СИЛАБУС

МАКРОЕКОНОМІКА

спеціальності 292 «Міжнародні економічні відносини»

 

Тип: нормативна

Курс (рік навчання): 2(2)

Семестр:3

Кредити: 4

Викладач: Чумак Олена Василівна, к. філософ. н., доцент

Розподіл годин: загальна кількість 120 годин (для денного відділення: 30 годин лекцій, 14 годин практичних занять, 62 годин самостійної роботи, 14 індивідуальної роботи; для заочної форми навчання: 6 годин лекцій, 2 години практичних занять, 98 годин самостійної роботи, 14 годин індивідуальної роботи).

Лекції, практичні роботи, індивідуальні завдання, розрахунково-графічні роботи, модульний контроль знань, контрольна робота.

Метою і завданнями курсу є формування системи знань з теоретичної макроекономіки, які відображають сукупні результати економічної діяльності країни та теоретичний інструментарій ринкового і державного регулювання національної економіки; вивчення ключових положень базових макроекономічних категорій, ринкових механізмів та механізмів макроекономічної політики щодо регулювання економіки, набуття вмінь аналізувати результати функціонування національної економіки та навичок оцінювати ефективність економічної політики держави.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є механізм функціонування та розвитку національної економіки. Обєктом макроекономічного аналізу виступає економічна система в цілому та її агреговані параметри.

Цілі навчання – підготовка фахівців, здатних розв’язувати спеціалізовані складні задачі і практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у сфері макроекономічного аналізу розвитку національної економіки і у сфері міжнародних економічних відносин.

Методи, методики та технології: методи теоретичного та емпіричного дослідження, економіко-математичного аналізу та прогнозування, методики аналізу даних, технології пошуку й обробки інформації, експертного оцінювання результатів реалізації міжнародних економічних відносин.

Інструменти: сучасні інформаційно-аналітичні системи, стандартні та спеціальні програмні продукти.

Оволодіння дисципліною «Макроекономіка» дозволить майбутнім бакалаврам розвинути економічне мислення, здобути навички творчого використання основних макроекономічних підходів, методів та інструментарію макроекономічного аналізу економічних явищ і процесів, вміння інтерпретувати отримані результати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення.

Теоретичний зміст предметної області: основи теорії макроекономічного аналізу; механізми регулювання та перспективи розвитку товарного і фінансового ринків; особливості функціонування ринку праці; виявлення основних макроекономічних пропорцій та індикаторів макроекономічної нестабільності (інфляції і безробіття); оволодіння навичками аналізу і оцінювання стану державного бюджету та платіжного балансу, сучасної макроекономічної політики держави.

Структура курсу:

1. Макроекономіка як наука

2. Макроекономічні показники в системі національних рахунків.

3. Товарний ринок.

4. Споживання домогосподарств.

5. Приватні інвестиції.

6. Сукупні витрати і ВВП.

7. Держава в системі макроекономічного регулювання.

8. Грошовий ринок.

9. Інфляційний механізм.

10. Ринок праці.

11. Економічна динаміка.

12. Зовнішньоекономічна діяльність.

 

Курс буде складатися з 4 кредитів, паралельно з лекційним курсом студенти матимуть практичні заняття. Кожне з яким буде присвячено засвоєнню теоретичного матеріалу та набуттю навичок у розв’язанні задач.

Міждисциплінарні зв’язки: регіональна економіка, політична економія, історія економіки та економічної думки, мікроекономіка, глобальна макроекономіка.

