МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «ЗАПОРІЗЬКА ПОЛІТЕХНІКА»

 

                                                              Кафедра _________________Захисту інформації_________________________

(найменування кафедри)

 

 

 

СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Технології хмарних обчислень в задачах захисту інформації

 

 

                        Освітня програма: _____Безпека інформаційних і комунікаційних систем _____________

(назва освітньої програми)

 

                        Спеціальність: __________125 Кібербезпека__________________________________

(найменування спеціальності)

 

                         Галузь знань: ____________12 Інформаційні технології_______________________________

(найменування галузі знань)

 

                         Ступінь вищої освіти:  _____Магістр_______________________________________________

(назва ступеня вищої освіти)

 

 

 

 

 

 

 

Затверджено на засіданні кафедри

______Захисту інформації_____________

(найменування кафедри)

 

Протокол №____ від _________________ р.

 

  

 

Запоріжжя 2020

1.     Загальна інформація

Назва дисципліни

«Технології хмарних обчислень в задачах захисту інформації»,

ППВС 04, вибіркова

Рівень вищої освіти

другий (магістерський) рівень

Викладач

Романенко Сергій Миколайович, к.ф.-м.н., доцент кафедри Захисту інформації

Контактна інформація викладача

Кафедра: 7698491, телефон викладача: 7698597,

E-mail викладача: romanenko3@gmail.com

Час і місце проведення навчальної дисципліни

Предметна аудиторія кафедри: ауд. 46, 30

Обсяг дисципліни

3,5 кредиту ЄКТС, 105 годин теоретичні та практичні заняття, лекції 30 годин, лабораторні роботи 14 годин, самостійна робота 61 година.

Семестр вивчення навчальної дисципліни: 10 семестр.

Вид контролю: екзамен в кінці 10 семестру.

Консультації

Згідно з графіком консультацій

2.     Пререквізіти і постреквізіти навчальної дисципліни

Пререквізіти: Системи передачи інформації, Сучасне обладнання захисту інформації, Безпека інтернет-ресурсів, Методи побудови і аналізу криптосистем.

Постреквізіти: По завершенні даного курсу студенти будуть здатними:

•  Знати основні бизнес-передпосилання для появи поняття хмарних обчислень.

•  Знати визначення поняття хмарних обчислень.

•  Знати складові хмарної інфраструктури.

•  Використовувати основні кроки, повязані з переходом від класичного ЦОД до хмарного.

 

3.     Характеристика навчальної дисципліни

Дисципліна «Технології хмарних обчислень в задачах захисту інформації» є базовою у підготовці фахівця з інформаційної безпеки. При вивченні цієї дисципліни студент набуває такі компетентності:

Загальні компетентності

КЗ 1. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях.

КЗ 2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професії.

КЗ 3. Здатність професійно спілкуватися державною та іноземною мовами як усно, так і письмово.

КЗ 4 Вміти виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням, здійснювати професійну діяльність на основі техніко-економічного аналізу.

КЗ 5 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації.

КЗ 8. Здатність використовувати знання базових розділів фізики і математики в обсязі, необхідному для засвоєння фахових дисциплін.

Фахові компетентності

КФ 1. Здатність до використання програмних та програмно-апаратних комплексів засобів захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах

КФ 3. Здатність до використання інформаційно-комунікаційних технологій, сучасних методів і моделей інформаційної та/або кібербезпеки.

КФ 4. Здатність до забезпечення безпеки Web- ресурсів, відновлення їх штатного функціонування в результаті збоїв та відмов різних класів і походження.

 

КФ 5. Здатність до забезпечення безпеки мережевих ресурсів та криптографічного захисту інформації в системах інформаційної та/або кібербезпеки.

 

КФ 6. Здатність до використання програмних та програмно-апаратних комплексів засобів захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах

КФ 7. Здатність відновлювати штатне функціонування інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем після реалізації загроз, здійснення кібератак, збоїв та відмов різних класів та походження.

Результати навчання

ПРН 2. Організовувати власну професійну діяльність, обирати оптимальні методи та способи розв’язування складних спеціалізованих задач та практичних проблем у професійній діяльності, оцінювати їхню ефективність.

ПРН 4. Використовувати результати самостійного пошуку, аналізу та синтезу інформації з різних джерел для ефективного рішення спеціалізованих задач професійної діяльності.

ПРН 5. Аналізувати, аргументувати, приймати рішення при розв’язанні складних спеціалізованих задач та практичних проблем у професійній діяльності, які характеризуються комплексністю та неповною визначеністю умов, відповідати за прийняті рішення.

ПРН 6. Критично осмислювати основні теорії, принципи, методи і поняття у навчанні та професійній діяльності, що базуються на культурно-історичних, світоглядних та державницьких аспектах.

ПРН 8. Використовувати знання про фізичні явища та володіти математичним апаратом для моделювання об’єктів інформаційної діяльності

ПРН 15. Використовувати сучасне програмно-апаратне забезпечення інформаційно-комунікаційних технологій.

4.     Мета вивчення навчальної дисципліни

Метою викладання дисципліни є надання теоретичних та практичних знань щодо існуючих методів обробки інформації в ЦОД та переходу до хмарних технологій.

5.      Завдання вивчення дисципліни

Основним завданням навчальної дисципліни є формування у студентів системних знань і компетенностей для моделювання методів хмарних обчислень та використання цих методів в інформаційних і телекомунікаційних системах.

6.     Зміст навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1.

Тема 1. Що таке хмарні обчислення? Характеристики «хмари».

Тема 2. Існуюча інфраструктура класичний ЦОД.

Змістовий модуль 2.

Тема 3. Створення хмарної інфраструктури. Віртуалізація інфраструктури.

