СИЛАБУС

МАКРОЕКОНОМІКА

 

Тип: нормативна

Курс (рік навчання): 2(2)

Семестр:6

Кредити: 5

Викладач: Чумак Олена Василівна, к. філософ. н., доцент

Розподіл годин: загальна кількість 150 годин (для денного відділення: 30 годин лекцій, 14 годин практичних занять, 106 годин самостійної роботи; для заочної форми навчання: 8 годин лекцій, 2 години практичних занять, 140 годин самостійної роботи;).

Лекції, практичні роботи, індивідуальні завдання, розрахунково-графічні роботи, модульний контроль знань, контрольна робота.

Метою і завданнями курсу є формування системи знань з теоретичної макроекономіки, які відображають сукупні результати економічної діяльності країни та теоретичний інструментарій ринкового і державного регулювання національної економіки; вивчення ключових положень базових макроекономічних категорій, ринкових механізмів та механізмів макроекономічної політики щодо регулювання економіки, набуття вмінь аналізувати результати функціонування національної економіки та навичок оцінювати ефективність економічної політики держави.

Оволодіння дисципліною «Макроекономіка» дозволить майбутнім бакалаврам розвинути економічне мислення, здобути навички творчого використання основних макроекономічних підходів, методів та інструментарію макроекономічного аналізу економічних явищ і процесів, вміння інтерпретувати отримані результати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення.

 

Вміст курсу: основи теорії макроекономічного аналізу; механізми регулювання та перспективи розвитку товарного і фінансового ринків; особливості функціонування ринку праці; виявлення основних макроекономічних пропорцій та індикаторів макроекономічної нестабільності (інфляції і безробіття); оволодіння навичками аналізу і оцінювання стану державного бюджету та платіжного балансу, сучасної макроекономічної політики держави.

 

Структура курсу:

1. Макроекономіка як наука

2. Макроекономічні показники в системі національних рахунків.

3. Товарний ринок.

4. Споживання домогосподарств.

5. Приватні інвестиції.

6. Сукупні витрати і ВВП.

7. Держава в системі макроекономічного регулювання.

8. Грошовий ринок.

9. Інфляційний механізм.

10. Ринок праці.

11. Економічна динаміка.

12. Зовнішньоекономічна діяльність.

 

Курс буде складатися з 5 кредитів, паралельно з лекційним курсом студенти матимуть практичні заняття. Кожне з яким буде присвячено засвоєнню теоретичного матеріалу та набуттю навичок у розв’язанні задач.

 

Результати навчання:

загальні компетентності:

- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу ЗК01;

- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях ЗК02;.

- здатність проведення досліджень на відповідному рівні ЗК06;

- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями ЗК07;

- здатність до пошуку, оброблення  та аналізу інформації з різних джерел ЗК08;

- здатність працювати у команді ЗК10;

- здатність працювати автономно ЗК12.

 

фахові компетентності:

- здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища. СК 01;

- здатність до діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у тому числі бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування). СК 03;

- здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення. СК 10;

- здатність підтримувати належний рівень знань та постійно підвищувати свою професійну підготовку. СК 11.

 

Очікувані програмні результати навчання:

- знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем ПР01;

- знати механізм функціонування державних фінансів, у т.ч. бюджетної та податкової систем, фінансів суб’єктів господарювання, фінансів домогосподарств, фінансових ринків, банківської системи та страхування ПР04;

- розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування . ПР07;

- застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати ПР16;

- виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань ПР19.

Оцінювання: Система оцінювання враховує види занять, які згідно з програмою навчальної дисципліни передбачають лекційні, практичні заняття, а також виконання самостійної роботи. Оцінювання сформованих компетентностей у студентів здійснюється за накопичувальною 100-бальною системою, контрольні заходи включають: 1) поточний контроль, що здійснюється протягом семестру під час проведення лекційних, практичних занять і оцінюється сумою набраних балів; 2) модульний контроль, що проводиться з урахуванням поточного контролю за відповідний змістовий модуль; 3) підсумковий / семестровий контроль, що проводиться у формі семестрового екзамену.

