СИЛАБУС

МАКРОЕКОНОМІКА

Тип: нормативна

Курс (рік навчання): 2(2)

Семестр:6

Кредити: 5

Викладач: Чумак Олена Василівна, к. філософ. н., доцент

Розподіл годин: загальна кількість 150 годин (для денного відділення: 30 годин лекцій, 30 годин практичних занять, 90 годин самостійної роботи; для заочної форми навчання: 6 годин лекцій, 2 години практичних занять, 144 години самостійної роботи;).

Лекції, практичні роботи, індивідуальні завдання, розрахунково-графічні роботи, модульний контроль знань, контрольна робота.

Метою і завданнями курсу є формування системи знань з теоретичної макроекономіки, які відображають сукупні результати економічної діяльності країни та теоретичний інструментарій ринкового і державного регулювання національної економіки; вивчення ключових положень базових макроекономічних категорій, ринкових механізмів та механізмів макроекономічної політики щодо регулювання економіки, набуття вмінь аналізувати результати функціонування національної економіки та навичок оцінювати ефективність економічної політики держави.

Оволодіння дисципліною «Макроекономіка» дозволить майбутнім бакалаврам розвинути економічне мислення, здобути навички творчого використання основних макроекономічних підходів, методів та інструментарію макроекономічного аналізу економічних явищ і процесів, вміння інтерпретувати отримані результати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення.

 

Вміст курсу: основи теорії макроекономічного аналізу; механізми регулювання та перспективи розвитку товарного і фінансового ринків; особливості функціонування ринку праці; виявлення основних макроекономічних пропорцій та індикаторів макроекономічної нестабільності (інфляції і безробіття); оволодіння навичками аналізу і оцінювання стану державного бюджету та платіжного балансу, сучасної макроекономічної політики держави.

 

Структура курсу:

1. Макроекономіка як наука

2. Макроекономічні показники в системі національних рахунків.

3. Товарний ринок.

4. Споживання домогосподарств.

5. Приватні інвестиції.

6. Сукупні витрати і ВВП.

7. Держава в системі макроекономічного регулювання.

8. Грошовий ринок.

9. Інфляційний механізм.

10. Ринок праці.

11. Економічна динаміка.

12. Зовнішньоекономічна діяльність.

 

Курс буде складатися з 5 кредитів, паралельно з лекційним курсом студенти матимуть практичні заняття. Кожне з яким буде присвячено засвоєнню теоретичного матеріалу та набуттю навичок у розв’язанні задач.

спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування»

Результати навчання:

загальні компетентності:

- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу ЗК01;

- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях ЗК02;.

- здатність проведення досліджень на відповідному рівні ЗК06;

- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями ЗК07;

- здатність до пошуку, оброблення  та аналізу інформації з різних джерел ЗК08;

- здатність працювати у команді ЗК10;

- здатність працювати автономно ЗК12.

 

фахові компетентності:

- здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища. СК 01;

- здатність до діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у тому числі бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування). СК 03;

- здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення. СК 10;

- здатність підтримувати належний рівень знань та постійно підвищувати свою професійну підготовку. СК 11.

 

Очікувані програмні результати навчання:

- знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем ПР01;

- знати механізм функціонування державних фінансів, у т.ч. бюджетної та податкової систем, фінансів суб’єктів господарювання, фінансів домогосподарств, фінансових ринків, банківської системи та страхування ПР04;

- розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування . ПР07;

- застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати ПР16;

- виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань ПР19.

