки діяльності міжнародних |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Міжнародні міжурядові інституції глобального типу: ООН та міжнародне економічне співробітництво: цілі та принципи діяльності ООН. Організаційно-функціональна структура ООН. Соціально-економічні органи ООН. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
Міждержавні економічні інституції загальної компетенції:Організація економічного співробітництва й розвитку (ОЕСР): цілі функції та основні напрями діяльності. Консультативні групи держав. Міжнародні інституції загальної компетенції в межах економічної співпраці. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 |
Міжнародні неурядові економічні інституції(МНЕІ): особливості функціонування міжнародних неурядових інституцій. Міжнародні об’єднання підприємців. Міжнародні торговельні і торговельно-промислові палати. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 |
Міждержавні інституції з регулювання в галузі промисловості, сільського господарства, транспорту і зв’язку. Інституції з регулювання в галузі промисловості й енергетики. Інституції з регулювання в галузі транспорту й зв’язку. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
Міжнародні інституції та угоди з регулювання промислової власності науково-технічного співробітництва та передачі технологій: міжнародне виробництво у сфері захисту промислової власності. Всесвітня організація інтелектуальної власності (ВОІВ). Регіональні міжнародні патентні інституції. Регулювання багатостороннього науково-технічного та промислового співробітництва. Діяльність ООН з питань передачі технологій. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 |
Міжнародні інституції з регулювання в соціальній сфері: Міжнародна організація праці – МОП. Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки й культури – ЮНЕСКО. Світова туристська організація – СТО. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 |
Міжнародні інституції у сфері регулювання світової торгівлі: Світова організація торгівлі – СОТ. Конференція Організації Об’єднаних Націй з торгівлі й розвитку – ЮНКТАД. Міжнародний торговельний центр ЮНКТАД /СОТ – МТЦ. Комісія Організації Об’єднаних Націй з прав міжнародної торгівлі - ЮНСІТРАЛ |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 |
Система наддержавного багатостороннього регулювання світових товарних ринків: суть, цілі та методи регулювання світових товарних ринків (СТР). Міжурядові організації з регулювання світових товарних ринків. Міжнародні ради з регулювання світових товарних ринків. Міждержавні організації країн – виробників та експортерів сировини (МОВЕС). |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. |
Міжнародні валютно-кредитні інститути:Сучасна система міжнародних валютно-кредитних інституцій. Міжнародний валютний фонд – МВФ. Група Всесвітнього банку. Регіональні банки розвитку. Банк міжнародних розрахунків - БМР. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. |
Регіональні інтеграційні угруповання в Європі: Особливості еволюції інтеграційних процесів у Європі. Європейський Союз – ЄС. Європейська асоціація вільної торгівлі – ЄАВТ. Співдружність Незалежних Держав – СНД. Організація Чорноморського економічного співробітництва ОЧЕС. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 |
Діяльність України в міжнародних інституціях: Україна в інституціях глобального типу. Україна в міжнародних регіональних інституціях. Європейській вибір України. |
лекц. |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Самостійна робота(згідно графіку самостійної роботи -6 год. на тиждень; 2 години консультативної допомоги; контрольні заходи згідно засобів та критеріїв оцінювання успішності навчання; кількість максимальних балів - 45) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Рубіжний контроль: за весь період вивчення навчальної дисципліни студент має виконати 2 (дві) модульних контрольних роботи (за окремим планом)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Система та критерії оцінювання курсу |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Поточний контроль: опитування на семінарських заняттях Підготовка реферату Рубіжний контроль: 2 модульні роботи (за окремими критеріями) Проміжна атестація після 2-х модульних робіт Підсумковий контроль: залік Оцінювання відповідей – за 100-бальною шкалою (ECTS)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. Політика курсу
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Викладач: Мелещенко Анатолій