Макроекономіка як складова економічної теорії виступає теоретичною базою цілого комплексу прикладних курсів, в числі яких управлінський облік, фінансовий менеджмент, маркетинг, глобальна макроекономіка. Без знайомства з основними положеннями цих дисциплін повноцінне засвоєння матеріалу зазначених вище прикладних дисциплін практично неможливе

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати:

інтегральну компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері національної економіки і міжнародних відносин у цілому та міжнародних економічних, зокрема, а також у процесі навчання, що передбачає застосування новітніх теорій та методів при здійсненні комплексних досліджень світогосподарських зв’язків, характеризується комплексністю та невизначеністю умов;

загальні компетентності:

- здатність навчатися та бути сучасно навченим ЗК3;

- здатність планувати та управляти часом ЗК4;

- здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово ЗК5;

- навички використання інформаційних та комунікаційних технологій ЗК7;

- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу ЗК8;

- уміння бути критичним та самокритичним ЗК9;

- здатність    спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності) ЗК10;

- здатність працювати в команді ЗК11;

- знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності ЗК 12.

 

фахові компетентності:

 

- здатність до пізнання теоретичних, методичних і практичних положень макроекономічних процесів та вміння на основі аналізу основних макроекономічних показників визначити систему можливих конкурентних переваг і пріоритети в розвитку національної економіки України і виокремлювати характерні ознаки та тенденції розвитку світового господарства, особливості реалізації економічної політики та світових інтеграційних/дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції СК1;

- здатність використовувати базові категорії та новітні теорії, концепції, технології і методи у сфері міжнародних економічних відносин з урахуванням їх основних форм, застосовувати     теоретичні  знання щодо функціонування та розвитку міжнародних економічних відносин СК2;

- здатність виявляти особливості функціонування середовища міжнародних економічних відносин та моделей економічного розвитку СК3;

- здатність обґрунтовувати особливості реалізації форм міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо- і макрорівнях СК4;

- здатність здійснювати комплексний аналіз та моніторинг кон’юнктури світових ринків, оцінювати зміни міжнародного середовища та вміти адаптуватися до них СК5;

- здатність аналізувати міжнародні ринки товарів і послуг, інструменти та принципи регулювання міжнародної торгівлі СК6;

- здатність аналізувати теорії та механізми реалізації міжнародних валютно-фінансових і кредитних відносин СК7;

- здатність визначати функціональні особливості, характер, рівень та ступінь взаємозв’язків між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня та налагоджувати комунікації між ними СК8;

- здатність до діагностики стану досліджень міжнародних економічних відносин та     світового господарства у міждисциплінарному поєднанні із політичними, юридичними, природничими науками СК9;

- здатність обґрунтовувати доцільність застосування правових, вирішення конфліктних ситуацій на міжнародному рівні економічних та дипломатичних методів (засобів) СК10;

- здатність проводити дослідження економічних явищ та процесів у міжнародній сфері з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків СК11;

- здатність проводити оцінку та аналіз безпекової компоненти у міжнародних економічних відносинах СК12;

- здатність застосувати методи, правила і принципи функціонування міжнародних економічних відносин для розвитку зовнішньоекономічної діяльності України СК14;

- здатність постійно підвищувати теоретичний рівень знань, генерувати й ефективно використовувати їх в практичній діяльності СК15.

 

Очікувані програмні результати навчання:

 

- відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, усвідомлюючи необхідність навчання впродовж усього життя, проявляти толерантність та готовність до інноваційних змін СК1;

- вільно спілкуватися з професійних питань державною та іноземними мовами усно і письмово, фахово використовувати економічну термінологію СК2;

- використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, програмні пакети загального і спеціального призначення СК3;

- систематизовувати й упорядковувати отриману інформацію щодо процесів і явищ у світовому господарстві; оцінювати та пояснювати вплив ендогенних і екзогенних факторів на них; формулювати висновки і розробляти рекомендації з урахуванням особливостей національного і міжнародного середовища СК4;

- володіти навичками самоаналізу (самоконтролю), бути зрозумілим для представників інших бізнес-культур та професійних груп різного рівня (з фахівцями з інших галузей знань/видів діяльності) на засадах цінування різноманітності, мультикультурності, толерантності та поваги до них СК5;

- планувати, організовувати, мотивувати, оцінювати та підвищувати результативність колективної праці, здійснювати дослідження в групі під керівництвом лідера, з урахуванням вимог та особливостей сьогодення в умовах обмеженості часу СК6;

- застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати СК7;

