Мета вивчення навчальної дисципліни: є вивчення теоретико-методологічних засад та практичних питань фінансового та банківського менеджменту.
Завдання навчальної дисципліни:
- з’ясування засад організації фінансового менеджменту на підприємстві та у банку;
- ознайомлення з цілями та принципами фінансового менеджменту;
- оволодіння сучасними методами фінансового управління активами, капіталом, інвестиціями, грошовими потоками та фінансовими ризиками на підприємстві та банку.
У результаті вивчення дисципліни «Фінансовий та банківський менеджмент» студент повинен отримати:
загальні компетентності:
1. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі фінансів, банківської справи та страхування або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій що характеризується невизначеністю умов і вимог.
2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними .
3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми: розробка заходів з покращення фінансового стану підприємства, підвищення ефективності роботи банку, страхової компанії, організації діяльності фінансових установ.
4. Здатність генерувати нові ідеї (креативність), здійснювати пошук альтернативних рішень інноваційного спрямування з метою освоєння фінансових інвестицій.
5. Здатність приймати обґрунтовані рішення, розробляти та управляти проектами: володіння методами обґрунтування стратегічних та перспективних рішень, прийняття участі у розробці економічних проектів і програм та забезпечення їх реалізації.
6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт: вміння розраховувати фінансову ефективність техніко-економічних заходів, дотримуватись стандартних вимог до оформлення результатів роботи.
7. Здатність спілкування з широкою науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійної діяльності державною мовою як усно, так і письмово та іноземною мовою.
8. Навички міжособистісної взаємодії – здатність вчитися і бути сучасно навченим, здатність бути критичним і самокритичним, формувати почуття особистої відповідальності, наполегливість, гнучкість, енергійність, упевненість в собі, ініціативність.
фахових:
Фахові компетентності, яких набуватимуть здобувачі в процесі вивчення навчальної дисципліни «Фінансовий та банківський менеджмент»
Компетенції згідно освітньої програми |
Складові компетентності |
Здатність до формування системи теоретичних знань та практичних навичок щодо кількісної оцінки економічних процесів у сфері фінансів і банківської справи у нерозривному зв’язку з їх якісними характеристиками та використання цих знань в практичних дослідженнях.
|
Здатність використовувати знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних дисциплін. |
Здатність застосовувати знання про сучасні досягнення в галузі фінансів, теорії й практики банківської справи, страховому бізнесі, необхідні для освоєння професійно-орієтованих дисциплін. |
|
Здатність застосовувати знання законодавства та нормативних актів у фінансах, банківських послугах, страхуванні. |
|
Здатність використовувати знання, уміння й навички в галузі теорії й практики управління фінансами, банківської діяльності, соціального страхування. |
|
Здатність застосовувати основні методи аналізу даних, оцінювання залежностей та формування прогнозів розвитку подій. |
|
Здатність демонструвати знання та практичні навички податкового планування на основі бюджетної класифікації, податкового календаря, тощо. |
|
Здатність застосовувати знання щодо принципів, методів і форм управління формуванням, розподілом і використанням фінансових ресурсів підприємства та оптимізації руху грошових коштів. |
|
Здатність обґрунтовувати методологію і прийоми комплексного аналізу ідентифікації суб’єктів фінансових відносин у сфері кредитування, страхування, фінансового планування. |
|
Здатність до оцінювання методів та інструментарію фінансового управління активами, капіталом, інвестиціями, фінансовими результатами, фінансовими ризиками. |
очікувані
програмні результати навчання:
- демонструвати знання про основні поняття та категорії фінансового менеджменту;
- застосовувати методичний інструментарій формування реальної відсоткової ставки з урахуванням фактора інфляції, оцінки вартості грошових коштів з урахуванням фактора інфляції;
- застосовувати методологію і прийоми з формування політики управління грошовими активами підприємства;
- володіти знаннями та практичними навичками щодо формування цінової політики підприємства;
- демонструвати розуміння особливостей принципів організації процесу бюджетування на промислових підприємствах та у фінансово-кредитних установах;
- вміти досліджувати основні критерії і методичні засади аналізу інвестиційної привабливості підприємства;
- володіти знаннями методів аналізу та оптимізації портфеля інвестицій;
- вміти досліджувати ринок фінансових інвестицій;
- застосовувати методологію з проведення комплексного фінансового аналізу підприємства;
- бути здатним обґрунтовувати та приймати рішення щодо стратегії фінансового планування;
- вміти розробляти та реалізувати антикризові фінансові заходи:
- володіти знаннями законодавства та нормативних актів у фінансах, банківських послугах, страхуванні;
- володіти навичками роботи з комп’ютером та знаннями і умінням в галузі сучасних інформаційних технологій для рішення практичних задач;
- володіти знаннями для приймати відповідні рішення;
- бути здатним відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Програма навчальної дисципліни «Фінансовий та банківський менеджмент»
Змістовий модуль 1. Теоретичні та організаційні основи фінансового менеджменту підприємства.
