1.      Загальна інформація

Назва дисципліни

Обов’язкова навчальна дисципліна "Міжнародні економічні інституції " відповідає робочому навчальному плану (код ППН 18)

Рівень вищої освіти

Перший (бакалаврський) рівень

Викладач

Мелещенко Анатолій Іванович, кандидат філологічних наук, доцент

Контактна інформація викладача

Телефон кафедри: 0612 769 - 82 - 53,

E-mail кафедри: kafedra_mev@zntu.edu.ua

E-mail викладача: bschool2000@gmail.com

Час і місце проведення навчальної дисципліни

За розкладом

Обсяг дисципліни

Загальна кількість годин – 120, кредитів – 4. Із них: лекцій – 30, практичних -14, самосійна робота – 76. Вид контролю - залік

Консультації

Згідно з графіком консультацій

2.      Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни

Пререквізити:Міжнародні економічні відносини, Макроекономіка,Історія міжнародних економічних відносин, Економічна теорія, Країнознавство

Постреквізит­ти:Міжнародна торгівля”, “Міжнародна економічна інтеграція”, “Міжнародні фінанси”, “Міжнародна інвестиційна діяльність”, “Міжнародний бізнес”

3.      Характеристика навчальної дисципліни

Дисципліна є проміжною для спеціальності «Міжнародні економічні відносини», в цілому. Вона є логічним продовженням для опанування всім курсом освітньої програми «Міжнародний бізнес» та всіма іншими дисциплінами цієї спеціальності – як практичного (англійська та німецька  мови),так і теоретичного порядку(вищеназвані дисципліни)

Компетентності, яких набуває студент при вивченні дисципліни:

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати

загальні компетентності:

ЗК 03. Здатність навчатися та бути сучасно навченим.

ЗК 04. Здатність планувати та управляти часом.

ЗК 05. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.

ЗК 06. Здатність спілкуватись іноземними мовами (англійською і німецькою).

ЗК 07. Навички використання сучасних інформаційних та комунікаційних технологій.

ЗК 08. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК 09. Уміння бути критичним та самокритичним.

ЗК 10. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших  галузей знань\ видів економічної діяльності).

ЗК 11. Здатність працювати в команді.

ЗК 12. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.

спеціальні (фахові) компетентності:

СК 01. Здатність виокремлювати  характерні ознаки та тенденції розвитку  світового господарства, особливості реалізації економічної політики та світових інтеграційних/ дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції

СК 02. Здатність використовувати  базові категорії та новітні теорії, концепції, технологій і методи у сфері міжнародних економічних відносин з урахуванням їх основних форм, застосовувати теоретичні знання щодо функціонування та розвитку міжнародних економічних відносин.

СК 03. Здатність виявляти особливості функціонування середовища міжнародних економічних відносин та моделей економічного розвитку.

СК 04. Здатність обґрунтовувати особливості реалізації форм міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо-  і  мікрорівнях.

СК 05. Здатність здійснювати комплексний аналіз та моніторинг кон’юнктури світових ринків, оцінювати зміни міжнародного середовища та вміти адаптуватися до них.

СК 06. Здатність аналізувати міжнародні ринки товарів і послуг, інструменти та принципи регулювання міжнародної торгівлі.

СК 07. Здатність застосовувати базові знання, аналізувати теорії та механізми реалізації міжнародних валютно-фінансових і кредитних відносин

СК 08. Здатність визначати функціональні особливості, характер, рівень та ступінь  взаємозв’язків, налагоджувати комунікації між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня та налагоджувати комунікації між ними.

СК 10. Здатність обґрунтовувати доцільність застосування правових, економічних та дипломатичних методів (засобів) вирішення конфліктних ситуацій на міжнародному рівні.

СК  12. Здатність використовувати нормативно-розпорядчі документи та  довідкові матеріали при здійсненні професійної діяльності у сфері міжнародних економічних відносин.

