МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «ЗАПОРІЗЬКА ПОЛІТЕХНІКА»

 

Кафедра ______________________«Дизайн»___________________________

(найменування кафедри)

 

 

 

СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

______ ППВС02 "ОСНОВИ ДОДРУКАРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ"____

(назва навчальної дисципліни)

 

Освітня програма: ______________"Графічний дизайн"________________________

(назва освітньої програми)

 

Спеціальність: _____________________022 «Дизайн»______________________________

(найменування спеціальності)

 

Галузь знань: _______________02 «Культура і мистецтво» ________________________

(найменування галузі знань)

 

Ступінь вищої освіти: ___________________бакалавр________________________________

(назва ступеня вищої освіти)

 

 

 

 

 

 

 

Затверджено на засіданні кафедри

_____________ «Дизайн» _____________

(найменування кафедри)

 

Протокол №____ від _________________ р.

 

 

 

 

 

м. Запоріжжя __2020__

1. Загальна інформація

Назва дисципліни

ППН 07 « Основи додрукарської підготовки», цикл професійної підготовки, цикл дисциплін вільного вибору студента.

Рівень вищої освіти

Перший (бакалаврський) рівень

Викладач

Пантус Ніна Михайлівна, старший викладач

Контактна інформація викладача

Телефон кафедри 0617698509, телефон викладача 067 7507264, E-mail викладача pantus_n@ukr.net

Час і місце проведення навчальної дисципліни

Предметна аудиторія кафедри №498а

Обсяг дисципліни

Кількість годин 90, кредитів 3, розподіл годин (практичні 30, самостійна робота 60, вид контролю залік

Консультації

Згідно з графіком консультацій

2. Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни

Перелік дисциплін, вивчення яких має передувати дисципліні - Академічний рисунок, Академічний живопис, Основи композиції та кольорознавства, Основи композиції та формоутворення, Основи формоутворення, Комп’ютерні технології в графічному дизайні.

 

Компетентності, які полегшують засвоєння дисципліни:

ЗК1. Здатність до аналізу та синтезу.

ЗК2. Здатність застосовувати знання на практиці.

ЗК3. Здатність застосовувати базові знання професії на практиці.

ЗК4. Здатність усно та письмово спілкуватися рідною й іноземною мовами.

ЗК5. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.

ЗК6. Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями.

ЗК7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК8. Здатність генерувати нові ідеї (творчість, креативність).

ЗК9.Знання вітчизняної історії, економіки й права, розуміння причинно-наслідкових зв’язків розвитку суспільства й уміння їх використовувати в професійній і соціальній діяльності.

ЗК10. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК11. Здатність працювати в команді.

ЗК12. Здатність розробляти та управляти проектами.

 

Перелік дисциплін, для вивчення яких є обов'язковими знання, здобуті при вивченні цієї дисципліни: Проектування, Дипломування.

3.      Характеристика навчальної дисципліни

Дисципліна «Основи до друкарської підготовки» дає набуття базових знань закономірностей формоутворення і засобів композиції для створення різноманітних форм у зв'язку з вирішенням проектних завдань, освоєння візуальної мови, засобів зображення об'ємно-просторових структур, евристичних методів активізації проектного мислення, пошуку джерел виразності форми та способів втілення задумів, що складає базу розвитку професійного інтелекту майбутнього дизайнера.

 

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати

загальні компетентності:

ЗК1. Здатність до аналізу та синтезу.

ЗК2. Здатність застосовувати знання на практиці.

ЗК3. Здатність застосовувати базові знання професії на практиці.

ЗК4. Здатність усно та письмово спілкуватися рідною й іноземною мовами.

ЗК5. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.

ЗК6. Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями.

ЗК7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК8. Здатність генерувати нові ідеї (творчість, креативність).

ЗК9.Знання вітчизняної історії, економіки й права, розуміння причинно-наслідкових зв’язків розвитку суспільства й уміння їх використовувати в професійній і соціальній діяльності.

ЗК10. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК11. Здатність працювати в команді.

ЗК12. Здатність розробляти та управляти проектами.