Тема 1. Система забезпечення фінансового менеджменту.
Організаційне забезпечення фінансового менеджменту. Форми організаційної побудови та типи с структури організації персоналу фінансових підрозділів підприємства. Система інформаційного забезпечення фінансового менеджменту. Система показників інформаційного забезпечення фінансового менеджменту. Системи і методи фінансового аналізу. Системи і методи фінансового планування. Системи внутрішнього фінансового контролю.
Тема 2. Управління грошовими потоками на підприємстві.
Поняття «грошовий потік», «чистий грошовий потік». Класифікація грошових потоків. Мета і завдання управління грошовими потоками. Принципи управління грошовими потоками. Політика управління грошовими потоками як складова фінансової політики. Стадії управління грошовими потоками. Показники оцінки обсягу, структури, рівномірності, ліквідності та ефективності грошових потоків. Напрями та методи оптимізації грошових потоків підприємства.
Тема 3. Визначення вартості грошей у часі та її використання у фінансових розрахунках.
Об'єктивна необхідність визначення вартості грошей у часі. Нарахування простих відсотків. Розрахунок майбутньої вартості грошового потоку методом компаундування. Розрахунок теперішньої вартості грошового потоку методом дисконтування.
Тема 4. Управління прибутком підприємства.
Сутність прибутку та завдання його управлінням. Об’єкти управління прибутком. Механізм управління формуванням операційного прибутку підприємства. Показники маржинального, валового та чистого прибутку від операційної діяльності. Точка беззбитковості. Методика визначення обсягу реалізації продукції, що забезпечує беззбиткову операційну діяльність. Межа та рівень безпеки. Механізм операційного левериджу. Ефект операційного левериджу.
Тема 5. Управління активами підприємства.
Зміст і задачі управління активами. Принципи формування активів. Етапи управління активами. Управління оборотними активами як складова управління активами. Склад та класифікація оборотних активів. Виробничий та фінансовий цикли, період та взаємозв’язок між циклами. Етапи управління оборотними активами. Управління поточною дебіторською заборгованістю. Управління грошовими активами. Управління фінансуванням оборотних активів. Склад необоротних активів, їх класифікація. Етапи управління необоротними активами. Управління оновленням необоротних активів. Управління фінансуванням необоротних активів.
Тема 6. Управління інвестиціями.
Організаційне забезпечення фінансової стратегії. Економічна сутність та класифікація інвестицій підприємства. Завдання управління інвестиціями. Принципи формування інвестиційної політики підприємства. Управління реальними інвестиціями. Основні етапи управління реальними інвестиціями. Види інвестиційних проектів та вимоги до їх розробки. Структура інвестиційного проекту. Оцінка ефективності реальних інвестиційних проектів. Форми фінансових інвестицій та особливості управління ними. Етапи управління фінансовими інвестиціями. Оцінка вартості окремих фінансових інструментів інвестування.