- розуміти, виділяти й описувати нові явища, процеси й тенденції глобального розвитку, механізми й інструменти реалізації економічної політики та світових інтеграційних / дезінтеграційних процесів, у тому числі та євроатлантичної інтеграції СК8;

-   розуміти і вміти застосовувати, відповідно до інших вимог освітньої програми, сучасні теорії та методи розв’язання спеціалізованих складних задач і практичних проблем у сфері міжнародної торгівлі товарами та послугами, міжнародного руху капіталу, міжнародних валютно-фінансових та кредитних відносин, мобільності людських ресурсів, міжнародного трансферу технологій СК9;

- дентифіковувати та виокремлювати особливості функціонування суб’єктів міжнародних відносин та моделей їх економічного розвитку СК10;

- обґрунтовувати власну думку щодо конкретних умов реалізації форм міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо- і макрорівнях СК11;

- здійснювати комплексний аналіз складних економічних систем, зіставляти та порівнювати їх складові, оцінювати й аргументувати оцінки результативності їх функціонування СК12;

- підбирати і вміло застосовувати аналітичний інструментарій дослідження стану та перспектив розвитку окремих сегментів міжнародних ринків товарів і послуг з використанням сучасних знань про методи, форми й інструменти регулювання міжнародної торгівлі СК13;

- розуміти і застосовувати теорії, принципи, засоби й інструменти реалізації міжнародних валютно-фінансових та кредитних відносин СК14;

- визначати функціональні особливості, характер, рівень та ступінь взаємозв’язків між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня та налагоджувати комунікації між ними СК15;

- демонструвати знання про стан досліджень міжнародних економічних відносин та світового господарства у міждисциплінарному поєднанні із політичними, юридичними, природничими науками СК16;

- визначати причини, типи та характер міжнародних конфліктів і суперечок, обґрунтовувати і застосовувати економічні, юридичні та дипломатичні методи і засоби їх вирішення на міжнародному рівні, відстоюючи національні інтереси України СК17;

- досліджувати економічні явища та процеси у міжнародній сфері на основі розуміння категорій, законів; виділяючи й узагальнюючи тенденції, закономірності функціонування та розвитку світового господарства з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків СК18;

- відстоювати національні інтереси України з урахуванням безпекової компоненти міжнародних економічних відносин СК20;

- застосовувати відповідні методи, правила і принципи функціонування міжнародних економічних відносин для розвитку зовнішньоекономічної діяльності України СК 22;

- усвідомлювати необхідність навчання впродовж життя з метою підтримки професійної компетентності на високому рівні СК23;

- обґрунтовувати вибір і застосовувати інформаційно-аналітичний інструментарій, економіко-статистичні методи обчислення, складні техніки аналізу та методи моніторингу кон’юнктури світових ринків СК24;

- презентувати результати дослідження на базі яких, розробляються рекомендації та заходи з адаптації до змін міжнародного середовища СК25.

Оцінювання: Система оцінювання враховує види занять, які згідно з програмою навчальної дисципліни передбачають лекційні, практичні заняття, а також виконання самостійної роботи. Оцінювання сформованих компетентностей у студентів здійснюється за накопичувальною 100-бальною системою, контрольні заходи включають: 1) поточний контроль, що здійснюється протягом семестру під час проведення лекційних, практичних занять і оцінюється сумою набраних балів; 2) модульний контроль, що проводиться з урахуванням поточного контролю за відповідний змістовий модуль; 3) підсумковий / семестровий контроль, що проводиться у формі семестрового екзамену.

Письмове контрольне опитування проводиться на кожному практичному занятті та включає практичні завдання різного рівня складності відповідно до тем змістового модуля. Підсумкова оцінка за семестр може також визначатися як середня двох підсумкових контролів за перший та другий модулі.

