Характеристика навчальної дисципліни

Стрімкі економічні та соціальні процеси, які відбуваються у світі, а саме глобалізація, регіоналізація, приватизація, трансформація, спонукають до постійної й глибокої обізнаності в цій сфері студентів вищих навчальних закладів. Студенти мають добре розуміти сучасний світ, його структурні складові, звичаї, традиції, культурні особливості різних народів світу. На тлі постійного вдосконалення освітнього стандарту з туризму та готельно-ресторанної справи і зростання кількості спеціальних навчальних дисциплін даної спрямованості культурологічна компонента залишається відносно стабільною і посідає одне з чільних місць у системі фахової підготовки студентів. Знання про культуру та звичаї народів різних країн світу, національних, расових, релігійних особливостей актуальні в час змін в політичній і соціально-економічній ситуації, становленні сучасної економіки і демократизації суспільного життя в нашій державі, входження України до світового співтовариства. Розуміння поведінки людей залежно від звичаїв і традицій народу, до якого вони належать, формує у свідомості студента сучасну картину світу у багатьох її вимірах, і , як навчальна дисципліна «Звичаї та традиції народів світу», задовольняє властиву людині цікавість, є практичною потребою підготовки фахівця з туризму.

Програма вивчення навчальної дисципліни «Звичаї та традиції народів світу» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки  бакалаврів

спеціальності 242 Туризм, освітня програма Туризм

Предметом вивчення  навчальної дисципліни є світова культура, звичаї та традиції, етнокультурні цінності народів різних країн та їхнє місце в сфері туристського обслуговування

Мета вивчення навчальної дисципліни - ознайомлення студентів з головними принципами формування етнокультурних цінностей та їхнім впливом на повсякденне життя нації, особливостями формування та розвитку традицій та звичаїв народів світу, формування уявлення про значення і використання знань про звичаї та традиції, культурні цінності в індустрії туризму.

Завдання вивчення дисципліни

Методичнівикласти теоретичні основи та методологічні особливості застосування системного підходу у вивченні основних категорій і понять дисципліни; у визначенні етноутворюючих чинників та їх сутності; у визначенні основних принципів класифікації народів світу; особливостей формування та розвитку традицій та звичаїв народів світу.

Пізнавальні сформувати уявлення про звичаї і традиції як форми задоволення культурних потреб, збереження і відтворення духовних цінностей народів, про особливості впливу етностереотипів на розуміння культури різних народів; розвивати у студентів уміння ідентифікувати, розуміти та прогнозувати повсякденну поведінку представників різних народів світу в конкретних ситуаціях на основі знань звичаїв і традицій.

Практичні – формувати практичні навички роботи студентів зі спеціальною літературою, застосовувати в професійній діяльності знання традицій та звичаїв народів світу; користуватися методами і прийомами безконфліктного спілкування з представниками народів різних країн світу у процесі надання туристських послуг та під час формування туристського продукту.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент має отримати:

Загальні компетентності: Здатність працювати в команді та налагоджувати міжособистісні взаємодії при вирішенні поставлених завдань; здатність підтримувати загальний рівень фізичної активності й здоров'я для ведення активної соціальної та професійної діяльності; здатність до сприйняття культури та звичаїв інших країн і народів, толерантного ставлення до національних, расових, конфесійних відмінностей, здібність до міжкультурних комунікацій у готельно-ресторанній сфері.

Спеціальні компетентності: Здатність аналізувати процеси та тенденції культурного середовища народів світу; передбачати і пояснювати поведінку людей через розуміння їхньої культури, звичаїв, традицій, цінностей; здатність застосовувати теоретичні знання про звичаї і традиції народів світу в професійній діяльності щодо організації туристичної діяльності в різних туристських регіонах світу та в Україні, орієнтованої на пізнання і підтримку етнокультури; здатність інтерпретувати, аналізувати та систематизувати туристичну інформацію, уміння презентувати туристичний інформаційний матеріал.

Результати навчання: знання особливостей впливу етностереотипів на розуміння культури різних народів;  особливостей формування та розвитку традицій та звичаїв народів світу; уміння аналізувати процеси та тенденції культурного середовища народів світу; інтерпретувати повсякденну поведінку людей з метою пояснення глибинних причин та детермінуючих факторів їхньої культури, норм, правил та цінностей; володіти методами безконфліктних взаємовідносин з клієнтами з різних країн світу у процесі сервісної діяльності.

Зміст навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Класифікація народів світу. Формування культурних традицій народів Америки та Західної Європи.

Тема 1. Класифікація народів світу.

Ключові поняття дисципліни: традиції, звичаї, вдачі, обряди, ритуали, таїнства. Класифікація народів світу. Географічна класифікація. Антропологічна класифікація. Мовна класифікація. Господарсько–культурна класифікація.

Тема 2 . Культура та традиції США.

Культура та традиції народів Америки. Культурна еволюція, головні звичаї та традиції США.

Тема 3. Особливості культурної еволюції народів Латинської Америки.

Особливості культурної еволюції народів Латинської Америки. Карнавал як відображення культурних та релігійних традицій Південної Америки.

Тема 4. Різноманітність та єдність культурних та етнопсихологічних рис народів Західної Європи.

Різноманітність та єдність культурних та етнопсихологічних рис народів Західної Європи. Головні обряди, звичаї та традиції народів Західної Європи.

Змістовий модуль 2. Формування культурних традицій народів Азії та Східної Європи.

Тема 5. Особливості культури та тенденції розвитку етнічних та релігійних традицій народів Японії, Індії та Китаю.

Особливості культури та тенденції розвитку етнічних та релігійних традицій народів Японії та Китаю. Особливості менталітету, звичаї та традиції китайців. Національні риси китайського народу. Характер китайців. Головні традиції та звичаї японців. Релігійно- міфологічні фактори розвитку індійської культури. Вплив релігії на політичне та суспільне життя індійського народу. Звичаї та традиції народів Індії.

Тема 6. Характерні риси, звичаї та традиції народів ісламських країн.

Характерні риси, звичаї та традиції народів ісламських країн. Іслам як основа культури, традицій та звичаїв мусульман. Свята, визначні дати, традиції та обряди.

Тема 7. Східна Європа та Україна: головні етнічні, психологічні та релігійні звичаї та традиції.

Східна Європа та Україна: головні етнічні, психологічні та релігійні звичаї та традиції. Еволюція української культури.