фахові компетентності:

ФК1. Здатність і готовність розробляти комплексні типові, нетипові дизайн-проекти, дизайн-об’єкти з їх макетно-зразковим, проектно-документаційним, презентаційним супроводом.

ФК2. Здатність і готовність виявляти, аналізувати та формулювати вимоги до дизайн-об’єктів, визначати особливості їх функціонування, використання.

ФК6. Здатність і готовність розробляти оригінальні художні образи дизайн-об’єктів.

ФК7. Здатність виконувати стилізацію, інтерпретацію та трансформацію об’єктів (джерел) творчого натхнення під час розробки ідей дизайн-об’єктів, дизайн-проектів.

ФК8. Здатність і готовність розробляти художні рішення дизайн-об’єктів, дизайн-проектів за правилами, законами композиції.

ФК9. Здатність і готовність виконувати ескізи дизайн-об’єктів, дизайн-проектів засобами малюнку й живопису, художньої графіки, образотворчими засобами і техніками, за допомогою комп’ютерних технологій та графічних редакторів.

ФК10. Здатність і готовність розробляти та виконувати проектно-технічні рішення дизайн-об’єктів, дизайн-проектів та конструкторську документацію в регламентовано-нормативній відповідності.

ФК11. Здатність визначати властивості та формулювати вимоги до дизайн-об’єктів, дизайн-проектів.

ФК12. Здатність і готовність розробляти дизайн-об’єкти, дизайн-проекти різного призначення, для різних умов виготовлення (промислове, індивідуальне).

ФК18. Здатність до компетентного вирішення професійних питань усіх етапів і складових процесу проектування у графічному дизайні.

ФК19. Здатність створювати оригінал-макети друкованої рекламно-інформаційної продукції в електронному вигляді за допомогою графічних комп’ютерних програм.

 

результати навчання:

ПРН1. Знання і розуміння наукових засад організації, модернізації, впровадження новітніх технологій у сфері дизайну.

ПРН2. Застосування культури мислення, уміння узагальнювати, аналізувати і

синтезувати інформацію в професійній діяльності.

ПРН3. Знання та розуміння законодавчих та галузевих нормативних документів.

ПРН4. Застосування в практиці дизайну методики використання виразних можливостей різних видів матеріалів, інноваційних методів і технологій.

ПРН5. Застосування методик використання апаратних і програмних засобів комп’ютерних технологій та концептуального проектування об’єктів дизайну

з урахуванням функціональних та естетичних вимог, а також методики проведення передпроектного аналізу всіх впливових факторів проектування

та формування авторської концепції проекту.

ПРН6. Знання специфіки пошуку інформації в різних джерелах для вирішення завдань спеціальності.

ПРН7. Застосування вмінь ефективно працювати як індивідуально, так і в складі команди.

ПРН8. Оцінка отриманих результатів та аргументований захист прийнятих рішень.

ПРН9. Застосування вмінь спілкуватися, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов.

ПРН10. Застосовувати різноманітні комунікативні технології для ефективного спілкування на професійному, науковому та соціальному рівнях

на засадах толерантності, діалогу і співробітництва.

ПРН11. Застосування вмінь приймати обґрунтовані управлінські та технологічні рішення.

ПРН12. Застосування вмінь брати відповідальність на себе, забезпечувати ефективну співпрацю в команді.

ПРН13. Застосування сучасних методик і технологій автоматизованого опрацювання інформації, формування та використання електронних інформаційних ресурсів та сервісів.

ПРН15. Застосування знань про всі етапи дизайну предметно-просторового середовища (передпроектний аналіз вихідної ситуації, пакет проектно-кошторисної документації, розрахунково-графічна частина, робочі креслення, візуалізація, макет, конструктивні вузли, співпраця з іншими фахівцями під час реалізації, візуальна промоція дизайн-продукції).

ПРН16. Застосування вмінь здійснювати дизайн на всіх етапах проектування і реалізації.

ПРН18. Застосовувати знання та вміння здійснювати дизайн виставково-експозиційних комплексів (дизайн виставок і ярмарок, виставково-експозиційних стендів, збірно-розбірних модульних елементів, вхідних груп

громадських об’єктів, вітрин, вивісок).

ПРН19. Розуміння необхідності навчатися з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.