для спеціальності 075 «Маркетинг»

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати:

інтегральну компетентність: здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері маркетингової діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування відповідних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов;

загальні компетентності:

- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу ЗКЗ;

- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями ЗК4;

- визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків ЗК5;

- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях ЗК7;

- здатність проведення досліджень на відповідному рівні ЗК8;

- навички використання інформаційних і комунікаційних технологій ЗК9;

 

фахові компетентності:

 

- здатність до пізнання теоретичних, методичних і практичних положень макроекономічних процесів та вміння на основі аналізу основних макроекономічних показників визначити систему можливих конкурентних переваг і пріоритети в розвитку національної економіки України, приймати професійні рішення, адекватні державній економічній політиці та визначати вплив функціональних областей маркетингу на результати господарської діяльності ринкових суб’єктів. СК7;

- здатність розробляти маркетингове забезпечення розвитку бізнесу в умовах невизначеності СК8;

- здатність використовувати інструментарій маркетингу в інноваційної діяльності СК9;

- здатність використовувати маркетингові інформаційні системи в ухваленні маркетингових рішень і розробляти рекомендації щодо підвищення їх ефективності. СК10;

- здатність аналізувати поведінку ринкових суб’єктів та визначати особливості функціонування ринків СК11;

- здатність обґрунтовувати, презентувати і впроваджувати результати досліджень у сфері маркетингу СК12.

 

Очікувані програмні результати навчання:

-   аналізувати і прогнозувати ринкові явища та процеси на основі застосування фундаментальних принципів, теоретичних знань і прикладних навичок здійснення маркетингової діяльності Р2;

-   застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань у сфері маркетингу Р3;.

-   збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та маркетингові показники, обґрунтовувати управлінські рішення на основі використання необхідного аналітичного й методичного інструментарію Р4;

-   виявляти й аналізувати ключові характеристики маркетингових систем різного рівня, а також особливості поведінки їх суб’єктів Р5;

-   застосовувати інноваційні підходи щодо впровадження маркетингової діяльності ринкового суб’єкта, гнучко адаптуватися до змін маркетингового середовища Р8;

-   оцінювати ризики провадження маркетингової діяльності, встановлювати рівень невизначеності маркетингового середовища при прийнятті управлінських рішень Р9; пояснювати інформацію, ідеї, проблеми та альтернативні варіанти прийняття управлінських рішень фахівцям і нефахівцям у сфері маркетингу, представникам різних структурних підрозділів ринкового суб’єкта Р10;

-   демонструвати вміння застосовувати міждисциплінарний підхід та здійснювати маркетингові функції ринкового суб’єкта Р11;

-   виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань, бути критичним і самокритичним Р12;

-   відповідати за результати своєї діяльності виявляти навички підприємницької та управлінської ініціативи Р13.

для спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати:

інтегральну компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та проблеми у сферах підприємницької, торговельної та біржової діяльності або в процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів організації і функціонування підприємницьких, торговельних, біржових структур і характеризується комплексністю та невизначеністю умов;

загальні компетентності:

- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу ЗК1;

- здатність застосовувати отримані знання у практичних ситуаціях ЗК2;

- здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово ЗК3;

- навички використання інформаційних і комунікаційних технологій ЗК5;

здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями ЗК4;

- визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків ЗК5;

- здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел ЗК6;

- здатність працювати у команді ЗК7;

- здатність виявляти ініціативу та підприємливість ЗК 8;

- здатність діяти відповідально та свідомо ЗК 10;

 

фахові компетентності:

 

- здатність до пізнання теоретичних, методичних і практичних положень макроекономічних процесів та вміння на основі аналізу основних макроекономічних показників визначити систему можливих конкурентних переваг і пріоритети в розвитку національної економіки України, приймати професійні рішення, адекватні державній економічній політиці  та критично осмислювати теоретичні засади підприємницької, торговельної та біржової діяльності СК 1;

- здатність обирати та використовувати відповідні методи, інструментарій для обґрунтування рішень щодо створення, функціонування підприємницьких, торговельних і біржових структур СК 2;

- здатність здійснювати діяльність у взаємодії суб’єктів ринкових відносин СК 3;

- здатність застосовувати інноваційні підходи в діяльності підприємницьких, торговельних та біржових структур СК 4;

здатність визначати та оцінювати характеристики товарів і послуг в підприємницькій, торговельній, біржовій діяльності СК 5;

- здатність застосовувати основи обліку та оподаткування в підприємницькій, торговельній, біржовій діяльності СК 8;

- здатність до організації зовнішньоекономічної діяльності підприємницьких, торговельних і біржових структур СК 9;

- здатність до бізнес-планування, оцінювання кон'юнктури ринків і результатів діяльності у сфері підприємництва, торгівлі та біржової практики з урахуванням ризиків СК 10.