Письмове контрольне опитування проводиться на кожному практичному занятті та включає практичні завдання різного рівня складності відповідно до тем змістового модуля. Підсумкова оцінка за семестр може також визначатися як середня двох підсумкових контролів за перший та другий модулі.

Методи контролю

Для студентів денної форми навчання: усне опитування на практичних заняттях, захист індивідуального і домашнього завдання, аудиторне розв’язання задач, тестування.

Для студентів заочної форми навчання: захист контрольної роботи, розв’язання задачі, тестування.

У процесі навчання використовуються поточний, рубіжний, семестровий та підсумковий контроль.

Засоби оцінювання

Контроль знань студентів з дисципліни «Макроекономіка» ґрунтується на застосуванні рейтингової системи оцінювання. Для визначення рейтингової оцінки курс дисципліни «Макроекономіка» поділяється на 2 основні модулі, у межах яких розподілені теми 12 змістових модулів.

Для студентів денної форми навчання засоби оцінювання: поточне усне опитування на лекційних та практичних заняттях, оцінка виконання індивідуальних самостійних завдань та результатів розрахунково-графічної роботи, аудиторне розв’язання задач, тестова перевірка під час поточного та підсумкового контролю знань студентів, проведення двох рубіжних контролів.

Для студентів заочної форми навчання засоби оцінювання: захист контрольної роботи, підсумковий контроль у формі іспиту.


 

Стратегія оцінювання

Вага, %

Термін

Критерії оцінювання

Модульна контрольна робота

50

впродовж семестру

Письмове опитування

Форми контролю знань студентів

5

Розв’язування задач

10

Індивідуальне завдання з теми

5

Виконання домашнього завдання 

5

Виконання розрахунково-графічної роботи

5

Тестування

10

Участь у науковій конференції або олімпіаді

Складання екзамену

90 – 100

після модулю

відмінно - відмінне виконання з незначною кількістю помилок

85-89

добре - в цілому правильне виконання, але з помітними помилками

75-84

70-74

задовільно - виконання в повному обсязі, але зі значною кількістю недоліків

60-69

35-59

незадовільно з можливістю повторного складання - виконання задовольняє мінімальні критерії

0-34

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни - недостатньо: необхідно допрацювати

Академічна доброчесність: студент повинен виконувати роботи самостійно, не допускається залучення при виконанні індивідуальних завдань, розв’язанні розрахунково-графічної роботи інших здобувачів освіти. У разі виявлення ознак плагіату контрольна робота не зараховується і дисципліна не вважається зарахованою.

 Рекомендована література

 

Базова

 

1.     Аналітична економія: макроекономіка і мікроекономіка: у 2-х книгах: навчальний посібник / За ред. С.М. Панчишина. – 4-е вид., випр. і доп. – К.: Апріорі, 2017. – 567 с.

2.     Базилевич В.Д. Макроекономіка: підручник для вузів / В.Д. Базилевич, К.С. Базилевич, Л. О. Баластрик – 5-е вид., випр. і доп. – К.: Знання, 2015. – 694с.

3.     Базілінська О.Я. Макроекономіка: навчальний посібник / О.Я. Базілінська. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 443 с.

4.     Батура О.В. Макроекономіка: навчальний посібник / О.В. Батура, О.Ф. Івашина, Л.Ф. Новикова. – К.: Центр навчальної літератури, 2007. – 443с.

5.     Бутук О.І. Макроекономіка: тренінг-курс : навчальний посібник / О. І. Бутук, Н. І. Волкова. – К.: Знання, 2007. – 236 с.

6.     Задоя А.А. Макроэкономика: учебник / А.А. Задоя, Ю.Е. Петруня. – 2-е изд., стереотип. – К.: Знання, 2006. – 370 с.

7.     Івашина О.Ф. Макроекономіка: навчальний посібник / О.Ф. Івашина, Р.Ю.Олексієнко, С.Ю Івашина – Дніпро : Академія митної служби України, 2014. – 100 с.