 

4.      Мета вивчення навчальної дисципліни

Метою викладання дисципліни «Основи до друкарської підготовки» є  здобуття студентами теоретичних та практичних знань у володінні сучасним графічним програмним забезпеченням, вміння застосовувати загальні закони композиції в дизайні друкованих видань та різних засобів візуальної комунікації.

 

5.      Завдання вивчення дисципліни

Завдання вивчення навчальної дисципліни «Основи додрукарської підготовки» є закладання теоретичних та практичних основ володіння програмним забезпеченням обробки графічних матеріалів для використання в галузі графічного дизайну, а саме у додрукарській підготовці:

− уміння створювати оригінал-макети друкованої рекламно-інформаційної

продукції в електронному вигляді за допомогою графічних комп’ютерних програм;

− теоретично та практично опанувати методи додрукарської підготовки

растрових, векторних і текстових об’єктів;

− теоретично та практично засвоїти технічні особливості підготовки

оригінал-макету друкованого видання з огляду на його формат і метод друкування;

готувати текстовий оригінал до подальшого його поліграфічного оформлення;

підготувати оригінал-макет зверстаних сторінок із застосуванням комп'ютерних видавничих систем різних модифікацій для подальшого його репродукування;

– створювати монохромні та ілюстровані кольорові публікації, використовуючи відповідне програмне та апаратне забезпечення.

 

6.      Зміст навчальної дисципліни

Теми практичних занять.

МОДУЛЬ 1

Змістовий модуль 1. Поліграфічний процес.
розробка дизайну або загальної концепції
кінцевого поліграфічного виробу

 

Тема 1 Загальні відомості про поліграфічні процеси.

Тема 2 Розроблення та макетування елементів графічного дизайну
і композиції або загальної концепції кінцевого поліграфічного виробу

Тема 3 Колір і зображення.

Тема 4 Фотографії та їх редагування.

Тема 5 Ілюстрації їх створення і редагування.

 

Змістовий модуль 2. Технічні особливості верстки,
дизайну, додрукарської підготовки
та друк поліграфічного видання

Тема 1 Верстка документа.

Тема 2 Додрукарська підготовка.

Тема 3 Друк.

Тема 4 Післядрукарська обробка.

 

 

7.      План вивчення навчальної дисципліни

№ тижня

Назва теми

Форми організації навчання

Кількість годин

1.

Загальні відомості про поліграфічні процеси.

практичні

2 год.

2.

Розроблення та макетування елементів графічного дизайну
і композиції або загальної концепції кінцевого поліграфічного виробу

практичні

2 год.

3.

Колір і зображення.

практичні

2 год.

4.

Фотографії та їх редагування.

практичні

2 год.

5.

Ілюстрації їх створення і редагування.

практичні

2 год.

6.

Верстка документа.

практичні

4 год.

7.

Додрукарська підготовка.

практичні

4 год.

8.

Друк.

практичні

2 год.

9.

Післядрукарська обробка.

практичні

4 год.

8.      Самостійна робота

Тема 1. Загальні відомості про поліграфічні процеси. Огляд програм для верстки та дизайну. Етапи поліграфічного процесу. Основні види та способи друку поліграфічної продукції. Післядрукарські процеси. Огляд і порівняльний аналіз програм для верстки та дизайну – 4години .

Тема 2.  Розроблення та макетування елементів графічного дизайну і композиції або загальної концепції кінцевого поліграфічного виробу. Аналіз особливостей проектування друкованих видань різних видів. Загальні розуміння. Типи композиції. Основні поняття. Мова. Знаки. Елементи. Формат. Модульні сітки. Пропорції і формат.

Розробити макет конкретного видання на основі модульної сітки – 4 години.

Тема 3.  Колір і зображення. Що таке колір і основні властивості кольору. Кольорові моделі. Управління кольором. Кольорові простори і профілі. Психологія кольору. Зображення. Семіологія, або семіотика. Відбір і використання зображень. Типи представлення зображень. Оволодіння прийомами роботи з кольором і зображенням – 4 години.

Тема 4.  Фотографії та їх редагування. Основні відомості про фотографії. Цифрові фотоапарати. Що необхідно враховувати, працюючи з фотографією. Де взяти фотографії. Налагодження комунікації між дизайнером і фотографом. Робота з зображеннями. Створення оптимізованих зображень – 4 години.