СК 15. Здатність застосовувати методи, правила і принципи функціонування міжнародних економічних відносин для розвитку зовнішньоекономічної діяльності України.

Очікувані результати навчання з дисципліни

Шифр ПРН

Дисциплінарні результати навчання (ОК-)

 

Шифр ОК

зміст

РН 1.

РН 1.-ОК18  

Відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, усвідомлюючи необхідність навчання впродовж усього життя, проявляти толерантність та готовність до інноваційних змін

РН 2.

РН 2.-ОК18  

Вільно спілкуватися з професійних питань державною та іноземними мовами усно і письмово,фахово використовуючи економічну термінологію.

РН 3.

РН 3.-ОК18  

Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, програмні пакети загального і спеціального призначення.

РН 5.  

РН 5.-ОК18  

Володіти навичками самоаналізу (самоконтролю), бути зрозумілим для представників інших  інших бізнес-культур та професійних груп різного рівня (з фахівцями з інших галузей знань/видів діяльності) на засадах цінування  різноманітності,  мультикультурності, толерантності та поваги до них.

РН 6.

РН 6.-ОК18  

Планувати,  організовувати, мотивувати, оцінювати та підвищувати результативність колективної праці, здійснювати дослідження в групі під керівництвом лідера, з урахуванням вимог та особливостей сьогодення в умовах обмеженості часу.

РН 7.  

РН 7.-ОК18  

Застосовувати  набуті  теоретичні знання, для  розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.

РН 8.  

РН 8.-ОК18  

Розуміти, виділяти й описувати нові явища, процеси й тенденції глобального  розвитку , механізми  й інструменти  реалізації економічної політики та світових інтеграційних/дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції.

РН 9.  

РН 9.-ОК18  

Розуміти і вміти застосовувати , відповідно до інших вимог освітньої програми, сучасні теорії та методи розв’язання  спеціалізованих складних задач і практичних проблем у сфері міжнародної торгівлі товарами та послугами, міжнародного руху капіталу, міжнародних валютно-фінансових та кредитних відносин, мобільності людських ресурсів, міжнародного трансферу технологій.

 РН 10.

РН 10.-ОК18  

Ідентифіковувати та виокремлювати особливості функціонування середовища міжнародних відносин та моделей економічного розвитку.

 РН 11.

РН 11.-ОК18  

Обгрунтовувати власну думку щодо конкретних умов реалізації форм МЕВ на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях.

 РН 12.

РН 12.-ОК18  

Здійснювати комплексний аналіз складних економічних систем, зіставляти та порівнювати їх складові, оцінювати й аргументувати оцінки результативності їх функціонування.

 РН 13.

РН 13.-ОК18  

Підбирати і вміло застосовувати аналітичний інструментарій дослідження стану та перспектив розвитку окремих сегментів міжнародних ринків товарів і послуг з використанням сучасних знань про методи, форми й інструменти регулювання міжнародної торгівлі.

РН 14.

РН 14.-ОК18  

Розуміти і застосовувати теорії, принципи, засоби й інструменти реалізації міжнародних валютно-фінансових та кредитних відносин.

РН 15.

РН 15.-ОК18  

Визначати функціональні  особливості, характер, рівень та ступінь взаємозв’язків між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня та налагоджувати комунікації між ними.

РН 18.

РН 18.-ОК18  

Досліджувати економічні явища та процеси у міжнародній сфері на основі розуміння категорій, законів; виділяючи й узагальнюючи тенденції, закономірності функціонування та розвитку світового господарства з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків.

РН 20.

РН 20.-ОК18  

Відстоювати національні інтереси України з урахуванням безпекової компонтенти міжнародних економічних відносин.

РН 23.

РН 23-ОК18

  

Усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя, з метою підтримки професійної компетентності на високому рівні

РН 24.

РН 24-ОК18  

Обґрунтовувати вибір і застосовувати інформаційно-аналітичний інструментарій, економіко-статистичні методи обчислення, складні техніки аналізу та методи моніторингу кон’юнктури світових ринків.

