МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «ЗАПОРІЗЬКА ПОЛІТЕХНІКА»

 

Кафедра ______________________«Дизайн»___________________________

(найменування кафедри)

 

 

 

СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

______ ПНН  08  «ОСНОВИ ФОРМОУТВОРЕННЯ»____

(назва навчальної дисципліни)

 

Освітня програма: _"Дизайн промислових виробів та об’єктів", "Дизайн сере-довища",  "Графічний дизайн"________________________________________

(назва освітньої програми)

 

Спеціальність: _____________________022 «Дизайн»______________________________

(найменування спеціальності)

 

Галузь знань: _______________02 «Культура і мистецтво» ________________________

(найменування галузі знань)

 

Ступінь вищої освіти: ___________________бакалавр________________________________

(назва ступеня вищої освіти)

 

 

 

 

 

 

 

Затверджено на засіданні кафедри

_____________ «Дизайн» _____________

(найменування кафедри)

 

Протокол №____ від _________________ р.

 

 

 

 

 

м. Запоріжжя __2020__

1. Загальна інформація

Назва дисципліни

ППН 07 « Основи формоутворення», цикл професійної підготовки, нормативна частина.

Рівень вищої освіти

Перший (бакалаврський) рівень

Викладач

Пантус Ніна Михайлівна, старший викладач

Контактна інформація викладача

Телефон кафедри 0617698509, телефон викладача 067 7507264, E-mail викладача pantus_n@ukr.net

Час і місце проведення навчальної дисципліни

Предметна аудиторія кафедри №498а

Обсяг дисципліни

Кількість годин 90, кредитів 3, розподіл годин (практичні 28, самостійна робота 64, вид контролю залік

Консультації

Згідно з графіком консультацій

2. Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни

Перелік дисциплін, вивчення яких має передувати дисципліні - Академічний рисунок, Академічний живопис, Основи композиції та кольорознавства, Основи композиції та формоутворення.

 

Компетентності, які полегшують засвоєння дисципліни:

ЗК1. Здатність до аналізу та синтезу.

ЗК2. Здатність застосовувати знання на практиці.

ЗК3. Здатність застосовувати базові знання професії на практиці.

ЗК4. Здатність усно та письмово спілкуватися рідною й іноземною мовами.

ЗК5. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.

ЗК6. Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями.

ЗК7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК8. Здатність генерувати нові ідеї (творчість, креативність).

ЗК9.Знання вітчизняної історії, економіки й права, розуміння причинно-наслідкових зв’язків розвитку суспільства й уміння їх використовувати в професійній і соціальній діяльності.

ЗК10. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК11. Здатність працювати в команді.

ЗК12. Здатність розробляти та управляти проектами.

 

Перелік дисциплін, для вивчення яких є обов'язковими знання, здобуті при вивченні цієї дисципліни: для всіх професійних дисциплін.

3.      Характеристика навчальної дисципліни

Дисципліна «Основи формоутворення» дає набуття базових знань закономірностей формоутворення і засобів композиції для створення різноманітних форм у зв'язку з вирішенням проектних завдань, освоєння візуальної мови, засобів зображення об'ємно-просторових структур, евристичних методів активізації проектного мислення, пошуку джерел виразності форми та способів втілення задумів, що складає базу розвитку професійного інтелекту майбутнього дизайнера.

 

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати

загальні компетентності:

ЗК1. Здатність до аналізу та синтезу.

ЗК2. Здатність застосовувати знання на практиці.

ЗК3. Здатність застосовувати базові знання професії на практиці.

ЗК4. Здатність усно та письмово спілкуватися рідною й іноземною мовами.

ЗК5. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.

ЗК6. Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями.

ЗК7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК8. Здатність генерувати нові ідеї (творчість, креативність).

ЗК9.Знання вітчизняної історії, економіки й права, розуміння причинно-наслідкових зв’язків розвитку суспільства й уміння їх використовувати в професійній і соціальній діяльності.

ЗК10. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК11. Здатність працювати в команді.

ЗК12. Здатність розробляти та управляти проектами.

фахові компетентності:

ФК1. Здатність і готовність розробляти комплексні типові, нетипові дизайн-проекти, дизайн-об’єкти з їх макетно-зразковим, проектно-документаційним, презентаційним супроводом.

ФК2. Здатність і готовність виявляти, аналізувати та формулювати вимоги до дизайн-об’єктів, визначати особливості їх функціонування, використання.