 

Очікувані програмні результати навчання:

-   використовувати базові знання з підприємництва, торгівлі і біржової діяльності й уміння критичного мислення, аналізу та синтезу в професійних цілях Р1;

-   застосовувати набуті знання для виявлення, постановки та вирішення завдань за різних практичних ситуацій в підприємницькій, торговельній та біржовій діяльності Р2;

-   використовувати сучасні комп’ютерні і телекомунікаційні технології обміну та розповсюдження професійно спрямованої інформації у сфері підприємництва, торгівлі та біржової діяльності Р4;

-   організовувати пошук, самостійний відбір, якісну обробку інформації з різних джерел для формування банків даних у сфері підприємництва, торгівлі та біржової діяльності Р5;

-   вміти працювати в команді, мати навички міжособистісної взаємодії, які дозволяють досягати професійних цілей Р6;

-   демонструвати підприємливість в різних напрямах професійної діяльності та брати відповідальність за результати Р7;

-   демонструвати базові й структуровані знання у сфері підприємництва, торгівлі та біржової діяльності для подальшого використання на практиці Р11;

-   володіти методами та інструментарієм для обґрунтування управлінських рішень щодо створення й функціонування підприємницьких, торговельних і біржових структур Р12;

-   використовувати знання форм взаємодії суб’єктів ринкових відносин для забезпечення діяльності підприємницьких, торговельних та біржових структур Р13;

-   вміти застосовувати інноваційні підходи в підприємницькій, торговельній та біржовій діяльності Р14;

-   вміти вирішувати професійні завдання з організації діяльності підприємницьких, торговельних та біржових структур і розв’язувати проблеми у кризових ситуаціях з урахуванням зовнішніх та внутрішніх впливів Р17;

-   застосовувати знання й уміння для забезпечення ефективної організації зовнішньоекономічної діяльності підприємницьких, торговельних та біржових структур з урахуванням ринкової кон’юнктури і діючих правових норм Р19;

-   знати основи бізнес-планування, оцінювання кон’юнктури ринків та результатів діяльності підприємницьких, торговельних і біржових структур з урахуванням ризиків Р20.

Оцінювання: Система оцінювання враховує види занять, які згідно з програмою навчальної дисципліни передбачають лекційні, практичні заняття, а також виконання самостійної роботи. Оцінювання сформованих компетентностей у студентів здійснюється за накопичувальною 100-бальною системою, контрольні заходи включають: 1) поточний контроль, що здійснюється протягом семестру під час проведення лекційних, практичних занять і оцінюється сумою набраних балів; 2) модульний контроль, що проводиться з урахуванням поточного контролю за відповідний змістовий модуль; 3) підсумковий / семестровий контроль, що проводиться у формі семестрового екзамену.

Письмове контрольне опитування проводиться на кожному практичному занятті та включає практичні завдання різного рівня складності відповідно до тем змістового модуля. Підсумкова оцінка за семестр може також визначатися як середня двох підсумкових контролів за перший та другий модулі.