РН 25.

РН 25-ОК18  

Презентувати  результати досліджування на базі яких,  розробляються рекомендації  та заходи з адаптації до змін міжнародного середовища.

 

 

4.      Мета вивчення навчальної дисципліни

Викладання навчальної дисципліни – набуття студентами знань щодо цілей, принципів і функцій міжнародних економічних інституцій, методів, інструментів, структури та видів їх діяльності, їхньої ролі в системі міжнародних економічних відносин, уміння за допомогою аналізу визначити вигоди чи можливі втрати від участі країни в тих чи інших міжнародних інституціях.

5.      Завдання вивчення дисципліни

Викладання навчальної дисципліни – ознайомити студентів з організаційними інститутами багатостороннього регулювання міжнародних відносин, їх структурою, проблемами та перспективами розвитку; показати студентам напрями й форми впливу міжнародних економічних інституцій на відносини між економіками країн світу, виявити раціональні форми та окреслити послідовність етапів участі України  в діяльності міжнародних економічних інституцій.

6.      Зміст навчальної дисципліни

Обовязкова навчальна дисципліна "Міжнародні економічні інституції", 2-й рік навчання, належить до тих дисциплін, які продовжують основи підготовки міжнародних економічних відносин. Вона структурується трьома змістовими модулями:1.Міжнародні інституції як регулятор міжнародних економічних відносин на глобальному рівні.2.Міждержавні інституції  з регулювання економічних відносин на галузевому рівні. 3.Регіональні інтеграційні угруповання. У першому модулі розглядаються проблеми міжнародних інституцій в системі регулювання міжнародних економічних відносин, механізм функціонування міжнародних інституцій: правові норми та принципи функціонування міжнародних інституцій; міжнародні міжурядові інституції глобального типу - ООН . У другому модулі концептуально важливими є міждержавні інституції з регулювання в галузі промисловості, сільського господарства, транспорту і зв’язку; міжнародні інституції та угоди з регулювання промислової власності науково-технічного співробітництва та передачі технологій;міждержавне регулювання ділової практики та конкуренції;міжнародні  інституції з регулювання в соціальній сфері;міжнародні організації – МОП, ЮНЕСКО, СТО тощо. У третьому  модулі оцінюється стан діяльність України в міжнародних інституціях глобального типу;особливості еволюції інтеграційних процесів у Європі; сучасна система міжнародних валютно-кредитних інституцій,її суть, цілі та методи регулювання світових товарних ринків (СТР); міжурядові організації з регулювання світових товарних ринків.   тощо.

                                                    7. План вивчення навчальної дисципліни

№ тижня

Назва теми

Форми організації навчання

К-сть год.

1.

Міжнародні інституції в системі регулювання міжнародних економічних відносин: Глобальний економічний простір як середовище формування міжнародних інституцій. Типологія міжнародних інституцій. Основні етапи становлення і розвитку системи міжнародних інституцій.

     лекц.

2

2.

Механізм функціонування міжнародних інституцій: правові норми та принципи функціонування міжнародних інституцій; порядок утворення та  організаційна структура міжнародних інституцій; основні цілі, функції та напрямки діяльності міжнародних

     лекц.

2

3.

Міжнародні міжурядові інституції глобального типу: ООН та міжнародне економічне співробітництво: цілі та принципи діяльності ООН. Організаційно-функціональна структура ООН. Соціально-економічні органи ООН.

     лекц.

2

4

Міждержавні економічні інституції загальної компетенції:Організація економічного співробітництва й розвитку (ОЕСР): цілі функції та основні напрями діяльності. Консультативні групи держав. Міжнародні інституції загальної компетенції в межах економічної співпраці.

     лекц.

2

5

Міжнародні неурядові економічні інституції(МНЕІ): особливості функціонування міжнародних неурядових  інституцій. Міжнародні об’єднання підприємців. Міжнародні торговельні і торговельно-промислові палати.

     лекц.