ФК6. Здатність і готовність розробляти оригінальні художні образи дизайн-об’єктів.

ФК7. Здатність виконувати стилізацію, інтерпретацію та трансформацію об’єктів (джерел) творчого натхнення під час розробки ідей дизайн-об’єктів, дизайн-проектів.

ФК8. Здатність і готовність розробляти художні рішення дизайн-об’єктів, дизайн-проектів за правилами, законами композиції.

ФК9. Здатність і готовність виконувати ескізи дизайн-об’єктів, дизайн-проектів засобами малюнку й живопису, художньої графіки, образотворчими засобами і техніками, за допомогою комп’ютерних технологій та графічних редакторів.

ФК10. Здатність і готовність розробляти та виконувати проектно-технічні рішення дизайн-об’єктів, дизайн-проектів та конструкторську документацію в регламентовано-нормативній відповідності.

ФК11. Здатність визначати властивості та формулювати вимоги до дизайн-об’єктів, дизайн-проектів.

ФК12. Здатність і готовність розробляти дизайн-об’єкти, дизайн-проекти різного призначення, для різних умов виготовлення (промислове, індивідуальне).

ФК15. Здатність здійснювати аналіз творів мистецтва, об’єктів (джерел) творчого натхнення за правилами, законами композиції.

ФК18. Здатність до компетентного вирішення професійних питань усіх етапів і складових процесу проектування промислового дизайну, дизайну з інтер’єру та графічному дизайні.

результати навчання:

ПРН1. Знання і розуміння наукових засад організації, модернізації, впровадження новітніх технологій у сфері дизайну.

ПРН2. Застосування культури мислення, уміння узагальнювати, аналізувати і

синтезувати інформацію в професійній діяльності.

ПРН3. Знання та розуміння законодавчих та галузевих нормативних документів.

ПРН4. Застосування в практиці дизайну методики використання виразних можливостей різних видів матеріалів, інноваційних методів і технологій.

ПРН5. Застосування методик використання апаратних і програмних засобів комп’ютерних технологій та концептуального проектування об’єктів дизайну

з урахуванням функціональних та естетичних вимог, а також методики проведення передпроектного аналізу всіх впливових факторів проектування

та формування авторської концепції проекту.

ПРН6. Знання специфіки пошуку інформації в різних джерелах для вирішення завдань спеціальності.

ПРН7. Застосування вмінь ефективно працювати як індивідуально, так і в складі команди.

ПРН8. Оцінка отриманих результатів та аргументований захист прийнятих рішень.

ПРН9. Застосування вмінь спілкуватися, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов.

ПРН10. Застосовувати різноманітні комунікативні технології для ефективного спілкування на професійному, науковому та соціальному рівнях

на засадах толерантності, діалогу і співробітництва.

ПРН11. Застосування вмінь приймати обґрунтовані управлінські та технологічні рішення.

ПРН12. Застосування вмінь брати відповідальність на себе, забезпечувати ефективну співпрацю в команді.

ПРН13. Застосування сучасних методик і технологій автоматизованого опрацювання інформації, формування та використання електронних інформаційних ресурсів та сервісів.

ПРН15. Застосування знань про всі етапи дизайну предметно-просторового середовища (передпроектний аналіз вихідної ситуації, пакет проектно-кошторисної документації, розрахунково-графічна частина, робочі креслення, візуалізація, макет, конструктивні вузли, співпраця з іншими фахівцями під час реалізації, візуальна промоція дизайн-продукції).

ПРН16. Застосування вмінь здійснювати дизайн на всіх етапах проектування і реалізації.

ПРН18. Застосовувати знання та вміння здійснювати дизайн виставково-експозиційних комплексів (дизайн виставок і ярмарок, виставково-експозиційних стендів, збірно-розбірних модульних елементів, вхідних груп

громадських об’єктів, вітрин, вивісок).

ПРН19. Розуміння необхідності навчатися з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.

 

4.      Мета вивчення навчальної дисципліни

Метою викладання дисципліни «Основи формоутворення» є  прищеплення практичних навичок у використанні та вільному оперуванні закономірностями формоутворення і засобами композиції, що дозволять студенту надалі створювати різноманітні форми у зв'язку з вирішенням проектних завдань, освоєння візуальної мови, засобів зображення об'ємно-просторових структур, евристичних методів активізації проектного мислення, пошуку джерел виразності форми та способів втілення задумів, що складає базу розвитку професійного інтелекту майбутнього дизайнера.

