Програму навчальної дисципліни «Українська мова як іноземна» укладено відповідно до освітньо-професійної програми підготовки ОКР «Бакалавр» усіх напрямів підготовки технічних, гуманітарних і соціально-економічних спеціальностей на основі Єдиної типової навчальної програми з української мови, частина 3, (2009 р.) з урахуванням вимог до визначення рівня володіння мовою, представлених у «Програмі з української мови як іноземної ІІ середній рівень (В 2)», затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ № 789 від 24.06.2014р.), а також Загальноєвропейських Рекомендацій з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання.

Предметом вивчення навчальної дисципліни «Українська мова як іноземна» для бакалаврів є сукупність компонентів (граматика, лексика, фонетика, стилістика), необхідних для формування професійно орієнтованої комунікативної компетентності у студентів з метою забезпечення їхнього ефективного спілкування в академічному, професійному й соціокультурному середовищі. 

Міждисциплінарні зв’язки: дисципліна «Українська мова як іноземна» вивчається разом із дисциплінами «Українська мова за професійним спрямуванням», «Ділова українська мова», забезпечуючи формування мовнокомунікативної компетентності іноземних студентів в соціокультурному та академічному середовищі.

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

  1. Вираження  суб’єктно-предикатних відношень.

  2. Вираження  об’єктних відношень.

  3. Вираження означальних відношень.

  4. Вираження обставинних відношень. Вираження способу дії. Вираження просторових відношень.

  5. Вираження обставинних відношень (продовження). Вираження часових відношень.

  6. Вираження обставинних відношень (продовження). Вираження умовних відношень. Вираження допустових відношень. Вираження причиново-наслідкових відношень

 

. 1. Мета та завдання навчальної дисципліни

1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Українська мова як іноземна» є формування у студентів здатності практичного використання необхідних мовленнєвих умінь у всіх видах мовленнєвої діяльності для отримання знань із загальноосвітніх і спеціальних дисциплін, корекція, розвиток та вдосконалення комунікативної компетентності студентів, які володіють українською мовою в обсязі програми підготовчого факультету.

1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Українська мова як іноземна» є:

- розвиток мовнокомунікативної компетентності іноземних студентів з метою кращої адаптації до   

  академічного та соціокультурного середовища;

- формування навичок академічного письма та мовлення;

- подальший розвиток соціокультурної, лінгвокраїнознавчої компетентності іноземних студентів.

 

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні

знати:

- основні фонетичні й інтонаційні норми української вимови на рівні, що забезпечує  

  розв’язання комунікативних завдань у різних сферах спілкування;

- стилістичне вживання багатозначних слів, можливість вживання слів у прямому й переносному   

  значенні;

- вживання синонімів, антонімів, омонімів, паронімів;

- вживання фразеологічних зворотів;

- особливості функціонування частин мови;

- характерні типи словотворчих моделей іменників, прикметників, дієслів, дієприслівників,

  дієприкметників, прислівників;

- вираження характеру перебігу дії (види дієслова);

- вираження суб’єктно-предикатних, об’єктних, атрибутивних, обставинних, модальних

  відношень; 

- вставні слова і словосполучення;

- безсполучникове речення;

- вираження зв’язку всередині речення й між реченнями;

- правила роботи з навчальним текстом, його конспектування;

- основні правила мовленнєвої поведінки в типових ситуаціях навчального та побутового

   спілкування;

вміти:

- сприймати на слух зміст закінченого аудіотексту ;

- розуміти розгорнуте мовлення за умови, що тема розмови досить знайома;

- розуміти основний тематичний зміст, а також найбільш значущу інформацію лекції, 

  дискусії зі спеціальності;

- розуміти семантику окремих фрагментів тексту і ключових одиниць, що визначають

  особливості розвитку змісту тексту за визначеною темою;

- орієнтуватися в різноманітних сферах і ситуаціях спілкування відповідно до

  лінгвістичних та екстралінгвістичних параметрів, що їх визначають;

- брати участь у діалозі з достатнім ступенем невимушеності й спонтанності так, щоб

             взаємодія з носіями мови відбувалася максимально природньо;

    - досягати визначених цілей комунікації у різноманітних сферах спілкування у діалогічній формі

      мовлення з дотриманням основних формул мовленнєвого етикету;

    - репродукувати зміст прочитаного або прослуханого тексту (переказ);

    - розгортати короткий конспект лекції у детальне повідомлення;

    - брати участь у діалозі й полілозі на тему майбутньої спеціальності, соціально-культурні, суспільно-

      політичні теми;

    - будувати повідомлення за запропонованою темою згідно з певним планом на основі декількох

      текстів або вивчених тем;

    - продукувати власні монологічні висловлювання на основі аналізу прочитаного чи прослуханого з

      вираженням згоди, незгоди, заперечення;

          - сприймати фактичну інформацію тексту науково-технічного, науково-популярного, 

            соціокультурного характеру, виділяти основну й другорядну інформацію, розуміти експліцитно  

            виражене ставлення автора;

          - сприймати зміст тексту в цілому, визначати тему, розуміти логічну схему розгортання тексту;

          - виділяючи головну інформацію, вміти передати її зміст іншими словами;

          - читати з високим ступенем самостійності тексти загальнотехнічного характеру;

          - відтворювати письмовий і аудіотекст, демонструючи уміння виділяти основну інформацію,   

            здійснювати компресію шляхом відкидання другорядної інформації та використання лексико- 

            синтаксичних засобів (конспектування лекцій, друкованих текстів).

 

1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні отримати, у результаті вивчення навчальної дисципліни:

загальні компетентності

  • мовну (лінгвістичну), що полягає  в опануванні лексем, словосполучень, мовних моделей, необхідних для  розв’язання комунікативних завдань у різних сферах спілкування і, передусім, у навчальній;

  • мовленнєву, що передбачає розвиток вмінь слухати, читати та розуміти, аналізувати та оцінювати усне та письмове мовлення в умовах академічного та соціокультурного середовища;

  • соціолінгвістичну, яка полягає у формуванні системи знань та умінь, що забезпечують адекватне сприйняття лінгвістичного та екстралінгвістичного контекстів у різних ситуаціях усного та письмового академічного та повсякденного спілкування та моделювання відповідної мовної та мовленнєвої поведінки;

фахові компетентності:

  • навчально-професійну мовнокомунікативну, що передбачає оволодіння мовними засобами та жанрами  усної та письмової академічної та повсякденної комунікації.

 

На вивчення навчальної дисципліни відводиться  180  годин, 6 кредитів ЄКТС.

Українська мова як іноземна для студентів 1 курсу