8.     Кочура Є.В. Моделювання макроекономічної динаміки : навчальний посібник / Є.В. Кочура. – К.: Центр навчальної літератури, 2003. – 236 с.

9.     Кравцов О.С. Макроекономіка у запитаннях та відповідях: навчальний посібник / О.С. Кравцов, В.М. Бережний, В.М. Онєгіна. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 200с.

10. Кулішов В.В. Макроекономіка : основи теорії і практики : : навчальний посібник / В.В. Кулішов. – Львів: Магнолія плюс, 2004. – 253 с.

11.  Кушнір В.С. Мікро- та макроекономіка : навчальний посібник / В.С. Кушнір. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 256 с.

12. Макроекономіка : навчальний посібник / За ред. І.І. Вініченко. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 172 с.

13.  Макроекономіка : навчальний посібник / За ред. проф.. І.Й Малого – К.: КНЕУ, 2016. – 254 с.

14. Мельникова В.І. Макроекономіка: навчальний посібник / В.І. Мельникова, Н.І. Клімова – К.: ВД. «Професіонал», 2004. – 258с.

15. Мікроекономіка і макроекономіка: підручник у 2-х частинах / За заг. ред. С.Будаговської – К.: Основи, 1998. – 356с.

16. Панчишин С.М. Макроекономіка: навчальний посібник / С.М. Панчишин. – 4-е вид., стереотип – К.: Либідь, 2005. – 615 с.

17. Пушкаренко П.І. Основи макроекономіки : політекономічний аспект : навчальний посібник / П.І. Пушкаренко, О.О. Нєсвєтов, М.І. Логвиненко. – Суми: Університетська книга, 2004. – 199 с.

18. Савченко А.Г. Макроекономіка : підручник / А.Г. Савченко, Г.О. Пухтаєвич – К.: Либідь, 1999. – 288 с.

19. Савченко А.Г. Макроекономіка : підручник / А.Г. Савченко – 2-е вид., без змін. – К.: КНЕУ, 2007. – 442 с.

20. Солонінко К.С. Макроекономіка : навчальний посібник / К.С. Солонінко. – К.: Центр навчальної літератури, 2002. – 320 с.

 

Допоміжна

 

1.     Горбачук В. Макроекономічні методи : навчальний посібник / В. Горбачук. – К.: Альтерпрес, 1999. – 263 с.

2.     Дадаян В.С. Макроэкономика для Всех : учебное пособие / В.С. Дадаян. – Дубна: «Феникс», 1996. – 298 с.

3.     Долан Э.Дж. Макроэкономика : учебное пособие / Э. Дж. Долан, Д.Е. Линдсей: пер. с англ. – СПб.: СПб-оркестр, Литера плюс, 1994- 563 с.

4.     Дорнбуш Р. Макроекономіка: навчальний посібник у 2-х частинах / Р. Дорнбуш, С. Фішер – [пер з нім.] – К.: Основи, 1996. – 586с.

5.     Карпінський Б.А. Макроекономіка : зростання і сталий розвиток : навчальний посібник / Б.А. Карпінський, С.М. Божко, О.Б. Карпінська. – К.: Професіонал, 2006. – 283 с.

6.     Малиш Н.А. Макроекономіка: навчальний посібник / Н.А. Малиш. – К.: МАУП, 2003. – 182 с.

7.     Отрошко О.В. Основи економічної теорії: макроекономічний аспект : навчальний посібник / О.В. Отрошко – К.: Знання, 2006. – 222 с.

8.     Радіонова І.Ф. Макроекономіка та економічна політика: підручник / І.Ф. Радіонова  - К.: Таксон, 1996. – 238с.

9.     Савченко А.Г. Макроекономіка : навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / А.Г. Савченко. – 2-е вид., перероб. та доп. – К.: КНЕУ, 2001. – 132 с.

10. Сакс Дж. Д.. Макроэкономика. Глобальный подход / Дж. Д. Сакс, Ф. Б. Ларрен: пер. с англ. – М.: Дело, 1996. – 212с.

11. Самуелсон Пол А. Макроекономіка: навчальний посібник у 2-х частинах / Пол А. Самуелсон, Вільям Д. Нордхаус – [пер з англ.] – К.: Основи, 1995. – 544с.