Змістовий модуль 2. Теоретичні та організаційні основи фінансового менеджменту банку.
Тема 7. Теоретичні основи організації банківського менеджменту.
Цілі, задачі і функції банківського менеджменту. Суб’єкти та об’єкти управління комерційним банком. Предмет фінансового менеджменту в банку та основні напрями фінансового менеджменту в банку. Інструментарій банківського менеджменту: методи, прийоми, засоби і форми досягнення цілей і завдань банку. Розвиток системи банківського менеджменту в Україні та світі.
Тема 8. Менеджмент капіталу банку.
Склад та функції банківського капіталу. Методи оцінювання та визначення достатності банківського капіталу. Методи управління капіталом банку.
Тема 9. Управління зобов'язаннями банку.
Методи управління залученими коштами банку. Особливості управління запозиченими коштами банку.
Тема 10. Управління активами і пасивами банку.
Організація процесу управління активами і пасивами банку.Інструментарій управління активами і пасивами банку. Імунізація балансу банку. Управління валютним ризиком банку.
Тема 11. Управління ліквідністю банку.
Стратегії управління ліквідністю банку. Методи оцінювання потреби в ліквідних коштах. Визначення ліквідної позиції банку.
Тема 12. Управління прибутком банку.
Зміст і задачі управління формуванням прибутку банку. Операційний аналіз в управлінні прибутком . Управління розподілом прибутку банку.
Методи навчання. Навчальний процес у національному університеті «Запорізька політехніка» здійснюється за кредитно-модульною технологією – моделі організації навчального процесу, яка ґрунтується на поєднанні двох складових: модульної технології навчання та кредитів (залікових одиниць) і охоплює зміст, форми та засоби навчального процесу, форми контролю навчальної діяльності студента в процесі аудиторної та самостійної роботи.
Під час викладання курсу використовуються наступні методи навчання:
- розповідь – для оповідної, описової форми розкриття навчального матеріалу;
- пояснення – для розкриття сутності певного явища, закону, процесу;
- бесіда – для усвідомлення за допомогою діалогу нових явищ, понять;
- ілюстрація для розкриття предметів і процесів через їх символічне зображення (малюнки, схеми, графіки);
- практична робота – для використання набутих знань у розв’язанні практичних завдань;
- аналітичний метод – мисленнєвого або практичного розкладу цілого на частини з метою вивчення їх суттєвих ознак;
- індуктивний метод – для вивчення явищ від одиничного до загального;
- дедуктивний метод – для вивчення навчального матеріалу від загального до окремого, одиничного;
- проблемний виклад матеріалу – для створення проблемної ситуації.
Засоби оцінювання
Контроль знань студентів з дисципліни «Фінансовий та банківський менеджмент» ґрунтується на застосуванні рейтингової системи оцінювання. Рейтингова система оцінювання – це система визначення якості виконаної студентом усіх видів аудиторної та навчальної роботи та рівня набутих ним знань та вмінь у межах навчальних модулів шляхом оцінювання в балах результатів цієї роботи під час поточного та підсумкового контролю, з наступним приведенням рейтингової оцінки в балах та оцінки за традиційною національною шкалою, шкалою ЕСТS.
Для визначення рейтингової оцінки курс дисципліни «Фінансовий менеджмент» поділяється на 2 основних модуля, у межах яких розподілені теми. Ступінь вивчення студентами кожної теми дисципліни контролюється наведеними нижче методами під час аудиторних занять, тестуванням за підсумками вивчення тем у межах кожного основного модулю, проведення підсумкового оцінювання.
Для студентів денної форми навчання: поточне усне опитування на лекційних та практичних заняттях, оцінка виконання практичних домашніх завдань, аудиторне розв’язання задач, тестова перевірка під час поточного та підсумкового контролю, проведення двох модульних контролів, захист курсової роботи, підсумковий контроль у формі заліку.
Для студентів заочної форми навчання: захист контрольної та курсової роботи, підсумковий контроль у формі заліку.
ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА КУРСОВИХ РОБІТ З ДИСЦИПЛІНИ
1. Управління системою внутрішніх факторів формування грошових потоків підприємства.
2. Управління рухом та джерелами грошових коштів підприємства.
3. Формування та управління прибутком підприємства.
4. Управління формуванням та розподілом прибутку підприємства.
5. Управління фінансовими результатами підприємства.
6. Управління фінансовими результатами діяльності підприємства на підставі маржинального аналізу.
7. Управління операційним прибутком підприємства.
8. Управління оборотними активами підприємства.
9. Управління необоротними активами підприємства.
10. Дебіторська заборгованість в системі фінансового управління.
11. Управління та оптимізація структури капіталу підприємств.
12. Методи визначення та управління вартістю капіталу.
13. Порядок формування та управління власним капіталом підприємства.
14. Особливості формування та управління позиковим капіталом.
15. Управління ліквідністю та платоспроможністю підприємства.
16. Управління фінансовою стабільністю підприємства.
17. Оцінка та управління фінансовою стійкістю підприємства.
18. Управління діловою активністю підприємства.
19. Управління рентабельністю підприємства.
20. Управління кредиторською заборгованістю підприємства.
21. Діагностика ймовірності банкрутства підприємства та управління його неплатоспроможністю.
22. Фінансові аспекти санації підприємства-боржника.
23. Оцінка ефективності антикризового фінансового управління.
24. Управління кредитоспроможністю підприємства.
25. Управління інвестиційною привабливістю підприємства.
26. Управління портфельними інвестиціями підприємства.
27. Управління реальними інвестиціями підприємства в системі формування фінансових результатів.
28. Реструктуризація підприємств в системі антикризового фінансового управління.
29. Дивідендна політика компанії в системі управління фінансовою діяльністю підприємства.
30. Оцінка та управління фінансовими ризиками підприємства
Критерії оцінювання результатів навчання студентів
Кожен змістовний модуль оцінюється за 100-бальною шкалою.
Під час змістовного модульного контролю враховують наступні види робіт:
Проведення змістовного модульного контролю з дисципліни «Фінансовий та банківський менеджмент»
Найменування завдань |
Кількість балів |
Загальна кількість балів |
1 теоретичне питання |
20 |
20 |
1 задача |
15 |
15 |
10 тестів |
5 |
50 |
семінарські заняття |
15 |
15 |
Підсумок |
х |
100 |
Підсумкова оцінка за семестр визначається як середня двох підсумкових контролів за перший та другий змістовні модулі.
Залік проводиться за наявності незадовільної оцінки підсумкового модуля або за вибором студента та містить: два теоретичних питання, задачу.
Кількість балів за виконання курсової роботи
Пояснювальна записка |
Захист роботи |
Сума |
до 85 |
до 15 |
100 |
Поточний контроль з теми під час проведення аудиторних занять проводиться за наступною схемою:
Розподіл балів, які отримують студенти при поточному оцінюванні знань (залік)
Поточне тестування та самостійна робота |
Сума |
|||||||||||
Змістовий модуль №1 |
Змістовий модуль № 2 |
|||||||||||
Т1 |
Т2 |
Т3 |
Т4 |
Т5 |
Т6 |
Т7 |
Т8 |
Т9 |
Т10 |
Т11 |
Т12 |
(100+100)/2 |
16 |
16 |
17 |
17 |
17 |
17 |
16 |
16 |
17 |
17 |
17 |
17 |
Т1, Т2 ... Т10 – теми змістових модулів.
Шкала оцінювання: національна та ECTS
Сума балів за всі види навчальної діяльності |
Оцінка ECTS |
Оцінка за національною шкалою для екзамену |
90 – 100 |
А |
відмінно |
85-89 |
В |
добре |
75-84 |
С |
|
70-74 |
D |
задовільно |
60-69 |
Е |
|
35-59 |
FX |
незадовільно з можливістю повторного складання |
1-34 |
F |
незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни |