Програма вивчення навчальної дисципліни «Економічні ризики у міжнародних транзакціях» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки магістра спеціальності 292 міжнародні економічні відносини, освітня програма (спеціалізація) міжнародний бізнес

1. Анотація навчальної дисципліни

 Дисципліна «Економічні ризики у міжнародних транзакціях» спрямована на ознайомлення студентів з основами теоретичних і практичних знань в області управління міжнародними інвестиційними ризиками в умовах глобалізації світової економіки, на аналіз ризику втрат від зміни потоків грошових коштів, проведення обліку трансляційного валютного ризику  та ціноутворення і синхронізації потоків грошових коштів, проведення операцій на біржі з короткостроковими і довгостроковими валютними, процентними ф’ючерсами  та біржовими валютними опціонами. Необхідність вивчення дисципліни при підготовці економіста-міжнародника обумовлена ​​зростаючою роллю економічних ризиків у міжнародних транзакціях як елемента системи ризик-менеджменту господарюючого суб'єкта, орієнтованого на зовнішньоекономічну  та біржову діяльність, оскільки дозволяє мінімізувати фінансові втрати учасників угоди внаслідок непередбачених обставин, в тому числі й коливання валютних курсів  в умовах нестабільності ринку цінних паперів  або неналежного виконання партнером своїх зобов'язань.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є теоретико-методологічні основи прогнозування та  хеджування ризиків у міжнародних транзакціях на  світових ринках фінансових інструментів та фондових біржах.

Мета вивчення навчальної дисципліни   – формування у студентів базових теоретичних знань та практичних навичок щодо управління економічними ризиками при транзакціях в умовах глобалізації, підготовка висококваліфікованого спеціаліста у галузі міжнародного бізнесу  та менеджменту зовнішньоекономічної діяльності, який був би спроможний приймати управлінські рішення за умов ризику та невизначеності, вимірювати ризик на різних рівнях економічного управління, знизити фінансові ризики на підприємстві чи на  фінансовому ринку сучасними методами, управляти валютними ризиками: операційними,  трансляційними та економічними.

 Завдання дисципліни - вивчення основних понять та положень курсу, засвоєння теоретичних, методологічних та практичних засобів оцінки управління економічними валютними ризиками у міжнародних транзакціях, основних видів деривативів у біржових операціях та механізмів їх хеджування, методів оцінки економічного валютного ризику, ризику втрат від зміни потоків грошових коштів  та від зміни курсу акцій,  обліку трансляційного валютного ризику, виміру операційного валютного ризику та   стратегій  управління  економічними валютними ризиками.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

основні поняття і положення управління економічними ризиками у міжнародних транзакціях;

основні методи оцінки економічного валютного ризику;

основні теорії  ризик-менеджменту;

основні види валютного ризику у біржовій торгівлі цінними паперами та методи їх хеджування;

різні види класифікації економічного валютного ризику;

основні види деривативів, які обертаються на біржах та операцій з ними;

вміти:

розв’язувати економічні завдання з урахуванням невизначеності та економічного валютного ризику;

аналізувати одержані результати з різних видів економічного ризику у міжнародних транзакціях та прогнозувати коливання обмінних валютних курсів ;

здійснювати вибір за умов ризику при операціях на біржових ринках;

приймати рішення за умов ризику;

вміти вимірювати ризик та хеджувати його за допомогою угод та інших біржових операцій;

вміти управляти змінами потоків грошових коштів;

розкрити види валютних ризиків, які існують у біржовій торгівлі деривативами та у діяльності  фірм;

проводити облік трансляційного валютного ризику.

Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:

     загальних:

-  здатність до абстрактного, креативного, критичного мислення, аналізу та синтезу на основі логічних аргументів та перевірених фактів в умовах обмеженого часу та ресурсів

-  здатність систематизувати та синтезувати інформацію з різних джерел, використовуючи інноваційні підходи та технології, програмне забезпечення з урахуванням крос-культурних особливостей суб’єктів МЕВ

-  здатність працювати самостійно та в команді, вміти брати на себе ініціативу і відповідальність, мотивувати та керувати роботою інших для досягнення поставлених цілей

-  здатність самостійно організовувати та здійснювати наукові дослідження проблем міжнародних економічних відносин, продукувати гіпотези, визначати наукові проблеми, готувати наукові тексти та доповіді, здійснювати публічну апробацію результатів досліджень.

