ГАЛУЗЬ ЗНАНЬ 07 «Управління та адміністрування»

СПЕЦІАЛЬНІСТЬ 073 «Менеджмент»

1.  Мета навчальної дисципліни

Мета: надати здобувачам вищої освіти ґрунтовні знання базових категорій психології управління та конфліктології, знання про правила і особливості безконфліктного спілкування і поведінки, які допомагають не тільки будувати конструктивні міжособистісні стосунки, полегшують орієнтацію на взаємний виграш у реалізації життєвих цілей, у будуванні ділових і продуктивних стосунків, сприяють психічному і фізичному здоров'ю особистості, групи, колективу, але й застосовувати уміння реконструювати конфлікт, перетворити його на знаряддя управління та впливу.

Завданням навчальної дисципліни є:

-   розкрити уявлення про психологічні властивості особистості;

-         формування  у   здобувачів  вищої   освіти   готовності   ефективно приймати рішення з опорою на знання психологічної природи людини;

-   знання стилів і стратегій поведінки в конфліктах;

-             формування    та     розвинення    у     здобувачів    вищої     освіти конфліктологічної компетентності.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен отримати

загальні компетентності:

1.   Здатність до спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності) (ЗК2).;

2.  Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів) (ЗК5).

фахові компетентності:

1.  Здатність до саморозвитку, навчання впродовж життя та ефективного самоменеджменту (СК3);

2.     Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління (СК5);

3.   Здатність формувати лідерські якості та демонструвати їх в процесі управління людьми (СК6);

4.         Здатність   використовувати   психологічні   технології   роботи   з персоналом (СК8).

Очікувані програмні результати навчання:

-        організовувати та здійснювати ефективні комунікації всередині колективу, з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті (РН7);

-     демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їх поведінку для вирішення професійних задач (РН10);

-        забезпечувати особистий професійний розвиток та планування власного часу (РН11).


3.  Програма навчальної дисципліни

 

Змістовний модуль 1. Психологія управління.

 

Тема 1. Загальні засади психології управління.

Психологія управління як галузь психологічної науки. Предмет, об’єкт і завдання психології управління. Структура, функції та основні категорії психології управління. Основні принципи психології управління. Методи психології управління.

Психологічні аспекти організованої діяльності людей. Роль та місце практичної психології в управлінні організованою діяльністю людей. Психологія управління і менеджмент.

 

Тема 2. Психологічні аспекти управління особистістю та трудовим колективом.

Проблема особистості як центральна проблема психології. Аспекти детермінації особистості в структурі психологічних знань. Характеристика періодів дослідження особистості як категорії психології: філософсько- літературний, клінічний та експериментальний. Становлення та характеристика окремих теорій особистості. Особистість як продукт історичного розвитку. Позиція та вчинок як головні ознаки особистості. Структура особистості.

Соціально-психологічне поняття спільності і групи. Сутність та класифікація груп. Взаємовідносини людей у групах. Групова диференціація. Психологічні передумови групової динаміки. Колектив та його ознаки. Трудовий колектив: принципи та закономірності формування.

Особистість в трудовому колективі. Психологічні аспекти колективної діяльності людей в умовах управлінських відносин. Положення члена колективу в системі особистих взаємовідносин. Статус, соціальні ролі, групові норми та цінності.

Трудова поведінка. Ставлення до праці як характеристика трудової поведінки. Психофізіологічні регулятори трудової поведінки. Соціально- психологічний тип організації та його вплив на формування окремих поведінкових характеристик. Поняття характерологічної, деструктивної, девіантної, делінквентної поведінки. Сутність та наслідки психологічного саботажу. Упередження та подолання саботажних тенденцій в організації.

Психологічна сумісність. Психологія міжособистісних взаємовідносин у трудовому колективі. Психологія управлінських впливів. Сутність та характеристика соціально-психологічних методів управління трудовим колективом. Критерії стабільності трудового колективу. Передумови виникнення деструктивних тенденцій в трудовому колективі та їх попередження. Формування сприятливого психологічного клімату в колективі.


Тема 3. Керівництво і лідерство.