Тема 4. Розгортання засобів управління і створення хмари.

7.     План вивчення навчальної дисципліни

№ тижня

Назва теми

Форми організації навчання

Кількість годин

 

 

 

1-3

Чому хмарні обчислення? Глобалізація. Застарілі ЦОД. Ріст необхідного простору для зберігання. Вибуховий ріст числа додатків. Загальний кошт володіння. Придбання.

Лабораторна робота: Створення розділяємого доступу до файлів. Створення доступу до системи зберігання даних на основі протоколу iSCSI.

 

 

лк

лб

сам. роб.

 

 

6

4

15

 

 

 

 

4-7

Основні елементи класичного ЦОД.

Хост (Host = Compute= «Обчислення» = «Обчислювальна машина»).

Пристрій зберігання даних (Storage).

Мережа (Network).

Додатки (Application).

СУБД (Database Management System (DBMS)).

Лабораторна робота: Створення простору для зберігання даних Microsoft Exchange.

 

 

 

лк

лб

сам. роб.

 

 

 

8

4

15

Рубіжний контроль.

 

 

 

 

8-11

Покроковий підхід до створення хмарної інфраструктури. Розуміння існуючої інфраструктури.

Віртуалізація інфраструктури як можливість для пулінгу (поєднанню) ресурсів (resource pooling) і швидкої реакції на запити користувача (rapid elasticity).

Лабораторна робота: Створення простору для зберігання даних VMware.

 

 

 

лк

лб

сам. роб.

 

 

 

8

2

15

 

 

12-15

Засоби управління і створення хмари.

Автоматизація та оптимізація

процесів запиту послуг, надання послуг.

Можливість вимірювання використання ресурсів. Управління фізичними і віртуальними ресурсами.

Лабораторна робота: Створення простору для зберігання даних Microsoft Hyper V. Створення сесій локальної та віддаленої реплікації.

Підготовка до семестрового контролю.

 

 

лк

лб

сам. роб.

 

 

8

4

16

Разом

105

Рубіжний контроль. Підсумковий семестровий контроль - екзамен.

8. Самостійна робота

Самостійна робота включає в себе: вивчення теоретичного матеріалу, підготовку до лабораторних робіт, підготовку до рубіжного та підсумкового контролю.

№ тижня

Назва теми

 

Кількість годин

 

 

1-3

Передумови для віртуалізації обчислень.

Типи гіпервізорів.

Переваги віртуалізації обчислень.

Підготовка до лабораторних занять.

Консультації.

 

 

15

 

 

4-7

Технічні основи хмарних технологій.

Найважливіші характеристики хмарних технологій.

Переваги хмарних технологій.

Підготовка до лабораторних занять.

Консультації.

Підготовка до рубіжного контролю. Рубіжний контроль.

 

 

15

 

 

8-11

Управління фізичної і віртуальної інфраструктурою.

Управління запитами на послуги і постачання хмарними послугами. Надання адміністраторам інтерфейсу для управління ресурсами за допомогою віртуалізованних центрів обробки даних (VDCs).

Підготовка до лабораторних занять.

Консультації.

 

 

15

 

 

 

12-15

Порушення та загрози безпеці в віртуалізованих ЦОД і в хмарі (з позиції провайдера і користувачів).

Загрози безпеці хмари:

·       VM Theft і VM Escape,

·       HyperJacking,

·       Витік інформації (Data leakage),

·       Атака «Відмова в обслуговуванні» (Denial of Service (DoS)).

Підготовка до лабораторних занять.

Консультації.

Підготовка до рубіжного контролю. Рубіжний контроль.

 

 

 

16

Разом

61

9. Система та критерії оцінювання курсу

Поточний, рубіжний, семестровий контроль (з урахуванням відвідування занять, виконання лабораторних робіт, тестування при здачі модулів та екзамену).

Форма проведення контролю: усна, письмова, комбінована, а також шляхом тестування з використанням програмно-технічних засобів.

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 – 100

А

відмінно 

зараховано

82–89

В

добре

74–81

С

64–73

D

задовільно

60–63

Е

35–59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

0–34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

10. Політика курсу

Викладач пояснює студентам систему організації навчального процесу та правил поведінки на заняттях. Усі завдання, передбачені програмою, мають бути виконані у встановлені терміни. Успішність засвоєння навчального матеріалу визначається числом балів, отриманих при контрольних заходах. Максимальне число балів за змістовий модуль дорівнює 100: 40 балів за результатами тестування з теоретичного матеріалу, 60 балів за виконання лабораторних робіт. Максимальне число балів підсумкового семестрового контролю дорівнює 100 і складаються: з суми балів змістових модулів, помноженої на коефіцієнт 0,4 - разом 80 балів, і додаткових 20 балів при опитуванні під час заліку. Студенти, які отримали при змістовому модульному контролі менше 60 балів до підсумкового семестрового контролю не допускаються.

Під час навчання студенти зобов'язані дотримуватися академічної доброчесності:

- самостійно виконувати навчальні завдання, завдання поточного та підсумкового контролю;

- дотримуватися норм законодавства про авторське право;

- приймати активну участь у навчальному процесі;

- не запізнюватися на заняття, не пропускати заняття без поважних причин;

- самостійно і своєчасно вивчити матеріал пропущеного заняття;

- давати достовірну інформацію про результати власної навчальної  діяльності.

- бути терпимим і доброзичливим до однокурсників та викладачів.

Інформаційні ресурси:

https://zp.edu.ua

http://library.zp.edu.ua:8081/lib2web/DocSearchForm

http://e-library.zp.edu.ua

https://zp.edu.ua/kafedra-zahistu-informaciyi