2

6

Міждержавні інституції з регулювання в галузі промисловості, сільського господарства, транспорту і зв’язку. Інституції з регулювання в галузі промисловості й енергетики. Інституції  з регулювання в галузі транспорту й зв’язку.

     лекц.

2

7

Міжнародні інституції та угоди з регулювання промислової власності науково-технічного співробітництва та передачі технологій: міжнародне виробництво  у сфері захисту промислової власності. Всесвітня організація інтелектуальної власності (ВОІВ). Регіональні міжнародні патентні інституції. Регулювання багатостороннього  науково-технічного та промислового співробітництва. Діяльність ООН з питань передачі технологій.

     лекц.

2

8

Міжнародні  інституції з регулювання в соціальній сфері: Міжнародна організація праці – МОП. Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки й культури – ЮНЕСКО. Світова туристська організація – СТО.

     лекц.

2

9

Міжнародні  інституції у сфері регулювання світової торгівлі: Світова організація торгівлі – СОТ. Конференція Організації Об’єднаних Націй з торгівлі й розвитку – ЮНКТАД. Міжнародний торговельний центр ЮНКТАД /СОТ – МТЦ. Комісія Організації Об’єднаних Націй з прав міжнародної торгівлі - ЮНСІТРАЛ

     лекц.

2

10

Система наддержавного багатостороннього регулювання світових товарних ринків: суть, цілі та методи регулювання світових товарних ринків (СТР). Міжурядові організації з регулювання світових товарних ринків. Міжнародні ради з регулювання світових товарних ринків. Міждержавні організації країн – виробників та експортерів сировини (МОВЕС).

     лекц.

2

11.

Міжнародні  валютно-кредитні інститути:Сучасна система міжнародних валютно-кредитних інституцій. Міжнародний валютний фонд – МВФ. Група Всесвітнього банку. Регіональні банки розвитку. Банк міжнародних розрахунків - БМР.

     лекц.

2

12.

Регіональні інтеграційні угруповання в Європі: Особливості еволюції інтеграційних процесів у Європі. Європейський Союз – ЄС. Європейська асоціація вільної торгівлі – ЄАВТ. Співдружність Незалежних Держав – СНД. Організація Чорноморського економічного співробітництва ОЧЕС.

     лекц.

2

13

Діяльність України в міжнародних інституціях: Україна в інституціях глобального типу. Україна в міжнародних регіональних інституціях. Європейській вибір України.

     лекц.

2

8. Самостійна робота(згідно графіку самостійної роботи -6 год. на тиждень; 2 години консультативної допомоги; контрольні заходи згідно засобів та критеріїв оцінювання успішності навчання; кількість максимальних балів - 45)

з/п

Назва теми

К-сть

годин

1

Міжнародні інституції в системі регулювання міжнародних економічних відносин. Механізм функціонування міжнародних інституцій. ООН та міжнародне економічне співробітництво. Міждержавні економічні інституції  загальної компетенції.

8

2

Міжнародні неурядові економічні інституції (МНЕІ). Міждержавні інституції з регулювання в галузі  промисловості, сільського господарства, транспорту і зв’язку. Міжнародні інституції та угоди з регулювання промислової власності, науково-технічного співробітництва та передачі технологій. Міжнародні та регіональні організації  зі стандартизації  та сертифікації продукції( робіт, послуг).

8

3

Міждержавне регулювання ділової практики та конкуренції. Наддержавне регулювання між фірмових економічних відносин. Міжнародні  інституції з регулювання в соціальній сфері. Міжнародні  інституції у сфері регулювання світової торгівлі. Система наддержавного багатостороннього регулювання світових товарних ринків.

8

4

Міжнародні  валютно-кредитні інституції.  Регіональні інтеграційні угруповання в Європі.  Регіональні інтеграційні угруповання в Азії, Північній та Південній Америці, Африці. Діяльність України в міжнародних інституціях. Роль міжнародних інституції в системі регулювання міжнародних економічних відносин.