 

Стратегія оцінювання

Вага, %

Термін

Критерії оцінювання

Модульна контрольна робота

50

впродовж семестру

Письмове опитування

Форми контролю знань студентів

5

Розв’язування задач

10

Індивідуальне завдання з теми

5

Виконання домашнього завдання 

5

Виконання розрахунково-графічної роботи

5

Тестування

10

Участь у науковій конференції або олімпіаді

Складання екзамену

90 – 100

після модулю

відмінно

85-89

добре

75-84

70-74

задовільно

60-69

35-59

незадовільно з можливістю повторного складання

0-34

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

Академічна доброчесність: студент повинен виконувати роботи самостійно, не допускається залучення при виконанні індивідуальних завдань, розв’язанні розрахунково-графічної роботи інших здобувачів освіти. У разі виявлення ознак плагіату контрольна робота не зараховується і дисципліна не вважається зарахованою.

Рекомендована література

 

Базова

 

1.     Аналітична економія: макроекономіка і мікроекономіка: у 2-х книгах: навчальний посібник / За ред. С.М. Панчишина. – 4-е вид., випр. і доп. – К.: Апріорі, 2017. – 567 с.

2.     Базилевич В.Д. Макроекономіка: підручник для вузів / В.Д. Базилевич, К.С. Базилевич, Л. О. Баластрик – 5-е вид., випр. і доп. – К.: Знання, 2015. – 694с.

3.     Базілінська О.Я. Макроекономіка: навчальний посібник / О.Я. Базілінська. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 443 с.

4.     Батура О.В. Макроекономіка: навчальний посібник / О.В. Батура, О.Ф. Івашина, Л.Ф. Новикова. – К.: Центр навчальної літератури, 2007. – 443с.

5.     Бутук О.І. Макроекономіка: тренінг-курс : навчальний посібник / О. І. Бутук, Н. І. Волкова. – К.: Знання, 2007. – 236 с.

6.     Задоя А.А. Макроэкономика: учебник / А.А. Задоя, Ю.Е. Петруня. – 2-е изд., стереотип. – К.: Знання, 2006. – 370 с.

7.     Івашина О.Ф. Макроекономіка: навчальний посібник / О.Ф. Івашина, Р.Ю.Олексієнко, С.Ю Івашина – Дніпро : Академія митної служби України, 2014. – 100 с.

8.     Кочура Є.В. Моделювання макроекономічної динаміки : навчальний посібник / Є.В. Кочура. – К.: Центр навчальної літератури, 2003. – 236 с.

9.     Кравцов О.С. Макроекономіка у запитаннях та відповідях: навчальний посібник / О.С. Кравцов, В.М. Бережний, В.М. Онєгіна. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 200с.

10. Кулішов В.В. Макроекономіка : основи теорії і практики : : навчальний посібник / В.В. Кулішов. – Львів: Магнолія плюс, 2004. – 253 с.

11.  Кушнір В.С. Мікро- та макроекономіка : навчальний посібник / В.С. Кушнір. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 256 с.

12. Макроекономіка : навчальний посібник / За ред. І.І. Вініченко. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 172 с.

13.  Макроекономіка : навчальний посібник / За ред. проф.. І.Й Малого – К.: КНЕУ, 2016. – 254 с.

14. Мельникова В.І. Макроекономіка: навчальний посібник / В.І. Мельникова, Н.І. Клімова – К.: ВД. «Професіонал», 2004. – 258с.

15. Мікроекономіка і макроекономіка: підручник у 2-х частинах / За заг. ред. С.Будаговської – К.: Основи, 1998. – 356с.

16. Панчишин С.М. Макроекономіка: навчальний посібник / С.М. Панчишин. – 4-е вид., стереотип – К.: Либідь, 2005. – 615 с.

17. Пушкаренко П.І. Основи макроекономіки : політекономічний аспект : навчальний посібник / П.І. Пушкаренко, О.О. Нєсвєтов, М.І. Логвиненко. – Суми: Університетська книга, 2004. – 199 с.

18. Савченко А.Г. Макроекономіка : підручник / А.Г. Савченко, Г.О. Пухтаєвич – К.: Либідь, 1999. – 288 с.

19. Савченко А.Г. Макроекономіка : підручник / А.Г. Савченко – 2-е вид., без змін. – К.: КНЕУ, 2007. – 442 с.

