Метою вивчення навчальної дисципліни «Економічна теорія» є комплексне вивчення економічних явищ і процесів, ґрунтовне пізнання проблем ефективного використання суспільством обмежених виробничих ресурсів і шляхів досягнення максимальних кінцевих результатів у задоволенні людських потреб, що невпинно зростають; володіння основними категоріями і поняттями; формування у студентів здатностей: орієнтуватися в економічних теоріях, аналізувати фактори суспільного виробництва та узагальнювати ознаки економічних систем, досліджувати процеси ринкової економіки, обґрунтовувати результати економічної діяльності підприємства в умовах ринку, аналізувати макроекономічні проблеми національної економіки.
Завданням вивчення дисципліни "Економічна теорія" є набуття належних навичок раціональної економічної поведінки, виходячи з концептуальних основ ринкової економіки, розуміння особливостей функціонування сучасних ринків та утворення цін на послуги праці, капіталу, природних ресурсів відповідно до типу ринкової структури; набуття навичок аналізу агрегованих показників, визначення чинників і наслідків макроекономічного розвитку господарських систем, а також можливостей держави коригувати цей розвиток відповідно до цілей та пріоритетів економічної політики.
У результаті вивчення навчальної дисципліни «Економічна теорія» студент повинен отримати такі загальні компетентності:
- здатність до безперервного та актуального навчання;
- уміння застосовувати знання на практиці;
- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
- здатність генерувати нові ідеї;
- здатність приймати обґрунтовані рішення;
- здатність до критики і самокритики;
- уміння працювати в команді;
- знання та розуміння предметної області, професії;
- уміння мотивувати людей та досягти спільних цілей.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен отримати такі фахові компетентності:
- здатність застосовувати загальнонаукові, специфічні та системний методи дослідження ЕТ (економічної теорії);
- визначати оптимальні економічні рішення суб’єктів господарювання, виходячи з обмежень, що накладаються на їхні можливості;
- проводити аналіз впливу обмежень, які накладаються на можливості суб’єктів господарювання та зумовлюють якість прийняття економічних рішень;
- визначати способи формалізації та реалізації оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання з використанням практичного інструментарію мікро- та макроаналізу
- здійснювати обґрунтований вибір інструментів та моделей для формування оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання на мікро-, макро- та мегарівнях;
- здійснювати обґрунтування оптимальних економічних рішень суб’єктів господарювання на мікро-, макро- та мегарівнях;
- формувати напрями підвищення ефективності економічних рішень суб’єктів господарювання з урахуванням глобальних проблем людства.
Структура курсу «Економічна теорія»
Змістовий модуль 1. Вступ до економічної теорії.
Тема 1. Економічна теорія: предмет, методи, функції.
Змістовий модуль 2. Теоретичні основи ринкової економіки.
Тема 2. Сутність, структура і типи економічних систем.
Тема 3. Становлення та сутність ринкових відносин.
Тема 4. Ринковий механізм та його елементи
Змістовий модуль 3. Мікроекономіка.
Тема 5. Підприємництво в системі ринкових відносин.
Тема 6. Особливості підприємництва в агропромисловому комплексі.
Тема 7. Доходи в ринковій економіці: формування та розподіл.
Тема 8. Витрати виробництва і прибуток.
Змістовий модуль 4. Макроекономіка.
Тема 9. Національна економіка. Основні макроекономічні показники.
Тема 10. Економічне зростання і макроекономічна нестабільність.
Тема 11. Економічна роль держави у ринковій економіці.
Тема 12. Фінансово-кредитна система.
Змістовий модуль 5. Сучасне світове господарство.
Тема 13. Світове господарство та його форми.
Тема 14. Міжнародні валютно-кредитні відносини.
Тема 15. Економічні аспекти глобальних проблем.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- володіти категоріальним апаратом та методологією дослідження;
- аналізувати особливості розвитку та становлення економічних відносин між людьми у процесі господарської діяльності;
- аналізувати взаємодію економічних суб’єктів у процесі створення матеріальних благ при обмежених ресурсах;
- застосовувати діалектичні методи економічного аналізу при дослідженні елементів ринкового механізму;
- обґрунтовувати можливості застосування теоретичних моделей економічного розвитку в практичній діяльності;
- демонструвати знання основних принципів раціональної поведінки мікросистем у ринкових умовах;
- аналізувати основи функціонування ринкового механізму, узгодження попиту і пропозиції, прагнення ринкової системи до рівноважного стану;
- розрізняти об’єктивні економічні залежності і принципи управління виробництвом, методи і важелі господарювання, залежно від ринкової структури;
- вміти користуватися термінологією і основними прийомами мікроекономічного аналізу;
- практично застосувати інструментарій мікроекономіки для аналізу ефективності функціонування суб’єктів господарювання, виконувати техніко-економічні розрахунки, пов’язані з обґрунтуванням раціональної поведінки суб’єктів мікросистеми;
- ґрунтовно оцінювати виробничо-економічний потенціал підприємства;
- виконувати розрахунки економічних та бухгалтерських витрат виробництва;
- у виробничій практиці на основі порівняння доходу, середніх, загальних, граничних витрат визначати рівень беззбитковості підприємства, оптимальні обсяги виробництва для одержання максимального прибутку підприємства;
- оперативно визначати стратегію підприємства у залежності від типу товару, що випускається та у залежності від ринкового середовища;
- визначати і характеризувати типи ринків у різних галузях економіки;
- об’єктивно оцінювати позитивні і негативні зовнішні ефекти від промислової діяльності підприємства;
- сприяти встановленню Парето-оптимального стану в усіх сферах економічної діяльності;
- аналізувати проблеми, пов’язані з розвитком грошово-кредитних відносин, фіскальної політики та державного регулювання в умовах ринкової економіки;
- оцінювати вплив на економічні процеси зовнішніх факторів, тенденції розвитку світової економіки.
- Викладач: Чумак Олена