8

5

Роль міжнародних інституції в системі регулювання міжнародних економічних відносин. Основні етапи становлення і розвитку системи міжнародних інституцій. Правові норми та принципи функціонування міжнародних  інституцій.

8

6

Принципи і функції  міжнародних інституцій. Міжнародні інституції: класифікація та правовий статус. ООН у системі міжнародних інституцій.  Мета, принципи та організаційна структура ООН.

8

7

Організація економічного співробітництва й розвитку (ОЕСР): мета, принципи та організаційна структура. Римський клуб та його історичне значення.

8

8

Процес легалізації доходів, отриманих  від незаконного бізнесу.. Комісія ООН з права у міжнародній торгівлі: структура та основна діяльність.

8

9

Співпраця України з Міжнародною організацією зі стандартизації ІСО. Програма ООН з навколишнього середовища: структура та відомі міжнародні проекти.  Діяльність міжнародної групи з розробки фінансових заходів щодо боротьби з відмиванням грошей (FATF).

4

10

Міжнародні товарні асоціації у сфері регулювання торгівлі промисловою сировиною. Діяльність міжнародних рад з регулювання світових товарних ринків.

4

11

Міжнародні товарні асоціації у сфері регулювання торгівлі промисловою сировиною. Банк міжнародних розрахунків.

2

12

Лондонський клуб  та його історичне значення. Сучасні проекти організації ООН у сфері транспорту та зв’язку.

2

13

Організація країн-експортерів нафти та газу (ОПЕК) сучасний стан та проблеми розвитку.

2

 

Рубіжний контроль: за весь період вивчення навчальної дисципліни студент має виконати 2 (дві) модульних контрольних роботи (за окремим планом)

 

9. Система та критерії оцінювання курсу

Поточний контроль: опитування на семінарських заняттях

Підготовка реферату

Рубіжний контроль: 2 модульні роботи (за окремими критеріями)

Проміжна атестація після 2-х модульних робіт

Підсумковий контроль: залік

Оцінювання відповідей – за 100-бальною шкалою (ECTS)

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка

ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсової, практики

для заліку

90 – 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

85 – 89

В

добре

75 – 84

С

70 – 74

D

задовільно

60 – 69

Е

35 – 59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

1 – 34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

                               10. Політика курсу

Вивчення курсу передбачає володіння студентом  таких знань та вмінь:

знати:

– сутності, характеристику і особливості роботи  міжнародних інституцій в системі регулювання міжнародних економічних відносин;

правові норми та принципи функціонування міжнародних інституцій ;

механізми функціонування міжнародних інституцій;

цілі та принципи діяльності ООН;

як функціонують міждержавні інституції з регулювання в галузі  промисловості, сільського господарства, транспорту і зв’язку ;

на яких засадах працюють угоди з регулювання промислової власності науково-технічного співробітництва та передачі технологій;

як регулюються конкурентні відносини у світових господарських зв’язках країн;

принципи діяльності міжнародної групи з розробки фінансових заходів щодо боротьби з відмиванням грошей (FATF);

міжнародне регулювання обмежувальної ділової практики;

практику діяльності України в міжнародних інституціях;

основи функціонування сучасної системи міжнародних валютно-кредитних інституцій;

суть, цілі та методи регулювання світових товарних ринків (СТР);

на яких засадах працюють регіональні інтеграційні угруповання в Європі;

вміти:

визначити функції та пріоритети міждержавних організацій;

професійно оцінювати конкретну ситуацію в міжнародних організаціях, здійснювати політичний та економічний аналіз проблем і перспектив їх розвитку, впливу на міжнародні економічні відносини України;

використовувати переваги співробітництва з міжнародними організаціями;

– визначити вплив міжнародних валютно-кредитних інституцій на економіку України;

– визначити пріоритетні напрями реалізації міжнародних проектів та інвестиційних програм розвитку виробничої сфери економіки України;

виступати з доповідями та повідомленнями, робити об’єктивні висновки і узагальнення.