12. Селищев А.С. Макроэкономика: учебник / А.С. Селищев – Изд. 3-е доп. и перераб – СПб: Питер, 2005 – 464. (Серия «Учебник для вузов»).

13. Старченко В.Д. Макроекономіка : опорний конспект лекцій / В.Д. Старченко. – К.: УФІМБ, 2000. – 104 с.

14. Шевчук В.Я. Макроекономічні проблеми сталого розвитку / В.Я. Шевчук. – К.: Геопринт, 2006. – 199 с.

 

Інформаційні ресурси

 

1. Бюджетний кодекс України. Закон України № 2456-VІ. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.president.gov.ua/documents/12156.html.

2. Закон України „Про зовнішньоекономічну діяльність” // Вісник Верховної Ради України. - 1991.-№29 (зі змінами). [Електронний ресурс]. Режим доступу:  http://kat.in.ua/info/page/53.

3. Платіжний баланс України, 2018-19рр./ Щоквартальне аналітично-статистичне видання НБУ. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.bank.gov.ua.

4. Електронний ресурс Державної служби статистики: Режим доступу: //htpp: www.ukrstat.gov.ua

5. Верховна Рада України – www. rada. gov. ua

6. Кабінет Міністрів України – www. kmu. gov.ua

7 Міністерство фінансів України – www. minfin. gov. ua

8. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України –  www.me.kmu.gov.ua

9. Національний банк України – www.bank.gov.ua

10. Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами України – www.ukrproject.gov.ua

11. Рахункова палата України – www.ac-rada.gov.ua

12. Національний інститут стратегічних досліджень - www.niss.gov.ua

13. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського - www.nbuv.gov.ua

ПИТАННЯ ДО ІСПИТУ

1. Макроекономіка як розділ економічної науки. Предмет і цілі макроекономіки.

2. Методи і функції макроекономіки.

3. Макроекономічні суб´єкти та їх взаємозв´язок.

4. Екзогенні і ендогенні змінні. Класифікація функціональних зв´язків між ендогенними параметрами.

5. Поняття бюджету економічної одиниці. Народногосподарський кругооборот.

6. Економічна модель кругообороту доходів і видатків.

7. Методи виміру обсягу валового національного продукту.

8. Показники обсягу національного продукту.

9. Валовий національний продукт, його визначення і характеристика.

10. Виміри рівня цін. Дефлятор. Номінальний і реальний ВНП.

11. Процес інфлювання і дефлювання рівня цін.

12. Сутність і типи економічного зростання. Показники економічного зростання.

13. Цілі і фактори економічного зростання.

14. Причини коливань ділової активності. Теоретичні погляди на природу циклів.

15. Фази і зміст економічних циклів.

16. Тривалість економічних циклів. Теорія «довгих хвиль» М.Д. Кондратьєва.

17. Безробіття в ринковій економіці. Причини види і методи виміру рівня безробіття.

18. Економічні та соціальні наслідки безробіття. Закон А. Оукена.

19. Ринок праці. Попит і пропозиція робочої сили. Рівновага на ринку праці.

20. Державне регулювання ринку праці і зайнятості населення.

21. Причини інфляції, її види. Методи виміру рівня і темпів інфляції.

22. Сукупний попит і його структура. Функція сукупного попиту.

23. Нецінові чинники, що впливають на сукупний попит.

24. Інфляція і зайнятість. Крива О. Філіпса. Соціально-економічні наслідки інфляції.

25. Антиінфляційна політика держави.

26. Сукупна пропозиція і її структура. Функція сукупної пропозиції.

27. Нецінові чинники сукупної пропозиції.

28. Зміни в макроекономічній рівновазі. Три варіанти макрорівноваги.

29. Класична і кейнсианська моделі макроекономічної рівноваги. Основні теорії положення.

30. Функції (крива) споживання. Гранична та середня схильність до споживання.

31. Функція заощадження. Гранична та середня схильність до заощадження.

32. Чинники споживання і заощадження, не пов´язані з доходом.

