1.     Мета навчальної дисципліни

Мета: оволодіння практичними знаннями та набуття практичних навичок із організації процесу управління змінами. Основною метою викладання дисципліни «Управління змінами» є формування у здобувачів вищої освіти теоретичних основ у сфері організаційної діяльності, вивчення технологій і методів проведення змін в організації.

Завданням навчальної дисципліни є:

-   розуміння сутності змін та природи їх виникнення;

-   формування у здобувачів вищої освіти наукового світогляду і знань із технологій та методів управління змінами в організаціях;

-         вивчення   особливостей   функціонування   організацій   в   умовах безперервних змін.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен отримати

загальні компетентності:

1.  Здатність проведення досліджень на відповідному рівні (ЗК1);

2.   Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій (ЗК3);

3.  Здатність генерувати нові ідеї (креативність) (ЗК6).

фахові компетентності:

1.        Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів (СК1);

2.   Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани (СК2);

3.        Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію (СК9).

Очікувані програмні результати навчання:

-      критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах (РН1);

-    ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення (РН2);

-       планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах (РН5);

-     мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність (РН06).


3.  Програма навчальної дисципліни

 

Змістовний модуль 1. Теоретичні засади управління змінами та роль менеджера в управлінні змінами.

 

Тема 1. Теоретичні основи управління змінами

Управління змінами як наука та вид професійної діяльності. Сутність поняття управління змінами за різними науковими підходами. Принципи управління змінами. Сутність понять зміни, організаційні зміни, стратегічні зміни. Джерела змін: зовнішні та внутрішні. Види змін. Особливості організаційних змін. Політика змін та її основні принципи. Місце змін у діяльності організації та їх значення. Труднощі здійснення змін у сучасних умовах. Причини змін та теорії їх пояснення: екстерналістська, іманентних змін, інтегральна.

 

Тема 2. Індивідуальні зміни

Навчання та зміни. Особа і зміни. Види компетентностей. Біхевіористичний, когнітивний, психодинамічний, гуманістично- психологічний підходи до змін. Управління своїми та чужими змінами. Розроблення індивідуальних планів управління поліпшенням результатів роботи. Заходи перед початком та після ініціювання змін. Характеристика концепції організації, що навчається, як провідника змін. Теорії навчання. Цикл втручань у процес змін. Модель Д. Колба. Таксономія Блума.

 

Тема 3. Командні зміни

Поняття групи та переформування її в команду. Типи корпоративних команд. Вплив індивідуумів на динаміку команди. Способи ініціювання адаптації команди до організаційних змін. Основні стадії розвитку команд та їх характеристика. Етапи змін команд за Б. Такменом. Типологія учасників команди змін за М. Белбіном. Пастки В. Біона. Проведення оцінювання стану організації та підготування документів, що описують бачення ключових чинників розвитку команди та організації загалом. Розроблення цілей з результатів роботи організації. Визначення бажаних стандартів поведінки команди та організації.

 

Тема 4. Організаційні зміни

Моделі та підходи до організаційних змін. Принципи роботи  організації з використанням організаційних метафор, що характеризують сутність підходів до змін. Організація як машина, політична система, організм, потік і трансформація (метафори Гаррета Моргана до організаційних   змін).   Моделі   змін   (модель   Д.   Луіна,   формула    змін Р. Бекхарда,   модель   узгодження   Надлер-Тушмана,   системна    модель   П. Сенге). Цикл змін за Дж. П. Коттером. Моделі організаційних


перетворень. Умови, елементи та фактори ефективності організаційних перетворень. Реформування організації.

 

 

Тема 5. Роль керівництва в управлінні змінами

Ефективне лідерство. Матриця взаємозв'язків: метафора організації та необхідний тип керівництва. Стилі та навички керівника змін. Менеджери та лідери: спільне та відмінне (за Уореном Беннісом). Характеристика

«єднальних» керівників за Дж. Ліпман-Блюменом. Самоаналіз та внутрішні ресурси управлінця змінами. Емоційна компетенція управлінця.

 

Змістовний модуль 2. Особливості управління різновидами організаційних змін.

 

Тема 6. Організаційний розвиток

Концепція, умови, засоби досягнення та етапи організаційного розвитку. Сутність поняття організаційного розвитку. Модель організаційного розвитку І. Адізеса. Пріоритетні цілі організації, концепція управління життєвим циклом організації І. Адізеса. Код І. Адізеса (PAEI). Модель організаційного розвитку Л. Грейнера. Характеристика стадій і криз організаційного розвитку. Модель розвитку організацій згідно з теорією фазових трансформацій бізнесу (ТФТБ). Фази розвитку систем управління організацією та кризові ситуації.

 

Тема 7. Структурні зміни

Сутність реструктуризації. Реструктуризація з позиції індивідуальних змін. Триступінчата модель Д. Льюіса. Причини реструктуризації. Стратегічний аналіз і причини змін. Критичні чинники успіху змін. Проекти з управління змінами в організаціях. Моніторинг та аналіз змін. Реструктуризація з погляду індивідуальних змін: особливий випадок скорочення штатів. Команди у процесі реструктуризації.

 

Тема 8. Управління змінами у стратегічному розвитку організації

Стратегія інтенсивного зростання. Процеси диверсифікації. Інтеграційні процеси та зміни в організаціях. Причини об'єднання та поглинання. Переваги та недоліки різних організаційних структур та об'єднань. Висновки із досліджень вдалих і невдалих поглинань. Принципи поглинання та об'єднання для координаторів змін.

 

Тема 9. Зміни корпоративної культури

Основні принципи успішної зміни корпоративної культури. Регулювання діяльності організації. Ребрендинг. Створення бренду працедавця.


Тема 10. Розвиток організації в сучасних умовах та проблеми управління опором змінам

Природа і феномен опору змінам. Причини виникнення опору. Типи працівників залежно від ставлення їх до змін. Модель управління опором змінам – модель силового поля. Види опору змінам: індивідуальний, груповий опір і опір системи. Класифікація опору змінам: ознаки, види, характеристика видів. Форми опору. Принципи подолання опору. Фактори  та методи подолання опору (інформування і спілкування, участь і залученість, допомога і підтримка, переговори і угоди, маніпуляція і кооптація, явне і неявне примушення). Підходи до управління опором змінами.