 

5.      Завдання вивчення дисципліни

Завдання вивчення навчальної дисципліни «Основи формоутворення» є:

– розкриття можливостей засобів створення  об'ємно-просторових структур в дизайні;

вільне володіння закономірностями формоутворення;

– розвинення та удосконалення евристичних методів активізації проектного    

   мислення;

– збагачення індивідуальної особливісті об'ємно-просторового мислення;

– стимулювання процеу творчості, спонукання до пошуку нових засобів

   об'ємно-просторового вираження.

 

6.      Зміст навчальної дисципліни

Теми практичних занять.

МОДУЛЬ 1

Змістовий модуль 1. Обєм.

 

Тема1. Пластичне збагачення форми  при  збереженні враження логічного  і 

замкненого цілого.

Тема2. Розчленування цілісного об'єму  при  збереженні  замкненого  цілого.

Тема3. Створення об'ємно - просторової  жорсткої вантово-стержневої 

конструкції.

Тема4. Мембрана.

Змістовий модуль 2. Образ.

 

Тема1. Образне відображення в об'ємі двох ознак форми: легкий-важкий

Тема 2. Образне відображення в  об'ємі двох ознак  форми:  жорсткий

              пластичний

Тема3. Образне відображення в  об'ємі двох ознак  форми: структурний

             монолітний

Змістовий модуль 3. Комбінаторна  структура.

 

Тема 1. Рішення образної форми в комбінаторній структурі

 

Змістовий модуль 4. Рівновага.

 

Тема 2. Рішення образної форми  рівноваги  в асиметричній композиції

 

Змістовий модуль 5. Трансформація.

 

Тема 1. Перехід із статичної форми  в динамічну, зберігаючи композиційну

              цілісність об'єкту

Тема 2. Перехід із симетричної форми в асиметричну, зберігаючи

              композиційну цілісність об'єкту

Тема 3. Перехід із жорсткої форми в пластичну, зберігаючи композиційну

              цілісність об’єкту. 

 

Самостійна робота

Тема 1. Пластичне збагачення форми  при  збереженні враження логічного  і 

замкненого цілого.

Тема 2. Розчленування цілісного об'єму  при  збереженні  замкненого  цілого.

Тема 3. Створення об'ємно - просторової  жорсткої вантово-стержневої 

конструкції.

Тема 4. Мембрана.

Тема 5. Образне відображення в об'ємі двох ознак форми: легкий-важкий

Тема 6. Образне відображення в  об'ємі двох ознак  форми:  жорсткий

              пластичний

Тема 7. Образне відображення в  об'ємі двох ознак  форми: структурний

             монолітний

Тема 8. Рішення образної форми в комбінаторній структурі

 

Тема 9. Рішення образної форми  рівноваги  в асиметричній композиції

 

Тема 10. Перехід із статичної форми  в динамічну, зберігаючи композиційну

              цілісність об'єкту

Тема 11. Перехід із симетричної форми в асиметричну, зберігаючи

              композиційну цілісність об'єкту

Тема 12. Перехід із жорсткої форми в пластичну, зберігаючи композиційну

              цілісність об’єкту. 

 

 

7.      План вивчення навчальної дисципліни

№ тижня

Назва теми

Форми організації навчання

Кількість годин

1.

Пластичне збагачення форми  при  збереженні враження логічного  і 

замкненого цілого.

 

практичні

2 год.

2.

Розчленування цілісного об'єму  при  збереженні  замкненого  цілого.

практичні

2 год.

3.

Перехід із жорсткої форми в пластичну, зберігаючи композиційну

цілісність об’єкту.

 

практичні

2 год.

4.

Мембрана.

практичні

2 год.

5.

Образне відображення в об'ємі двох ознак форми: легкий-важкий

практичні

2 год.

6.

Образне відображення в  об'ємі двох ознак  форми:  жорсткий

пластичний

 

практичні

2 год.

7.

Образне відображення в  об'ємі двох ознак  форми: структурний

монолітний

практичні

2 год.

8.

Рішення образної форми в комбінаторній структурі

практичні

2 год.

9.

Рішення образної форми  рівноваги  в асиметричній композиції

практичні

4 год.

10.

Перехід із статичної форми  в динамічну, зберігаючи композиційну

цілісність об'єкту

 

практичні

4 год.