 

Стратегія оцінювання

Вага, %

Термін

Критерії оцінювання

Модульна контрольна робота

50

впродовж семестру

Письмове опитування

Форми контролю знань студентів

5

Розв’язування задач

10

Індивідуальне завдання з теми

5

Виконання домашнього завдання 

5

Виконання розрахунково-графічної роботи

5

Тестування

10

Участь у науковій конференції або олімпіаді

Складання екзамену

90 – 100

після модулю

відмінно

85-89

добре

75-84

70-74

задовільно

60-69

35-59

незадовільно з можливістю повторного складання

0-34

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

Академічна доброчесність: студент повинен виконувати роботи самостійно, не допускається залучення при виконанні індивідуальних завдань, розв’язанні розрахунково-графічної роботи інших здобувачів освіти. У разі виявлення ознак плагіату контрольна робота не зараховується і дисципліна не вважається зарахованою.

 

 

Рекомендована література

 

Базова

 

1.     Аналітична економія: макроекономіка і мікроекономіка: у 2-х книгах: навчальний посібник / За ред. С.М. Панчишина. – 4-е вид., випр. і доп. – К.: Апріорі, 2017. – 567 с.

2.     Базилевич В.Д. Макроекономіка: підручник для вузів / В.Д. Базилевич, К.С. Базилевич, Л. О. Баластрик – 5-е вид., випр. і доп. – К.: Знання, 2015. – 694с.

3.     Базілінська О.Я. Макроекономіка: навчальний посібник / О.Я. Базілінська. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 443 с.

4.     Батура О.В. Макроекономіка: навчальний посібник / О.В. Батура, О.Ф. Івашина, Л.Ф. Новикова. – К.: Центр навчальної літератури, 2007. – 443с.

5.     Бутук О.І. Макроекономіка: тренінг-курс : навчальний посібник / О. І. Бутук, Н. І. Волкова. – К.: Знання, 2007. – 236 с.

6.     Задоя А.А. Макроэкономика: учебник / А.А. Задоя, Ю.Е. Петруня. – 2-е изд., стереотип. – К.: Знання, 2006. – 370 с.

7.     Івашина О.Ф. Макроекономіка: навчальний посібник / О.Ф. Івашина, Р.Ю.Олексієнко, С.Ю Івашина – Дніпро : Академія митної служби України, 2014. – 100 с.

8.     Кочура Є.В. Моделювання макроекономічної динаміки : навчальний посібник / Є.В. Кочура. – К.: Центр навчальної літератури, 2003. – 236 с.

9.     Кравцов О.С. Макроекономіка у запитаннях та відповідях: навчальний посібник / О.С. Кравцов, В.М. Бережний, В.М. Онєгіна. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 200с.

10. Кулішов В.В. Макроекономіка : основи теорії і практики : : навчальний посібник / В.В. Кулішов. – Львів: Магнолія плюс, 2004. – 253 с.

11.  Кушнір В.С. Мікро- та макроекономіка : навчальний посібник / В.С. Кушнір. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 256 с.

12. Макроекономіка : навчальний посібник / За ред. І.І. Вініченко. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 172 с.

13.  Макроекономіка : навчальний посібник / За ред. проф.. І.Й Малого – К.: КНЕУ, 2016. – 254 с.

14. Мельникова В.І. Макроекономіка: навчальний посібник / В.І. Мельникова, Н.І. Клімова – К.: ВД. «Професіонал», 2004. – 258с.

15. Мікроекономіка і макроекономіка: підручник у 2-х частинах / За заг. ред. С.Будаговської – К.: Основи, 1998. – 356с.

16. Панчишин С.М. Макроекономіка: навчальний посібник / С.М. Панчишин. – 4-е вид., стереотип – К.: Либідь, 2005. – 615 с.

17. Пушкаренко П.І. Основи макроекономіки : політекономічний аспект : навчальний посібник / П.І. Пушкаренко, О.О. Нєсвєтов, М.І. Логвиненко. – Суми: Університетська книга, 2004. – 199 с.

18. Савченко А.Г. Макроекономіка : підручник / А.Г. Савченко, Г.О. Пухтаєвич – К.: Либідь, 1999. – 288 с.

19. Савченко А.Г. Макроекономіка : підручник / А.Г. Савченко – 2-е вид., без змін. – К.: КНЕУ, 2007. – 442 с.