33. Інвестиції. Чинники, що визначають попит на інвестиції. Функція попиту на інвестиції.

34. Визначення  рівноважного ЧНП на основі методу «сукупні витрати – обсяг виробництва».

35. Визначення рівноважного ЧНП на основі методу «заощадження-інвестиції».

36. Мультиплікатор автономних витрат. Вплив інвестицій на рівноважний ЧНП.

37. Рівноважний ЧНП в умовах повної зайнятості. Рецесійний та інфляційний розриви.

38. Парадокс ощадливості.

39. Гроші та їх функції. Ліквідність грошей.

40. Грошова маса та її структура. Грошові агрегати.

41. Банківські резерви. Створення нових грошей банківською системою. Депозитний мультиплікатор.

42. Грошовий мультиплікатор і його вплив на пропозицію грошей.

43. Класична теорія попиту і пропозиції грошей.

44. Кейнсіанська теорія попиту на гроші.

45. Рівновага на грошовому ринку.

46. Ринок товарів та характеристика кривої «IS».

47. Ринок грошей. Характеристика кривої «LM». Графік кривої «LM».

48. Грошова система і її елементи. Типи грошових систем.

49. Роль держави в економічному кругообороті. Цілі і інструменти фіскальної політики.

50. Форми, методи та інструменти державного регулювання економіки.

51. Податкова система. Види податків. Мультиплікатор податків. Крива Лаффера.

52. Дискреційна фіскальна політика та її інструменти.

53. Мультиплікатор збалансованого бюджету.

54. Недискреційна фіскальна політика та автоматичні стабілізатори економіки.

55. Бюджет повної зайнятості. Бюджетні дефіцити та бюджетні надлишки.

56. Вплив бюджетних надлишків на економіку та ефект витіснення.

57. Інфляційні та неінфляційні способи фінансування бюджетного дефіциту.

58. Циклічні та структурні дефіцити (надлишки ) державного бюджету.

59. Цілі та інструменти кредитно-грошової політики.

60. Модель економічного зростання Харрода-Домара.

61. Модель економічного зростання Р. Солоу.

62. Теорія порівняльних переваг Д. Рікардо.

63. Теорія зовнішньої торгівлі Хєкшера-Оліна.

64. Політика протекціонізму і вільної торгівлі: переваги та недоліки.

65. Платіжний баланс.

66. Валютний ринок. Система гнучких та фіксованих валютних курсів.

 

Кожен модуль оцінюється за 100-бальною шкалою.

Під час контролю враховуючи наступні види робіт:

-          систематичність, активність та результативність роботи на семінарських (практичних) заняттях 10 балів;

-          тестування – 5 балів;

-          індивідуальні завдання на основі додаткового матеріалу - 10 балів;

-          розвязування задачі – 5 балів;

-          виконання домашнього завдання  - 5 балів;

-          виконання розрахунково-графічної роботи – 5 балів;

-          участь у студентській науковій конференції з наступною публікацією тез – 10 балів.

Наприкінці кожного напівсеместру студенти проходять рубіжний модульний контроль, який включає тестові завдання, економічні категорії та задачу. Загальна сума балів за письмовий рубіжний контроль складає від 0 до 50 балів. до якого додаються результати поточного контролю знань студентів за цей напівсеместр (до 50 балів).

Загальний підсумковий результат для іспиту визначається як середнє арифметичне за результатами двох рубіжних модульних та підсумкового екзаменаційного контролів.

При екзаменаційному контролі знань студентів результати відповідей оцінюються за наступними критеріями:

-         два теоретичні питання з курсу – кожен по 25 балів – разом 50 балів;

-         5 економічних категорій по 5 балів – разом 25 балів;

-         2 задачі різного рівня складності – 10 і 15 балів – разом 25 балів.

У загальному підсумку екзаменаційний контроль знань студентів оцінюється максимально в 100 балів за спеціальною шкалою. Підсумковим результатом у такому випадку вважається екзаменаційна оцінка.

Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролів від 30 до 60 балів, після належної підготовки мають право повторно складати іспит за власною заявою.