11.

Перехід із симетричної форми в асиметричну, зберігаючи

композиційну цілісність об'єкту

 

практичні

4 год.

12.

Перехід із жорсткої форми в пластичну, зберігаючи композиційну цілісність об’єкту.

практичні

4 год.

8.      Самостійна робота

Тема 1. Пластичне збагачення форми  при  збереженні враження логічного  і 

              замкненого цілого – 5 годин.

Тема 2. Розчленування цілісного об'єму  при  збереженні  замкненого  цілого.

Тема 3. Створення об'ємно - просторової  жорсткої вантово-стержневої 

              конструкції – 5 годин.

Тема 4. Мембрана – 5 годин.

Тема 5. Образне відображення в об'ємі двох ознак форми: легкий-важкий – 5 годин.

Тема 6. Образне відображення в  об'ємі двох ознак  форми:  жорсткий

              пластичний – 5 годин.

Тема 7. Образне відображення в  об'ємі двох ознак  форми: структурний

              монолітний – 5 годин.

Тема 8. Рішення образної форми в комбінаторній структурі – 5 годин.

 

Тема 9. Рішення образної форми  рівноваги  в асиметричній композиції – 6 годин.

 

Тема 10. Перехід із статичної форми  в динамічну, зберігаючи композиційну

                цілісність об'єкту – 6 годин.

Тема 11. Перехід із симетричної форми в асиметричну, зберігаючи

                композиційну цілісність об'єкту – 6 годин.

Тема 12. Перехід із жорсткої форми в пластичну, зберігаючи композиційну

                цілісність об’єкту – 6 годин. 

 

9.      Система та критерії оцінювання курсу

Види контролю: поточний, рубіжний, підсумковий.

Форми контролю: усне опитування на практичних заняттях, поточний перегляд робіт, підсумковий перегляд робіт.

 

Рубіжні етапи контролю, теоретичних і практичних знань, здійснюються у формі індивідуального перегляду та оцінки виконаних вправ і ескізних пошуків з методичним розглядом та аналізом виконаної практичної роботи.

 

Розподіл балів, які отримують студенти

Приклад для заліку

Поточне тестування та самостійна робота

Сума

 

Модуль №1

 

Змістовий

 модуль №1

Змістовий модуль № 2

Змістовий модуль № 3

Змістовий модуль № 4

Змістовий модуль

№ 5

 

Т1

Т2

Т3

Т4

Т1

Т2

Т3

Т1

Т1

Т1

Т2

Т3

100

7

7

7

7

10

10

10

9

10

7

7

9

100

Т1, Т2 ... Т9 – теми змістових модулів.

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 — 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

85-89

В

добре

75-84

С

70-74

D

задовільно

60-69

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

1-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

 

10.  Політика курсу

Політика щодо дедлайнів та перескладання: Роботи, які здаються із порушенням термінів без поважних причин, оцінюються на нижчу оцінку (75% від можливої максимальної кількості балів за вид діяльності балів). Перескладання модулів відбувається за наявності поважних причин (наприклад, лікарняний).

Політика щодо академічної доброчесності: студент повинен дотримуватись засад академічної доброчесності. Не привласнювати авторство на чужий твір або на чуже відкриття, винахід чи раціоналізаторську пропозицію, а також не використовувати  у своїх працях чужого твору без посилання на автора.

Політика щодо відвідування: Відвідування занять є обов’язковим компонентом оцінювання. За об’єктивних причин (наприклад, хвороба, працевлаштування, міжнародне стажування) навчання може відбуватись в он-лайн формі за погодженням із керівником курсу.

 

11.  Рекомендована література

1.      Бойцов, С. Ф. Комбинаторные идеи в дизайне [Текст] / С. Ф. Бойцов // Техническая эстетика. 1983. – №7. – С. 11–13

2.      Божко, Ю. Г. Основы архитектоники и комбинаторики формообразования [Текст] : учеб. пособие для студентов вузов / Ю. Г. Божко. – Харьков : Вища школа, 1984. – 184 с. : ил. ;

22 см. – ISBN

3.      Вейль, Г. Симметрия [Текст] / Г. Вейль; пер. с англ. Б. В. Бирюкова. – М. : Наука, 1968.

– 192 с.

4.      Виленкин, Н. Я. Комбинаторика [Текст] / Н. Я. Виленкин. – М. : Наука, 1969. – 328 с.