20. Солонінко К.С. Макроекономіка : навчальний посібник / К.С. Солонінко. – К.: Центр навчальної літератури, 2002. – 320 с.

 

 

 

Допоміжна

 

1.     Горбачук В. Макроекономічні методи : навчальний посібник / В. Горбачук. – К.: Альтерпрес, 1999. – 263 с.

2.     Дадаян В.С. Макроэкономика для Всех : учебное пособие / В.С. Дадаян. – Дубна: «Феникс», 1996. – 298 с.

3.     Долан Э.Дж. Макроэкономика : учебное пособие / Э. Дж. Долан, Д.Е. Линдсей: пер. с англ. – СПб.: СПб-оркестр, Литера плюс, 1994- 563 с.

4.     Дорнбуш Р. Макроекономіка: навчальний посібник у 2-х частинах / Р. Дорнбуш, С. Фішер – [пер з нім.] – К.: Основи, 1996. – 586с.

5.     Карпінський Б.А. Макроекономіка : зростання і сталий розвиток : навчальний посібник / Б.А. Карпінський, С.М. Божко, О.Б. Карпінська. – К.: Професіонал, 2006. – 283 с.

6.     Малиш Н.А. Макроекономіка: навчальний посібник / Н.А. Малиш. – К.: МАУП, 2003. – 182 с.

7.     Отрошко О.В. Основи економічної теорії: макроекономічний аспект : навчальний посібник / О.В. Отрошко – К.: Знання, 2006. – 222 с.

8.     Радіонова І.Ф. Макроекономіка та економічна політика: підручник / І.Ф. Радіонова  - К.: Таксон, 1996. – 238с.

9.     Савченко А.Г. Макроекономіка : навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / А.Г. Савченко. – 2-е вид., перероб. та доп. – К.: КНЕУ, 2001. – 132 с.

10. Сакс Дж. Д.. Макроэкономика. Глобальный подход / Дж. Д. Сакс, Ф. Б. Ларрен: пер. с англ. – М.: Дело, 1996. – 212с.

11. Самуелсон Пол А. Макроекономіка: навчальний посібник у 2-х частинах / Пол А. Самуелсон, Вільям Д. Нордхаус – [пер з англ.] – К.: Основи, 1995. – 544с.

12. Селищев А.С. Макроэкономика: учебник / А.С. Селищев – Изд. 3-е доп. и перераб – СПб: Питер, 2005 – 464. (Серия «Учебник для вузов»).

13. Старченко В.Д. Макроекономіка : опорний конспект лекцій / В.Д. Старченко. – К.: УФІМБ, 2000. – 104 с.

14. Шевчук В.Я. Макроекономічні проблеми сталого розвитку / В.Я. Шевчук. – К.: Геопринт, 2006. – 199 с.

 

 

 

Інформаційні ресурси

 

1. Бюджетний кодекс України. Закон України № 2456-VІ. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.president.gov.ua/documents/12156.html.

2. Закон України „Про зовнішньоекономічну діяльність” // Вісник Верховної Ради України. - 1991.-№29 (зі змінами). [Електронний ресурс]. Режим доступу:  http://kat.in.ua/info/page/53.

3. Платіжний баланс України, 2018-19рр./ Щоквартальне аналітично-статистичне видання НБУ. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.bank.gov.ua.

4. Електронний ресурс Державної служби статистики: Режим доступу: //htpp: www.ukrstat.gov.ua

5. Верховна Рада України – www. rada. gov. ua

6. Кабінет Міністрів України – www. kmu. gov.ua

7 Міністерство фінансів України – www. minfin. gov. ua

8. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України –  www.me.kmu.gov.ua

9. Національний банк України – www.bank.gov.ua

10. Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами України – www.ukrproject.gov.ua

11. Рахункова палата України – www.ac-rada.gov.ua

12. Національний інститут стратегічних досліджень - www.niss.gov.ua

13. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського - www.nbuv.gov.ua