фахових:

-  здатність до формування обґрунтованих пропозицій щодо налагодження міжнародних економічних відносин на всіх рівнях їх реалізації

-  здатність застосовувати кумулятивні знання, науково-технологічні досягнення, інформаційні технології для осягнення сутності феномену нової економіки, виявлення закономірностей та тенденцій новітнього розвитку світового господарства

-  здатність впроваджувати принципи соціальної відповідальності в діяльності суб’єктів МЕВ

-  здатність до самонавчання, підтримки належного рівня знань, готовність до опанування знань нового рівня, підвищення своєї фаховості та рівня кваліфікації.

-  здатність оцінювати масштаби діяльності глобальних фірм та їх позиції на світових

 ринках

- здатність впроваджувати принципи соціальної відповідальності в діяльності суб’єктів МЕВ

- здатність визначати й оцінювати прояви економічного ризику у транзакціях, виклики та дисбаланси глобального розвитку ринку цінних паперів

здатність прогнозувати тенденції розвитку глобальних ринків з урахуванням кон’юнктурних змін

 

Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати  навчання:

1.      Демонструвати знання та навички з ділових комунікацій у сфері міжнародних економічних відносин, а також ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях, включаючи усну та письмову комунікацію іноземною мовою/іноземними мовами

2.      Демонструвати неординарні підходи у розв’язанні практичних завдань, уміння креативно мислити, проявляти гнучкість у прийнятті рішень на основі логічних аргументів та перевірених фактів в умовах обмеженого часу та ресурсів на засадах використання різних діагностичних методологій провідних міжнародних організацій

3.      Систематизувати, синтезувати й упорядковувати отриману інформацію, ідентифікувати проблеми, формулювати висновки і розробляти рекомендації, використовуючи інноваційні підходи та технології, програмне забезпечення з метою розв’язання практичних завдань з урахуванням крос-культурних особливостей суб’єктів МЕВ

4.      Ідентифікувати зміни кон’юнктури ринків під дією невизначених факторів, здійснювати їх компаративний аналіз, критично оцінювати наслідки продукованих ідей та прийнятих рішень з метою прогнозування тенденції розвитку глобальних ринків

5.      Приймати обґрунтовані рішення, працювати самостійно і в команді, брати на себе ініціативу та відповідальність, мотивувати та керувати роботою інших для досягнення поставлених цілей забезпечувати якість виконуваних робіт, аргументувати результативність економічної діяльності у мінливому середовищі

6.      Демонструвати дослідницькі навички, що проявляються в оригінальності дослідження, здатності продукувати нові наукові гіпотези в обраній галузі, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси; інтерпретувати результати проведених досліджень, вміти їх презентувати, знаходити засоби розв’язання проблем і прогнозувати майбутні наслідки прийнятих рішень

7.      Аналізувати нормативно-правові документи, оцінювати аналітичні звіти, грамотно використовувати нормативно-розпорядчі документи та довідкові матеріали, вести прикладні аналітичні розробки, професійно готувати аналітичні матеріали, з метою формування пропозиції налагодження міжнародних економічних відносин на всіх рівнях їх реалізації

8.      Демонструвати розуміння закономірностей та тенденцій новітнього розвитку світового господарства та феномену нової економіки з урахуванням процесів інтелектуалізації,  інформатизації та науково-технологічного обміну

9.      Усвідомлювати необхідність самонавчання впродовж усього життя та постійного самовдосконалення; прагнути професійного зростання, проявляти толерантність та готовність до інноваційних змін, та  застосування  міждисциплінарного підходу у формуванні знань.

   2. Перелік попередніх та супутніх і наступних навчальних дисциплін

 

з/п

Попередні навчальні дисципліни

Супутні і наступні навчальні дисципліни

1.

Міжнародні фінанси

Страхування у міжнародній діяльності

2.

Галузеві аспекти міжнародного бізнесу

Міжнародний маркетинг

3.

Етика міжнародного бізнесу

Основи інноваційного розвитку міжнародного бізнесу

4.

Міжнародний офшорний бізнес

Дипломатичний протокол та етикет

5.

Грошова-кредитна система та монетарна політика

Глобальні проблеми світового господарства і національної економіки

6.

Міжнародна макроекономіка