5.      Волкотруб, И. Т. Основы комбинаторики в художественном конструировании [Текст] : учеб. пособие для вузов / И. Т. Волкотруб. – К. : Вища школа, 1986. – 160 с.

6.      Иконников, А. Основы архитектурной композиции [Текст] / А. Иконников,
Г. Степанов. – М. : Искусство, 1971. – 98 с.

7.      Композиционные средства и приемы художественной выразительности в  дизайне [Текст] / Труды ВНИИТЭ. Сер. Техническая эстетика, вып. 13. – М. : ВДНХ, ВНИИТЭ, 1982. – 118с.

8.      Кринский, В. Ф. Элементы архитектурно пространственной композиции
[Текст] / В. Ф. Кринский. – Москва : Стройиздат, 1968. – 110 с.

9.      Кудин, П. А. О восприятии элементарных ритмических композиций на плоскости [Текст] / П. А. Кудин, Б. Ф. Ломов, А. А. Митькин // Техническая эстетика. – 1969. – № 8. – С. 10–12

10.  Кучмар, А. Основы архитектурного формообразования [Текст] / А. Кучмар ; пер. с нем. Д. Г. Копелянского. – М. : Стройиздат, 1984. – 223 с. : ил. ; 22 см.
Перевод изд. : Grundlagen der Baugestaltung / Aribert Kutschmar (Berlin)

11.  Лаврентьев, А. А. Пропедевтическая дисциплина «Графика». ВХУТЕМАС, 1920–1922 годы [Текст] / А. А. Лаврентьева // Техническая эстетика. – 1984. – № 7. С. 10 –1З.

12.  Методика художественного конструирования [Текст] / ВНИИТЭ; Международная редкол. : Ю. Б. Соловьев, М. Хасымский, М. Кальм,
Я. Черноцкий, Л. А. Кузьмичев, В. М. Мунипов, В. Ф. Сидоренко, П. Антош; Ред. совет :

 Ю. Б. Соловьев, В. Ф. Сидоренко, А. Л. Дижур, Л. А. Кузьмичев,
Д. Н. Щелкунов –
[2-е изд. перераб.] – М.: ВДНХ, ВНИИТЭ, 1983. – 165 с. ил. табл. схем.  – Библиогр. : С. 162 – 164 (162 назв.) и в подстроч. примеч.

13.  Сомов, Ю. С. Композиция в технике [Текст] / Ю. С. Сомов. – [3-е изд. перераб. и доп.]. – М. : Машиностроение. 1987. – 288 с. – ISBN

14.  Чернышев, О. В. Формальная композиція [Текст] / О. В.Чернышев. – Минск : Харвест, 1999. – 309 с.

15.  Точка, лінія, площина, простір [Текст] : методичні вказівки до практичних занять з дисципліни «Основи формоутворення» для студентів спеціальності      7.020210 «Дизайн» 1 курс (1 семестр) / [уклад. М. Г. Дуднік, Н. М. Пантус] ; – Запоріжжя : ЗНТУ, 2009. – 46 с.

 

 

1.      Інформаційні ресурси

              1.    Сидоренко, В. Ф. Эстетические концепции в дизайне XX века. Эстетика различия: смысл и абсурд [Електронний ресурс] / Владимир Филиппович Сидоренко // Промета. — Режим доступу : http://hoster.metod.ru:8082/prometa/ colleague/11/1/1  

              2.    Техническая эстетика [Електронний ресурс] // Википедия : свободная энциклопедия. — Режим доступу : http://ru.wikipedia.org/wiki/ Техническая_ эстетика.htm  

              3.    Difference between Product Design and Industrial Design [Електронний ресурс] // Design magazine and resource «Core77». — Режим доступу : http://www.core77.com/ubb/Forum4/HTML/000694.html

              4.    Industrial Design International [Електронний ресурс] : Официальный сайт студии промышленного дизайна. — Режим доступу : http://www.idi.dp.ua/  

              5.    We need a new understanding of «industrial design» [Електронний ресурс] // Journal «Design Week». — Режим доступу : http://www.designweek.co.uk/industry-voice/we-need-a-new-understanding-of-industrial-design/3037629.article

              6.    Sketching specializes in design sketching workshops for professionsals [Електронний ресурс] :Офіційнийсайт«Sketching.nl»Режим доступу :http://www.sketching.nl/index_ENG.html