20. Солонінко К.С. Макроекономіка : навчальний посібник / К.С. Солонінко. – К.: Центр навчальної літератури, 2002. – 320 с.

Допоміжна

 

1.     Горбачук В. Макроекономічні методи : навчальний посібник / В. Горбачук. – К.: Альтерпрес, 1999. – 263 с.

2.     Дадаян В.С. Макроэкономика для Всех : учебное пособие / В.С. Дадаян. – Дубна: «Феникс», 1996. – 298 с.

3.     Долан Э.Дж. Макроэкономика : учебное пособие / Э. Дж. Долан, Д.Е. Линдсей: пер. с англ. – СПб.: СПб-оркестр, Литера плюс, 1994- 563 с.

4.     Дорнбуш Р. Макроекономіка: навчальний посібник у 2-х частинах / Р. Дорнбуш, С. Фішер – [пер з нім.] – К.: Основи, 1996. – 586с.

5.     Карпінський Б.А. Макроекономіка : зростання і сталий розвиток : навчальний посібник / Б.А. Карпінський, С.М. Божко, О.Б. Карпінська. – К.: Професіонал, 2006. – 283 с.

6.     Малиш Н.А. Макроекономіка: навчальний посібник / Н.А. Малиш. – К.: МАУП, 2003. – 182 с.

7.     Отрошко О.В. Основи економічної теорії: макроекономічний аспект : навчальний посібник / О.В. Отрошко – К.: Знання, 2006. – 222 с.

8.     Радіонова І.Ф. Макроекономіка та економічна політика: підручник / І.Ф. Радіонова  - К.: Таксон, 1996. – 238с.

9.     Савченко А.Г. Макроекономіка : навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / А.Г. Савченко. – 2-е вид., перероб. та доп. – К.: КНЕУ, 2001. – 132 с.

10. Сакс Дж. Д.. Макроэкономика. Глобальный подход / Дж. Д. Сакс, Ф. Б. Ларрен: пер. с англ. – М.: Дело, 1996. – 212с.

11. Самуелсон Пол А. Макроекономіка: навчальний посібник у 2-х частинах / Пол А. Самуелсон, Вільям Д. Нордхаус – [пер з англ.] – К.: Основи, 1995. – 544с.

12. Селищев А.С. Макроэкономика: учебник / А.С. Селищев – Изд. 3-е доп. и перераб – СПб: Питер, 2005 – 464. (Серия «Учебник для вузов»).

13. Старченко В.Д. Макроекономіка : опорний конспект лекцій / В.Д. Старченко. – К.: УФІМБ, 2000. – 104 с.

14. Шевчук В.Я. Макроекономічні проблеми сталого розвитку / В.Я. Шевчук. – К.: Геопринт, 2006. – 199 с.

Інформаційні ресурси

 

1. Бюджетний кодекс України. Закон України № 2456-VІ. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.president.gov.ua/documents/12156.html.

2. Закон України „Про зовнішньоекономічну діяльність” // Вісник Верховної Ради України. - 1991.-№29 (зі змінами). [Електронний ресурс]. Режим доступу:  http://kat.in.ua/info/page/53.

3. Платіжний баланс України, 2018-19рр./ Щоквартальне аналітично-статистичне видання НБУ. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.bank.gov.ua.

4. Електронний ресурс Державної служби статистики: Режим доступу: //htpp: www.ukrstat.gov.ua

5. Верховна Рада України – www. rada. gov. ua

6. Кабінет Міністрів України – www. kmu. gov.ua

7 Міністерство фінансів України – www. minfin. gov. ua

8. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України –  www.me.kmu.gov.ua

9. Національний банк України – www.bank.gov.ua

10. Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами України – www.ukrproject.gov.ua

11. Рахункова палата України – www.ac-rada.gov.ua

12. Національний інститут стратегічних досліджень - www.niss.gov.ua

13. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського - www.nbuv.gov.ua