Тема 5.  Ілюстрації їх створення і редагування. Що таке ілюстрація. Ідеальний ілюстратор. З чого почати. Техніки. Процес роботи. Робота з чорновими ескізами макета. Підсумковий результат (оригінал-макети). Перед завершенням роботи.

Розробка дизайну логотипу – 4 години.

Тема 6. Основні характеристики шрифту та робота з текстом.
Створення та введення тексту, робота зі стилями. Пошук і заміна. Форматування шрифту й абзаців: налаштування кернінгу та трекингу, зміна інтервалів над і під абзацами, застосування спеціальних властивостей шрифту тощо. Використання базових ліній. Робота з табуляцією. Імпортування та зв’язування зображень. Розміщення PDF-файла.

Розробка дизайну візитної картки – 8 години.

Тема 7. Верстка документа. Створення нового документа. Редагування майстер-сторінок, застосування майстер-сторінок до сторінок документа. Додавання розділів для зміни нумерації сторінок, компонування сторінок, їх додавання й видалення. Розробка дизайну рекламного буклету – 10 годин.

Тема 8.  Додрукарська підготовка. Питання бюджету. Файли для друку: зображення і текст. Растрування. Приведення. Колір у друці. Підготовка видань до друку з використанням Adobe Acrobat Professional: PDF / X. Перевірка перед раструванням і сертифіковані PDF-файли. Спуск смуг. Пробні відбитки. Виготовлення друкованої форми. Розробка дизайну інформаційного бюлетеня – 10.

Тема 9.  Друк. Задруковуваний матеріал. Способи друку. Офсетний друк. Трафаретний друк. Ротогравюрний друк. Флексографія. Цифровий друк. Інші технології. Друкарські фарби. Можливі дефекти. Розробка дизайну фінальних PDF-портфоліо – 4 години.

Тема 4.  Післядрукарська обробка. Фальцювання та бігування. Обрізка. Висікання, перфорація і надсічка. Брошурувально-палітурні процеси. Інша обробка і ефекти. Підготовка та складання підсумкового контролю знань (залік). Презентація фінальних PDF-портфоліо – 8 годин.

 

9.      Система та критерії оцінювання курсу

Види контролю: поточний, рубіжний, підсумковий.

Форми контролю: усне опитування на практичних заняттях, поточний перегляд робіт, підсумковий перегляд робіт.

 

Рубіжні етапи контролю, теоретичних і практичних знань, здійснюються у формі індивідуального перегляду та оцінки виконаних вправ і ескізних пошуків з методичним розглядом та аналізом виконаної практичної роботи.

 

Розподіл балів, які отримують студенти

Приклад для заліку

Приклад для заліку

Поточне тестування та самостійна робота

Сума

Змістовий модуль №1

Змістовий модуль № 2

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

Т7

Т8

Т9

100

10

10

10

10

10

10

10

10

20

 

Т1, Т2 ... Т9 – теми змістових модулів.

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 — 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

85-89

В

добре

75-84

С

70-74

D

задовільно

60-69

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

1-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

 

10.  Політика курсу

Політика щодо дедлайнів та перескладання: Роботи, які здаються із порушенням термінів без поважних причин, оцінюються на нижчу оцінку (75% від можливої максимальної кількості балів за вид діяльності балів). Перескладання модулів відбувається за наявності поважних причин (наприклад, лікарняний).

Політика щодо академічної доброчесності: студент повинен дотримуватись засад академічної доброчесності. Не привласнювати авторство на чужий твір або на чуже відкриття, винахід чи раціоналізаторську пропозицію, а також не використовувати  у своїх працях чужого твору без посилання на автора.

Політика щодо відвідування: Відвідування занять є обов’язковим компонентом оцінювання. За об’єктивних причин (наприклад, хвороба, працевлаштування, міжнародне стажування) навчання може відбуватись в он-лайн формі за погодженням із керівником курсу.