Поняття керівництва та лідерства. Теорії лідерства.

Особистість керівника. Саморозвиток особистості керівника в напрямку соціальної адекватності. Стилі керівництва та їх характеристика.

Вольові властивості особистості, їх роль в процесі реалізації функцій управління. Характеристика особистісних та функціональних якостей керівника. Психологічний портрет керівника.

 

Тема 4. Психогігієна в управлінні.

Ризик психічного перевантаження в управлінській діяльності, його причини та наслідки. Психологічні аспекти та проблеми управління в екстремальних ситуаціях. Поняття стресу. Причини стресу. Фактори стресу: організаційні та особистісні. Стресове навантаження. Причини емоційного вигорання. Причини професійного вигоряння.

Засоби психологічного захисту та регуляція поведінки людини в організації. Основні методи психогігієни керівника. Способи боротьби зі стресом. Методи профілактики стресу. Релаксація. Принципи релаксації: переключення та компенсація.

Психологічна служба організації, її функції та завдання. Інтегральна структура психологічної служби організації.

 

Змістовний модуль 2. Конфліктологія.

 

Тема 5. Загальні питання конфліктології.

Поняття про психологічний конфлікт. Соціологічні теорії конфлікту. Ситуаційний та когнітивістський підходи у психологічному вивченні конфліктів. Причини конфліктів. Типи конфліктів. Функції конфліктів. Психологічна характеристика конфлікту.

 

Тема 6. Психологічні закономірності конфліктної взаємодії.

Механізми виникнення конфліктів. Формули виникнення конфліктів. Поняття про ескалацію конфлікту. Типи конфліктогенів. Блокування конфліктогенів.

Динаміка міжособистісних конфліктів. Латентна фаза конфлікту та інцидент. Відкриті фази конфлікту, його кульмінація. Фінал і вихід з конфлікту.

Індивідуально-особистісні чинники психологічних конфліктів. Конфліктність особистості. Типи поведінки особистості в конфліктній ситуації. Діагностика індивідуального стилю поведінки у конфліктній ситуації.


Тема 7. Психологічна характеристика різних типів конфліктів.

Внутрішньоособистісний конфлікт. Мотиваційний конфлікт. Когнітивний конфлікт. Рольовий конфлікт. Психоаналітичні теорії внутрішніх конфліктів. Способи подолання внутрішніх конфліктів.

Міжособистісний та міжгруповий конфлікти. Поняття, особливості, причини, чинники міжособистісного конфлікту. Прогнозування, попередження, регулювання, вирішення міжособистісного конфлікту. Процес управління міжособистісними конфліктами. Поняття і особливості міжгрупового конфлікту, його причини.

Психологічні конфлікти в організаціях. Причини, класифікація та наслідки конфліктів в організації. Особистісні чинники конфліктів в організації.

 

Тема 8. Шляхи аналізу та подолання конфліктів.

Психологія взаєморозуміння як психологічна основа попередження міжособистісних конфліктів. Індивідуально-психологічні фактори взаєморозуміння. Поняття про соціальну атракцію. Теорії факторів соціальної атракції.

Психологічні основи розв’язання міжособистісних конфліктів. Підходи до розв’язання міжособистісних конфліктів. Управління конфліктними ситуаціями. Психологічна домопога конфліктуючим. Вимоги до керівника при розв’язанні конфліктів в організації.

Методи аналізу міжособистісних конфліктів. Аналіз конфлікту за схемою. Картографія конфлікту.

Когнітивні спотворення. Ефект володіння (Д. Канеман).

Технології переговорів та посередництва у залагодженні конфліктів. Методи вирішення конфліктних ситуацій «win-win», «lose-lose», «win-lose». Поняття, переваги, прийоми посередництва.

Феномен психологічного впливу та його характеристики. Види психологічного впливу: маніпуляція, переконування, навіювання, наслідування, зараження, санкціонування. Правила конструктивного здійснення впливу та протистояння впливу (за Р. Чалдіні). Види та концепції соціального впливу. Психологічний вплив в діловому спілкуванні: телефонна бесіда, переговори, публічний виступ.