 

11.  Рекомендована література

  1. ДСТУ 3017–95.  Видання.  Основні види. Терміни та визначення.
  2. ДСТУ 3018–95.  Видання.  Поліграфічне виконання. Терміни та визначення.
  3. ДСТУ 3772–98.  Оригінали для поліграфічного відтворення. Загальні технічні вимоги.
  4. Гунько С. М., Основи поліграфії. Друкарські процеси [Текст] /
    С. М. Гунько. — Львів: УАД, 2010
  5. Дурняк Б. В., Штангерт А. М., Мельников О. В. Видавничо-поліграфічна галузь України: стан, проблеми, тенденції [Текст] : Статистично-графічний огляд. — Львів: Українська академія друкарства, 2006. — С. 9-63.
  6. Капр А. Эстетика искусства шрифта [Текст] / А. Капр. — М. : Книга, 1979. — 124 с.
  7. Королькова А. Живая типографика [Текст] / А. Королькова. — М. : IndexMarket, 2008. — 224с.
  8. Кричевский В. Типографика в терминах и образах [Текст] / В. Кричевский. — М. : Слово/Slovo, 2000. — 144 с.
  9. Лебедев В. А. Методология и практика электронных изданий по искусству [Текст] / В. А. Лебедев. — М. : НИИ РАХ, 1998. — 56 с.
  10.  Рудер Э. Типографика [Текст] / Э. Рудер ; пер с нем. — М. : Книга, 1982. —  285 с.
  11.  Феличи Д. Типографика: шрифт, верстка, дизайн [Текст] / Д. Феличи ; пер с англ. — СПб. : БХВ–Петербург, 2004. — 496 с.
  12.  Ярмола Ю. Компьютерные шрифты [Текст] / Ю. Ярмола. — СПб. : БХВ–Петербург, 1994. — 85 с.

 

 

1.      Інформаційні ресурси

              1.                       Болховитинова C. М. Композиция изданий: Особенности проектирования различных типов изданий : учебн. пособ. [Электронный ресурс] / С. М. Болховитиновой. — Режим доступа : http://www.hi–edu.ru/e–books/xbook095/01/index.html.

              2.                       Дубина Н. Восемнадцать правил классической типографики [Электронный ресурс] / Н. Дубина. — Режим доступа : http://compuart.ru/article.
aspx?id=8938&iid=371.

              3.                       Дубина Н. Особенности построения шрифтов [Электронный ресурс] / Н. Дубина. — Режим доступа : http://compuart.ru/article.aspx?id =8837&iid=365.

              4.                       Дубина Н. Программы для просмотра и управления шрифтами [Электронный ресурс] / Н. Дубина. — Режим доступа : http://compuart.ru /article.aspx?id=8626&iid=353.

              5.                       Дубина Н. Проектирование шрифтов и Sectio divina [Электронный ресурс]          / Н. Дубина. — Режим доступа : http://compuart.ru/article.
aspx?id=9250&iid=390.

              6.                       Дубина Н. Типографика — наука или искусство? [Электронный ресурс] / Н. Дубина. — Режим доступа : http://compuart.ru/article. aspx?id=8612&iid=352.

              7.                       Дубина Н. Традиционная и электронная типографика [Электронный ресурс] / Н. Дубина. — Режим доступа : http://compuart.ru/Article. aspx?id=8739.

              8.                       Дубина Н. Шрифтовые "гляделки" [Электронный ресурс] / Н. Ду-бина. — Режим доступа : http://compuart.ru/Article.aspx?id=14532.

              9.                       Зуев Б. Типографика [Электронный ресурс] / Б. Зуев. — Режим доступа : http://compuart.ru/article.aspx?id=8628&iid=353.

       10.                       Осетрова О. Шрифт в рекламном дизайне [Электронный ресурс] / О. Осетрова. — Режим доступа : http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu–www.woa/wa/Main?textid=574&level1=main&level2=articles.

       11.                       Практикум по типографике [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://typo.mania.ru/typogr/index.htm.

       12.                       Чуфаровский В. "Акцидентно" и почти "трафаретно" [Электронный ресурс] / В. Чуфаровский. — Режим доступа : http://compuart.ru/article. aspx?id=17908&iid=828.

Шрифты и Интернет-технологии [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://compuart.ru/article.aspx?id=9125&iid=383.